Hur mycket kan din valp/unghund? Vad har du lärt den?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Dindi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 255
D

Dindi

Är lite nyfiken på hur mycket er valp/unghund har lärt sig, dvs vilka kommandon fungerar trots att det finns lite "störning" i omgivningen. ex. fungerar er hund att ha lös ute, sitter kvar om ni ber den, kommer på inkallning osv. :)
Har själv en Cavalier tik på snart 5 år och en Dobermann som i slutet av månaden är 5 månader.
Min "gamla" föddes på våren, och jag hade därför hela sommaren på mig att träna henne.
Tycker inte träningen går lika mycket framåt med min "bebis" som ju föddes sent på sommaren.
Mest beror det på att det har varit en kall vinter, hon fryser när vi är ute trots hon har sitt täcke på sig, och det känns därför inte så snällt att be henne stanna och stå/sitta/ligga ner och vänta. Blir mest lite inkallning när hon är lös, för då kan hon röra på sig hela tiden och hålla värmen.

Långt inlägg, men min fråga är iaf; hur mycket har du lärt din valp eller unghund, exakt hur gammal är den och vilken ras? :)

Hittills kan min snart 5månaders tik (blir 5mdr d.28/1-11) följande:

Sitt
Ligg
Vänta
Var så god
Stanna
Sakta
Hit
Loss
hopp upp (ex. i soffan)
Leta (leta efter utlagda godisbitar)
Fot
Tass
Nej (slutar med det hon håller på med)
Skall
Puss

Alla dessa kommandon fungerar även utomhus, men har som sagt inte velat att hon ska sitta på marken längre stunder. Har därför inte lärt henne att stanna kvar när hon inte ser mig (detta gäller när vi är utomhus) inne kan hon stanna kvar i ett rum om jag går iväg :)

Hoppas på en del svar, så att man kanske även kan få lite tips av andra till ny träning :D

Sv: Hur mycket kan din valp/unghund? Vad har du lärt den?

Jösses! Jag tycker din kan väldigt mycket jag :D
Jag har en jaktgolden på 5 månader och han kan typ ingenting.
Vi har mest fullt upp med att ensamträna, lära känna varandra och få vardagen att fungera.

Han kan;
sitt
sitt-stanna
ligg (påbörjad inlärning)
vänta på varsågod
gå här (detta fungerar förbi störning)
tack (loss)
kom

Vi jobbar även en del med klicker, främst shejping där jag har tränat in tasstarget, nostarget och att han ska ställa sig med framtassarna på en låda.
Annars jobbar vi mest på rumsrenheten, koppelgåendet och ensamträningen och tänker att resten kommer sen. Jag var nog mycket mer hysterisk med min första hund att lära in så mycket så möjligt i början. Med Sune tar jag det piano, vi miljötränar, leker och myser. Men, precis som du säger är ju vädret inte speciellt inspirerande heller..

Hejsan!
Vad mycket era hundar kan!:D
Har en jämthundsvalp på 9 månader som till skillnad från era inte kan så jätte mycket, en del beror på att hans husse inte tycker att en jakthund ska kunna en massa "skit" som han kallar det. Men lite har jag lyckats lära honom ändå, trots protester från husses sida.

Sitt
Ligg
Skall
Sök
Fot (lite svårt ibland)
Stanna
Varsågod

*kl*

Min lancashire heeler-plutt på 14v kan:

sitt
stanna kvar
varsågod
nej
"ska vi byta" (= loss)
kom (fast inte befäst än)

Här har gått åt rätt mycket energi till vardagslydnad så så många kommandon sitter inte än.

Jösses vad mycket :D

Nu har jag ingen unghund längre (tack gode gud för att de växer upp!), men när min unga dåre var ungefär 5-6 månader kunde hon... fåsenu:
Gå ordentligt i koppel, men ville ibland busa med hundar hon mötte.
Sitt, stå och ligg på kommando. Fungerade även som ställande/läggande under gång men hon kunde inte gå fot utan gick bara lite fint vid min sida för att jag höll i en leksak :D
Inkallningen fungerade halvdant, hade jag tur så kom hon mot mig när hon var lös och jag ropade.
"Gå och lägg dig" kunde hon.

Det var nog det enda :D Eller tja, hon var expert på att tugga på saker och charma precis allt och alla hon träffade, men det är nog alla valpar.

Grim kan egentligen en hel del.
Men är man ute kan han lätt bli distraherad om det kommer en annan hund som visar intresse för honom.
Han har dock vissa dagar då han är helt klockren, andra dagar lyssnar han inte alls.
Men det har väl med åldern att göra; 9 mån = dofter är väldigt intressanta!

Det vi lärt honom är;
Sitt
Ligg
Buga
Vacker tass
Andra tassen
High 5
Upp (dvs stå på baktassarna)
Sitta fint (kallar det dock något annat)
Vänta (dvs sakta ner)
Stanna
"Vad säger Grim?" (då "pratar" han på staffe-vis)
Vänta på varsågod
Snurra runt (båda hållen)
"Vart är dodisen?" (börjar då söka)
Kom/Hit

Senast ändrad:

Hehe Camaro kan inte alls lika mycket som din, och hon är ändå 17 månader :p

-Sitt
-Ligg (med lite hjälp)
-Stanna
-Kom
-Här (men är inte helt befäst)
-Tassen
-Hopp upp (men det funkar bara på vissa saker, ex sängen och stora stenar)
-Sök spår
-Leta

Kanske nåt mer som jag inte minns just nu..

Men det är inte alls säkert att allt funkar vid störning. Beror på hundens humör och vad för typ av störning det rör sig om.

Min är 11 månader, så han är lite äldre. Men Phu kan:

• Fot
  • Runt
  • Sitt
  • Ligg
  • Nos mot hand
  • Påbörjad träning av apport
  • Hit, dock har han den sista veckan blivit plötsligt döv... :grin:
  • Sidan (=Gå vid min sida vid promenad, behöver övas vidare på dock)
  • Varsågod
  • Slalom, mellan pinnar

Många av de här sakerna behöver finslipas och jag skulle nog inte betrakta något av momenten som helt perfekta än.

Stanna lär jag honom inte separat. Vill jag att han ska stanna någonstans säger jag till honom att sitta eller ligga. Har jag sagt ligg betyder det att han ska ligga tills jag säger något annat, oavsett om jag går i väg och försvinner utom synhåll eller om det börjar regna köttbullar ;)

Min buse är 1 år. Vissa saker behöver fortfarande finslipas men..

-Sitt
- Ligg
- Kan sättas och läggas på avstånd med handen som visar. Har dock bara provat på avstånd på lite under 10 meter.
- Varsågod (av nån anledning funkar det inte riktigt när man har honom sittande och lägger godis framför honom som han får vid ögonkontak. Det är som att han inte riktigt förstår att han faktiskt får ta godiset)
- Gå fot. (Funkar bra inne, inte lika bra ute)
- Loss
- Gå runt (från ena sidan till den andra på den som tränar)
- Snurra höger och vänster.
- Gå runt vänster (Gå runt mig. Han har börjat förstå att han ska gå i "fel" varv)
- Kom
- Hit. (Klockren oftast, men nu tycker han ibland att annat äre lite intressantare men kommer alltid efter en stund.)
- "Nu vänder vi." (När han är lös på promenad och jag vill vända och gå tillbaka. Röst och vsa med armen, ibland räcker det med bara armen)
- "Här/Här ska vi/Här skavi/du gå" (när han är lös och gör en avstickare på nån stig/väg eller upptrampad stig till gård.
- Apport
- Sitt vackert (Någorlunda. Oftast så "spretar" han med frambenen och viftar lite emd dom men jag tror det är för balansen. Ibland sitter han faktiskt som det är tänkt)
- Slalom (Mellan mina ben. Behöver knappt visa med händerna längre, han vet vad han ska göra)
- Sök
- "Gå och ät/ät klart" (När han äter och kommer och kollar var jagär/gör. Han går alltid tillbaka och äter klart :) )
- Åtta (Melan mina ben. Behöver inte visa längre, han vet vad han ska göra. En gång gick han i en åtta av sig själv :) Och första gångerna jag skulle ha honom att gå ett varv runt benet så gick han i en åtta istället, eftersom det är det han brukar göra)
- Ringa på en klocka när han vill ut.
- "Hämta leksaken/benet"
- Stanna och stå (Brörjar lära sig)
- Stanna mitt i inkallning (Påbörjat träna)
- Vänta på ögonkontakt innan han får springa iväg när man ska släppa honom

Kan vara några fler måsaker som jag inte kommer på just nu. Han är lättast att träna med när det inte är så mycket som stör.

Min Kelpie på sju månader kan i princip ingenting utom att komma när man ropar men det kunde hon redan vid åtta veckor!
Men däremot är många lydnad och bruksmoment påbörjade tex:

Ingångar
fritt följ
snabba ligg
stadga i sitt och ligg (detta har hon svårt för)
budföring (nästan klart)
trampa på target (detta kan hon, ska såsmåningom bli "rutan")
apportering (både metall och trä)
hoppet (precis påbörjat)
ställande och läggande (backande med hunden framför mig)

Sedan tränar vi sök (hittaövningar) och spårar men det är svårt nu med så mycket snö ...

Priscilla - Target träning är något jag funderat på oxå, att hon ska kunna släcka och tända lampor, men vill inte att hon ska lära sig hoppa upp med tassarna på saker, så funderar på att vänta nån månad till innan jag börjar med det :)
Klicker försökte jag mig på med min "gamla" hund när hon var liten, men lyckades alltid lägga den på något konstigt ställe, så det blev inte så seriös klickerträning ;)

Svensson_ - känner andra som har jakthundar som oxå tycker att det är onödigt att lära hunden massa "skit", men jag tycker du gör rätt i att träna lite annat än bara jakt. Hunden blir ju mer allsidig, och det skadar ju inte att lära dem nya saker, blir ju bara roligare för hunden när den har mer att göra:D

Heddavovven - Har försökt mig på spår en gång med min, men precis som du så tycker jag det är lite besvärligt nu med all snö:) blir nog mer spår i takt med att snön försvinner ;)

Nila - Är nyfiken på hur du gick tillväga när du tränade in att din vovve ska ringa på en klocka när han vill ut? Låter ju ganska smart att hunden kan det :D började du direkt när han var liten och hur lång tid tog det innan han kunde det?:)

Förresten är det någon som lärt in "skvallerträning" med sin vovve? Min Dobermann är nämligen väldigt glad för människor, jag låter henne därför aldrig hälsa på folk utomhus, och försöker lära henne "skvallerträning" men hon har inte helt fattat det än, och tänkte om någon kanske har tips på att göra inlärningen lättare?:D

Glömde säga tack för alla svaren ;) alltid roligt att höra vad andra lär sina hundar, finns ju många saker att lära in som man inte alltid själv tänker på när man sitter hemma o ska lära vovven nåt nytt :D

Min valp Devil (Flatcoated Retriever) kan få saker på kommando, men bjuder massvis med beteenden när vi tränar.

Han kan:
- Sitt
- Stanna kvar
- Inkallning
- Häråt = kom närmare när han är lös
- Gå lös på dom flesta ställen
- Gå här = håll dig nära mig lös eller i koppel. Funkar bra vid mindre störningar
- Tack (loss)
- Gå ner (från soffan)
- Gå och lägg dig
- Vänta på varsågod
- Nej (sluta med vad du gör)
- Ut (spring rakt fram och hämta en apport)
- Sök (leta upp dummys, ännu väldigt basic)

Saker under inlärning
- Stå
- Ligg (i stort sett klart med kommando)
- Tass
- Fritt följ
- Ingångar ("fot")
- Diverse targets, tramp och nos

Senast ändrad:

Nila - Är nyfiken på hur du gick tillväga när du tränade in att din vovve ska ringa på en klocka när han vill ut? Låter ju ganska smart att hunden kan det :D började du direkt när han var liten och hur lång tid tog det innan han kunde det?:)

Min hund var ganska dålig på att säga till när han ville ut. En som mamma jobbar med har en ringklocka till sin hund så mamma fick en genom dom. Ena delen är en vanlig ringklocka (som den som vi trycker på) som med en sladd är kopplad till en stor rund knapp. Vi ställde den på golvet vid ytterdörren. Först sa vi "tryck på klockan" och visade och när han gjorde det fin han godis. Vi tränade det några gånger. Sen varje gång vi tog ut honom fick han först ringa på klockan och det tog inte så lång tid innan han förstod att ringa på klockan betyder att han får gå ut. Dock "missbrukade" han det ibland :) Han kunde trycka på klockan fast han nyss varit ute. Speciellt på sommaren. Nu är han så pass bra på att säga till när han vill ut så vi använder den knappt längre. Men det var väldigt bra när den behövdes :)

Min femmånaders whippet kan i princip ingenting. Jag har haft henne i en dryg månad. "Sitt" och "kom" är det enda som jag har lagt till kommandoord för, men hon följer handkommando för "ligg", "stå" och "stanna". "Sitt" fungerar riktigt bra, även på avstånd, medan "kom" ofta kräver en stunds eftertanke (man ser hur hon klurar över vad det är hon vill att vi ska göra :D).

Inget av dessa två saker vågar jag påstå att hon klarar av bland störningar.

Jag har medvetet tagit det lugnt med övningarna eftersom vi har haft mycket annat att styra med som följsamhet och kontakt. Därtill har hon gärna exploderat av glädje och velat hoppa fram till folk och fä som vi möter. Eftersom vi möter väldigt mycket folk och det har även påverkat möjligheten till kontakt och följsamhet ute så har vi jobbat med det. De senaste dagarna har det varit STORA förbättringar på den fronten. :bow:

Vi börjar på valpkurs på lördag (Sirius hundcenter). Visst är hon i äldsta laget för det, men de tog emot valpar upp till sex månader så jag passade på. Det känns bra med tanke på att hon aldrig ens hade gått i koppel för mindre än 1,5 månad sedan. Vi har mycket att lära. Sedan jobbar hon som har valpkursen mycket med klicker och det ska bli jätteintressant att lära sig.

Min malle tik är snart 8 månader och hon kan följande:

Upp där (på en stor, halmbal (det jag pekar på))
Hopp upp (i famnen)
Fot (alla delar av tävlingsmomentet)
Ligg
Sitt
Stå
ge mig 5
Mellan (benen på mig)
Snurr
Slalom (mellan benen på mig)
Apport
läggande under gång
stanna
ställande under gång
hit
tysk (tysk fotingång eller tyska svängen i rallylydnad)
Rutan

kommer inte på mer nu ^^ men hon spårar och tränar agility (utan hopp) oxå.. om det räknas

kl

Nu är min snart 2 men vid 5 mån kunde han:

Kom
Sitt
Ligg
Stanna
Stanna kvar
Slalom mellan benen
Fot (dock inte perfekt men när blir det det?)
Ner
Nej
Varsågod
Här (ögonkontakt)
Gå i koppel ordentligt

Tror att han även kunde:
Loss
Runt (byta sida bakom mig när han går i koppel)

Han var också rumsren, kunde vara själv utan problem och vi hade lagt ner mycket tid även på miljöträning. Spår var under inlärning men det hade han väldigt svårt för i början.

Detta fungerade under i princip alla situationer han utsattes för då. Vi har haft honom lös sen dag ett, inkallning lärde han sig hos uppfödaren. Vid 5 mån hade vi precis avslutat valpkursen och även där funkade de flesta sakerna (han kunde kommandona men koncentrationen varierade. Det gör den å andra sidan nu med) men då var han kopplad, hade inte litat på honom lös då han gärna sprang fram till andra hundar.

Två-tre saker jag hade gjort annorlunda (och kommer göra annorlunda med nästa valp) är att kampa mer, träna mer runt andra hundar och att träna mer passivitet, främst uppbunden.

Vår 9 månaders kan:

Sitt
Ligg
Vänta (sitter, ligger, står kvar)
Varsågod och fri
Fot, har inte satt "riktigt kommando" på det än för att slippa eventuella omedvetna/medvetna hjälper men det ser väldigt bra ut nu!
Nej
Hopp upp
Nosa (koppelpromenad kommando, då ska han nosa i slakt koppel)
Hämta
Tack (vardagsavlämning)
Ta den (plockar upp och bär det jag ber om)
Varsågod, fri
Alla sorts targetar
Kom

Trix:
Tass
Stänga av/på stereon med nosen
Bubbla med näsan i vatten

Enormsatsning på skvaller just nu, så det hoppas jag att han kan klockrent inom en snar framtid.

Säkert glömt nåt :p

Senast ändrad:

Min schäferkille på snart 5 mån, fixar en hel del trots störning, han är ganska härdad, är med mig på ett äldreboende där jag städar, och det är städvagnar, tvättmaskiner, människor, rullstolar, rullatorer, gåstolar...
Ja, inte mycket som stör honom.

Vissa moment kan vara lite svårare om det finns hundar i närheten, men det släpper ganska fort(vanan från mitt jobb hjälper nog till)

Hämta bollen/benet
Loss
Varsågod
Sitt
Ligg
Ligg/Sitt
Sitt stanna kvar (inte för långt avstånd)
Fot, inte klockrent, men bra, likaså
Fritt följ
Fot sitt, han vet vad det är, men baken vet inte det, så det blir lite snett:D
"Budföring", levererar post/saker mellan mig och nån mer
Han vet vad apport är/betyder
Hit
Kom
Vissling= häråt
Akta
Nej, och det är klockrent, får han ett nej så slutar han direkt med det han gör.
Om han binds nånstans, så vet han, ligg el sitt, "håll käften", vänta, matte kommer! (jag brukar binda honom i bord när jag städar matsalar, det kan finnas mediciner på golvet)

Senast ändrad:

Min är en aning äldre än din, han har just passerat året och kan nog inte ens lika mycket som din :D

Det som sitter ordentligt är;
Inkallning (både vardags- och "tävlingsinkallning")
Ligg (Lägger sig väldigt snabbt och har ett väldigt stabilt läggande, han ligger som en sten när han ligger ner)
"Här" - Gå nära
Appellspår
Anlagsprov viltspår.
Loss
Nej
"SPIRRE SLUTA ÄTA HÄSTSKIT!!!!!!!!"

Haha, det är typ allt som han verkligen KAN. Sen är det mycket som han kan när han vill.

Han är betydligt bättre på lydnadsettan än vanlig vardagslydnad. Har ganska nyligen börjat träna ordentligt och vi har en bit kvar, målet är tävling i juni!

Men när han var 5 månader kunde han spåra korta spår, inkallning och Nej. Det var nog nästan allt. Jag busade mest med honom när han var liten :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 833
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka