Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

KL

Jag bor ju i Norrland och våra vintrar är fyllda av både massor med snö och kyla...
Dessutom har vi kallstall fast med isolerade väggar... Våra hästar MÅSTE få bilda päls för att fixa våra VINTRAR, däremot använder vi täcke när det är ordentligt ruskväder så som blåst med väta....
Är det som förra året -40 grader sätter vi täcken för den typen av kyla biter i i lederna... Hästarna står ALLTID på FRI tillgång med hö och nattetid fyller vi upp med rejäl mängd hö i boxarna... Temperaturen inne i stallet blir genomsnittligt ca 10 grad varmare men är det -40 står dom med fleecetäcke/vintertäcke inne...

Man kan inte generellt säga si eller så ang täcke, individer är olika känsliga och vädret ändrar sig hela tiden... blåst och väta i kombination är väl det sämsta av alla väderlekar och är det då så att en häst är klippt MÅSTE dom skyddas...

Vi klipper aldrig våra, men det är mkt sällan vi rider dom dyngsura av svett under vintern... gör vi det mot all förmodan ställs dom i box med fleece och rejält med hö att tugga i sig...

Pälssättningen styrs av ljuset, inte av att man täckar dom.

Mina hästar sätter definitivt mindre päls om de har täcke? hur menar du att det styrs av ljuset? mindre ljus mer päls? eller? för det blir ju mörkare på hösten/vintern? Hästar som går ute dygnet runt fäller och sätter päls olika tidigt olika år, kan skilja på månader, hur kan det ha med ljuset att göra?

Jag är helt med på ljus behövs för kroppen och hårrem, men undrar hur det kan vara faktorn som avgör längden och tjockleken på pälsen?

Under de 20 år av islandshästägande och 10 år som ridskolechef har jag absolut inte sett det sambandet. De absolut flesta hästar har stått på lösdrift utan täcke, medans bara hästar som behövt bliästar som stallats in lägger mindre päls. Så i så fall tänker jag "ju mörkare=ju mindre päls". Hur mycket solljus kommer in under täcket?

Jag är seriöst intresserad av vetenskapliga bevis och en förklaring för jag hänger inte med alls i resonemanget om att ljuset är det som bestämmer hur mycket vinterpäls hästen lägger.

Ber om ursäkt för att jag blandade ihop dig med Pula. Många inlägg i tråden så det flöt tillslut ihop.

Rätt person tog dock åt sig.

Mvh Voff

kl

Ha, satt bara o grunnade lite. Jag känner inte många (inga) professionella ryttare som låter sina hästar som de har i träning gå utan täcke höst-vinter-vår. Inte då det gäller travgänget heller för den delen, men hey hey, de kanske borde lyssna och lära av de bättre vetande "bort-med-täckes-förespråkarna" som finns på buke eller :grin: Proffs vet inte mycket då? Ödmjukhet... hallå!!!

Det är en viss skillnad att ha hästar i hårdträning och som fritidshäst.

Mitt förra inlägg var inte riktat mot någon särskild (knapplån) men ditt var inget kl vad jag kan se :confused:
Och vad menar du? Var det ett motargument? Du anser alltså att "fritidshästar" inte kan vara i behov av täcken. Så det har med ryttarens och hästens kapacitet att göra då menar du? Professionella använder täcken på sina hästar, punkt slut! Och jag kan säkerligen garantera att merparten av unghästarna, som inte är i hårdträning, åker på ett täcke med för den delen. Så har det varit i samtliga försäljningsstall/tävlingsstall/stuterier, inom- och utomlands, som jag arbetat vid eller satt min fot i. Jag kan inte se varför "hobbyryttaren" inte skulle "få ha" sin häst täckad. Förkara gärna det.

Många här har nog sina hästar i både hårdträning och i "vanlig" träning.
Måste var och en deklarera för "täckesjuryn" här om när det är ok och inte?
Just nu har jag dessutom ett dräktigt sto som far oerhört illa av busväder och kyla (tidigare beskrivet i tråden här). Själv anser jag att jag är kapabel att bedöma när någon utav mina hästar är i behov av att täckas och när de inte är det.
Förmågan att bedöma dessa saker har nog de flesta av oss tror jag.

Mitt förra inlägg var inte riktat mot någon särskild (knapplån) men ditt var inget kl vad jag kan se :confused:
Nej inget knapplån.
Och vad menar du?
det jag skriver och absolut inte den harang som du tolkar in mellan raderna+ före och efter, herregud, läs vad folk skriver innan går fram som en ångvält.
Var det ett motargument?
Snarare en observation av ett faktum som du tycks ha missat. Man ska inte täcka för någon annan täckar även om det råkar vara en tävlingsryttare utan för att det behövs, om det nu behövs.
Du anser alltså att "fritidshästar" inte kan vara i behov av täcken.
Hur lyckas du tolka in det? :confused::confused::confused:

Så det har med ryttarens och hästens kapacitet att göra då menar du?
Ännu ett antagande tagit ur luften.

Professionella använder täcken på sina hästar, punkt slut!
Nej du, kom tillbaks till verkligheten, det finns gott om professionella som inte täckar så värst ofta, alltifrån ridskolor och turridningar till uppfödare kan vara professionella och ha varierande mängd täckade hästar. Mer parten av tävlingsryttarna är för övrigt glada amatörer och vanligen täckar dessa amatörer också
Och jag kan säkerligen garantera att merparten av unghästarna, som inte är i hårdträning, åker på ett täcke med för den delen. Så har det varit i samtliga försäljningsstall/tävlingsstall/stuterier, inom- och utomlands, som jag arbetat vid eller satt min fot i. Jag kan inte se varför "hobbyryttaren" inte skulle "få ha" sin häst täckad. Förkara gärna det.

Nyss täckade professionella, hur ska du ha det? Och varför ska jag förklara en åsikt som du pådyvlat mig, förklara själv vet ja eller leta rätt på någon som har den åsikten och fråga. Ett tips, ta reda på vad folk tycker innan du frågar eller påstår det.
Många här har nog sina hästar i både hårdträning och i "vanlig" träning.
Måste var och en deklarera för "täckesjuryn" här om när det är ok och inte?
Ja det kan man fråga sig, tyvärr har jag inget svar då jag som jag skrivit tidigare i tråden anser att det är upp till var och en så länge man inte går till överdrift och hästen riskerar komma till skada.
Just nu har jag dessutom ett dräktigt sto som far oerhört illa av busväder och kyla (tidigare beskrivet i tråden här). Själv anser jag att jag är kapabel att bedöma när någon utav mina hästar är i behov av att täckas och när de inte är det.
Förmågan att bedöma dessa saker har nog de flesta av oss tror jag.

Nja jag tror de flesta håller sig på rimlig nivå, men det finns en del som kanske inte är så himla bra på att bedöma, och kanske lägger på ett och annat täcke i onödan, eller borde täcka (lite tidigare). Som tidigare sagts (i tråden?) folk har en tendens att läsa in även sina egna känslor och kanske tro att hästen är varm/fryser när den inte gör det. Jag är dock inte människa att på avstånd avgöra vem som täckar i onödan och så länge hästen har det bra bryr jag mig inte nämnvärt.

Ljuset styr pälssättning och fällning, ljusare dagar ger en fällning medan mörkare dagar ger en sättning av pälsen. Att människor upplever att hästen sätter mindre päls för att de täckar, hänger mer samman med att pälsen trycks ihop och därför ser det ut som de har tunnare päls.

Alla djur styrs av ljuset, detta är en känt faktum och även ett sätt för människan att manipulera med ljus i djurstallar såsom te x värphöns. Här har man endast mycket korta intervaller där det är mörkt, på så sätt får man hönsen att värpa oftare/flera ägg. För hästar kan man på manipulativ väg sätta in te x ljusrör med sk solljus och hålla det tänt lite längre in på kvällen. Detta får hästen att sätta mindre päls, vilket också noterats av flera hästägare här på Bukefalos.

Men för att återgår till själva kärnfrågan, så är det ju snudd på beklagligt att man måste komma med rekommendationer hur var eller varför man ska täcka en häst, det borde ju tillhöra baskunskapen liksom.

Hästen relegerar sin egen kroppstemperatur väldigt väl, jag klipper våra hästar men de får en sk komfort klippning vilket möjliggör för hästen att sänka sin kroppstemperatur under arbete samtidigt som klippningen blir en ren hygien fråga. En häst med väldigt tjock päls svettas kanske väldigt mycket, och i början av min karriär som hästägare fick jag en häst med svampinfektion i huden just pga att han inte torkade. Var satte det sig då? Jo på de ställen som är mest naturligt för hästen att värmereglera sig, hals och lite på bogen. Det var ett jobbigt misstag så det gör man inte om, varken för egen del eller för hästen som blev den som fick ta den största smällen.

Den klippning vi använder kräver ingen specifik täckning vid normal utegång, däremot får de täcke på sig vid nederbörd och grader runt nollan mot minus och/eller blåst.

Här finns mycket läsvärt om hästens värmereglering.

http://www.stromsholm.com/website1/sd_page/65/Termisk_komfort_undervisningskomp.pdf

Nja Boj, du har helt rätt i att pälssättningen i grund och botten och om hästen hålls i ett naturligt tillstånd (dvs ej täckas), styrs av ljuset, men inte ang. anledningen till att hästen förefaller ha mindre päls om man sätter på ett täcke.

den HAR och FÅR mindre päls, pga det jag redan försökt illustrera i tråden: täckas hästen varmt i förebyggande syfte, blir det en ren och skär naturlig självbevarelse drift att den inte sätter lika mycket päls. Precis som, återigen, övertäckar du en häst med full vinterpäls i efterhand, så kommer den att börja fälla den pälsen.

Kan inte se någon förklaring på detta inlägg som svar på mitt. Jodå, jag har läst noga, så var god och dumförklara inte i onödan!
Hm, av ditt omsorgsfulla inlägg att döma så engagerar du dig i alla fall ;)

Har aldrig någonsin hänt under min livstid med islänningar, fast jag hade gärna sett att det hade skett. De har börjat fälla på våren oavsett täcke eller inte, och i precis samma omfattning. Vad man däremot har kunnat se är att när man speedat upp proteinintaget runt jultid så har en snabbare fällning skett, och den har inte blivit så långdragen som den normalt sätt kunnat bli.

En av våra hästar täckas ju sommartid pga att han är eksemhäst, då borde han ju alltså fälla vilket han inte gör han har ju dessutom täckad haft omaket att sätta vinterpäls i augusti också vilket har varit av mindre trevlig natur.

Jag ska ju svara på det sista inlägget också.
Ja, jag har tolkat ditt inlägg, kanske fel man jag gissar att jag ändå var lite rätt ute ändå. Ursäkta för de felaktiga påståendena MEN

Nyss täckade professionella, hur ska du ha det? Och varför ska jag förklara en åsikt som du pådyvlat mig, förklara själv vet ja eller leta rätt på någon som har den åsikten och fråga. Ett tips, ta reda på vad folk tycker innan du frågar eller påstår det.

Jag skrev faktiskt att "det åker på ett täcke" vilket betyder att de bär ett! Nu är det du som inte läser...

[QUOTEMer parten av tävlingsryttarna är för övrigt glada amatörer och vanligen täckar dessa amatörer också][/QUOTE]

Njae, hur verklighetsförankrad är du egentligen? På Flyinge täckas de flesta hästarna som används för någon form av ridning, så var det under mina år där och så är det fortfarande. De som arbetar där, är de amatörer?
Dessutom, Maria Gretzer, Kyra K, Jens Frediksson, Magnus Östlund bla bla bla, jag kan räkna upp mängder med människor som inte är "glada amatörer" som tävlar. De är proffs, det finns faktiskt fler än du verkar tro. Och de använder säkerligen täcken på hästarna som används, 3, 4, 5-åringar och uppåt.

I mina tankegångar så räknar jag inte ridskolor som proffs men på något sätt kan man väl kalla dem för det eftersom det är deras leverne även om jag anser att de inte besitter en speciellt utkristalliserad professionalitet inom hästhållningen, men det får stå för mig:o.
Jag har arbetat med hästar som yrke i merparten av mitt liv och jag kan inte påstå att jag skulle ta någon direkt notis av vad vissa påstår här. Jag själv är inte ett yrkesproffs längre men har varit och arbetat hos många. Jag tror att även jag kan uttala mig om hur det förhåller sig hos de flesta. Tror nog att de flesta har en god distans till allt som skrivs om de själva är trygga i sitt kunnande.Även om jag har sett en massa samlad gedigen kunskap med bra diskussioner så ploppar det upp förmanande "Min Häst & Penny" -utlåtanden som är ren rappakalja och ute efter att sprida ogrundad egenteori. Människor som man inte har någon aning om vad de har för verkliga kunskaper egentligen kan man inte förlita sig på.
Och de sista raderna var inte personligt riktade-allmänt bara.

Senast ändrad:

Jo man måste läsa väldigt noggrant och mellan raderna eller rättare sagt över och under raden då jag endast skrev en, för att lyckas få mig till täckesmotståndare.

Lägg märke till att jag endast skrev "Det är en viss skillnad att ha hästar i hårdträning och som fritidshäst. " inte ett ord mer och det mest sansade du svarade var "Du anser alltså att "fritidshästar" inte kan vara i behov av täcken. ".

Säga vad man vill men fantasi har du.

Jag ska ju svara på det sista inlägget också.
Ja, jag har tolkat ditt inlägg, kanske fel man jag gissar att jag ändå var lite rätt ute ändå.

Nej ärligt talat, jag har sällan sett någon vara så kapitalt fel ute.
Ursäkta för de felaktiga påståendena MEN

Jag skrev faktiskt att "det åker på ett täcke" vilket betyder att de bär ett! Nu är det du som inte läser...

Vad är det jag inte skulle läst??? Jag har inte kommenterat antalet täcken alls.

Mer parten av tävlingsryttarna är för övrigt glada amatörer och vanligen täckar dessa amatörer också

Njae, hur verklighetsförankrad är du egentligen? På Flyinge täckas de flesta hästarna som används för någon form av ridning, så var det under mina år där och så är det fortfarande. De som arbetar där, är de amatörer?
Dessutom, Maria Gretzer, Kyra K, Jens Frediksson, Magnus Östlund bla bla bla, jag kan räkna upp mängder med människor som inte är "glada amatörer" som tävlar. De är proffs, det finns faktiskt fler än du verkar tro. Och de använder säkerligen täcken på hästarna som används, 3, 4, 5-åringar och uppåt.

När uttalade jag mig om huruvida våra främsta tävlingsryttare är amatörer eller inte? Alltså, jag börjar tvivla på att du är läskunnig, för att de flesta tävlingsryttare är amatörer så innebär det inte att jag menar att alla är det.

I mina tankegångar så räknar jag inte ridskolor som proffs men på något sätt kan man väl kalla dem för det eftersom det är deras leverne även om jag anser att de inte besitter en speciellt utkristalliserad professionalitet inom hästhållningen, men det får stå för mig:o.

Du får definiera professionell som du vill givetvis, men den den mer officiella (källa wikipedia) är "Begreppet professionalism särskiljer de som utövar något yrkesmässigt från de som utövar samma sak som hobby, vilka benämns lekmän eller amatör." Det har alltså inget att göra med hur bra eller avancerat ens yrke är utan att man har det som yrke.

Senast ändrad:

Min ena häst är täckad året om.
Och så finns det stor risk att det förblir, hästens liv ut.
Hästen fullständigt hatar sina täcken men har på senare år ändå förlikat sig med tanken att täcken inte alltid är så dumt ändå, dels pga allergi mot svidknott om sommaren, och dels för att hon börjar frysa redan runt +5 grader utan täcke :crazy:. Det ena avlöser det andra, och det finns ingen regelbok som kan ändra på detta behov.

Fast om du inte erfarit det så drar jag slutsatsen att dina hästar helt enkelt inte varit så täckade att de varit rejält övervarma. Det är ju det som krävs om täckningen skall fungera mot pälssättningen, och gör du så, så sätter de inte pälsen av ren och skär självbevarelsedrift.

Bravur: jag förstår inte vad det är du vill ha sagt med ditt inlägg ang. okunnighet och täckning faktiskt.
Skulle proffsen täcka för att hästarna behöver sina täcken primärt anser du?
det gör inte jag, det finns betydligt fler variabler inblandade i att proffsen täckar, än att det bara är för att hästinidividen absolut behöver det.
utveckla gärna vad det är du anser folk inte har koll på här i tråden. Det är bra att vara konkret när man skriver såna inlägg, så folk fattar : )

Senast ändrad:

Det är väl en sanning med modifikation!

Det beror ju helt på hur tränad hästen är och vad hästen gjort dagen innan.

Mitt svar var till inlägg #12 och de här raderna:

här har det regnat hela dagen, det slutade först vid sjutiden på kvällen. Inte snällt att ha hästen ute naken då + att man kan ju inte lägga utrustning på en blöt häst så då blir det ju ingen ridning vilket kan vara väldigt dumt för hästens del.

Och om nu hästen exempelvis arbetat hårt dagen innan och kanske bör gå ett lättare pass så måste man väl inte rida? Arbete från marken eller en promenad vid hand är säkert ett alternativ.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka