Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?
Men shit alltså, är det fullt krig här i tråden nu?
Varför måste folk hoppa igång för att de själva känner sig träffade eller utpekade eller vad det nu vara månde?
det är ett faktum att övertäckning ÄR ett problem, eller HAR varit det i sverige senaste årtiondet, den nya täckes paragrafen rent rådgivningsmässigt har tillkommit av denna anledning, och är baserad både på veterinärer och massörer bland annat, som sett problemen med extremt missbrukad övertäckning, och reagerat på detta.
så Kenneth: JO tyvärr. Det är ett problem med för varma överhettade hästar i de värsta fallen som förekommer, och det problemet kan visst klassas med annan vanvård av häst så som brist på vatten, hovvård eller liknande, det går inte att komma ifrån.
övriga: läs gärna vad jag skrivit tidigare i tråden ang. att för det första, innan man täckar, VETA hur hästen reglerar sin kroppstemperatur och hur man avgör om den är kall eller för varm. MÅNGA vet inte ens detta när de smäller på täcken! I många fall är det också som så vilket jag också varit inne på i tråden, att frusenhet hos häst har sin botten i annan bristande hästhållning - hagarna, skyddet, bristen på mat, rörelse osv. Läser man trådar här på buke så verkar alla ha de mest frusna hästarna i hela världen! Det kan omöjligt stämma, det är de yttre omständigheterna först och främst som orsakar detta, och det ska man vara medveten om ifall hästen behöver 3 dubbla lager täcken på rutin, dvs det finns orsaker till symptomen oftast.
utöver det: Extrem övertäckning ÄR plågsamt och skadligt för hästen. Här finns hästar som står med tredubbla täcken i april månad, när vårsolen steker. De mår inte särskilt bra, vilket ingen människa instängd i en bil med värmen på och täckjacka den inte kan välja att själv ta av sig, skulle göra heller.
Jag tycker ni går igång så inåt käpprätt på ämnet, istället för att försöka vara lite objektiva. Om ni täckar era hästar lagom: va bra! Grattis!
Det betyder tyvärr inte - TYVÄRR - jag upprepar mig - att alla andra har en sund täckesfilosofi, eller kunskapen om vad som är vettig täckning.
Jag tycker dock det blivit lite bättre faktisk senaste åren, debatter i ridsport och andra hästsforum har varit frekventa och bidrar kanske till detta och det tackar jag för.
senast i veckan hade vi dock en häst med feber i stallet, som var matt och hängig. vädret var +2 grader och hästen går med 3 dubbla täcken a la totalt 650 gram, både inne och ute (inne är det ca +5 nattetid). Extremt irriterad och orolig, parat med loj i perioder. Hästägaren undrade vad felet var att hästen hade feber. Ja undra.
för att avsluta tydligt:
med vänlig hälsning: Mackan - som täckar sin häst! : )