Hur mycket kan du longera?

Sv: Hur mycket kan du longera?

Hur får du hästen balanserad på lina utan inspänning eller två tömar?

Framför allt genom att lägga den i rätt tempo där den klarar att balansera sig. Ofta börjar de lyfta magen fint av sig själva om man ser till att de skrittar med energi i stora fina kliv utan att det blir överilat. Däremot kan man i början behöva trava ganska långsamt med korta steg för att få samma effekt.

Sen, precis som Piraja skriver, kroppsposition och olika övningar. Och en bra longerpisk som förlängd arm. Att toucha med piskslängen på bogen eller i skänkelläget hjälper till att balansera upp den. Och övergångar är jättebra att träna.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

*kl*

Det blir någon gång var annan/var tredje månad när jag är sjuk och inte orkar rida. Och max en dag.
Hon går med inspänningar då och i god balans.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

det beror på hur man longerar och hur hästen är att longera.
är hästen van vid longering och har blivit longerad som ung tycker inte jag att det sliter, plus att man verkligen måste veta HUR man ska longera.
Jag longerar ganska ofta, mestadels unghästar i inlärningskedet, som någon skrev här, eller 7 åringen då han är så busig i början, eller om jag är sjuk.
Tycker att longering att ett bra sätt att motionera hästen. Tycker visst att det är motion, men att harva runt runt tills man själv och hästen blir snurrig är inte ok.
Jag går (ibland springer) vääldigt mycket då jag longerar så det blir även motion för mig :cool:
Jag longerar med inspänningstyglar, träns och sele.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag tillhör de som fortsatt med longering innan jag sitter upp sedan inridning. Det är en säkerhetsgrej, jag vill inte fara av och hästen ska inte behöva ha en ryttare på ryggen innan han är varm. (hästen är något svag i ryggen) Skrittar alltid igång efter vägen innan jag spänner in eller jobbar på volt.

Annars longerar jag ca 2-3 ggr i veckan. Med chambon och i sansat tempo med ledande fastspänning. Min häst är körd tidigare men jag misstänker att nått hänt för han blir superstressad när jag tar på tömkörningsgjord och långtöm. Så matte som älskar tömkörning får ge sig till tåls med det. Det sliter BETYDLIGT mer att ha en fläng häst som irrar runt med två tömmar än en lugn häst med en töm ;)

Men håller med om att det krävs en del av dig som longerar för att det inte ska göra mer skada än nytta. Om du känner dig osäker så ta hjälp av en duktig person för att lära dig :)
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag brukar longera om hästen har haft vila och är som en studsboll (eller annars när han är som en studsboll...) och behöver bli av med lite överskottsenergi innan jag sitter upp. Kan även använda longering vid sitsträning. Använder dock inte longering som någon direkt träningsform, då brukar jag tömköra istället. Föredrar det eftersom man kommer ifrån slitaget och får större möjligheter att påverka hästen form och variera arbetet mer.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Så himla märkvärdigt är det inte, men det kräver att man lägger ner tid på det.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

*kl*

Hrm... Så olika det kan vara.

Min häst skulle jag absolut inte börja med att longera om han stått länge. Han kan bli fullständigt gaalen och fara runt vilket han aldrig gjort (hittills) när jag sitter på.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Ja, min är ganska lydig. Men det är klart, om det verkligen kryper i kroppen så händer det att han drar ett par varv och slänger iväg ett gäng brallar. :D
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Det beror väl på hur du longerar och rider vad som sliter mest eller är värst. Jag som longerar min ganska fritt på både rakt och böjt spår i olika varv, med bommar och koner osv (även tömkörning) vill påstå att felaktig ridning sliter mer än detta. Fått omvärdera min syn på longering som förut bara var på en liten volt men idag kan utföras på välbalanserade bättre sätt med fria vägar osv. Skräcken är ju många ryttare i mitt stall som endast rider på volt för att "böja ner" hästen och harvar runt runt som klagar på min longering en dag i veckan.. Men alla har vi våra egna åsikter :) Jag har fått mitt tips från AA på Strömsholm.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

försöker longera ca 2 dagar i veckan för tillfället. Hästen har haft en del ryggproblem, och longerar jag henne utan inspänning sträcker hon sig mycket mer frammåt, neråt än vad hon gör med ryttare på ryggen. försöker jobba henne i varierande tempo, typ skritt-trav-skritt övningar10 steg skritt-10 trav osv (lyckas ju inte alla gånger, ibland är det roligare att trava om man frågar henne ;) )
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Tom jag klarar av det på en genomsnittlig pålle. Men det har ju krävt viss övning och instruktioner.
*kl
Min trasiga mara arbetades frisk på lina med hjälp av div övningar under sträng övervakning av veterinär.
Ca tre ggr per vecka. Plus långa promenader i skogen.

Min nya röda morrhoppa jobbar jag på lina just nu för att jag vill ha koll på hur hon arbetar. Och så har vi behövt diskutera hur man uppför sig.

Men normalt sett linlöper jag nog inte så ofta.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Framför allt genom att lägga den i rätt tempo där den klarar att balansera sig. Ofta börjar de lyfta magen fint av sig själva om man ser till att de skrittar med energi i stora fina kliv utan att det blir överilat. Däremot kan man i början behöva trava ganska långsamt med korta steg för att få samma effekt.

Sen, precis som Piraja skriver, kroppsposition och olika övningar. Och en bra longerpisk som förlängd arm. Att toucha med piskslängen på bogen eller i skänkelläget hjälper till att balansera upp den. Och övergångar är jättebra att träna.

Med hästar som är vana vid longering och arbete från marken jobbar jag också på det sättet. Inte alls svårt skulle jag säga, och man får en "ärligare" arbetande häst än i inspänningar - men det kräver ju att man vet vad man gör förstås :)

"Grönare" hästar föredrar jag att spänna in för att understödja och hjälpa dem. Om jag väljer chambon, inspänningstyglar eller nåt annat beror på hästen.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Aldrig någonsin mer än 20 minuter. Och i dom 20 minutrarna är det minst 5 min uppvärmning i skritt, lite trav och sedan i galopp (trav är den gångarten som belastar värst). Mycket övergångar och sedan minst 5 min skritt på slutet. När jag longerar är det i utbildningssyfte. För det mesta någon inspänning, vilken beror på häst och syfte med träningen. Dock tycker jag ju att tömkörning är 10 gånger bättre. Men en häst ska kunna longeras lugnt och lyssna på små kommandon så därför krävs det att man longerar ibland.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Kl
Jag måste väl bo på ngn konstig ort för jag ser i princip aldrig ngn vanlig människa som kan Longera sin häst i balans och ergonomiskt . Endera är de inspända som satan och krullar eller på bogarna eller så är de inte oinspända och far runt utåtsvängda och spända som symaskiner .

Själv longerar jag aldrig utom vid hält koll . Tömkör däremot gärna dressyrarbete !
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Mina hästar longeras flera ggr i veckan, oftast innan ridning. Haft samma program i alla år, aldrig märkt av förslitningar pga det. Har extremt högpresterande hästar som också är extremt hälsosamma. Det beror på hur du longerar och vad du tillåter på linan. Och hur du tar hand om din häst förstås.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Nej, det är tyvärr få som tränar sina hästar i den sortens longering. Det "normala" är ju longering med inspänningstyglar, eller att man tömlongerar med gramaninspänning på minst en töm. Det var t ex så vi fick göra på hästskötarutbildningen och hästskötarexamen.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Longering sliter oerhört på hästen.

Är du duktig på att longera och ser till att hästen verkligen går i balans och inte belastar ojämt, möjligen någon gång i veckan (korta pass). Osäker och/eller hårt inspänd - mycket mer sällan än så.

Min åsikt, jag undviker helt att longera då jag inte tycker att det ger något. Föredrar att tömköra.

:bow::bow:
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

*KL*

Ni som bekymrar er över att longering sliter på hästen - menar ni även balanserad longering i sansat tempo?

Och vad har ni i så fall för belägg på att det är så?

Den forskning jag känner till om böjda spår är från travet, och har gjort att man doserar travbanorna för att slippa slitaget. Men finns det något liknande om longering, eller är det bara "råttan i pizzan"?

Att det kan slita om hästen får skena runt helt häjkon bäjkon säger ju sig själv.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag tycker longering är bra ser inte något samband med att det skulle slita mer på hästen om det görs på rätt sätt.

Finns betydligt fler som rider sina hästar i obalans
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
568
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
164
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp