Hur mycket kan du longera?

Sv: Hur mycket kan du longera?

Ja precis . Håller med till fullo och som sagt , pga det är ju argumentet inte direkt taget ur luften från veterinärers sida och allmänt ur häst hälso aspekt . Blir förvånad att folk blir förvånade ?

Men menar vetten att folk linar sina hästar halta?
Kan det inte vara ridningen som är boven?
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Hur menar du ? Det handlar väl generellt om
En helhetsbild ur risk analys när veterinärer råder gällande allmänna råd ?
Gemene man vet inte hur man rider eller tränar i balans , så är det ju - oavsiktligt .
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag tror inte folk linar ofta och mycket nog för att lina sönder sina hästar. Men just för att man inte kan lina hästar och för att man vill undvika att folk gör det så avråder man om man kan ngt om hästträning/slitage.

Jag personligen tycker det är synd att veterinärerna sällan kan ridning/träning/utbildning i någon högre grad. De kan därför inte ge särskilt bra rekommendationer för träning/rehab.
Böjda spår gymnasticerar bättre än raka. Och dessutom kommer man lättare till rätta med oliksidighet genom att ta en böjd sida i taget. MEN det måste göras i balans!
Och här kan varken alla veterinärer eller tränare hjälpa alltid.
Därför måste man be folk skippa böjda spår, både uppsuttet och avsuttet. En del veterinärer tror ju faktiskt att det är just de böjda spåren som är slitaget. De vet inte att det går att göra balanserat.

Så visst är det förmodligen så att man rider sönder hästarna. Men inte fasen blir det bra bara man rider på raka linjer. Hästen lutar fortfarande åt ena hållet ganska ofta.
Man borde då man får en halt häst där det inte beror på yttre trauma gärna se över sin ridning.
Kan man vända utan att hästen lutar? Kolla över filmer.
Testa i skritt:
Går hästen utan att bredda sig mellan frambenen? Rör den frambenen i raka rörelser upp från marken rakt fram under kroppen för att landa rakt framför där den är fäst i bogen?(på rak linje så klart)
Eller rör den benen lite utåt eller kanske lite inåt och väger över mer vikt i sidled på det ben som är i marken?

Har man problem med en häst som blir halt av slitage eller upprepat/länge är halt tycker jag man bör kolla om man hittar någon tränare som arbetar med rehab och förstår sig på att ändra om rörelsemönster i hästar som har osunda såna. Det kan gå att rädda många av de som döms ut pga av att "de inte håller för ridning".
Men då ska man veta att den kunskapen har FÅ i Sverige. Och det kräver annat än tömkörning och vanligt ridjobb.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag har andra erfarenheter. ;)
Dock verkar det bli färre och färre. Vilket är bra!
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag vet inte... Jag tycker ibland att det är synd att longering är något folk inte vågar använda sig av eftersom det "sliter" och sen rider de sönder dom istället... Jag tycker ju det är enklare att longera än att tömköra och det är ett bra sätt att lära sig se hur hästen jobbar också. Tömköra kräver mer timing och känsla för att få bra tycker jag.

Jag håller med.

Och jag tror att en ryttare som lär sig att longera vettigt kan använda longeringen för att förebygga skador, därför att:

- Man lär sig sin hästs rörelsemönster och kroppsspråk och kan lättare se avvikelser.
- Man har ett sätt att lösgöra hästen utan att sitta på den, jättebra om man har en häst med nerv eller en som blir stel vid kyla/oro.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag håller med.

Och jag tror att en ryttare som lär sig att longera vettigt kan använda longeringen för att förebygga skador, därför att:

- Man lär sig sin hästs rörelsemönster och kroppsspråk och kan lättare se avvikelser.
- Man har ett sätt att lösgöra hästen utan att sitta på den, jättebra om man har en häst med nerv eller en som blir stel vid kyla/oro.

Precis!
Håller med .
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Det är ju skillnad på att låta hästen springa runt runt utan att arbeta på ett bra sätt jämfört med att den arbetar i en bra form. Jag tömkör eller longerar varannan vecka. Inga långa pass. Vid longering används chambon och jag håller på ca 15 minuter. När jag jobbar med kommunikation blir det lite på volt men det handlar om några varv då. För den som inte är bra på tömkörning är longering med hästen i arbete ett bra sätt att se hästen i arbete.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

kl

Longering verkar vara något som hästägare gillar att debattera men egentligen kan man applicera argumenten på lite vad som helst som vi gör med hästarna.

Allt som hästen gör i obalans, i fel inspänning, med spända muskler och kortat steg, med bakdelen slängande bakom sig, osv... allt det sliter på hästen. Sen spelar det inte så stor roll om detta sker på lina, i töm eller under ryttare.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag tänker lite att det är ibland lättare att lära sig vad en balanserad häst är om man ser det från marken oxå. Att lina sin häst ger en chansen att se hur hästen jobbar och ser det inte bra ut är sannolikheten att det inte är så bra när man rider heller.
Man måste ju träna för att bli bra så jag håller med om att det inte hjälper att bara rida rakt fram i skogen...Är man orutinerad tror jag det hjälper hästen om den kan träna på att hålla balansen på böjde spår utan ryttare ibland. Jag tror att de får lättare att klara av ryttarens obalans då.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

kl

Longering verkar vara något som hästägare gillar att debattera men egentligen kan man applicera argumenten på lite vad som helst som vi gör med hästarna.

Allt som hästen gör i obalans, i fel inspänning, med spända muskler och kortat steg, med bakdelen slängande bakom sig, osv... allt det sliter på hästen. Sen spelar det inte så stor roll om detta sker på lina, i töm eller under ryttare.

Amen i kyrkan!
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

kl
Vad är då balans i longering?

Jag tycker att folk longerar överlag på för små volter. Såna som de inte kan ens ridas väl i. På riktigt unga hästar räcker knappt en linlängd till= ca 15m volt.

Om hästen inte böjer sig utan lutar inåt, ja då har vi slitage eller de som tokrejsar sig trötta.

Jag longerar hellre än tömkör då man blir stark med långa tömmar eller med gramankoppling.

Börjar med fri häst i skritt trav ( som själv söker sig a la chambon) o lite galopp om hästen inte får jucket. då spänner jag in lagom. Ökar o minskar volten, tempo, fattningar från skritt etc. på en välutbildad häst.

har aldrig chambon på unghästar i galopp eller så länger jag den. framstupa i galopp sliter.

numera longerar jag 1 gång/ år:D men hästarna fattar ändå.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag kan ta in hästen på en mindre volt några varv för att aktivera bak och förbättra balansen när den sen går ut på stora volten igen. På min gamla häst jobbade jag mycket med att öka galoppen och sen minska galoppen in på en mindre volt och sedan öka igen. Eller öka på fyrkanten med mig springande innanför spåret (puh) och sedan minska med lite volt igen. Då hade jag den inte inspänd eller med Gogue på ibland.

Jag tror ju att hästar går sönder när de av någon anledning är spända. En häst som rör sig spänt, korta stumma steg, spänd rygg- den kommer få problem om den inte redan har det... Så jag är nöjd om hästen rör sig i jämn takt, avspänt genom kroppen, lika stora kliv, och man ser hur ryggen rör sig. Jag vill att den ska släppa ut halsen och slappna av i överlinjen och söka sig framåt- nedåt vare sig den är inspänd eller inte.
Blir den farligt framtung upplever jag att man snabbt ser att bogen ser låst och spänd ut och steget blir lite kort och ingen svikt.
Bommar gillar jag. Får hästen att engagera sig utan press och jag tycker det är lösgörande för hela kroppen och även lite hjärngympa. Både bra för hästar som vill ila iväg och för hästar som gärna masar sig fram just eftersom de inte blir spända. Linar man med kapson eller grimma över tränset är det ingen risk man stör den i munnen över bommarna vilket lätt blir fallet när man tömkör om man inte är duktig.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

*KL*

Vad gäller longering och veterinärer så bör man kanske betänka att just konvalescens och rehabilitering inte är några lysande tillfällen att lära sin häst lugn, balanserad longering.

Tar man ut en stallmodig häst som stått på boxvila och tänker sig att sätta igång den genom longering - ja, ni kan ju tänka er.

Det kan ju vara en anledning till dessa rykten om att longering skulle vara så skadligt.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Alltså , jag vill nog understryka efter diskussionen att det ju inte handlar om longering i sig , vilket jag trodde jag uttryckt iallafall , men kanske inte ? Flera andra har ju gjort det Dock , att just longering är lätt att få slitage/felbelastning i om man INTE behärskar det , därav brukar rådet om sparsamhet vara för att Longera rätt faktiskt är ganska svårt för väldigt många .
Det är helt korrekt att det givetvis finns många andra grejer som sliter de också . Jag trodde dock det var just longering som diskuterades , och jag tycker rådet är sunt , att man är försiktig gällande det om man inte har hundra koll vilket väldigt många i min Erf inte har . Hästarna dammar runt utåtställda och isärkopplade i full kareta , spända alternativt hopsnörda med inspänning trots att linaren inte riktigt ser skillnaden på om hästen jobbar eller bara böjer på nacken osv .
Har man koll är det ju lugnt . Dock trodde jag det är rätt etablerat att man främst longerar om man gör det i tränings syfte , inte "motion" ?

Tycker det är synd att såna här diskussioner ofta spårar och folk börjar typ försvara sig etc . Det är ju ingen som kritiserat ngn som vet hur man longerar , det var iallafall inte min avsikt !
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan du longera?

Det är mycket sällan man ser en välbalanserad häst longeras.
Mer vanligt är hårt inspänd häst som lullar runt på bogarna.
Det hårdast inspända jag sett var tvungen att sparka bakut för att galoppera på liten volt.
Det är ju inte riktigt det man eftersträvar, men en del tycker tydligen det ser snyggt ut när man spänner in hästen hårt.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Men ...
Jag hoppas du inte tycker jag går i försvarsställnig:-)
Jag bara tycker lite annorlunda och gillar att diskutera hållbarhet och longering och både lufta min tanke och höra andras. Jag tycker det är intressant att longering ofta är fult och tömköra fint till exempel. Jag gör båda delarna men tycker tömköra är svårare och ändå är det något som rekommenderas av i princip alla i ridsportsverige!
Sen håller jag med om att många låter hästarna flänga runt men upplever att det är lite nonchalans. Man ids liksom inte bry sig och ids inte lära sig... Och det är ju inte bra.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Tja, jag ser rätt stor skillnad på tömkörning och longering. Mest för att tömkörning går att variera i så hög grad...

Longerar inte så mycket då jag inte riktigt ser något direkt träningsvärde eller inlärningsvärde som jag inte kan ordna på enklare sätt, för mig och Herr Häst. Men longerar man i balans och tycker det är tacksamt och bra så är det väl utmärkt?

Jag är upplärd med att vara försiktig med böjda spår, både av- och uppsuttet. Det var en sådan där kunskap som bara bankades in på min tid... utan någon direkt diskussion. Inte så att det sågs som ett problem att rida/träna böjt, men du skulle ha den mellan hjälperna och inte bara snurra runt som en slowmo-centrifug. Är det kondition som ska tränas är det bättre att rida ute.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

/.../
Så visst är det förmodligen så att man rider sönder hästarna. Men inte fasen blir det bra bara man rider på raka linjer. Hästen lutar fortfarande åt ena hållet ganska ofta. /.../


Tog bort en del nu. Men visst är det så - den är inte rakriktad bara för att den går rakt fram.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Hur vanligt är det med dubbla inspänningstyglar. Såg det i går.
En hög och en lägre. Kan det bli någon eftergift överhuvudtaget. Eller bara till för att fixera huvudet i ett fast läge?
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
568
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
164
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp