Hur man lär en hund..

diablo_

Trådstartare
...tricks. Vet inte om de redan finns en sån här tråd, ta bort den isf.

Jag vill att de som vill skriver hur de har lärt sin hund ett trick! Jag själv är ute efter hur man lär en hund att ruska på sig. Nån som vet? :laugh:

Sv: Hur man lär en hund..

Om jag skulle lära min hund att ruska på sig så skulle jag först börja med att belöna den varje gång den ruskar på sig och sen efter ett tag ta fram godis och visa (då brukar mina hundar visa allt dom kan) och när den ruskar på sig så säger jag kommandot jag vill ha på ruskningen och sen belönar och till slut så säger jag ordet "ruska" och då kommer dom att ruska på sig. Så gjorde jag när jag lärde min hund att "tvätta nosen" så nu när jag säger det så slickar hon sig på nosen :) Riktigt charmigt faktiskt. Lycka till med träningen.

...tricks. Vet inte om de redan finns en sån här tråd, ta bort den isf.

Jag vill att de som vill skriver hur de har lärt sin hund ett trick! Jag själv är ute efter hur man lär en hund att ruska på sig. Nån som vet? :laugh:

Jag lärde min gammhunn det i duschen:)
Väldigt enkelt då en hund gärna skakar på sej efter en dusch.
Jag sa varje gång - skaka- då han gjorde det och till slut så satt det.
Iof...jag använde det bara i det sammanhanget oxå:o
Hade liksom inget annat behov av det.

hur de har lärt sin hund ett trick! Jag själv är ute efter hur man lär en hund att ruska på sig. Nån som vet? :laugh:

Det finns två huvudprinciper kan man säga. Antingen försöker man "fånga" ett beteende och förstärka det genom att ge belöning. Eller så försöker man forma fram beteendet genom att belöna minsta lilla försök att göra rätt.

Den första metoden kan vara lämplig när det gäller sådana beteenden som hunden gör spontant (som att ruska på sig när den blir våt). Principen är - belöna i rätt ögonblick dvs när hunden gör beteendet. Hunden tänker: "vad hände? jag fick godis!" Upprepa detta varje gång hunden ruskar tills hunden börjar tänka "Det var när jag ruskade som jag fick godis. Undrar om jag får mer godis om jag gör det igen".

Den andra metoden kan vara lämplig när du vill att hunden ska göra något den inte gör av sig själv. T ex släcka lampan. Då börjar du kanske med att belöna att hunden tittar på lampknappen eller där du pekar. Att den ställer sig på bakbenen och petar till med tassen någonstans i närheten av knappen. Sen ökar du kraven vartefter tills hunden måste slå till knappen och så småningom faktiskt lyckas släcka lampan innan du belönar.

Jag brukar vänta lite med att lägga till ett kommandoord tills hunden börjar förstå vad man är ute efter. Då säger jag kommandoordet i en glad och berömmande röst medan hunden håller på att göra beteendet och så får den belöningen. Då blir inte ordet "förstört" av en massa felaktiga försök medan den lär sig. Om du säger kommandot och hunden inte gör rätt beteende måste du backa och se till att hunden verkligen förstår vilket beteende som hör ihop med kommandot.

Dom andra har förklarat bra, så jag känner inte att jag har så mycket att tillägga just nu. Däremot så har jag en kompis som har en shiba, som visade mig videos på youtube som hon kikat på och haft som lite inspiration, månadens trick tror jag det hette. Det finns även bra böcker som går att låna på bibblan om man inte vill köpa.

Upprepning, konsekvens och positiv förstärkning brukar ju fungera.

Jag hade en kompis som lärde sina valacker att "kissa på pottan".
Hon började med att hålla en spann under magen, varje gång någon av hästarna ställde sig bredbent för att kissa. Så småningom blev det en reflex hos hästen, så att den kissade så fort hon höll fram spannen.

Väldigt praktiskt, för valacker är ju annars svårare att hålla rent efter i boxen än ston, eftersom de kissar lite överallt, medan ston brukar hålla sig till samma hörn. :)

Hur stor hink behövdes då?
Det känns som om en vanlig hink inte skulle räcka på långa vägar till sällskapshästen....

Det var en sån där stor svart hink som man brukar ha i stall. 20-liters tror jag.

himla mycket kissar dom faktiskt inte, även om det kan verka så när man ska mocka ut.

Hörde med min väninna och hon hade boken "hundlekar" av Mary Ray och Justine Harding. Där har du hur många trick som helst att lära en hund. Det står även förklarat steg för steg hur dom har gjort vid inlärning.

Såklart får man individanpassa inlärningen men man kan få en hel del tips på vägen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 275
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 728
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 963
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 040
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka