Hur litet är okej att bo med två barn?

Jag bor med pojkvännen i ett litet råtthål på 19 kvm. Jag har gjort mig av med 90% av mina ägodelar och ändå får allt inte plats! Vi har bara ett rum och den ytan delar vi på. Men - det funkar faktiskt! Jag höll på att skriva "kör!", men sen funderade jag på varför det funkar för oss. Jag tror helt enkelt att det funkar för att vi vet att det är tillfälligt, och för att vi inte har något annat val just nu. Att det är tillfälligt gör att det inte känns lika trist. Sen trivs vi så bra med varann att vi inte går varandra på nerverna, vilket underlättar..! Men om jag förstår dig rätt så skulle inte det här vara en tillfällig nödlösning? Att bo så många på så liten yta permanent tror jag inte blir speciellt bra. Jag tycker t ex. att det är tråkigt att inte kunna bjuda hem vänner, men eftersom jag vet att jag inte kommer bo så här smått för alltid så är det inte lika tungt. Att laga mat är inte lika kul att göra här som hos vänner med riktiga kök, och jag hade inte velat ha det så här permanent.

Så; skokartonger kan man absolut bo i men bara om man inte har något val :p Eller om man väljer det själv åt sig själv, såklart.

Jag tror att de kan göra allt det där även på liten yta, om man inreder smart.

Sen tänker jag att det inte behöver vara en permanent lösning för resten av våra liv, men om jag kan spara 5000 kronor i månaden och leva asgott där jag även räknat på att barnen kan få egna pengar att spara så innebär ju det möjlighet till bland annat moped, lite resor och så.
Men alltså, leva asgott?

Nu inser jag ju att alla människor värderar olika saker i livet.. Men ett skapligt boende brukar vara viktigt för de flesta. Och även om du nu tycker att du lever asgott - kommer verkligen barnen göra det?
Jag tror att barnen mår bättre av att ha ett bra boende NU än att ha pengar på banken om några år. Och moped är ju liksom inte livsnödvändigt..

Fast 25 kvm... Det är ju 5x5 meter?! Hur kan man ens få till 2 sovrum (tycker de ser stora ut med tanke på hur litet 25kvm är!), kök, vardagsrum och toalett på det?!

Nej jag hade sett mig om efter annat boende.

En moppe och några resor kan säkert bli det som barnen vill ha i alla fall.. Hade jag tvingats bo så extremt trångt utan att ens ha dusch i hemmet, då hade jag utan tvekan velat ha moppe och resor för att slippa känna mig allt för instängd hela tiden...

Jag brukar räkna mina barndomshem som små. Jag delade rum med min bror på halvtid fram till jag flyttade hemifrån. Mamma sov i en bäddsoffa i vardagsrummet för att vi skulle kunna ha egna rum där.

Men. De lägenheterna var på 70-80 kvadrat! Min studentlya nu är på 26... jag skulle inte komma på tanken att stuva in två pers till där.

Jag åkte och tittade nu. Hade det gått att lösa så att man kan öppna upp taket i nock (heter det så) är ett sovloft inga problem. Toaletten var för liten och husen låg lite trist utan staket/Tydliga tomtgränsen. Rummen var små såklart. Permanent är det nog för litet faktiskt, men under en period hade det fungerat med förutsättning att man planerar för förråd/dusch/utbyggd.

Blir det skilsmässa så är det nog hästen som får ryka i förstahand, sen vet jag inte. Det skiljer inte så mycket i månaden på en trea och fyra här i trakterna.

Billiga större hus finns i kommunen men inte i närheten :(.

Jag har hellre ett hem som jag trivs i än en fet plånbok...
Jag pratar inte om att vi ska lida, tvinga någon eller må dåligt. Det tror jag inte att något jag skrivit kan tolkas som? Jag försöker hitta på sätt att leva och bo och självklart trivas, samtidigt hade det varit trevligt att kunna spara lite pengar.

Jag har bott ensam i nuvarande bostad och i andra bostäder tidigare och vänt på slantarna. Jag vill försöka slippa det.

Jag brukar räkna mina barndomshem som små. Jag delade rum med min bror på halvtid fram till jag flyttade hemifrån. Mamma sov i en bäddsoffa i vardagsrummet för att vi skulle kunna ha egna rum där.

Men. De lägenheterna var på 70-80 kvadrat! Min studentlya nu är på 26... jag skulle inte komma på tanken att stuva in två pers till där.
En sån lägenhet skulle jag spara 2000 i månaden på, men jag tycker inte det är tillräckligt mycket för att byta ut nuvarande där alla har varsitt.

Jag växte upp på 50 kvm. Mamma, syrran och jag delade rum, pappa sov i kökssoffan. Men jag uppfattade det inte som litet, då. Det var så man bodde när jag var liten. Det har hänt mycket på boendefronten sedan dess och i Sverige är vi bortskämda med onödigt stora ytor, tycker jag.

Jag växte upp på 50 kvm. Mamma, syrran och jag delade rum, pappa sov i kökssoffan. Men jag uppfattade det inte som litet, då. Det var så man bodde när jag var liten. Det har hänt mycket på boendefronten sedan dess och i Sverige är vi bortskämda med onödigt stora ytor, tycker jag.
Jag bodde i ett liknande hus som jag bor i idag. Jag trivs bra här. Men det krävs nästan att man är två för att betala.

Jag pratar inte om att vi ska lida, tvinga någon eller må dåligt. Det tror jag inte att något jag skrivit kan tolkas som? Jag försöker hitta på sätt att leva och bo och självklart trivas, samtidigt hade det varit trevligt att kunna spara lite pengar.

Jag har bott ensam i nuvarande bostad och i andra bostäder tidigare och vänt på slantarna. Jag vill försöka slippa det.
Menade inte heller att du trycker in barnen i en fängelsehåla så att du kan skratta hela vägen till banken sen :p Men jag förklarade min prioritering, efter att själv ha erfarenhet av pluttigt boende. Det märks att lägenheten är pluttig. Det begränsar mig. Jag trivs inte med att vara så begränsad i mitt hem. Du skrev själv att den här pluttlägenheten skulle innebära 5000 på sparkontot varje månad samt att ni ska kunna leva "asgott". Min poäng var att jag hellre lagt de där spar- och "asgott"-pengarna på ett hem som jag trivs i :) Och att jag inte hade trivts i en 25 kvm 3 rumslägenhet med min familj.

Jag håller med. Mycket hänger också på hur planlösningen ser ut. Pappas lägenhet på 80 kvadrat känns faktiskt trång med sina tre rum då den är dåligt planerad (korridorer som slukar nästan 15 kvadrat och rum som är svåra att möblera).

Jag skulle ha gjort mig av med hästen, sparat mindre och bott bättre. Verkar väldigt jobbigt bara att stå och laga mat till tre personer i det där köket. Jag brukar vara den första att säga att man kan bo jättebra på mindre yta än man tror men nej, bara nej.
Ja jag håller med. Jag trivdes bra i min etta på 25kvm. Men jag var själv. Jag har svårt att se att det här boendet med halvvuxna skulle vara genomförbart i längden annat än om alternativet är bostadslöshet.

Jag har bott på 16 kvadrat i studentkorridor, där det fick plats en queensize säng, soffa, fåtölj och soffbord, databord med dator, tv och förvaring. Toaletten tog upp snudd på hälften av utrymmet dessutom. Med god vilja så skulle det gå att klämma in en liten matlagningsstation också.
Men- då bodde jag ensam.

Som tonåring hade jag definitivt velat ha eget rum, det är för mycket krav i skolan och socialt för att alltid bli störd av sitt syskon. Föräldern kan ha en bäddbar soffa i vardagsrummet. Så gör man i många andra länder, och det fungerar dugligt.

Dock så tror jag att det skulle gå att få fungera,utrymmesmässigt, efter att ha bott i husvagn med min respektive i nästan ett år. Man vänjer sig ganska snabbt vid att gå iväg och duscha. Det svåra är mest att det är också andra, främmande människor som gör sin morgonrutin i gemensamma hygienutrymmen samtidigt.

Det som tärde mest i husvagnen var att det var kallt. Var det kallt ute, var det skitkallt och rått inne. Kallt och trångt + separat byggnad för dusch , varje sak i sig är inte så farligt men tillsammans blir det svårt.

Det såg ut som ett fritidshus på bilden - är det ordentligt vinterbonat? Hur är uppvärmningen?

Eventuellt kommer jag bli singel. Tittar på lösningar för att inte bara få det att gå runt, utan få en bra budget där ett sparande ingår till min och barnens framtid.

Jag har hittat en bostadsrätt på 25 kvadratmeter. Det är tre rum (små som ni förstår), men man kan ha våningssäng och skrivbord i de små rummen som i så fall kommer bli barnens rum och lösningen för min del kommer bli att jag bygger ett loft i sovrummet alt. loftsäng. Läget är också väldigt fördelaktigt för barnens del att komma till och från skola.

Detta kommer göra att jag kommer kunna lägga 5000 kronor i månaden, MINST på ett sparkonto , ändå leva (väldigt!) gott, ha kvar häst och bil. Bor jag kvar kommer det gå runt. Precis. Jag kommer få hålla hårt i slantarna och göra av med hästen. Inte kunna spara.

Vad tror ni, är det dömt att misslyckas att bo tre personer på så liten yta? Om det inte funkar har jag ju alla möjligheter att hyra bostad igen + ett antal tusen på banken.

Jag bor i en etta på 28 med kök och hyfsat stort badrum så att badkar får plats.

Känns HELT ORIMLIGT att den skulle kunna delas upp till en 3:a, är du säker på att du läst rätt?! :confused::crazy:

Tycker faktiskt synd om dina barn om ni tar det alternativet, ni kommer att kväva varandra på direkten! :down:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 732
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar