Sv: Hur mycket kan du longera?
Jag longerar enligt Klimkes lära. Dög det åt honom duger det åt mig...
Omm man likstä'ller löslongering med longering är man ju inte ute efter arbete.
Sant! Men Klimke longerar (väl...?) inte heller sådär jättemycket, unghästar och någongång ibland på äldre som behövde det. Korrekt inspänt, på träns, och lagom doser.
Ser klara fördelar med ex cavalettiarbete på lina, och mjukgörande arbete utan ryttare.
att tömköra med gramankoppling på yttersidan på volt ( som är vedertaget) gör att den blir mer låst i yttersidan. Man blir väldigt stark o otimad med långa tömmar( om man inte är ett proffs)
Med en normal inspänning där man kan leda in hästen o då få en större tillfällig kontakt på ytter tycker jag är prima.
hästen får också vara mer ifred. Mindre risk för felmarginaler av den som tömkör. av den anledningen så tömkör jag bara rakt fram i skogen, men i alla gångarter. Utan gramankoppling.
Även att radien på volten blir för liten o ingen vill ha så långa tömmar att dribbla med.
Galopp för en unghäst kräver yta om den ska orka.
Jag brukade ha innertömmen ledande på förra hästen, ytter normal (ej gramanvarianten).
Nuvarande surnar till med ledande innertöm, så han går med båda tömmar bett-gjord-hand, de/den då löpa genom de lägre ringarna bara.
Jag tycker det är bra att se dem från sidan ibland, och se rörelsen. Om han inte riktigt velat kliva undan för vänster så kollar jag om han gör det på töm, exempelvis. Skogen funkar utmärkt för det också, tacksamt då med en äldre gentleman som väntar in flåsande människor i svansregionen och inte bara springer...
Men visst är det skillnad om man har en som är i uppbyggnadsfas, eller en unghäst som behöver få "ramla iväg" lite grann för att kunna hålla balansen.