Hur litet är okej att bo med två barn?

3 rum på 25 kvm!? Jösses, jag bodde i en etta på 25 och tyckte att den var välplanerad, men det var ändå bara ett minikök (dvs bara för tillagning, möjligtvis sitta vid ena arbetsbänken) och så ett avlångt rum som jag kunde skärma av med draperi så sängen var i ena änden och soffan i andra. Ingen möjlighet för matbord etc.

Spontant känns det som att det kan bli en något tärande boendesituation, men visst kan det teoretiskt fungera. MEN - då baserat på att hemmet mest är en plats man kommer hem och sover på. Inte umgås på. Tror jag.

Är det inte snedtak eller annat som inte räknas med i boytan så känns det helt orimligt att få ihop tre funktionsdugliga rum på 25 kvadrat. En släkting flyttade just in i ett rum på 18 kvadrat med kokvrå och med minitoalett men utan dusch och då fick hon precis in en 90-säng, ett pyttelitet datorbord, ett köksbord för två personer och en liten byrå.

Måste säga att jag håller med @mandalaki.
Och om ni bor så litet, hur ska någon kunna ta hem vänner/bekanta utan att de ska tvingas sitta i knät på andra familjemedlemmar? Jag tittade också på bilden som var länkad här i tråden och för mig hade ett sådant rum fungerat som tillfälligt övernattningsrum, gästrum typ. Ett rum att bo i? Nej. Hur ska det gå att få ett sådant litet rum att kännas som "hemma"? Vill inte barnen ha något annat än en säng i rummet? Hur ska ni få plats med garderober, matbord osv?

Satsa på att köpa större bostad, spara mindre pengar i månaden och leta upp en medryttare till hästen som kan bidra med lite pengar.

Ska barnen bo heltid eller varannan vecka?
Hur många år tror du de bor hemma?
Att ha ett eget krypin tror jag är viktigt, oavsett storlek.
Heltid! Det är alltså två små sovrum, ett till var och en av dem och ett vardagsrum där jag i så fall tänkt bygga loft.

Är också nyfiken på hur den ser ut. Det är ju superlitet för en 3:a. Jag antar det beror mycket på hur de gemensamma utrymmena ser ut. Kan man kolla på tv allihop? Eller få plats i köket?
TV går att få till, men inte få plats i köket. Det är mer som en kokvrå, det får inte plats med bord och stolar i köket, utan man får ha ett uppfällbart bord eller äta i soffan. Det gör vi ofta i nuläget också så inte hela världen :)

Jag bodde som student i en lite lägenhet på 22 kvm och säger därför aldrig i livet!
Men barnen är väl tillräckligt stora för att ska kunna fråga vad det tycker.
Absolut måste jag ju fråga dem, men om jag kommer fram till att idéen skulle funka så får jag ju sälja in den snyggt ;) . Jag tänker att det blir stora fördelar för dem om vi har pengar över till att göra annat.

Min tanke är, nu när du säger att det är tonåringar är att faktiskt fråga hur dom känner och tänker samt hur dom är som individer och går ihop. Jag och min syster skulle aldrig ha kunnat dela rum... Dels för att vi är som dag och natt och vi fungerade bra ihop, när vi fick välja att umgås med varandra, men att bli ihop tvingade var ingen hit.. Ändå skiljer det 1,5år mellan oss...
Jag hade absolut inte kunnat dela rum då jag behöver mycket egen tid och vill kunna dra mig undan och vara helt själv...
Tänker även på åldersskillnaden? Hur stort är det mellan barnen? I tonåren händer det en hel del och jag har svårt att se att en 15-åring kommer vilja dela med småsyskon på 12/13...

Min bonus delar rum med sin lillebror hos sin mamma. Syskonen tycker mycket om varandra, MEN bonusen behöver mycket egen tid och vill leka/pyssla själv utan att bli störd. Hon upplever att hon aldrig får vara ifred och alltid måste ta hänsyn till vad lillebror vill göra. Det är mycket tjaffs och tårar där mellan varven....

Annars tycker jag att det är en enormt bra idé! Man får prioritera, vad tycker jag/vi är viktigt? Mätta mun efter matsäck helt enkelt.
Har barnen mycket aktiviteter, trivs ihop ect så lär det ju gå, men som sagt, barnen är ju tillräckligt stora för att kunna bestämma själva (Y)

Kan även gå tillbaka till mig själv i tonåren när det var en del fester och liknande. Jag hade väldigt sällan kompisar hemma, (egentligen av flera anledningar,) men jag kände ofta att jag stod i "skuld" till mina kompisar, för att jag aldrig kunde bjuda över dom men jag vart bjuden till dom och deras familjer. Jag tänker att bor ni väldigt trångt så kanske barn med kompisar inte riktigt får plats hos er?
De kommer i så fall få varsina rum, inte dela. :)
De kommer ju inte kunna ha några pyamaspartyn för hela klassen direkt. Men nån madrass får man säkert plats med om man vill, tror jag :)

Jag hade aldrig i livet velat bo så litet med flera personer. Såg bilden på rummet och det var ju pyttelitet! No way!
Nej, de där 5000 kronorna känns bättre spenderade på boendet än på sparkontot!

Mina tonåringar hade inte gillat det. För sig själva funkar kanske platsen. Men mina barn tar gärna hem kompisar och det blir ju svårare. Även för din egen del att bjuda hem någon känns rätt svårt?
Min dotter har i mitt tycke världens minsta lägenhet, en etta på 20 kvm. Där bor hon själv. Det går ju bort några kvm på kök, badrum, hall? Personligen skulle jag få klaustrofobiska känslor av att inte ha något utrymme i lägenheten som var större än några kvm. Men det skulle vara väldigt intressant att se bilder/planslösning.
Mina barn tar hem kompisar i ental, eller fåtal. Har inte pratat med dem än utan vill först sondera terrängen lite först så att säga :)

Alltså 25kvm är väldigt litet. Har du varit och tittat på lägenheten?

Men klart att det går. Jag hade dock bara gjort det om det var absolut sista alternativet.
Bara på bilder och utanför!

Jag tänker lite såhär också: Ingen är hemma före 16 förutom om någon är sjuk eller ledig. Sen är jag och dem för sig eller vi tillsammans i stallet, hos kompisar ute och går eller sitter och tittar på TV. Sen ska man ju samlas och äta kvällsmat och gå och lägga sig. Helgerna är vi heller inte hemma så mycket faktiskt.

Med smart planlösning och smart möblering får man plats med mer än man tror. Men, jag tror att om det ska funka hade jag nog föredragit att ge barnen varsitt rum med loftsäng, så de kan ha ett skrivbord och sina prylar under.
Och en loftsäng åt dig i det tredje rummet - som jag antar är nån form av vardagsrum.
Och vara tydlig inför barnen med att det är en lösning för att kunna ha en god ekonomisk tillvaro i övrigt.
Åsså får du helt enkelt vänta med att träffa en älskare ;)
Ja, det var så jag hade tänkt mig! Kommer sängen bara upp och de har ett skrivbord så är mycket löst! Jag har bott själv med dem innan och de vet vad det innebär att vända på slantarna. Särskilt sonen börjar bli stor och inse att saker kostar.

Jag hade aldrig i livet velat bo så litet med flera personer. Såg bilden på rummet och det var ju pyttelitet! No way!
Nej, de där 5000 kronorna känns bättre spenderade på boendet än på sparkontot!
Ja, visst är det litet!
Bra med alla åsikter. Min plan kanske inte fungerar i praktiken och är dömd på förhand att misslyckas och då är det ju bra att höra andras åsikter!

TV går att få till, men inte få plats i köket. Det är mer som en kokvrå, det får inte plats med bord och stolar i köket, utan man får ha ett uppfällbart bord eller äta i soffan. Det gör vi ofta i nuläget också så inte hela världen :)
Jag tror det blir trångt då. Att ha små egna rum kan väl vara okej om gemensamhetsutrymmena är okej. Men om båda har kompisar hemma samtidigt blir det snabbt väldigt mycket folk och trångt.

Ja, visst är det litet!
Bra med alla åsikter. Min plan kanske inte fungerar i praktiken och är dömd på förhand att misslyckas och då är det ju bra att höra andras åsikter!
Det känns som att barnens ålder är ett problem. Just tonåringar har väl generellt större behov av utrymme. Menar, små barn kan dela rum och vuxna människor hänger nog mer i sitt vardagsrum än i sitt sovrum. Men tonåringarna kommer ju vilja stänga in sig, kolla på tv och film själva och med vänner, sitta med sin dator, umgås i flock osv. Även om barnen inte tar hem något större gäng idag behöver det ju inte fortsätta så..

Det känns som att barnens ålder är ett problem. Just tonåringar har väl generellt större behov av utrymme. Menar, små barn kan dela rum och vuxna människor hänger nog mer i sitt vardagsrum än i sitt sovrum. Men tonåringarna kommer ju vilja stänga in sig, kolla på tv och film själva och med vänner, sitta med sin dator, umgås i flock osv. Även om barnen inte tar hem något större gäng idag behöver det ju inte fortsätta så..
Jag tror att de kan göra allt det där även på liten yta, om man inreder smart.

Sen tänker jag att det inte behöver vara en permanent lösning för resten av våra liv, men om jag kan spara 5000 kronor i månaden och leva asgott där jag även räknat på att barnen kan få egna pengar att spara så innebär ju det möjlighet till bland annat moped, lite resor och så.

Hur är det möjligt med tre rum på 25 kvm , mn kompis bor i en etta i stan på 27 kvm och det får inte ens plats ett kök, utan en pyttekokvrå, pyttehall och litet rum och toalett utan svängrum.
Men jag tror det kan fungera för folk som inte är hemma mkt :)
Äter ni mycket ute med ?

Jag hade en kompis i tonåren vars pappa hade en mini etta och hon bodde hos honom ett tag och hade fått ett litet krypin runt sin säng med draperier runt a la sjukhusrum..

Hur är det möjligt med tre rum på 25 kvm , mn kompis bor i en etta i stan på 27 kvm och det får inte ens plats ett kök, utan en pyttekokvrå, pyttehall och litet rum och toalett utan svängrum.
Men jag tror det kan fungera för folk som inte är hemma mkt :)
Äter ni mycket ute med ?
Vi äter en måltid på kvällen tillsammans på vardagar. Barnen äter frukost och mellanmål också, men oorganiserat. De flesta måltiderna framför TV:n.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 732
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar