Hur mycket kan du longera?

Felicia98

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur många gånger i veckan man kan longera sin häst. Kan hästen få skador eller så om man longerar för mycket? Tacksam för svar:)
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Longering sliter oerhört på hästen.

Är du duktig på att longera och ser till att hästen verkligen går i balans och inte belastar ojämt, möjligen någon gång i veckan (korta pass). Osäker och/eller hårt inspänd - mycket mer sällan än så.

Min åsikt, jag undviker helt att longera då jag inte tycker att det ger något. Föredrar att tömköra.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Typ ingen gång i veckan ;)
Longering ska aldrig ske i motions syfte öht . Håller med Lovisa .
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Lina har jag bara gjort en gång på klinik, löslongering i coral några gånger per år.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Longering sliter. Säger som de andra, aldrig om man inte vet vad man håller på med. Sett fruktansvärda exempel på en hårt inspänd häst direkt ut från stallet och till spåret. Ifrågasatte om dom trodde hästen såg något överhuvudtaget. Det finns annat, tömkörning, löslongering, "lek" på lina, titta på lite Parelli övningar t ex.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Håller med övriga! Jag longerar bara vid hältekontroll samt när jag vänjer en unghäst vid sadel. Bättre att tömköra och då bara kortare stunder på volt.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Longering i motionssyfte är ingen hit men däremot att jobba form, takt och kommunikation är ok i min värld. Brukar göra det innan uppsittning efter en längre vila eller om jag av någon anledning får en känsla av att hästen inte riktigt är ren i rörelserna. Särskilt ofta är det ju inte dock...
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Om det sker i balans och under god kontroll i korta pass hade jag gjort det ett par gånger i veckan periodvis. Regelbundet kanske en gång/vecka. Hästen måste inte springa runt runt i 20 minuter, så som motion funkar det ju såklart inte.

De långa pass (30-45 min) med inspänd häst i monotont tempo mestadels i trav och galopp som jag ser ibland känns direkt skadliga även vid enstaka tillfällen. :cool:
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Som ett kort svar på din fråga: Är du medelduktig, hästen rätt och lätt inspänd kanske varannan vecka eller något liknande? Inte oftare tycker jag.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Beror helt på hur hästen arbetar i lina.
Jag värmer ofta upp min häst i lina, då går jag med den i skritt först tio minuter (gärna ute), sedan får den jogga igång i lina och frusta ur sig o därefter börjar arbeta lite i trav och göra några galoppfattningar, därefter sitter jag upp.
Men allt beror på hästen o kommunikationen, jag longerar inte en häst som inte bär sig själv och går att påverka takt, tempo och form-mässigt. Funkar allt detta longerar jag utan problem upp till två gånger per vecka, använder mig ofta av det vid bomarbete tex och självklart vi rehabiitering.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Håller med!
Har periodvis longerat 5 dar i veckan typ... I lugnt och balanserat tempo såklart. Men aldrig märkt att det skulle slita mer på hästen än att rida den.
Många som tömkör gör det på volt 80% av passet vilket gör det ganska likställt med att lina hästen tycker jag.
Finns inte så många som är duktiga på att tömköra heller och då tror jag nog det är minst lika slitit för hästen faktiskt!
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Longering i motionssyfte = aldrig. Hästen motioneras bäst på raka spår ute i skog och mark.

Longeringen ska enligt mig användas för att utbilda hästen på. Jag utbildar mina hästar på longen innan jag sitter upp på dem. Med en medhjälpare rider jag in mina hästar på longen också, då är det inga problem att föra över hjälperna till ryttaren. :) Jag har inga inspänningar, och longerar hästen i kapson, har ett dressyrspö till min hjälp.

Longerar jag i repgrimma är det samma sak där, det är utbildning det handlar om, inte motion. Balanserat tempo där hästen går i form och är avslappnad och lösgjord.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Longering sliter oerhört på hästen.

Är du duktig på att longera och ser till att hästen verkligen går i balans och inte belastar ojämt, möjligen någon gång i veckan (korta pass). Osäker och/eller hårt inspänd - mycket mer sällan än så.

Min åsikt, jag undviker helt att longera då jag inte tycker att det ger något. Föredrar att tömköra.
Håller helt med dig:bow:
Tyvärr ser man ofta att folk rastar sin häst "i snöre" och hästen springer stressat runt ,runt i obalans.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag har fått longeringsövning till mitt halvblod som har varit sned i bäckenet. Enligt veterinären ska detta helst göras 3 ggr/v varvat med ridning på rakt spår ute i skog och mark. Nu blir det inte så ofta då jag varken har ridhus eller ridbana, passar på när det är tillräckligt med snö på gräsmattan :)
Gammelgubben tar jag i lina någon gång varannan vecka, då mest för att han ska få busa av sig ordentligt.
Ingen av dem linas mer än 5-10 minuter åt gången, och självklart med promenad före och efter.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Jag longerar ganska mycket, jag tycker att det är bra lösgörande arbete. Det brukar bli ett par gånger i veckan, upp till 20 minuter. Jag använder aldrig inspänning och är noga med att hästen ska gå balanserat. Ibland longerar jag innan jag sitter upp.

Jag ser det som en större skaderisk för min häst att låta bli att longera. Om han är spänd tycker jag att det är bättre att vi jobbar bort det utan att jag belastar hans rygg. Jag tror inte att han har några bra förutsättningar att bära mig på ett bra sätt då.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Hej!

Ja, hästen kan få skador om man gör det för ofta, för länge eller på fel sätt.

Jag har longerat hästar mer eller mindre varje dag efter inrådan av veterinär (som då också visade mig hur man gjorde för att få hästen att arbeta korrekt). Jag har också arbetat korta pass med lektionshäst nästan varje dag för att låta den bygga ryggmuskler utan sadel- den hade en urusel sadel som ingen var villig att byta och visade med ALL tydlighet att den hatade sadeln och inte kunde jobba ordentligt med den. Med en vettig inspänning att arbeta fram till och, som sagt, korta pass, började han jobba upp ryggen bättre och blev också positivare till sadeln.

Det är dock inget jag skulle rekommendera om det inte var i just specialfall.

Min egen häst longeras inte alls, hon hatar det och springer mest runt ute i snöret som en oengagerad ponny och vägrar samarbeta.

/Lavinia, föredrar också tömkörning.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

Skitsvårt att förklara men det går...genom hur min position är mot hästen, hur jag rör mig med hästen, använder linan ibland men oftast löst...mycket start och stopp och övergångar så ger det sig fort. ;) ...och ja, jag hoppade in och svarade fast du inte svarade mig ...
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

*kl*

Jag longerar 1-5 ggr i månaden. Ibland för att jag kanske inte hunnit rida på nån dag och vill låta hästen bocka/busa av sig innan ridpasset. Eller för att bygga muskler, då min unghäst har haft den svårt att galoppera med ryttare på tycker jag det är bra för henne att få galoppera utan ryttare på ryggen. Jag gör det oftas utan nån sorts inspänning. Jag tror att en liten volt sliter en hel del och använder mig av hela linan och går själv på en stor volt, och ibland ser jag till att använda hela ridbanan, dvs att hästen går ute på spåret. Ofta brukar jag även löslongera (typ som i en rundpen) fast på ridbanan.
 
Sv: Hur mycket kan du longera?

När jag har jobbat med hästarna i longering, är det för att jag vill jobba fram något och ofta så har sådana stora spår eller använder mig snarare av en större yta så och varvar arbetet även på longerlinan. Under inspänning i varvat tempo.
Men visst vissa hästar hatar fullkomligt att gå på lina, och kärvar emot då men då blir de som änglar sedan när de kommer under sadel igen. Påminnelse om vem som bestämmer, eller hur man ska säga, utan att vara direkt stygg mot dem.
Vissa älskar att gå på lina, de brallar osv. Har använt allt ifrån inspänningstyglar till halsförlängare. Oftast utan sadel utan med en gjord istället.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
568
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
164
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 092
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp