Hur litet är okej att bo med två barn?

Nu ju trådstartens fråga utagerad och inaktuell, men jag har svurit på att aldrig bo trångt med någon annan igen. Det pressar mig för mycket. Däremot älskar jag att bo litet när jag är själv.

I aktuell stuga hade jag oroat mig för dålig luft, med tanke på ventilationen (eller avsaknad av). Fukt och dålig luft bäddar för sjukdom och ohälsa även efter väldigt kort tid. Torka tvätt? Sköta hygien? Förvaring? Alla tvingas umgås med alla alltid.

Nyfiken undran; Var ska ni ha era kläder, sängkläder, handdukar etc? Finns ju knappast plats för garderober i den där alkoven och på tre personer lär det finnas en del av sådant.
Jag vet inte riktigt än. Går säkert att lösa på något sätt om man tänker smart. Ett alternativ är att hyra ett förråd till att ha saker i tex vinter/sommarkläder, möbler jag vill spara till nästa boende osv.

Det är mindre än 100 år sedan man bodde mer än 20 personer i en etta på 25 kvm på Söderns höjder o ansåg sig lyckligt lottade som hittat boende.
Mina farföräldrar ansågs som privilegierade som hade en egen lägenhet 4 trappor upp över gården på Tomtebogatan utan rinnande vatten eller avlopp. Tre barn fostrade de o det blev folk av allihopa.
Båda mina farföräldrar var sockenbarn, samtliga av deras avkommor blev välrenommerade o kända akademiker inom deras respektive yrkesområden.

Fortsättning följer kanske i mina memoarer. Jag är ganska kinkig vad gäller personal space.

Om jag tittar på rätt objekt, så har man inget året runt vatten än. Det säger mig att ingen har bott där på vintern seriöst mer än någon dag i sträck.

Hur är uppvärmningen? Vinterisolerat? Ordentliga fönster?
Värmer man med egenbetald el fast stugan är med nöd och näppe isolerad och har englas, eller gamla tvåglasfönster, så kan kostnaden fara iväg snabbt.
En vän försökte bo i stuga med kamin. Kruxet var att kaminen var mest för syns skull, eldade man så höll det 4 timmar max. På vintern fick hon lägga 3 tusen kr i eluppvärmning, utöver hyran, för att ha drägliga 16 grader inomhus.

Trångt är ok. Trångt, kallt och sen till råga oväntat dyrt är eländigt.

Jag skulle skippa loft, det set ut att vara för lågt och loftet skulle behöva vara precis i ovankant på fönstren, som är lägre i högsta punkt än dörren. Däremot så kan man bygga förvaring på höjden.

De små rummen, om de är runt 5 kvadrat, kommer ha rätt liten luftvolym, vilket märks mest att det luktar surt om två sover där inne. Det går hyfsat med fönstret öppet, men hur är ventilationen på vintern?

Alltså ärligt talat vet jag inte så mycket än. Varken om det blir aktuellt eller om det blir just detta objekt. Jag vet bara att jag letar efter någonstans i närheten och att jag vill komma ner i boendekostnad rejält.

Jag tänkte inte att du skulle tvunget svara, det är snarare nånting jag skulle fundera på, om jag var i samma sits.

Har också tittat på pyttehus som är före detta fritidshus, för jag gillar bo litet :)

Jag tänkte inte att du skulle tvunget svara, det är snarare nånting jag skulle fundera på, om jag var i samma sits.

Har också tittat på pyttehus som är före detta fritidshus, för jag gillar bo litet :)
Ah. Det är ont om objekt jag skulle få låna till i området och jag tänker oftast att det mesta går att lösa. Det är ibland en bra egenskap, ibland en dålig. ☺

Nu har jag lyckats hitta den också. ;)
Måste säga att det är ytterst välplanerade 25 kvm i den mån det går att göra någonting av en sån liten yta.
Trevliga omgivningar också. :love: Tror dock att husen är tänkta att fungera som civiliserad camping eller enkelt sommarboende i första hand.
Det såg ut så i alla fall.

Jag tror vi i Sverige generellt är ganska bortskämda med stora ytor, både inomhus och utomhus. I länder som Japan och Nederländerna bor man ju betydligt fler personer på varje kvm och kvadratkilometer.
Såg något program om compact living från Japan för evigheter sen. Det var verkligen som att bo i en kub. Varje möbel hade flera funktioner och ingen yta var oanvänd. Jag tror lägenheterna var typ staplade på varandra som ett rymdskepp ungefär.

Jag tror att det absolut går att bo i huset ni tittat på. I alla fall ett kort tag.
Med smarta lösningar och kadaverdisciplin som krav i såna fall.
Beror lite på vilka personligheter ni är också. Hur mycket space ni behöver som individer och hur ljudkänsliga ni är.

Jag hade nog aldrig fixat att bo så litet, inte ens själv faktiskt.
Vill nog ha minst 40-50 kvm i alla fall.
Bor idag i ett hus på 145 kvm och ibland tycker jag att det är onödigt mycket yta att ha för 2 vuxna 2 barn. I alla fall när det är städdags. :up:

Jag vet inte riktigt än. Går säkert att lösa på något sätt om man tänker smart. Ett alternativ är att hyra ett förråd till att ha saker i tex vinter/sommarkläder, möbler jag vill spara till nästa boende osv.
Friggebod? Kan både fungera som förrådslösning, och bli ett rum till, för ett av barnen.

Givet att man får sätta upp en friggebod, men det borde man väl få, om det nu finns en byggrätt att bygga ut.

Jag tror vi i Sverige generellt är ganska bortskämda med stora ytor, både inomhus och utomhus. I länder som Japan och Nederländerna bor man ju betydligt fler personer på varje kvm och kvadratkilometer.
Såg något program om compact living från Japan för evigheter sen. Det var verkligen som att bo i en kub. Varje möbel hade flera funktioner och ingen yta var oanvänd. Jag tror lägenheterna var typ staplade på varandra som ett rymdskepp ungefär.

Lite OT, men det stämmer inte att man bor trångt i länder som Japan och Nederländerna. :) Sverige snittar på 45 kvm BOA per person, Nederländerna 41 kvm pp och Japan 35 kvm pp. I genomsnitt har svenskar tillgång till 1,8 rum pp, medan Nederländerna och Japan har tillgång till 1,9 rum pp.

Värmer man med egenbetald el fast stugan är med nöd och näppe isolerad och har englas, eller gamla tvåglasfönster, så kan kostnaden fara iväg snabbt.
En ordentlig luft-luft värmepump med ion-filter löser det mesta av det.
Den både värmer upp och renar luften.
I ett så litet hus så blir uppvärmningen inte så dyr då en luftvärmepump är mycket effektiv.

Nu ju trådstartens fråga utagerad och inaktuell, men jag har svurit på att aldrig bo trångt med någon annan igen.
Man måste nog dela upp livet i boende = sova och annat = äta, hobby, umgås o.s.v.
Torka tvätt? Sköta hygien?
De gemensamma byggnaderna borde ju innehålla det? Där var ju duschen.
Alla tvingas umgås med alla alltid.
Men det var ju egna små krypin att stänga in sig i.
Så den delen borde ju fungera.

De gemensamma byggnaderna borde ju innehålla det? Där var ju duschen.

Frågan är om dessa är öppna annat än under sommaren, oftast stänger ju alla gemensamma faciliteter på sommarboenden rätt tidigt på hösten.

I ett sådant område är det också rätt omständigt att få bygglov för t ex öppen spis, vilket är ytterligare en kostnad.

Att förvara kläder och stoppade möbler i en friggebod hade jag inte gjort i ett så fuktigt klimat som området i fråga, allt blir förstört.

Frågan är om dessa är öppna annat än under sommaren, oftast stänger ju alla gemensamma faciliteter på sommarboenden rätt tidigt på hösten.
Men då så går det ju inte.
En förutsättning är ju att de är öppna året om och att det är vintervatten i huset.
I ett sådant område är det också rätt omständigt att få bygglov för t ex öppen spis, vilket är ytterligare en kostnad.
Om det inte finns så sätter man inte in det.
Då så är det bättre med en avfuktare för några tusenlappar och några väl placerade hål i väggen för ventilation.
Jag har en 12 kvm bod med elvärme och utmärkt klimat året om.
Nyckeln är korrekt placerade ventiler.
Inluft är placerat lågt vid ytterdörren och utluft högt upp i andra änden av boden.
Den har använts som kontor men är nu en övernattningsbod.

Att förvara kläder och stoppade möbler i en friggebod hade jag inte gjort i ett så fuktigt klimat som området i fråga, allt blir förstört.
Jag orkade läsa hela mäklarens beskrivning. Stugorna marknadsförs som möjliga permanenta året-runt boenden.
Vintervatten kommer att installeras inom kort står det också.

Man får bygga ut med 50 kvm.

Att ha ttillgång till gemensamhetsanläggningar/hus är ju en uppenbar fördel. Både för barnen, som faktiskt skulle kunna umgås med kompisar i dessa, samt för den boend, som slipper ha egen tvättstugelösning.

Hur är det möjligt med tre rum på 25 kvm , mn kompis bor i en etta i stan på 27 kvm och det får inte ens plats ett kök, utan en pyttekokvrå, pyttehall och litet rum och toalett utan svängrum.
Men jag tror det kan fungera för folk som inte är hemma mkt :)
Äter ni mycket ute med ?

Precis min reaktion. HUR har de lyckats få till 3 rum på 25 kvm?
Minns skämten som jag och mina vänner drog när vi umgicks i min första lägenhet, en fick sitta på sängen, den andre fick sitta på spisen, en får hänga utanför fönstret och en får stå på toa. Då får vi plats... ;)
Den ettan var på 24 kvm. Det är verkligen inte stort...
Jag hade aldrig valt att bo med andra på den ytan, om det inte var absolut sista valet.

Jag orkade läsa hela mäklarens beskrivning. Stugorna marknadsförs som möjliga permanenta året-runt boenden.
Vintervatten kommer att installeras inom kort står det också.

Man får bygga ut med 50 kvm.

Att ha ttillgång till gemensamhetsanläggningar/hus är ju en uppenbar fördel. Både för barnen, som faktiskt skulle kunna umgås med kompisar i dessa, samt för den boend, som slipper ha egen tvättstugelösning.

Nej, som det står kan man bygga ut till 50 kvm, alltså lika mycket till. Men det kostar ju också pengar.

Vad som är "inom kort" kan bli en obehaglig överraskning när man inte har något vatten i november... Och jag kan inte se att det är annat än tvättstuga, dusch etc i gemensamhetsanläggningen - inte umgängesytor?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 732
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V