Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Juridiskt sett skiljer man på skall och bör. Skall måste du följa, bör är en rekommendation.

Alltså betyder det inte att man inte får täcka hästarna.

Myndigheten får förelägga enligt de allmänna råden, om det är nödvändigt ur djurskyddssynpunkt. Så helt tandlösa och valfria är de inte.

Myndigheten får förelägga enligt de allmänna råden, om det är nödvändigt ur djurskyddssynpunkt. Så helt tandlösa och valfria är de inte.

OM det är så, så är det faktiskt helt uppåt väggarna!

Vilka belägg har du för det?

Skulle jag inte täcka min häst (tunnt regntäcke), skulle jag inte hinna rida, det är den sorgliga verkligheten. Har en häst vars största nöje är att vältra sig i lera, med täcke på är iaf ryggen ren. Jag kan inte låta honom stå när det är lerigt, han ska helst gå varje dag, dels pga pålagringar som gör att det krävs jämn ridning, dels får han alldeles för mkt överskottsenergi av att stå.

Duscha skulle jag kunna göra om jag hade tiden, tror inte det skulle bli så bra det heller, med en ganska tät vinterpäls skulle han ständigt vara fuktig, om man badade honom varje dag.

*kl*

Hej!

Jag är nog vad man skulle kalla en anti-täckes-taliban som anser att hästar ska vara utan täcke. Min förra hatade sina täcken och ville helst vara naken (om det inte ösregnade, blåste och var runt 0an, då hatade hon sina täcken med accepterade att ha dom på iaf).

Min nya älskling är inte alls lika tuff, hon vägrar ligga i lera och kyla och avskyr att vara kall och blöt. Jag har helt enkelt fått acceptera att hon måste ha täcke för att få sin dygnsvila..

Så jag tror nog tyvärr att man får anpassa sej efter sin häst mer än efter regler. Samtidigt tycker jag det är förkastligt att sätta täcken på hästar mitt i sommaren för att dom inte ska sätta vinterpäls eller sätta tjocka thermotäcken på hästar redan i september (även om det är 15 plus och stallet är stängt nattetid och blir närmare 25 grader). Gillar inte heller när oklippta hästar har dubbla täcken när det är 10 grader ute (ja jag vet flera hästar som har det så).

Måttlighet är nog ordet. Min lilla häst kommer få gå naken när hästarna kommer upp till lösdriften, nu går de ute utan vindskydd och då får hon ha tunnt täcke så hon kan sova i "leran"(vilket hon gör med täcke, men inte utan!). Men mina täcken styrs av väder och vind, inte av årstid eller pälssättning..

/Lavinia

Så jag tror nog tyvärr att man får anpassa sej efter sin häst mer än efter regler.

Instämmer helt i detta.

Jag har alltid haft åsikten att man inte ska täcka i tid och otid. Här står jag nu med en typisk rygghäst (diagnostiserad på klinik så jag sitter inte och gissar) som t o m måste ha täcke vid ihållande regn på sommaren när det är 20+.
Jag vet att folk tittar på mig som om jag var en idiot när jag täckar min häst mitt i sommaren. Förmodligen är det väldigt svårt att förstå om man aldrig har haft en sådan häst själv. Ingen skulle vara lyckligare än jag om hästen hade varit frisk och kunnat gå otäckad.

Tack och hej!

Min häst går fortfarande otäckt. Kommer börja ha ofodrat regntäcke på henne fr.o.m. nästa vecka när hos ska klippas.

Jag blir mer upprörd över hästar som inte har täcke på sig när det är regn, rusk och oväder.

Min förra häst frös inte, gick ute mest hela tiden utan täcke, jag kan lika lite förstå poängen att täcka en häst som inte behöver det som att låta en häst frysa utan täcke som behöver det.

Det är ofta svårt att avgöra vad som funkar genom att se hästen på avstånd. Min såg vissa gånger ut som en blöt hund men var ändå varm och torr längst in mot kroppen.

jag följer min egen lag.

sommartid har dom sommartäcke om det behövs och i sommar har djuren varit helt galna så ja i sommar har dom haft väldigt långa perioder med täcke tyvärr.

nu är det höst och jag har inget problem med lera i mina hagra gräs bara , så jag har för att dom går ute på lösdrift och behöver då den värmen ,

på vintern har dom mera hö och flis under sina ute täcken .:D

sen är det jag med , jag älskar shoppa täcke .

Jag har bara tolkat texten som TS la in, jag har inte läst förarbetena så att jag förstår hur texten ska tolkas. Ska bli intressant att se om det kommer några prejudicerande domar!

Enligt Lindås & Olsson 2001 ...
Vilken studie hänvisar du till här?
Möjligtvis: J. Lindås och I. Olsson / Fördjupningsarbete nr 259 / 2004?
Hänvisningar till detta fördjupningsarbete verkar komma med jämna mellanrum och det tolkas som bibeln...
Här är min kommentar till detta och ett annat relaterat arbete:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11193713#post11193713

En sådan häst under hård arbetsintensitet, som är klippt, klarar sig med ett täcke till ca -15ºC innan den behöver alstra mer värme för att vara i termisk komfort.
Något sådant kommer man inte fram till i det arbete jag hänvisar till!

Senast ändrad:

kl

Pälssättning styrs av ljuset, det är inget vi kan påverka med täcken. Dessutom blir det inte mindre päls av att lägga på täcken tidigt eller med många täcken. Det är många som tycks tro det. Jag håller med om att täcken bara bör användas när det behövs och inte för att hästarna kan bli skitiga.

Jag tycker synd om de hästar som har 3 täcken på sig och solen skiner.

Susanne.

Håller helt med dej ang pälssättning i samspel med ljus. Men måste argumentera lite emot dej när det gäller att dom inte sätter mindre päls om man täckar. Min valack fällde som en tok och höll på att sätta björnpäls, när jag klippte hals och bog och täckade med ett fleecefodrat regntäcke så slutade han fälla och satte ingen mer päls... Jag ser ingen annan förklaring till detta än att kroppen konstaterade att den behöver inte mer päls för värme... Eller?

Mvh Domino_s

kl
Säger som de flesta andra,att det är individuellt hurvida man bör täcka sin häst.

Vår ponny är av den tuffa sorten och går otäckad året runt, bortsett från när det är dax för klippning ev. nästa vinter.
Araben däremot mår riktigt dåligt utan täcke, och jag kan inte ta den risken att inte ta på han täcket på morgonen,för vädret är så otroligt ostadigt just nu. Blir det sol på dagen så vet jag att han inte tycker det är för varmt,och sen tar jag av det på eftermiddagen sålänge solen är framme.
Jag känner honom mkt väl och kan läsa av honom bra.

I sommras när det va riktigt busväder några dagar så fick han gå med fleecefodrade regntäcket. Sen pang en dag tittade solen fram igen . Jag hade inte möjlighet att åka och ta av han täcket förrens efter lunch (jättedåligt samvete!). När jag kommer till sommarbetet möts jag av nöjd arab som står mitt i solen och betar fridfullt....medans de andra hästarna dragit sig till mer skuggade platser.

Alla är ju olika. Jag kan gå med tjocktröja och tycka det är kyligt medans för en annan räcker det med linne

Som sagt,ytterst individuellt.......

Kl

Våra hästar täcks när det behövs oavsett vilken årstid det är. Jag känner våra hästar och täcker dem efter behov. Oavsett om almanackan visar juni eller oktober så täcks de om det regnar och temperaturen är så låg att de annars fryser.

Ofodrade täcke används enbart under kortare tidsperioder på några timmar om jag vet att solen kommer (ska komma) fram lite senare på dagen (och då tas täcket av) just eftersom en häst som har ett ofodrat täcke fryser mycket fortare än en otäckad häst. Ett ofodrat täcke och kyligare temperaturer kyler ner hästen eftersom hästen inte kan ställa pälsen upp. Det är grundläggande hästkunskap och fysik.

Det mest vansinniga i täckesdebatten tycker jag är att samma personer som absolut inte skulle kunna tänka sig att ha sin häst otäckad i spöregn och tio grader i oktober gladeligen låter sin häst gå utan täcke i juni när det öser ner dag efter dag och temperaturen är fyra grader. På sommaren har hästen tunnare päls och fryser lättare men bara för att hästen går på sommarbete så struntar man i att hästen fryser. Kanske för att hästen då inte rids så man själv blir inte lidande av att hästen fryser och har ont i ryggen eller för att det blir jobbigt om man måste bry sig om att hästen även då bör kunna få komma in och bli torr igen för då måste man själv se till hästen dagligen. Skulle man bry sig om det så skulle det ju också innebära att man inte kunde lämna sin häst på ett sommarbete utan möjligheter att ta in hästen och torka den.

Senast ändrad:

Oavsett om almanackan visar juni eller oktober så täcks de om det regnar och temperaturen är så låg att de annars fryser.
I början på 80-talet var det "riktiga vintrar" men täckesservicen var efter datum. det blev 14 dagar senare vart år.

Hästarna kunde stå i snöstorm utan, bara för att.......

På den tiden var det dock en raritet med vattentäta täcken o vi tittade med stora ögon på en häst som hade fått ett täcke i galon o det sög.:o

Jag täckar efter behov o individ- sällan dubbla täcken om det inte är storm o täckena lättar. Har ju dock numera min stora stjärtlapp som kan sättas fast o täcket ligger.. oavsett:banana:

det här med täcken är en känslig fråga.
det brukar styras av vilket stall man står i om man inte har kunskapen själv att avgöra vad hästen behöver.
Har man inte kunskap själv så kollar man hur dom andra gör och vad stallägaren säger. Sen vet man ju inte om stallägaren vet vad som är bäst för hästen
tex på hur det ser ut runt där jag bor, sveriges hästtätaste komun.
stall 1
Vi sätter alltid på täcke ett visst datum varje år men bara välfungerande
1 st.täcke som anpassas efter temeratur.
dressyrstall med helservice

stall 2
nu är det höst vad spelar det för roll vilken temperatur det är minst 2 täcken när det är 15 grader varmt och sol. sedan ökar vi på.
blandat stall med många olika hästar och blandade kunskaper hos hästägarna.
man bör ochså ha ridtäcke när det är under 18 grader varmt.
det var 16 grader här i veckan och ridtäcket på, ryttaren själv i t-shirt.

stall 3
hästarna går ute utan täcke i stora hagar, när det blir kallt eller regnar får dom täcke.
travhästar där ägaren står för skötseln

speciellt hästar som står o minimala grushagar ska skyddas mot kyla likaväl som överhettning av för många täta fuktiga täcken

Sorry dubbelt. Har man redan klippt hästen är det ju klart att den behöver täcke vid blåsiga/regniga dagar, man har ju tagit bort hästens naturliga skydd. Min häst helklipptes i förrgår och går med 100g övergångstäcke, verkar lagom än så länge. Går över till 200g vid stormiga dagar när temperaturen sjunker lite till.

Senast ändrad:

Fast om man ska vara lite realistisk och tänker efter...

Hur många har tid att passa hästarna varje timma? och därmed kunna ta av täcket senare på dagen om det blir bra väder.

Bättre att köpa riktigt bra täcken som andas så att hästen inte blir för varm även om temperaturen skulle stiga!

Att täcket andas har inte så mkt att göra med om den blir för varm eller inte, det har med fukttransport att göra. Dvs blir hästen varm och svettig transporteras svetten ut lättare och en småsvettig häst är torr.

Den missuppfattningen har jag hört på flera håll, bland annat i mitt stall när en person tog på vintertäcke alldeles för tidigt på en oklippt häst. Ett andastäcke har alltså inte sämre värmeisoleringsegenskaper än ett som inte andas.

Ahh... tack för den:) och knapp och trådlånar lite...;)
Och nu har jag roat mig med att kolla så vi följer alla kraven, och tänk vilken exemplarisk hästägare jag är! :rofl:
Roligast var att mäta boxarna. ( Vet ju att stallet byggdes efter dåvarande regler,men det är ju inte samma hästar som flyttade in då och det är ju olika regler beroende på mankhöjd.)

Och lilla shettisens "sociala" behov har vi löst genom att såga upp en rejäl glugg i boxdörren, så hon också kan vara med och "hänga" i boxgången och "snacka" lite...

Och hagarna duger mer än utmärkt, och täcken har vi när det behövs, och flugtäcken till de som behöver, och vind/regnskydd och eluppvärmda kar på vintern...

Någon som kommer på ngt mer att kolla upp?:laugh:

Min ena får ett fleecefodrat regntäcke på sig vid regn och blåst. Annas får hon ont i njurarna och ryggen. Spelar ingen roll hur många grader det är ute.

Men dessa hästar har varit täckta hela sommaren oxå -som jag tolkar det får / bör man inte täcka en häst "för att den ska vara ren" eller hur?!
O seriöst hur många hästar fryser när det är + o soligt ??? det är ju inte ens vinter än här i stockholm.
Nepp kan man inte ta av täcket om det behövs då skulle jag inte sätta på det .
Hästar mår dåligare av överhettning än av att vara lite kalla en stund på morgonen.
Konstigt att mina pållar aldrig har frysigt ? Hmmmmmmm

Håller med dig, Man kan nästan avgöra på hästarna om deras ägare är frusna, för då går kräken med både fleece och regntäcke i +10 grader :( Lider enormt när jag ser alla övertäckade hästar, när de dessutom säger att regntäcket skyddar så säger jag bull - regntäcket blir istället som ett kylskåp då hästen inte kan resa sina hår, det skyddar bara mot vätan vilket en häst faktiskt tål bra men jag får höra hundratals ursäkter så jag har lagt ned att försöka diskutera med stolliga hästägare.

Min Paint med minimal vinterpäls har jag aldrig sett skakat för att hålla värmen och han har aldrig haft täcke mer än om han blir svettig och får ett fleecetäcke ett par timmar för att torka upp. Frisk som en nötkärna och alltid go och glad, han får vara häst och inte agera porslinsfigur

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka