Hur litet är okej att bo med två barn?

Bara på bilder och utanför!

Jag tänker lite såhär också: Ingen är hemma före 16 förutom om någon är sjuk eller ledig. Sen är jag och dem för sig eller vi tillsammans i stallet, hos kompisar ute och går eller sitter och tittar på TV. Sen ska man ju samlas och äta kvällsmat och gå och lägga sig. Helgerna är vi heller inte hemma så mycket faktiskt.
Gå och se lägenheten först och känn lite på det.

Jag kan faktiskt inte föreställa mig att det skulle vara särskilt trevligt att bo tre personer så pass litet. Även om det finns väggar och dörrar att stänga om sig så blir det inte särskilt privat. Förutom att det är supertrångt.

Jag råkade hitta objektet när jag försökte visualisera hur en trea på 25 kvm skulle kunna se ut. Det ser väldigt yteffektivt ut, men förutom invändningarna om att det nog blir för oprivat för en tonårsfamilj (det kanske bara är en tidsfråga innan de vill ta hem flick- eller pojkvänner med allt vad det innebär) så ser jag två problem: (1) Det kommer att bli ett väldigt grunt sovloft på grund av den låga takhöjden, och (2) dusch finns endast vid gemensamhetsanläggningen. Det senare betyder exempelvis att ni varje morgon före jobb och skola, sommar som vinter, kommer att behöva gå ut för att duscha.

Jag har pratat med mäklaren. Det ingår byggrätt på 50 kvadratmeter. Antar att det betyder att man får bygga dubbelt så stort vilket ju hade underlättat!
Stor skillnad på 25 och 75. Vi har en trea på 89 kvadratmeter. Det känns helt ok. Men då är den i två plan. Vårt vardagsrum är större än 25 kvadratmeter. Vi är då två vuxna och fyra barn (2,4,6 och 8 år) som delar på den ytan. Två toaletter är minimum :D

Om man har en plan att bygga ut så kan man ju stå ut under tiden. Det hade i alla fall jag lätt gjort.

Jag kan faktiskt inte föreställa mig att det skulle vara särskilt trevligt att bo tre personer så pass litet. Även om det finns väggar och dörrar att stänga om sig så blir det inte särskilt privat. Förutom att det är supertrångt.

Jag råkade hitta objektet när jag försökte visualisera hur en trea på 25 kvm skulle kunna se ut. Det ser väldigt yteffektivt ut, men förutom invändningarna om att det nog blir för oprivat för en tonårsfamilj (det kanske bara är en tidsfråga innan de vill ta hem flick- eller pojkvänner med allt vad det innebär) så ser jag två problem: (1) Det kommer att bli ett väldigt grunt sovloft på grund av den låga takhöjden, och (2) dusch finns endast vid gemensamhetsanläggningen. Det senare betyder exempelvis att ni varje morgon före jobb och skola, sommar som vinter, kommer att behöva gå ut för att duscha.
Just att det inte låter särskilt trevligt tänker jag också. Även om jag tycker att boendet i Sverige har svällt till nästan orimlighet så tycker jag att det vore gräsligt att tvinga tonåringar att bo på en yta där man knappt kan släppa en fjärt utan att resten av familjen hör det.

Hur är det möjligt med tre rum på 25 kvm , mn kompis bor i en etta i stan på 27 kvm och det får inte ens plats ett kök, utan en pyttekokvrå, pyttehall och litet rum och toalett utan svängrum.
Men jag tror det kan fungera för folk som inte är hemma mkt :)
Äter ni mycket ute med ?

Visst är det litet! Morgonduschar är det ingen som gör någonsin i vår familj. Alla är kvällsduschare.

Det kan bli för oprivat, jag håller med! Dock lät det ju bra att man får bygga till 25 kvm till, planerar man smart så borde det ju gå att få till ännu bättre! Sen är det ju som sagt kanske ingen jättepermanent lösning. Ena barnet börjat gymnasiet till nästa år och har funderat på internat, i så fall känns det inte så farligt litet. Inget är ju dock spikat. Sen är månadskostnaden inte så dyr så att vi inte skulle kunna flytta till en annan lägenhet innan vi säljer, om det absolut inte funkar och bli kris.

Visst är det litet! Morgonduschar är det ingen som gör någonsin i vår familj. Alla är kvällsduschare.

Det kan bli för oprivat, jag håller med! Dock lät det ju bra att man får bygga till 25 kvm till, planerar man smart så borde det ju gå att få till ännu bättre! Sen är det ju som sagt kanske ingen jättepermanent lösning. Ena barnet börjat gymnasiet till nästa år och har funderat på internat, i så fall känns det inte så farligt litet. Inget är ju dock spikat. Sen är månadskostnaden inte så dyr så att vi inte skulle kunna flytta till en annan lägenhet innan vi säljer, om det absolut inte funkar och bli kris.
Var det inte 50 kvm ni fick bygga ut?

Just att det inte låter särskilt trevligt tänker jag också. Även om jag tycker att boendet i Sverige har svällt till nästan orimlighet så tycker jag att det vore gräsligt att tvinga tonåringar att bo på en yta där man knappt kan släppa en fjärt utan att resten av familjen hör det.
Jag tycker också att det vore gräsligt att tvinga tonåringar till något de skulle avsky, men nu är så inte fallet, utan jag vill sondera terrängen och därefter diskutera tillsammans med dem om detta är något de skulle kunna tänka sig. Det är ju även för deras skull och för att ha råd med tonårsgrejer, mopeder, fritidsaktiviteter och spara pengar.

Tycker du o barnen ska kika på den tillsammans isåfall så de blir delaktiga i beslutet, då de är så pass stora.
Hur ni skulle trivas att bo trångt vet vi ju inte, då vi ej känner er ;)
Klart man kan få det att funka men då måste nog alla trivas med situationen tönker jag.

Om ni får bygga ut 25 kvadrat så skulle det kunna fungera. Eller om det går att ställa ett Attefallshus med sovloft på tomten, då skulle äldsta barnet kunna bo där.

Men dusch tror jag verkligen ni behöver ha inne.

Jag tycker också att det vore gräsligt att tvinga tonåringar till något de skulle avsky, men nu är så inte fallet, utan jag vill sondera terrängen och därefter diskutera tillsammans med dem om detta är något de skulle kunna tänka sig. Det är ju även för deras skull och för att ha råd med tonårsgrejer, mopeder, fritidsaktiviteter och spara pengar.
Och jag tror att det är svårt att föreställa sig, för barn, hur det skulle vara att bo där. I synnerhet om man lockar med moppe är det kanske lätt att bli lite förblindad. Men visst, det är inte mina barn.

Har också snokat fram huset. :pAvsaknaden av dusch och bänkvarianten av ugn/spis hade jag backat på. Förutom storleken då. Att det är ett hus och inte en lägenhet är iofs ett stort plus. Loft tror jag är svårt som det ser ut med taken och fönstrens placering. Men visst är det välplanerade 25 kvm det får man medge.

Hur jag än tänker kan jag inte få till en trea på 25 kvm? De rum mina barn hade när de bodde hemma är på drygt 25 kvm var. Tonåringar behöver kunna ha ett privatliv och det hade inte alls känns schysst för mig att ge dem så liten boyta. Jag får klaustrofobi bara jag ser rummet på bilden :crazy:
Att inte ha egen dusch känns inte heller så kul. Vad gör ni vid sjukdom? Dina barn kanske inte duschar på morgonen nu men det är något som vanligtvis ändrar sig i tonåren. Herregud, mina duschade både på morgonen, efter träningen och på kvällen under en period och det är absolut inget ovanligt för tonåringar.

Jag har bott i vardagsrummet under drygt ett år medans jag letade större och det var verkligen ingen hit. Jag vet att endel tycker att det fungerar bra men det tyckte inte jag.

Jag hittade trean när jag googlade och jag förstår absolut varför du föll för den. Verkligen prisvärt och fina omgivningar och är man ensam/ett par som aldrig är hemma och aldrig bjuder hem någon så vore det ett toppenboende men med barn, nja. Titta på det först är mitt råd. Fundera på hur det skulle vara att leva så tätt inpå varandra.

Nej, jag tycker inte att det låter som en god idé annat än om alternativet är att vara bostadslös. Att bo så för att kunna spara fem lax i månaden eller ha häst låter otroligt ologiskt tycker jag.

Hur jag än tänker kan jag inte få till en trea på 25 kvm? De rum mina barn hade när de bodde hemma är på drygt 25 kvm var. Tonåringar behöver kunna ha ett privatliv och det hade inte alls känns schysst för mig att ge dem så liten boyta. Jag får klaustrofobi bara jag ser rummet på bilden :crazy:
Att inte ha egen dusch känns inte heller så kul. Vad gör ni vid sjukdom? Dina barn kanske inte duschar på morgonen nu men det är något som vanligtvis ändrar sig i tonåren. Herregud, mina duschade både på morgonen, efter träningen och på kvällen under en period och det är absolut inget ovanligt för tonåringar.

Jag har bott i vardagsrummet under drygt ett år medans jag letade större och det var verkligen ingen hit. Jag vet att endel tycker att det fungerar bra men det tyckte inte jag.

Jag hittade trean när jag googlade och jag förstår absolut varför du föll för den. Verkligen prisvärt och fina omgivningar och är man ensam/ett par som aldrig är hemma och aldrig bjuder hem någon så vore det ett toppenboende men med barn, nja. Titta på det först är mitt råd. Fundera på hur det skulle vara att leva så tätt inpå varandra.
Mäklare tar ju dessutom alltid bilder så att alla ytor ser större ut. Jag tycker också att det ser välplanerat ut men när jag översätter ytan till den 24-kvadratmetersettan jag bodde i så inser jag ju att varje rum blir som att bo i en garderob. Och apropå det, hur löser man förvaring för tre personer på 25 kvm?

Mäklare tar ju dessutom alltid bilder så att alla ytor ser större ut. Jag tycker också att det ser välplanerat ut men när jag översätter ytan till den 24-kvadratmetersettan jag bodde i så inser jag ju att varje rum blir som att bo i en garderob. Och apropå det, hur löser man förvaring för tre personer på 25 kvm?

Ja precis! Köket ger mig mardrömmar och jag kan känna alla blåmärken jag hade fått av att försöka laga mat där :crazy:

Förvaring? Vad är det? Det man inte har på sig får man nog förvara i en husvagn eller nåt :crazy:

Jag undrar om dessa hus ens är menade som permanentboende? Det känns som en vanlig lösning på semesterboende men inte som permanentboende? Jag tänker att det är typ som att hyra en stuga på årsbasis eller att köpa ett fritidshus?

Jag skulle ha gjort mig av med hästen, sparat mindre och bott bättre. Verkar väldigt jobbigt bara att stå och laga mat till tre personer i det där köket. Jag brukar vara den första att säga att man kan bo jättebra på mindre yta än man tror men nej, bara nej.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: MML
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 732
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar