Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Okej, jag var väl kanske bra otydlig. I mitt egna huvud lät det solklart :D.
Näe, våra professionella använder det nog inte primärt utan det har ett syfte när de gör det. Jag ville mest påvisa att om man dömer ut "täckesanvändare" så är man inte speciellt ödmjuk inför en skara med mycket hästkunniga människor dvs professionella ryttare/tränare etc etc. Där är ju täcken vanligt förekommande av goda skäl.

Min kommentar om att det ibland förekommer inlägg av en del som skriver felaktiga uttalanden så syftar jag inte speciellt på denna tråd (även några av "antitäckesrepresentanterna" här varit ute på hal is ;))
Det finns ju människor på forumet som kanske tar till sig det som skrivs och tror att de är helt fel ute om de drar på sin häst ett täcke, synd.

Mja, jag ska försöka vara mer tydlig i fortsättningen, promise :angel: :D

Araber har nog tolerans mot kyla de med, men då måste man nog låta dem frysa emellanåt, vilket jag inte gör.
Och det är inget fel på MJ innehållet i höet heller, om man inte har en häst som lätt blir fet förstås... Aldrig haft hö under 10 mj/kilo foder.

Har i och för sig enbart haft två araber men ingen av dom ägde ens ett täcke.
Dom var runda och fina och frös aldrig trots temperaturer mot minus 30.
Skakade inte i alla fall. Dom hade rejäl päls och bra ull.
Båda var ridhästar och den ena kördes också innan hon blev fölsto.

Nu var den ena helt polsk och den andra polsk/engelsk så det kanske avgör att dom inte är fryslortar?

Tänkte nämligen på dom egyptiska "spjällen" som ser mer taniga ut....
Kanske är det sån du har?

För araben fryser inte bara för det är kallt. Har haft nära kontakt med arabuppfödare som då inte krånglar med en massa täcken utan ger helt fri tillgång på bra grovfoder i stället.

AM

:eek: Egypter är en av de få blodslinjer som jag faktiskt riktigt ogillar!

Det är ju rejäl skillnad på hullet på en avelshäst och en distanshäst! En distanshäst ska ju inte ha så mkt fett (helst typ inget) och då blir det svårare att hålla värmen.

Mitt svar var till inlägg #12 och de här raderna:

Och om nu hästen exempelvis arbetat hårt dagen innan och kanske bör gå ett lättare pass så måste man väl inte rida? Arbete från marken eller en promenad vid hand är säkert ett alternativ.

häst som jobbat hårt dagen innan måste arbetas igenom i kroppen dagen efter.

:eek: Egypter är en av de få blodslinjer som jag faktiskt riktigt ogillar!

Det är ju rejäl skillnad på hullet på en avelshäst och en distanshäst! En distanshäst ska ju inte ha så mkt fett (helst typ inget) och då blir det svårare att hålla värmen.

Läser du vad jag skriver överhuvudtaget eller? :crazy::confused:

Skrev att båda var ridhästar varav en var även körhäst.
Och det var inga skogsmullar utan tränades hårt.

Avelshäst blev en av dom senare.

AM

kl

Ha, satt bara o grunnade lite. Jag känner inte många (inga) professionella ryttare som låter sina hästar som de har i träning gå utan täcke höst-vinter-vår. Inte då det gäller travgänget heller för den delen, men hey hey, de kanske borde lyssna och lära av de bättre vetande "bort-med-täckes-förespråkarna" som finns på buke eller :grin: Proffs vet inte mycket då? Ödmjukhet... hallå!!!

En sak jag tänkt på är att de tränare jag jobbat hos (trav och dressyr) visserligen hade täcke på hästarna den lite kallare delen av året. MEN det var ett genomtänkt användande av täcken, alltså ETT lämpligt täcke ute och ETT annat lämpligt täcke inne. Det var inte tal om att använda flera lager täcken som många av dagens hobbyryttare gör.
Bara en reflektion och säkerligen fungerar det olika på olika ställen.

KL

kan ni sluta tjata om distans hästar och deras rekommenderade hull nu och återgå till ämnet någotsånär?

Normal belysning inomhus kan inte jämföras med den man får av solen, den är mycket svagare och har inte samma sammansättning. Krasst kan du bara räkna den tid hästarna är ute i dagsljus (eller i speciella ljusrum av den typ man använder för ljusterapi för människor), och den tiden är långt kortare norrut.
Konstigt, för de sätter vinterpäls senare och fäller den tidigare här uppe där det är bra mycket kallare än vad de gjorde när vi bodde söderöver. Brunsten sätter dessutom igång mycket tidigare. Mina hästar vet nog inte att det är fel sorts ljus ;)

Måste fråga, vad är de för fel att använda sig av flera lager? Nu syftar ja alltså på att inte slänga på massa supertjocka täcken utan att man använder sig av ett stalltäcke och ett utegångstäcke som man lägger ovan när hästen går ut? Sjävklart anpassade efter klimatet och hästens värmebehov.

Måste fråga, vad är de för fel att använda sig av flera lager? Nu syftar ja alltså på att inte slänga på massa supertjocka täcken utan att man använder sig av ett stalltäcke och ett utegångstäcke som man lägger ovan när hästen går ut? Sjävklart anpassade efter klimatet och hästens värmebehov.

Det som är nackdelen med flera lager, är att isolerings förmågan har att göra med luftutrymme mellan häst och täcke, dvs det behöver vara ett visst luftutrymme för att det ska bli isolerande. Lager med täcken minskar detta isolerings utrymme. Man har forskat på detta och konstaterat att dubbla lager täcken ökade värmen med endast ca 18%, dvs försvinnande lite.
Om man till den ekvationen lägger till att dubbla täcken ofta blir mer rörelsehämmande för hästen, så brukar många göra bedömningen att det är mer optimalt med ett täcke. som sagt beror det självklart på vad du har för täcken också, om du har ett väl sittande stalltäcke och lägger ett regntäcke som inte väger ngt och sitter bra, dagtid i hagen tror jag sällan att det är ett problem. Tror det är en annan sak mot när folk lägger dubbla utetäcken, och mycket tunga fodrade täcken i lager på lager, som man tyvärr ser alltför ofta.....

Å sjutton! Där ser man! Kul att lära sig nåt nytt :)
Denna vintern ska bli den kallaste på århundraden sägs de ju (tidingarna har dock en viss tendens att alltid dra allt till de yttersta) och ja har en kille som är frusen av sig och blir lätt stel i ryggen vid kyla. Funderar lite hur ja ska täcka i vintern? Vill inte att han ska stå inne med supertjockt täcke på natten och i stallet så är de sagt att de inte byter täcke från natt till dag (även om de säkert går att övertala vid extrema situationer) men de lägger dock på täcke ovan om man vill. Hur resonerar ni?

Min 25-åring har fått täcke på sig långt innan resten av hästarna som är yngre, just eftersom hon fryser. Fryser hon så kurar hon ihop sig och blir stel, blir hon stel av kyla är det knappast något positivt.

Skulle däremot min 25-åriga primadonna behandlas likadant som hennes båda "föl" på 13 och 6 år så skulle det aldrig fungera, dom två tvärvägrar att låta någon sätta på dom täcke såvida det inte är minusgrader och snöfall.

När det börjar bli lite småkyligt på kvällarna sensommar/tidig höst så har jag kört med att efter ridpass så lägger jag på henne en filt (lite tjockare än en "vanlig IKEA-filt") och vill hon ta av sig den så gör hon det. Ibland sitter den kvar under hela natten, ibland plockar hon av sig den innan jag ens hunnit ut ur stallet.

Alla hästar måste bedömas olika, precis som vi människor :d

Ja, som alla redan påpekat i denna tråden är täckesanvändning induviduell. Man ska anpassa efter hästens behov och inte för att man alltid själv fått höra hur viktigt det är att man klär på sig tills man svettar ihjäl.

Frågan gällde så klart de som anser sig ha ett behov av täckande till vintern.

Usch, vilken hemsk hästägare jag är... :crazy: Min ponny är 23 år gammal med tjock päls men hon går med täcke sedan flera veckor tillbaka. Varför? Som sagt, hon är 23 år gammal och jag har försökt utan täcke med det slutade i katastrof. En ponny som inte gick och rida pga hon stod och blev kall om ryggen m.m

Nu går hon med thermotäcke och ett tunt regntäcke och hon mår hur bra som helst. :angel:

Man får ta hänsyn till hästen om det behöver täcke eller ej...

Jag vet att pälssättningen styrs av ljuset. Men det har alltid fungerat för mig att lägga på ett täcke just när detta sker för att hindra hästen att sätta massa päls. Har aldrig behövt klippa hästarna på vintern trots att det varit högpresterande tävlingshästar. Gör man rätt så fungerar det.

För tävlingshästar tycker jag täcke är relevant. Har muskler som behöver lite extra värme ibland (ungefär som att linda ben), och man kan ibland förebygga muskelproblem med ett (lagomt) varmt täcke.

För hobbyhästen så är det en annan sak. Min hade jag bara ett litet torktäcke på efter hon blev blöt av en ridtur och ett tunt regntäcke om det var riktigt kallt och ruskigt blötväder.

Sett en häst (privat vid en ridskola) som gick med tre tjocka täcken i vårsolen (15-20 grader varmt). Det var rätt illa.
Sett en häst (privat vid travstall) som var nyklippt mitt i vintern och inte fick ha något täcke alls. (minusgrader och vind). Det var rätt illa.

Det finns alla varianter...

Åh det vill jag läsa mer om :) Källa tack :bump: Personligen gillar jag att ha ett stalltäcke och ett utetäcke, så min pålla slipper stå med samma täcke jämt. Just nu ofodrat täcke ute och naken inne :)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka