Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

stopp på dig själv du.

mitt svar är ett direkt svar på ditt eget påstående att om hästen skakar och fryser så börjar den röra sig mer och får därmed upp värmen. det är felaktigt.

jag ville bara tillägga att om hästarna fryser eller börjar bli kalla så brukar de börja springa/leka för att bli varma, de vill få upp värmen....det är väldigt sällan de står helt stilla i hagarna och inte betar och bara skakar.....
det finns väl en anledning till att hästarna är piggare i kallare väder tom busiga(!) det är mer åt deras "optimala" temperatur.

så för att knyta ihop säcken med frågan:
hur många följer den "nya" täckeslagen...........?

svar: några enstaka, det är inte många som har den kunskapen.(baserat på buke-tråd-inlägg), sorry.

om hästen skakar så HAR den nått sin nedre kritiska temperatur gräns.

Läs igen, innan du börjar komma med irrelevanta och missvisande kommentarer som svar. Och skippa de nedlåtande kommentarerna, jag vågar påstå att jag har betydligt bättre koll än du, utifrån vad du skriver.Har du över huvud taget läst vad jag skrivit ang. skillnad på hagar och hagar, och hur man håller häst , dvs variabler som spelar in?

Jag tycker det är DU som ska läsa på ang. hur hästen hanterar värme och kyla. Dessutom tycker jag du ska avstå från att göra antaganden, för det blir rätt ironiskt i mitt fall, då jag vistats länge här på forumet och många säkert kan redogöra för hur jag ofta huserar i täckestrådar där övertäckning eller generell okunskap om hur hästar håller värme eller reglerar sin värme, förefaller vara ett stort problem. Däremot har jag mycket svårt för gröna vågare som inte kan se nyanser utan hästarna ska vara utan täcken till varje pris och bara man fodrar dom så funkar det. Det är betydligt mer komplicerat än så, eftersom fler variabler runt hästindividen och hästhållningen är med i bilden som sagt.
så stopp på dig själv du som sagt.

Senast ändrad:

Men snälla du, vi som har omväxlande bra hagar, ger hästarna fri tillgång på mat och ändå har hästar som skakar vid kyla eller regn?

Mina hästar går i en hage på ca 2+ hektar, lite åkermark (sandmark) och lite skog, de har alltid fri tillgång på grovfoder

Mina hästar fryser emellanåt ändå! Hur kommer detta sig?!

Nä det är nog dags för dig att inse att för att ha äkta kunskap så räcker det inte med att läsa i en bok, man måste ut och uppleva oxå. :cool:

KL*

Men gud trodde denna tråd var skapad på sommaren, men nej i oktober :eek:
Det är ju höst, kalla vindar, risk för regn och hästarna är klippta, klart folk täckar då!

En sak om man har pälsiga mammutar som inte rids/natur raser osv..
SJÄLVKLART tycker jag inte man ska övertäcka hästarna, lagom är bäst, men blir nästan lite upprörd över denna "hästar ska inte ha täcke"-attityd som verkar ha blivit nu, kan ju leda till att folk tar av sina hästar täckena när det behövs täcke..
Har man inte möjlighet att åka ifrån när som helst och fixa täckena tar jag det varmare alternativet.
Mitt känsliga ädla halvblod skulle vara huttrande och superspänd i sina ryggmuskler om hon gick utan täcke nu :crazy:

har jag påstått i något av mina inlägg att man inte ska täcka vid regn ???
nej, just det .....

svar till mackan:
jag har inte påstått att hästar som står och skakar springer för att få upp värmen!
kalla förhållanden = piggare häst!
jag skrev att det är väldigt sällan man ser en häst som bara står och skakar för att den fryser.... och om någon har kommit till den kritiska gränsen så är väl något fel, och så fel brukar det ju inte bli, så då ser man ju inte det!

det enda jag har haft uppe för diskusion är att vid kallt och torr luft är det inga problem att vara utan täcken, jag har inte påstått under mina inlägg att man inte bör täcka vid regn ....eller?
har du läst ordentligt?

jä*ligt dåligt påhopp av er allihop !!!!! :mad:

som jag förstår den nya lagen så får man inte övertäcka hästarna och bara täcka dom om det är absorlut nödvändigt .
Hur många vet ni som följer den lagen ??

Inte mina grannar iaf .
ena stallet ca 13 hästar både ponnys o stora alla typ tävlingshästar/halvblod o liknande där går dom med regntäcken varje dag sen en mån tillbaka.

Andra stallet ännu flera halvblodsliknande hästar dom går med dubbla täcken redan .
Vi har haft strålande sol i 10 dagar i ett sträck o mellan 9-15 grader varm varje dag o dom hästarna går in på em .
i dag första regndagen på länge .

Ska man göra nåt säja nåt ??? Hästarna lider ju !

Några av mina hästar går nu täckade varje dag o inte tusan lider dem nåt ;)
De är klippta o den ena är dessutom väldigt känslig för o bli kall på ryggen.
Nej usch o fy säger jag när jag kör förbi ställen där jag ser hästar med tunn hårrem otäckade i snålblåst o kyla/regn.. De är värre än att de är sol o täckade, bara de är bra täcken som andas.

Såg nu hur många inlägg som är gjorda o jag har inte läst alla så ber om ursäkt om jagn upprepat något.

Först skrev du såhär:

jag ville bara tillägga att om hästarna fryser eller börjar bli kalla så brukar de börja springa/leka för att bli varma, de vill få upp värmen....det är väldigt sällan de står helt stilla i hagarna och inte betar och bara skakar.....

Sen såhär:

jag har inte påstått att hästar som står och skakar springer för att få upp värmen!

:confused:

det enda jag har haft uppe för diskusion är att vid kallt och torr luft är det inga problem att vara utan täcken,

...och här blev du en bessewisse som vet vad alla andras hästar behöver., åkommor osv till trots. Kan du inte vara lite mer öppen för det många här har berättat om varför de täcker sina hästar? Du kanske lär dig något nytt.

Senast ändrad av en moderator:

Du är välkommen hem till mig o kolla, jag kan ta av täckena en natt så får du se hur hästarna ser ut när den kommer ut :cool:

Och det är trots att det inte regnar kan jag tala om!

Jävligt dåligt påhopp av dig som säger att vi inte kan något om våra hästar, och att vi plågar dem.

Mina hästar får täcke om de fryser, fryser de inte så får de inget täcke.

Det har du visst påstått det står klart och tydligt och jag och flera andra har nu citerat det.

Knapplån.

Min häst mår som bäst vid +15-20 grader, i somras mådde han bra och var sitt vanliga jag vid +30 när de andra hästarna var utmattade av värmen. Men sen kom ösregnet och trots +20 grader skakade han och var fastfrusen i marken när de andra hästarna trivdes och stod och åt runt honom. Så jag fick börja täcka honom mitt i sommaren (dock enbart de dagar jag var hemma så jag kunde ta av täcket..).

I vintras/våras hade han fleecefodrat täcke från +10 grader och neråt pga att han återigen stått och skakat, denna gången i stallet, vindstilla och torr, vid +2 grader och helt nytt hö.

Vi har pratat om termisk komfort, den bör förändras mellan olika hästar?
Mitt kallblod klarar kalla vintrar men har problem när det blir över 20 grader eller med vinterpäls ett par plusgrader, medan min arab har trivts bäst mellan +5 till +30.

Så jag tycker att utifrån mina hästar följer jag den nya "lagen" trots att jag lagt på täcke till och från sen i augusti (juli om vi räknar regnskurar).

jä*ligt dåligt påhopp av er allihop !!!!! :mad:

och jag finner det väääldigt märkligt att du inte ens tagit ngn notis om mitt riktade inlägg till dig.. menmen kan man inte delta i en diskussion utan att skylla på allt och alla och inte ens stå för det man skrivit så kanske man inte heller vågar bemöta ett inlägg som mitt??

Betydligt enklare med regelrätt pajkastning eller? :grin:

*kl*

Intressant diskussion det här, även om det blir lite hetsigt ibland...

Jag ska börja med att erkänna att jag inte är speciellt förtjust i att lägga täcke på hästarna... dock är det ju som många har sagt här redan att man får se till den individuella individen och väderförhållanden från dag till dag.

I dagsläget går mina hästar med ett tunt regntäcke de dagar det behövs - i första hand när det blåser halv storm, ofta i kombination med regn eller som de senaste dagarna SNÖ :eek:

Är det någorlunda vindstilla och ev. nederbörd så går de givetvis utan täcken, även vid minusgrader osv.

Sen har även jag den erfarenheten att tidigt täckade hästar sätter mindre vinterpäls, även om jag kombinerar det med att de får stå inne i stallet med ljuset på några timmar.

Dock - Tardee (Paint, 22 år) har haft ganska så stora problem med pälsfällning/pälssättning så henne täckar jag tidigare. Hon får päls i klass med en shetlandsponny och fäller redan i januari för att äntligen ha fällt av allt i juni/juli. Ett par månader senare fäller hon sommarpäls och vinterpälsen börjar sättas. Hon blir känslig i huden, faller ur i hull osv. Med andra ord - jag tar på henne ett täcke "på tok för tidigt" och i år har hon varit en helt annan häst. (Hon har fri tillgång till hösilage, får kompletterande kraftfoder och lite olja, är frisk som en nötkärna, avmaskad osv) För henne var helt enkelt lösningen att täcka tidigare.

En sista liten ot-kommentar om att hästar inte lider av att de inte blir ridna - givetvis är det individuellt det också... men generellt är det nog ändå så att en häst som inte får fysisk och mental stimulans och motion kommer förr eller senare att hitta på saker själv - utveckla olater, blir "ohanterlig", få spänningar och så vidare. Därmed inte sagt att man måste rida varje dag!

Mina hästar älskar att komma ut och jobba, oavsett om det är under sadel, från marken, få en promenad osv. Willy är under inridning och tränas så gott som varje dag, rids dock bara ett par - tre dagar i veckan än så länge. Honom kan jag inte ge mer än en vilodag i veckan, medan tanten är jättenöjd med att få hitta på nåt två - tre dagar i veckan.

Jag tror att alla här talar för döva öron när det gäller TS. Hon har trots över 120 inlägg inte accepterat att det inte är en täckeslag utan en rekomendation. Hon är heller inte villig att lyssna på någon som inte tycker exakt som hon eller vara ödmjuk nog att backa ett steg och ransaka vad som kommit fram i tråden.

Jag är förvånas över att en person med den attityden gent emot andras erfarenheter överhuvudtaget lyckats lära sig någonting om hästar.

Jag tror inte att någon som ställt klara frågor kommer att få ett rak och sakligt svar eller en faktakälla från TS.

Till TS

jag skulle verkligen vilja ha svar på de frågor jag sett olika personer ställa till dig varifrån du fått alla dessa faktan som du baserar dina kunnskaper på. Uppenbarligen har alla vi andra missat detta.

Ska du läxa upp oss så ha ordenligt med fakta på fötterna och gör det sakligt. Jusst nu kasstar du bara skit på alla andras hästhållning. Rätt långt med tanke på att de flesta av oss skulle ge och göra allt för våra älskade hästar.

När skakar du av köld som människa?
Känns det bra?
Vad är det som får dig att tro att det är helt annorlunda för din häst när den skakar?
Det är samma mekanismer, ingen skillnad. Har inget med att "förmänskliga" att göra.
Har Dartmoorponnier också, de går som regel täckeslösa, de blir oerhört "ulliga" :D
Om hästarna dessutom håller sig rena, snyggare och glansigare päls när de går täckade så får man väl se det som en bonus ;) inget att bli avunssjuk på för den som valt att ha sin häst "naken".

Vi avlar inte längre på "hedenhös"-hästar så många av våra framavlade sporthästar sätter inte speciellt mycket päls heller för den delen. Många visar tydligt att de lider av regnovädret eller kyla. Jag har ett sto som är dräktigt som "springer på tvären in" då det regnar (bra med träd i hagen ändå) skakar och kutar rygg. Tunn päls, tunn hud och jag hade ändå hoppats på att slippa täcka henne när hon inte rids. MEN dessa hästar BÖR täckas! Så får det bli.
Hästar som rids, tränas mycket svettas ju för mycket med full pälssättning, lång tid i blöt päls efteråt - inte sunt.
Klipp och täck, tack för mig ;)!

Du är välkommen hem till mig o kolla, jag kan ta av täckena en natt så får du se hur hästarna ser ut när den kommer ut
Hur ser dom ut?
Har du klippt dom? Hur?
Fri tillgång på bra grovfoder?

LIA

Vad jag vet är Kimmis hästar araber och går på lösdrift med fri tillgång och är oklippta : )

Nästan rätt ;)

De går dock inte på lösdrift utan kommer in under tak 8 timmar/natt som lagen säger.
De går dock fortfarande ute nu utom enstaka nätter, ungefär var 3 e natt får de sova inne nu som vädret är.
Följer vädret lite som det ser ut nu så exakt hur mkt de är inne är svårt att säga. Dock är stallet kallstall så det är samma temperatur där som ute.

Jag borde lagt till att jag bad om ursäkt för att svara åt dig. Men om du bortser från den ursäkten som givetvis gäller, så vågar jag påstå att LIA hade förväntat sig ett annat svar ang. din hästhållnings status : )

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka