Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

*hugger en knapp bara *
Tillbaka !
Jag pratade med djur ispektörerna häromdagen ang just täcken .
Jag frågade så här :
I ett stall med mest halvblodsliknade hästar som tränas o tävlas på en medelnivå .
Det står ett 20 tal hästar i detta stall o alla är täckta from aug med regn eller tjockare täcken för att sen i sep gå med dubbla täcken och på sommaren antingen hga insektstäcken eller bomullstäcken dvs en del individer har ej varit nakna en enda dag senaste året .
Alla går i platta ruthagar aug tom juni och något större sommarhagar fär några av dom men en del fortsätter ensamna i sina rutor .
Inne är det stalltäcken fast dom stänger in hästarna kl 15 vintertid o dom går ut kl 8.
Är detta okej ?

Dom svarade NEJ !
Dom skulle kolla upp detta . En häst har rätt att röra sej i sina naturliga gångarter och umgås med artfränder o det kan dom inte över ett elstängsel för det första.
Sen så såg dom inte glada ut när jag nämde täckena .
Dom sa att det stred mot rekomendationerna.Och dom kan agera på rekomendationerna som jag förstod det .
Friska hästar ska inte täckas mot päls eller smutts eller slentrianmessigt .

Jag har aldrig pratat om gamla eller sjuka hästar !
Jag är inte nån täckestaliban eller dyl .
Hästar som behöver täckas ska det NÄR det behövs inte annars enl mej .
Och har man djur så ska man ta hand om dom dygnets alla timmar .Dvs om jag täcken min häst så ska jag ta av täcken om det inte behövs längre .
Om det ösregnar så ska regntäcket på o sen av när solen kommer fram.
Ni som har dom inhysta ..visst lunch fodras era hästar ? Om dom tar av täckena då som behövdes på morgonen o sen la på dom igen vid middagsfodret när det blir kallare igen ??

Stackars alla hingsthållare som helt plötsligt måste hitta sällskap till sina hingstar, och stackars de hästar som väljs ut som försökskaniner till hingstar som inte gått mer andra hästar sen de var 1-2 år gamla...

Ja det är synd om många hingstar men för den skull behöver man väl inte ha ston och valackar ensamma?

~suck~

Det är sådana som DU som gör att inspektörerna inte hinner med de riktiga djurplågeriärendena!!

Den dagen du ser ett djur bli vanvårdat på riktigt kan du ta kontakt med djurskyddet.

Det har jag aldrig försvarat så den frågan behöver du inte ställa till mig.

Och mitt inlägg handlade inte om att det var synd om hingstarna.

Alla mina hästar går med sällskap, även unghingsten, även om han inom kort kommer få gå ensam tyvärr.

Alltså om du nu har det så bra att du kan ta av dina hästar täcken flera gånger om dagen och sätta på dom flera gånger om dagen är det ju toppenbra. Men jag tror att dom flesta sitter i samma sits som mig. Man har dom inhyrda i ett stall och har inte möjlighet att vara där flera gånger/dag. Skulle jag följa det du säger så skulle jag vara arbetslös idag. Och vad skulle då min häst ha för nytta av att täcken åker på och av.

Jag håller med om att hästar inte ska behöva täcken, vi har förmänskligat dom. När vi fryser tror vi att dom fryser och slänger på dom lager av täcken...
En häst med ett vindskydd klarar sig alldeles ypperligt med kyla. Klart att om det är snöstorm eller liknande så får dom ett täcke på ryggen, men köper man BRA täcken som andas så finns det ingen oro om det skulle bli lite plusgrader.

Det är bra om du skriver "knapplån" eller liknande när du lånar någons knapp. Kan lätt bli missförstånd och sura miner annars.

Nu var det väldigt tydligt att du inte svarade på det jag skrev, så där hade du tur ;)

Då kan jag ringa slaktbilen i morgon för den rekomendationen kan jag då inte följa. ( Och jag tänker INTE låta min 19-åring vandra runt i nya hem)

Min häst ÄR inakorderad men vi släpper ut 0.6.00 och tar in 18.00. De har fri tillgång på hö i hagen så varför skulle de lunchfodras??

Alternativet är att någon får byta jobb så de kan passa sol och regn hur det behagar eller så får vi anställa någon.

Jo du ÄR en täckestaliban som lägger näsan i blöt på andras bekostnad. Jag håller med Trix till 100% att det är sådana som du som hindrar inspektörerna från VETTIGT jobb.
Finns nog ingen häst som lider mer pga täcket än vad det finns hästar i sverige som lider av brist på mat, hov och vet-vård.

Din harrang om de där hästarnas hagar mm har väl ingenting med täcken att göra.

Så ärligt talat så tänker då jag fortsätta vara en bekväm djurpålgare tills du ringt hit en inspektör!

Denna täckes-hets är ju alltid lika spännande!:grin:

Mest chockad blev jag nog när du tog upp du skulle anmäla grann-stallet, kan ju tycka det finns viktigare saker att anmäla, som tex. hästar som svälter och står i sin egen skit? men det är ju min åsikt....:crazy:

Våra hästar går inte heller på sommarbete, en del av våra hästar går själva i egna hagar, bla. våra hingstar, men även en del ston pga. att de gör sig själva eller andra illa när de går i flock. Jag skulle bli galen om någon skulle tvinga oss att släppa ihop dessa hästar med andra "bara för att", jag anser att det är större djurplågeri att inte ta hänsyn till att hästar är individer precis som människor och alla fungerar inte med andra.

Har du funderat på att dessa hästar som går ensamma och som inte går på sommarbete kanske gör det av en ANLEDNING????

Kanske också dessa hästar har täcken av en anledning....?

Allra bäst vore det naturligtvis om alla hästar kunde gå utan täcken, det är ju då deras pälsar fungerar som bäst, men vi har ju sällan våra hästar till att bara titta på och när vi vill använda dem till olika saker finns det flera olika anledningar till att täcka.

Våra hästar täcker vi efter behov framåt hösten med sk. höst-täcke som sedan byts ut mot tjockt vintertäcke när kylan sätter i på riktigt. Vi anser att behov av att täcka finns vid ca. 10 plus på hösten. Är det soligt kan de få vara utan, men det är ju sällan det på hösten snarare blåsigt och regnigt och då blir det genast kallare än termometern visar.

I dina ögon anses alltså jag vara en djurplågare....? Ja, vad ska man säga? Jag som trodde jag tog väl hand om mina hästar....:cool:

Suck!

I det här fallet är det ju tydligt att man inte ska döma innan man vet fakta.
Jag har fått höra av så många att jag har fel när jag sätter täcke på mina hästar i oktober när det börjar bli kallare.
Men om någon frågar kan jag tala om att min arabkorsning stod och skakade av köld en kväll när jag kom ut och det hade regnat så det var inget snack om att hon inte skulle ha täcke på sig från och med det. Något annat är djurplågeri.
Min frieservalack fick i samma veva en sträckning i ryggen vilket gjorde att jag har blivit jätterädd om hans rygg och vill absolut inte att han ens ska bli det minsta lilla kall om ryggen. Så han fick täcke på då också.
Och mina hästar älskar att ha täcke på sig.

Så vet man inte all fakta om hur kalla hästarna är eller hur dom är som individer så ska man nog inte döma.
Finns många skäl till att man MÅSTE täcka en häst. Så fråga ägarna istället. Tror dom gärna skulle kunna berätta för dig om skälen varför.

Det finns många hästar som lider i världen, hästar som får för mycket täcken på sig hör inte till dom!!

kl

Vi fick in en vansinnig kärring i stallet i somras som gormade och skrek att vissa hästar hade täcken på sig och det var förskräckligt hade hon hört av sin släkting som hade hästar. Hon skulle anmäla oss hela bunten till myndigheterna!

En häst stod med eksemtäcke och två hade flugtäcken :grin:

Jag var på Flyinge i går och kollade på deras julshow, passade även på att gå runt och titta i de fina stallarna, på de fina hästarna.
Många av dem stod faktiskt med dubbla stalltäcken eller stalltäcke + utetäcke. Ingen verkade lida av det trots att det var inne och helt vindstilla.

KL*

Denna tråd är ju ett skämt :grin:

Anmäla till djurskyddsinspektör pga hästar som har täcke??

Om man har en häst som tränas kanske den BEHÖVER täcke? Om man inte bara är en skogsmulle som skrittar i skogen.

Min häst har täcke i princip året runt, på sommaren med exemtäcke för att slippa bli uppäten av flygfän, och regntäcke om det regnar på sommaren.
Skulle vara synd om hon fick stå och skaka av köld och få stora köttsår av bromsar o dyl..:crazy:

Jag blir mörkrädd !
Anmäla grannstallet för att hästarna är täckade :eek: hur orkar man, som nån annan påpekat så finns det många saker hästar i vårt land lider av, täcke på är inte nåt som orskar lidande.

*kl*

Jag håller med, bort med alla täcken. Sluta sko hästen, sluta ge den mat, sluta ge den vatten, sluta rid på den, sluta kalla på veterinär om den är sjuk. För det är inte naturligt för hästen.
Vi släpper dom helt enkelt lösa så får dom klara sig bäst dom vill!:grin::grin:

Eller, så ser vi till varje individ och lägger täcke på den som behöver.
Om jag vill tävla och träna på MIN häst så är det till att täcka henne, annars får hon ont i ryggen, anmäl mig gärna för det:p:D:p

Min häst blir arg om jag tar av han täcket när det är kallt. Min häst svettas inte även om det är varmt ute o han går med täcke. Men kompisen svettas mycket lätt. Jag tror vissa hästar trivs med täcke. Sen anser jag att om man tränar hästen så är det idrottsmän och musklerna bör inte bli kalla. Oj nu har jag nog retat många!

Ronillehorse - Tror inte du har retat särskilt många faktiskt. Det är ju precis så det är.
Har man ridit ett hårt pass så är det varken bra för hästen eller för dig att bli kall om musklerna.
Okej att man inte ska förmänskliga djuren, men ibland måste man titta till sig själv hur det känns. Och inte fasen gillar vi när vi har tränat, svettiga eller inte, att få kalla muskler. Det är inte bra helt enkelt. Så du har helt rätt. =)

Och det är bara korkat att gå runt och anmäla folk för sånt här. Tror ju knappast att deras hästar lider. Snarare tvärtom. Dom är nog värda en del så dom gör nog allt dom kan för att hästarna ska hålla i längden.

Men shit alltså, är det fullt krig här i tråden nu?

Varför måste folk hoppa igång för att de själva känner sig träffade eller utpekade eller vad det nu vara månde?
det är ett faktum att övertäckning ÄR ett problem, eller HAR varit det i sverige senaste årtiondet, den nya täckes paragrafen rent rådgivningsmässigt har tillkommit av denna anledning, och är baserad både på veterinärer och massörer bland annat, som sett problemen med extremt missbrukad övertäckning, och reagerat på detta.

så Kenneth: JO tyvärr. Det är ett problem med för varma överhettade hästar i de värsta fallen som förekommer, och det problemet kan visst klassas med annan vanvård av häst så som brist på vatten, hovvård eller liknande, det går inte att komma ifrån.

övriga: läs gärna vad jag skrivit tidigare i tråden ang. att för det första, innan man täckar, VETA hur hästen reglerar sin kroppstemperatur och hur man avgör om den är kall eller för varm. MÅNGA vet inte ens detta när de smäller på täcken! I många fall är det också som så vilket jag också varit inne på i tråden, att frusenhet hos häst har sin botten i annan bristande hästhållning - hagarna, skyddet, bristen på mat, rörelse osv. Läser man trådar här på buke så verkar alla ha de mest frusna hästarna i hela världen! Det kan omöjligt stämma, det är de yttre omständigheterna först och främst som orsakar detta, och det ska man vara medveten om ifall hästen behöver 3 dubbla lager täcken på rutin, dvs det finns orsaker till symptomen oftast.

utöver det: Extrem övertäckning ÄR plågsamt och skadligt för hästen. Här finns hästar som står med tredubbla täcken i april månad, när vårsolen steker. De mår inte särskilt bra, vilket ingen människa instängd i en bil med värmen på och täckjacka den inte kan välja att själv ta av sig, skulle göra heller.

Jag tycker ni går igång så inåt käpprätt på ämnet, istället för att försöka vara lite objektiva. Om ni täckar era hästar lagom: va bra! Grattis!
Det betyder tyvärr inte - TYVÄRR - jag upprepar mig - att alla andra har en sund täckesfilosofi, eller kunskapen om vad som är vettig täckning.

Jag tycker dock det blivit lite bättre faktisk senaste åren, debatter i ridsport och andra hästsforum har varit frekventa och bidrar kanske till detta och det tackar jag för.

senast i veckan hade vi dock en häst med feber i stallet, som var matt och hängig. vädret var +2 grader och hästen går med 3 dubbla täcken a la totalt 650 gram, både inne och ute (inne är det ca +5 nattetid). Extremt irriterad och orolig, parat med loj i perioder. Hästägaren undrade vad felet var att hästen hade feber. Ja undra. :cool: :crazy:

för att avsluta tydligt:
med vänlig hälsning: Mackan - som täckar sin häst! : )

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka