Hur mycket kan du longera?

Sv: Hur mycket kan du longera?

*KL*

Ni som bekymrar er över att longering sliter på hästen - menar ni även balanserad longering i sansat tempo?

Och vad har ni i så fall för belägg på att det är så?

Den forskning jag känner till om böjda spår är från travet, och har gjort att man doserar travbanorna för att slippa slitaget. Men finns det något liknande om longering, eller är det bara "råttan i pizzan"?

Att det kan slita om hästen får skena runt helt häjkon bäjkon säger ju sig själv.

Undrar också hur det kan slita mer än när man tex rider på volt i ridhuset eller tex inte rider i balans.

Jag longerar alltid på stor volt och i ridhuset och använder mig faktiskt av det för att få lite mängdträning dvs galopp under lite längre tid utan den belastning som ryttare och full utrustning ger.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Undrar också hur det kan slita mer än när man tex rider på volt i ridhuset eller tex inte rider i balans.

Jag longerar alltid på stor volt och i ridhuset och använder mig faktiskt av det för att få lite mängdträning dvs galopp under lite längre tid utan den belastning som ryttare och full utrustning ger.

Nej, det sliter inte mer. Det som sliter är de som släpper sina hästar vind för våg och som inte kan kontrollera gångarterna.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

longering sliter.ja men de beror väl pa hur man longerar med inspänningstyglar,bett osv osv. jag longerar min här 4 dagar iveckan med endast grimman och har aldrig tryck/drag i linan, sen longerar jag inte bara i cirkel utan de är viktigt att man även longerar mer fyrkantigt lite rakställning osv osv
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Nej, det sliter inte mer. Det som sliter är de som släpper sina hästar vind för våg och som inte kan kontrollera gångarterna.

Tror det sliter betydligt mer med inspänd häst samtidigt som den som linar inte har kunskap om vad en arbetande häst i balans är . Ser väldigt mkt sånt och det finns ju en anledning att de flesta veterinärer inte rekommenderar longering i motions syfte av de anledningarna ?
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Fast... det finns ju veterinärer som rekommenderar just longering som alternativ träning.
Allt är relativt.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Det har jag gjort, i och för sig. Framförallt avråder från att longera långa pass, 20-30 minuter, flera gånger i veckan. Det för att du när du longerar inte varierar formen - vilket du gör uppsuttet.

Du rider ju inte bara runt-runt-runt i tio minuter på en 20 meters volt exempelvis - för att sedan byta varv och rida runt-runt-runt i tio minuter åt andra hållet... Men vid longering blir det lätt så.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Det har jag gjort, i och för sig. Framförallt avråder från att longera långa pass, 20-30 minuter, flera gånger i veckan. Det för att du när du longerar inte varierar formen - vilket du gör uppsuttet.

Du rider ju inte bara runt-runt-runt i tio minuter på en 20 meters volt exempelvis - för att sedan byta varv och rida runt-runt-runt i tio minuter åt andra hållet... Men vid longering blir det lätt så.

När jag gör mängdträning gör jag så, rider i samma form på en stor bana i samma tempo. Vill inte ändra så mycket på formen utan vill att hästen skall vara i sådan form att den kan galoppera länge så sparsamt som möjligt. Ju mer du ändrar form ju tröttare blir hästen.

Visst kan du ändra formen när du longerar det gör du genom att utnyttja de olika inspänningsmöjligheterna och variera det under passet.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Blir lite nyfiken på om det verkligen finns någon form av forskning som visar på att longering skadar hästarna? Och om den är gjord hur?
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Fast då rider du (gissar jag?) inte runt-runt på böjt spår? Mängdträning (eller vad man nu vill kalla det) gör jag ute - alltså om jag vill ligga i samma tempo och bara "rulla på" en längre bit för att träna kondition? Då rider jag inte i paddock.

Visst kan man variera form, tempo, voltens storlek, etc vid longering. Det vet (här hos mig) avråder ifrån är den statiska träningen när hästen bara ligger i samma position en längre period.

Det är inte farligt att gå på böjt spår om de går i balans. Men det sliter om de bara "rantar runt" så att säga. Man rekommenderar ju inte att enbart rida på volter jämt heller - för att det sliter.

Det finns säkert massa moderna spännande studier - googla och berätta för oss. ;) :)
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag gör även mängdträning inne i ridhuset på vintern och då pratar jag om 20*40 ridhus. Men statisk träning kan ju inte heller vara så farligt med tanke på att många travar sina hästar dock rakt fram men i samma form under längre träckor. Tex tränade man hästarna så förr i tiden som skulle gå den långa fälttävlan. Jag travade tex i ca 40min på grusväg och jag har (ta i trä) haft hästar som tävlat svår klass upp tills de pensionerats vid 19års ålder utan några förslitningsskador eller kotleds/hovleds problem

Longerar man i stor volt så är inte det så stor lutning på böjda spåret och longerar man på två töm så kan man hela tiden ställa och ändra formen
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Rider du rakt fram (statiskt eller ej) så har du inte någon innersida. Det blir inte samma sak som när de går böjda. Det finns ju en orsak till att vet vill se hästen både på rakt och böjt spår vid besiktning ex.

Om du har två tömmar så tömkör du - då är det mycket enklare (tycker jag) att variera form, ställning, och tempo, än när du bara har dem på linan.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Blir lite nyfiken på om det verkligen finns någon form av forskning som visar på att longering skadar hästarna? Och om den är gjord hur?

Klart det inte finns ! Longering är ju kopplat till förmåga hos den som linar att bedöma slitage och arbets form ergonomisk . Är ju därför det sällan rekommenderas eftersom väldigt få kan bedöma det , särskilt i samband med konvalecens men rätt allmänt utöver det . Du själv pratar ju ur eget perspektiv du kan bedöma det och då finns inte problemet . Av samma anledning rekommenderas oftast rehab på tex ledinflammation att inte belasta på böjda spår på länge under rehab . Det är inte för att böjt spår i sig är problemet utan för att veterinärer vet att många orsakats av obalanserad ridning/ belastning och därmed bedöms ridningen att inte vara helt kompetent bedömd för ryttarens del i fråga om att kunna avgöra vettigt arbete belastningsmässigt .

Sen har du rätt i att ridning på samma omdömeslösa sätt sliter lika mkt det . Men fler tar till slentrian mässig longering i tron att de motionerar hästen på ett bra sätt.

Lager : jag tycker nog att väldigt mkt tränare tyvärr tycker malande på volt spåret under basic ryttare är helt i sin ordning .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan du longera?

Rider du rakt fram (statiskt eller ej) så har du inte någon innersida. Det blir inte samma sak som när de går böjda. Det finns ju en orsak till att vet vill se hästen både på rakt och böjt spår vid besiktning ex.

Om du har två tömmar så tömkör du - då är det mycket enklare (tycker jag) att variera form, ställning, och tempo, än när du bara har dem på linan.

Nej jag tömkör inte jag longerar på två töm ;)

Men det lilla böjda spåret som uppkommer när man longerar i stor volt är ju i princip försumbar, annat är det ju när man longerar i små volter så som man gör vid en bes
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag hittar ingen sådan forskning alls. Skulle vara väldigt intressant att läsa

Undrar oxå lite över den trend som finns att förfasas över hur longering sliter... Det är ju ingen ryttare på hästen och om man förutsätter att hästen går i balans så... Har aldrig hört talas om någon som linat sin häst halt.
Jobbade med fullblod ett tag och åringarna linades inspända upp till 30 minuter dagligen och äldre hästar som var hemma på vila och inte reds kunde linas upp till 45 min dagligen sex dra i veckan. Inga hältor alls. Och de gick ju inte runt i nån dressyrform och malde dessutom på i samma tempo i trav eller galopp största delen av tiden. Varv bytte man en gång...

Tror ridning är det som sliter i så fall och tror hästar tål mycket om de vänjs vid belastningen gradvis. Sen spelar det klart roll vad det är för häst, sliter säkert mer att lina en stor gångartshäst än ett fullblod ;-)
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Trend ?
Det är ju som sagt en förutsättning att den går i balans , och väldigt många förmår inte lina i balans , därav brukar man etablerat avråda att folk linar sina hästar i motions syfte . Longering i utbildnings syfte förutsatt då vilket man förmodar , är en utbildare i ordets rätta bemärkelse , är ju föredömligt och traditionellt .
Är ingen större grej att höja på ögonbrynen åt i min värld ?
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag börjar i skritt på böjt spår med en ordentlig kapson. Jag har en med brett plattjärn som jag vadderat upp. Den sitter stadigt och ger tydliga signaler.

Först lär jag hästen böjning då jag går bredvid. Den får lära sig att flytta sig utåt i manken för signaler i kapsonen. Och den kommer då att runda sig och komma i form ungefär som på tygeln.
Därefter böjar jag skicka ut hästen på volt. Först i skritt, sen när det går i trav och när det går i galopp.

Iom att de flesta hästar vill inåt på en volt och mer och mer ju högre tempot blir så är det i mina ögon viktigt att lära dem lägga balansen i manken mer utåt för en signal. Då kan jag be dem skifta balansen till ngt som inte sliter.

Men jag har nog bara sett en handfull människor som kan longera så det är frågan om träning och stärkande arbete. Så jag håller med dig om att det är ovanligt!
Och jag håller med om att veterinärer avråder från böjda spår just pga att folk gör det i obalans. Så de måste anta att ALLA inte kan rida iom att de får en hel del fall där folk inte kan det. Då måste de rekommendera raka spår, som faktiskt eg är mindre gymnasticerande.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Ja precis . Håller med till fullo och som sagt , pga det är ju argumentet inte direkt taget ur luften från veterinärers sida och allmänt ur häst hälso aspekt . Blir förvånad att folk blir förvånade ?
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Trend ?
Det är ju som sagt en förutsättning att den går i balans , och väldigt många förmår inte lina i balans , därav brukar man etablerat avråda att folk linar sina hästar i motions syfte . Longering i utbildnings syfte förutsatt då vilket man förmodar , är en utbildare i ordets rätta bemärkelse , är ju föredömligt och traditionellt .
Är ingen större grej att höja på ögonbrynen åt i min värld ?

Jag vet inte... Jag tycker ibland att det är synd att longering är något folk inte vågar använda sig av eftersom det "sliter" och sen rider de sönder dom istället... Jag tycker ju det är enklare att longera än att tömköra och det är ett bra sätt att lära sig se hur hästen jobbar också. Tömköra kräver mer timing och känsla för att få bra tycker jag.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
568
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
164
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp