Hur mycket kan du longera?

Sv: Hur mycket kan du longera?

Hur vanligt är det med dubbla inspänningstyglar. Såg det i går.
En hög och en lägre. Kan det bli någon eftergift överhuvudtaget. Eller bara till för att fixera huvudet i ett fast läge?

Det har jag aldrig sett. Typ som en Graman då fast med två inspänningstyglar?
Låter inte så trevligt...
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag longerar enligt Klimkes lära. Dög det åt honom duger det åt mig...
Omm man likstä'ller löslongering med longering är man ju inte ute efter arbete.:confused:

att tömköra med gramankoppling på yttersidan på volt ( som är vedertaget) gör att den blir mer låst i yttersidan. Man blir väldigt stark o otimad med långa tömmar( om man inte är ett proffs)
Med en normal inspänning där man kan leda in hästen o då få en större tillfällig kontakt på ytter tycker jag är prima.

hästen får också vara mer ifred. Mindre risk för felmarginaler av den som tömkör:cool:. av den anledningen så tömkör jag bara rakt fram i skogen, men i alla gångarter. Utan gramankoppling.

Även att radien på volten blir för liten o ingen vill ha så långa tömmar att dribbla med.

Galopp för en unghäst kräver yta om den ska orka.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag longerar enligt Klimkes lära. Dög det åt honom duger det åt mig...
Omm man likstä'ller löslongering med longering är man ju inte ute efter arbete.:confused:


Sant! Men Klimke longerar (väl...?) inte heller sådär jättemycket, unghästar och någongång ibland på äldre som behövde det. Korrekt inspänt, på träns, och lagom doser.

Ser klara fördelar med ex cavalettiarbete på lina, och mjukgörande arbete utan ryttare.


att tömköra med gramankoppling på yttersidan på volt ( som är vedertaget) gör att den blir mer låst i yttersidan. Man blir väldigt stark o otimad med långa tömmar( om man inte är ett proffs)
Med en normal inspänning där man kan leda in hästen o då få en större tillfällig kontakt på ytter tycker jag är prima.

hästen får också vara mer ifred. Mindre risk för felmarginaler av den som tömkör:cool:. av den anledningen så tömkör jag bara rakt fram i skogen, men i alla gångarter. Utan gramankoppling.

Även att radien på volten blir för liten o ingen vill ha så långa tömmar att dribbla med.

Galopp för en unghäst kräver yta om den ska orka.




Jag brukade ha innertömmen ledande på förra hästen, ytter normal (ej gramanvarianten).

Nuvarande surnar till med ledande innertöm, så han går med båda tömmar bett-gjord-hand, de/den då löpa genom de lägre ringarna bara.

Jag tycker det är bra att se dem från sidan ibland, och se rörelsen. Om han inte riktigt velat kliva undan för vänster så kollar jag om han gör det på töm, exempelvis. Skogen funkar utmärkt för det också, tacksamt då med en äldre gentleman som väntar in flåsande människor i svansregionen och inte bara springer... :D

Men visst är det skillnad om man har en som är i uppbyggnadsfas, eller en unghäst som behöver få "ramla iväg" lite grann för att kunna hålla balansen.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag longerar ytterst ytterst sällan i motionssyfte. Min häst tycks finna longering ganska tråkigt, och är svår att få att gå i balans på lina. Därför föredrar jag att jobba honom på töm (tömkörning), vilket jag gör ganska mycket nu när det är halt och is precis överallt.

Däremot longerade jag en del förra vintern, som miljöträning i mörker. Hästen fnattade på ridbanan när det var mörkt, så då longerade jag honom ute. Mindre skaderisk för mig.
Jag kan även se fördelar med longering vid inlärning av röstkommandon etc.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

KL

Jag longerar emellanåt en eller ett par gånger i veckan och har aldrig haft en häst med minsta antydan till förslitningsskador. Varierar voltstorlek, tempo och byter varv extremt ofta (lär mina hästar att byta varv genom volten, så ibland får de inte ens gå ett halvt varv åt samma håll innan vi byter). Jag longerar för att lära hästen röstkommandon, låta hästen tänka lite med huvudet, öva upp vårt samspel och för att jag ibland är så jäkla lat så jag inte orkar sadla :p Vete fan om de jämt är i fullkomlig balans, men jag spänner aldrig någonsin in dem och undviker att slita och dra i dem när jag longerar eftersom jag tycker sådant bara rubbar balansen. Däremot rider jag inte särskilt mycket runt runt på banan utan är mest ute och galopperar i skogarna när jag väl rider.

Jag tror några i den här tråden överdriver det här med hur känsliga hästar är och hur lätt de får förslitningsskador och hur noga man måste vara med form/balans. Kolla på vilka hästar som har minst förslitningsskador, det är ju inte direkt de som alltid rids i korrekt traditionell form. Busungarnas småponnyer däremot, som de är ute och rejsar och busrider med över stock och sten, verkar sällan ha några större problem med förslitningsskador och blir ofta uppemot 30 år gamla. Vi kanske kan lära oss något av dem? ;)
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag tycker att man ska spänna in dem för att just få en stunds arbete- inte fläng. Annars är det bara förkastligt.

När jag spänner in efter lite uppvärmning så ser man att hästen kan utnyttja formen som den nästan rids i till att samla sig o göra allt under MER balans.
Hästen kan då göra fina ökningar utan att trilla på näsan, fatta i form ur skritt...
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Fast du blandar äpplen och päron nu i ditt resonemang .
Det r inte det minsta överdrivet med vikten av en häst i balans om Hästen rids mycket dressyr arbete . Det är ett mkt slitsamt arbete om den inte är i balans . Den går sönder .

Förslitnings skada vet jag inte om ngn nämnt så som du beskriver den - vad är en sån för dig ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
568
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
164
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp