Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Ingen fara mackan! Jag tar inte det minsta illa upp :laugh:

Kul att du har så bra koll på mig :D
Igentligen går ju min ena på lösdrift, men han är ju inte hemma, så han räknas inte ;)

Jag har bara koll på dig av enda anledning att vi haft hetlevrade diskussioner emellanåt men ngnstans lyckas hitta en nivå där vi förstår varandra även när vi är som mest oense. Inte alltid så vanligt : ) Vi kommer säkerligen att vara oense många gånger fler ;)

KL

Vart tog TS vägen? Har man tagit fan i båten får man ro honom i land.

Här häver man ur sig en massa och när folk ilsknar till och ställer motfrågor så vägrar man svara :crazy:

Som jag fick lära mig i en hästvårdskurs sas det att på våren sätts pälsfällningen igång av ljuset. På hösten börjar de sätta päls när det blir kallare. Tar man upp en häst från södra sverige mitt i vintern upp hit i norr där det är kallare brukar de börja sätta päls även då. Kan ju inte vara pga att vi har mkt mörkare här att de börjar tvärsätta päls mitt i vintern?

Kl

Tycker att man måste anpassa till individen och använda täcke om det dehövs. Jag tycker det är lika illa att inte använda täcke när det behövs som att täcka på tok för mycket. Förstår inte varför vissa är så emot täcken och hellre låter hästen frysa än att använda täcke om det verkligen behövs. Och dom hästar jag sett frysa står stilla och skakar, inte springer dom omkring för att hålla värmen iallafall.

Vissa hästar jag haft har varit frusna och behövt
täcke medans andra kanske behövt täcket tio gånger under vintern.
Jag över använder inte täcken och mina svettas inte under sina täcken. Dock har min ena gått med täcke under hela sommaren pga eksem.

Som jag fick lära mig i en hästvårdskurs sas det att på våren sätts pälsfällningen igång av ljuset. På hösten börjar de sätta päls när det blir kallare. Tar man upp en häst från södra sverige mitt i vintern upp hit i norr där det är kallare brukar de börja sätta päls även då. Kan ju inte vara pga att vi har mkt mörkare här att de börjar tvärsätta päls mitt i vintern?

Tja det är klart mörkare ;).

Jag har tagit upp hästar strax innan jul från mellansverige till lååååångt norrut. Visst hade de vinterpäls när vi lastade ur, men ett par veckor senare var de på väg att bli långhårsmarsvin :D

Mina hästar är vintertid ute i hagen från ca 07 - 18 och sedan står inne med belysningen på fram till nattning vid 23/00-tiden. De får alltså sina ljustimmar trots att de bor här uppe, och de sätter vinterpäls i samma veva som natt-temperaturen går under nollan.
Pälsfällningen börjar dock redan i mars/april och första brunsten likaså. Jag tror det är en kombination av ljus, temperatur och individuella förutsättningar/gener/frysbenägenhet osv som bestämmer det där med pälsen.

Normal belysning inomhus kan inte jämföras med den man får av solen, den är mycket svagare och har inte samma sammansättning. Krasst kan du bara räkna den tid hästarna är ute i dagsljus (eller i speciella ljusrum av den typ man använder för ljusterapi för människor), och den tiden är långt kortare norrut.

Jag borde lagt till att jag bad om ursäkt för att svara åt dig. Men om du bortser från den ursäkten som givetvis gäller, så vågar jag påstå att LIA hade förväntat sig ett annat svar ang. din hästhållnings status : )
Jag frågade Kimmis, så varför ska du svara?
Du påstår att jag förväntade mig ett visst svar. Vilket? Trakasserier igen?

LIA

Undrar alltså hur du menar att dina hästar ser ut när dom kommer ut efter att ha varit otäckade, som du skrev.
Menar du att dom frusit? Hur ser man det dagen efter?

Är dom oklippta, har fri tillgång till grovfoder, står i ett stall (kallstall, men som väl ändå innebär lite varmare än ute nattetid) och fryser om dom inte har täcke på sig?

Jag är allmänt nyfiken, för även araber borde ha en viss tolerans för kyliga nätter.

LIA

Det fick som du ser utmärkt bra för Kimmis del att jag svarade.
Trakasserier? Jadu vad ska man säga? suck kanske.
Jag känner mig rätt säker på att din fråga var ställd för att du ville påvisa att hästarna givetvis frös för att de var klippta, inte hade fri tillgång, osv osv.

Om du sen läser Kimmis inlägg till fullo så ser du även att hon lägger på täcke någon gång när hästen fryser. De går alltså inte täckade rent generellt. Så din fascination över huruvida de faktiskts fryser ibland, förstår jag inte, skulle det vara konstigt menar du, att en häst fryser då och då under extrem väder tex?

Fullkomligt ointressant med svar från dig på frågor, direkt riktade till Kimmis. Jag tycker du ska övergå till att sköta dig själv.
Du kan också sluta upp med att pådyvla andra dina uppfattningar om varför man skriver här.

LIA

Just nu, en kall natt om de har varit utan täcke så skakar de på morgonen, och är stela i överlinjen, synns väldigt tydligt på sättet de tar för sig med bakbenen.

Jag har aldrig klippt en häst i hela mitt liv, om vi bortser från rakningen i nacken ;)
De får fri tillgång på grovfoder, precis som mackan redan har berättat.

Vid den här årstiden så får de täcke "vid behov". Men senare så har de täcke mer eller mindre konstant om de rids, detta dels för att jag inte vill ha MASSOR päls på dem eftersom de ska tränas, och dels för att jag inte vill duscha bort blöt lera mitt i vintern (om man har en sådan vinter).
Hästar som inte rids går utan täcke så länge de inte fryser.

Mitt stall är som namnet, och det är precis lika kallt i stallet som utanför, så pass bra ventilation har jag. (och det luktar heller inte häst i stallet).

Araber har nog tolerans mot kyla de med, men då måste man nog låta dem frysa emellanåt, vilket jag inte gör.
Och det är inget fel på MJ innehållet i höet heller, om man inte har en häst som lätt blir fet förstås... Aldrig haft hö under 10 mj/kilo foder.

Normal belysning inomhus kan inte jämföras med den man får av solen, den är mycket svagare och har inte samma sammansättning. Krasst kan du bara räkna den tid hästarna är ute i dagsljus (eller i speciella ljusrum av den typ man använder för ljusterapi för människor), och den tiden är långt kortare norrut.

Ljus"terapi" är mycket använt för att till exempel få hästar att brunsta tidigare på säsongen eller inte sätta päls. Inte alls avancerat. 16 tim ljus/dygn är det som krävs, de timmar som inte uppfylls av vanligt dagsljus går jättebra att ersätta med ljus i stall om det är tillräckligt bra. Det behövs inget specialljus, men man brukar säga att man ska kunna läsa en dagstidning överallt i stallet.

Forskning visar också att ljus under vissa tider på dygnet är viktigast -9,5 -10,5 timmar efter skymning, man gör skillnad genom att bara ge hästen en timmes ljus just då.

Detta är mycket effektivt och hästarna svarar direkt. Man kan tex inte starta dom på ljus på vintern och sedan sluta vid våren om det är mulet och regnigt -då kan hästen sätta päls/gå tillbaka i "vintervila" från brunst eller vad det nu är man vill uppnå.

KL

Vart tog TS vägen? Har man tagit fan i båten får man ro honom i land.

Här häver man ur sig en massa och när folk ilsknar till och ställer motfrågor så vägrar man svara :crazy:

för guds skull, jag har väl inte tid att sitta vid datorn varje dag för att svara på motfrågor, jag har ett liv också.

förlåt ? -tagit fan i båten?

jag förstår att folk ilsknar till, det är väl för guds skull hästmänniskor vi pratar om, är det annat då?
alla tycker olika så har det ju varit i alla tider.......
så varför fortsätta sparka varandra i arslet?

Det är nog bara du som sparkar i arslen. Okej vi är hästmänniskor så du hade inte förväntat dig annat än elakheter från oss :crazy: Fin syn på andra...

Men tycker du inte att du kan svara på de frågor som folk du hoppat på ställer till dig? Varför vill du annars vara med på ett disktionsforum om du inte vill diskutera?

Med metaforen " Har man tagit fan i båten så får man ro honom i land" menas: "Fan" är ju den onde själv. Och i detta fall så har du bjudit in till diskusionen och då får du slutföra den. Du svarar inte på någonting ju. Bra upprepar hur fel vi som andvänder täcke gör och du säger det inte på ett trevligt sätt heller.

Jag vill fråga dig vad du ville med den här tråden??

Mvh Voff

Som sagt får man så länge de inte mår dåligt av det, typ värmeslag, skav etc.

Jag täckar pga leran. Annars kan jag inte ha häst i längden, min astma tål det inte.

Men det är ett tunt ofodrat regntäcke som andas.

Fast du är inte TS?

Iförsej är det väl du inte svarat vad jag minns.

Jo en del tror att attack är det bästa sättet att diskutera/försvara sin åsikt. Bara spy galla över folk som inte håller med så kanske man kan lurar någon (en själv också förhoppningsvis) att man har rätt och alla andra är bara ute efter att vara elaka.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka