Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Klippning och täckning är ett omdiskuterat ämne. Att klippa sin egen häst och lägga på ett täcke vintertid kan underlätta skötseln. För en större anläggning eller ridskola kan dock täckesbyten innebära en större arbetsinsats pga fler antal djur. Om det finns andra sätt att öka hästens värmemotstånd med mindre arbetsinsats bör detta intressera anläggningar med ett större antal djur.
Syftet med studien var att få fram rekommendationer för när man ska täcka ridskolehästen. Frågeställningen var vid vilka omgivningsfaktorer det är befogat att täcka hästen.
Undersökningen utgjordes inte av några praktiska försök utan endast beräkningar med hjälp av de fakta som redan finns om hästens värmebalans.
Nedre kritiska temperaturen räknades ut för olika typer av hästar på olika foderstater och användes för att veta när hästens värmeproduktion måste ökas för att hästen ska befinna sig i termisk komfort. Vi räknade på oklippta hästar och klippta hästar med olika sorters täcken.
De resultat vi kom fram till var:
• att en klippt häst behöver ersätta sin förlorade isolering med ett täcke,
• att fodret är av den största betydelsen för hästens nedre kritiska temperatur,
• att man uppnår högre effekt av att ”fodra hästen varm” än att täcka den,
• att en hög vindhastighet kan innebära stora värmeförluster som inte går att täcka med en högre fodergiva och att hästen då bör erbjudas täcke och/eller eventuellt vindskydd.
Vår hypotes att en oklippt häst klarar sig utan täcke under vintern kan antas om fodret anpassas efter temperaturförhållandena och det är vindstilla. Vår hypotes att fodret är av den största betydelsen kan antas. Vår hypotes att en klippt häst behöver ersätta den förlorade pälsen med ett täcke kan antas.
Slutsatsen är att man i många fall kan slippa täckesbyten eller ha flera lager täcken på hästen om man har en korrekt anpassad foderstat.

Håller med dig, Man kan nästan avgöra på hästarna om deras ägare är frusna, för då går kräken med både fleece och regntäcke i +10 grader :( Lider enormt när jag ser alla övertäckade hästar, när de dessutom säger att regntäcket skyddar så säger jag bull - regntäcket blir istället som ett kylskåp då hästen inte kan resa sina hår, det skyddar bara mot vätan vilket en häst faktiskt tål bra men jag får höra hundratals ursäkter så jag har lagt ned att försöka diskutera med stolliga hästägare.

Min Paint med minimal vinterpäls har jag aldrig sett skakat för att hålla värmen och han har aldrig haft täcke mer än om han blir svettig och får ett fleecetäcke ett par timmar för att torka upp. Frisk som en nötkärna och alltid go och glad, han får vara häst och inte agera porslinsfigur

Och om man har en häst som står o skakar som ett asplöv när det är + 20 och det regnar då? Ska man bara anta att hästen låtsas frysa när den skakar kraftigt?

Nej, skakar mina hästar så får de täcken. Är de stela i överlinjen dagen efter en kall natt så får de mest troligt täcke nästa natt.

Det kan ju ha en stor betydelse vad det är man gör med sin häst. Har Du en häst som Du tävlar och tränar så kan Du inte ha en häst med tjock vinterpäls. OCH täcker Du hästen i tid så sätter den inte samma vinterpäls! OCH en häst som är i tävlingskondition mår bäst av daglig (avvägd) motion.
Har Du därimot en häst som promenadrids kanske det är helt ok att inte rida alla dagar och ha den med en tjock otäckt vinterpäls.

Håller med Kimmis. Min är en fryslort som skakar vid väta+ blåst oavsett temp nästan. Vid sju plus kan hon huttra om det är nordanvind och fuktig luft. Vilket är märkligt för hon sätter en riktig björnpäls (Trots täcke). Sen svettas hon så hon blir genomblöt och blir lite orkeslös vid ridningen. Till detta har donnan en spa-avdelning i hagen som hon besöker flera gånger varje dag där hon gör lerinpackningar. Hon är alltid full av blöt lera vilket kyler henne ännu mer och är omöjlig att få bort inför ridning. Torr lera är en sak men blöt :confused:

Kommer att fortsätta täcka henne annars kan jag lika gärna sluta rida eller fixa någon som tar in henne kl 12.00 så hon hinnner torka upp så jag får rent henne.:crazy:

Förstår inte riktigt problemet om varför täcken är så hemskt? Det är ju jättefina täcken som görs idag med andasfunktion, lätta med bogveck och gjordar och remmar som gör att de hålls på plast och sitter bekvämt.

Själv använder jag regntäcke ner mot -5 sen ev fleece under i några grader till innan jag lägger på ett termo istället. I vintras när det var djupsnö och -28-30 grader blev jag även tvungen att linda benen för annars skakade hon. Nu går ju våra ut redan kl halv sex sex på morgonen och går ute till sju-åtta på kvällen. Vi har ingen möjlighet att ändra på något under dagen då vi jobbar. Vi har tillsynsman i form av stallägaren men h*n är inte alls aktiv med hästarna. H*n ringer ju inte för att vi ska komma och ändra på täcken utan om något akut händer. Tempen kan skilja så oerhört mycket under dagen men man får ju helt enkelt försöka kolla prognoser och så utgå från något mitt emellan ting.

Unghästen i hagen klarar däremot vilket väder som helst så det är ju omöjligt att göra mallar för sånt här.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig, Man kan nästan avgöra på hästarna om deras ägare är frusna, för då går kräken med både fleece och regntäcke i +10 grader :(

Jag märker ju att du aldrig har haft en häst med ryggskada. Bara att gratulera och jag hoppas att du slipper det även i framtiden för det är verkligen inte kul :cool:.

som jag förstår den nya lagen så får man inte övertäcka hästarna och bara täcka dom om det är absorlut nödvändigt .
Hur många vet ni som följer den lagen ??

Inte mina grannar iaf .
ena stallet ca 13 hästar både ponnys o stora alla typ tävlingshästar/halvblod o liknande där går dom med regntäcken varje dag sen en mån tillbaka.

Andra stallet ännu flera halvblodsliknande hästar dom går med dubbla täcken redan .
Vi har haft strålande sol i 10 dagar i ett sträck o mellan 9-15 grader varm varje dag o dom hästarna går in på em .
i dag första regndagen på länge .

Ska man göra nåt säja nåt ??? Hästarna lider ju !

Varför lider de?

Om de är klippta så förstår jag fullt ut varför man täckar dem

Men dessa hästar har varit täckta hela sommaren oxå -som jag tolkar det får / bör man inte täcka en häst "för att den ska vara ren" eller hur?!
O seriöst hur många hästar fryser när det är + o soligt ??? det är ju inte ens vinter än här i stockholm.
Nepp kan man inte ta av täcket om det behövs då skulle jag inte sätta på det .
Hästar mår dåligare av överhettning än av att vara lite kalla en stund på morgonen.
Konstigt att mina pållar aldrig har frysigt ? Hmmmmmmm

Är du säker på att det är täcken och inte flugskydd?

Och den mår hemskt dåligt om den står någongång eller hur ?? Ja jisses. Varför sätter man mänskliga känslor på ett djur undrar jag ?

Ja en tävlade häst i hög kondition mår verkligen inte bra av att "stå" någon gång och det har knappast med känslor att göra

Klippning och täckning är ett omdiskuterat ämne. Att klippa sin egen häst och lägga på ett täcke vintertid kan underlätta skötseln. För en större anläggning eller ridskola kan dock täckesbyten innebära en större arbetsinsats pga fler antal djur. Om det finns andra sätt att öka hästens värmemotstånd med mindre arbetsinsats bör detta intressera anläggningar med ett större antal djur.
Syftet med studien var att få fram rekommendationer för när man ska täcka ridskolehästen. Frågeställningen var vid vilka omgivningsfaktorer det är befogat att täcka hästen.
Undersökningen utgjordes inte av några praktiska försök utan endast beräkningar med hjälp av de fakta som redan finns om hästens värmebalans.
Nedre kritiska temperaturen räknades ut för olika typer av hästar på olika foderstater och användes för att veta när hästens värmeproduktion måste ökas för att hästen ska befinna sig i termisk komfort. Vi räknade på oklippta hästar och klippta hästar med olika sorters täcken.
De resultat vi kom fram till var:
• att en klippt häst behöver ersätta sin förlorade isolering med ett täcke,
• att fodret är av den största betydelsen för hästens nedre kritiska temperatur,
• att man uppnår högre effekt av att ”fodra hästen varm” än att täcka den,
• att en hög vindhastighet kan innebära stora värmeförluster som inte går att täcka med en högre fodergiva och att hästen då bör erbjudas täcke och/eller eventuellt vindskydd.
Vår hypotes att en oklippt häst klarar sig utan täcke under vintern kan antas om fodret anpassas efter temperaturförhållandena och det är vindstilla. Vår hypotes att fodret är av den största betydelsen kan antas. Vår hypotes att en klippt häst behöver ersätta den förlorade pälsen med ett täcke kan antas.
Slutsatsen är att man i många fall kan slippa täckesbyten eller ha flera lager täcken på hästen om man har en korrekt anpassad foderstat.

Utan praktiska försök under längre tid med många olika individer, utmynnar denna teoretiska studie endast i en hypotetisk slutsats.
Det som talar emot är just uttalandet "om man har en korrekt anpassad foderstat". Det är ju inte foderstaten det är frågan om, utan att hästen äter så mycket grovfoder den behöver för att hålla värmen. Det reser frågorna:
"Hur mycket äter en häst?"
"Hur mycket orkar/vill en häst äta?"

Vilket är lika dumt som att fråga "Hur långt är ett snöre?" :angel:

Utan praktiska försök under längre tid med många olika individer, utmynnar denna teoretiska studie endast i en hypotetisk slutsats.
Det som talar emot är just uttalandet "om man har en korrekt anpassad foderstat". Det är ju inte foderstaten det är frågan om, utan att hästen äter så mycket grovfoder den behöver för att hålla värmen. Det reser frågorna:

du undrade hur mycket en häst äter och hur mycket orkar/vill en häst äta.
-så länge det finns gräs i hagen så betar hästen, vild som tam.
en häst ska ha iallafall 1ha beteshage och av naturens gång så betas det på annars brukar de väl ligga och jäsa i solen eller stå och sova en stund mitt på dagen :love:
En häst som inte får tillräckligt med grovfoder kan få problem med både mage, hull och temperament. Hästar i vilt tillstånd äter större delen av den vakna tiden och det måste vi ta hänsyn till, annars kommer de bli irriterade och uttråkade och börja med olater som vävning eller krubbitning. En häst ska utfodras ofta och i små portioner – då mår den bäst både psykisk och fysiskt!

Foderstaten måste också anpassas till hästens storlek, ålder, temperament, årstid och det arbete den utför. En del hästar har lätt för att bli tjocka, andra förblir smala hur man än fodrar. En rätt utformad foderstat ger en häst som glatt och villigt orkar arbeta. En felaktig foderstat gör att hästen inte kan utföra det arbete vi ber den om, eller att den blir för pigg och/eller ilsken av överskottsenergi.

så....det där snöret kanske inte var längre än att man kan tänka lite längre än där näsan slutar...... :eek:

En häst äter tills den är mätt.. Och den orkar och vill äta tills den är mätt. Sen är det individuellt hur mycket, mina hästar snittade på fri tillgång i fjol på 40 kg hö/häst/dag. Jag fick feta hästar och som tur var hade jag hö i mängder i fjol. Detta år bir det att fodra några gånger om dagen. Och hästarna ligger redan på 18kg hö/dag, mina hästar är ardenner på mellan 800-900kg.

I fjol fick dom faktiskt täcken på sig när det var som kallast, det är inget jag brukar använda..

Hur långt snöret är beror på vad du har för snöre och hur långt du gjort det;)

Jag svarar både dig och pula :)

Jag var delvis ironisk, därför en väl uträknad foderstat i all ära, hästarna är forfarande individer.
Dessutom måste man komma ihåg att många hästar är förädlade och så länge man inte gör fältstudier så kan man inte komma med faktiska slutsatser, utan bara teorier.
Det finns hästar som matvägrar om de får för mycket, det finns hästar som ligger långt över alla tabellvärden vad gäller foderstat, och som trots det fryser, det finns de som inte orkar trycka i sig det de skulle behöva för att hålla värmen och det finns de som inte bör äta den mängd som skulle krävas.

KL
jag tror nog det är rätt väl beprövat och inte en teori, att hästen äter hela tiden för att hålla värmen om den tillåts att äta och behöver det för att hålla värmen. Så en rätt anpassad foderstat är ett dumt begrepp. det borde stå: obegränsad tillgång på foder i hagen gör att hästen kan hålla värmen betydligt bättre.

alla hästar mår inte särskilt väl av obegränsad tillgång. Ett väl konstaterat, och hårt erfaren sanning i dagens hästsverige för många hästägare.......
Problemet nu förtiden är ju ofta hagarna. Ofta dåligt med skydd, och dåligt med mat. Klart de fryser då, i den kombinationen.

själv tycker jag det är förkastligt med allt okunnigt övertäckande som existerar. dock måste man även ha koll på övriga förhållanden som bidrar till att hästen kan/inte kan håll värmen.
att släppa ut sin häst i en platt hage på öppna ytor, så som anläggningarna i sverige oftast ser ut om man står uppstallad på ett större ställe, utan täcke, och utan särskilt mycket mat, skulle jag aldrig ens tänka tanken att göra. För många som varken har koll på hur hästen reglerar värme och de variabler som påverkar det, är det dock praxis. Som kompensation slänger man på den femtielva täcken, dvs man försöker bota ett symptom, utan att förstå orsakerna. Även om man definitivt under såna förhållanden säkert behöver täcka sin häst, så önskar jag att fler fattade vad grundorsaken är att de fryser. Istället drar alltför många bara slutsatsen att deras häst är extremt frusen, vilket faktiskt ofta är totalt fel, och som sagt - snarare ett symptom än en grundorsak.

Senast ändrad:

Ja hästar är allra högsta grad individer och i en uträkning så är det en schablonhäst som är den optimala hästen. Mina ligger i storleksmässigt ena kanten och sen finns det ju minihästar, det är då det är svårt. Likaså när det blir extremt kallt. Men mycket grovfoder är iaf min filosofi för en varm och glad/mätt häst.

Och ytterliggare en fråga, står födointaget i proportion till vad hästen behöver i andra hänseenden. Måste hästen äta sig smällfet för att inte frysa så kanske ett täcke är att föredra.

ska man vara petig är hästar inte gjorda för att vara mätta, i ordets rätta bemärkelse.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka