Hur lindar du?

Sv: Hur lindar du?

testade att linda på mig själv nu. lindade knät på exakt samma sätt som jag gör på hästen, och lindade även armbågen. och det var inte ens obekvämt att böja maximalt. märktes knappt, kändes mest skönt och varmt. och hästen böjar dessutom inte ihop benen helt..

sen lindar jag för skydd och värme, inte för stöd! anser att man inte kan stödja upp 700kg häst med en linda, elastisk eller ej...

testade att linda på mig själv nu. lindade knät på exakt samma sätt som jag gör på hästen, och lindade även armbågen. och det var inte ens obekvämt att böja maximalt. märktes knappt, kändes mest skönt och varmt. och hästen böjar dessutom inte ihop benen helt..

sen lindar jag för skydd och värme, inte för stöd! anser att man inte kan stödja upp 700kg häst med en linda, elastisk eller ej...

Stöd för senor kan man mkt väl linda sig till, varför skulle man inte kunna det???

Du stöder väl inte upp hela hästen :angel: Det är ju bara senorna och fästena!

Tänkt på att du har muskler i dina armar och ben, hästen har inga muskler under knäet.

Och visst böjer de benet i leden vid framförande rörelser, liksom hasleden.

Jag tror faktiskt på de veterinärer som är utbildade i hästens fysiologi mer än dressyr ryttarna

böjer ja men inte helt ihop ala böjprov....

det är likväl en kraft på nästan ett ton när hästen sätter benet i marken. det har forskats på det här och effekten av lindor är obefintlig. proffesional's choice skydd har mer stötupptagningsförmåga.

Du missar en stor poäng i detta. Det har inte med stötupptagningsförmågan utan STÖD för senorna

Nej inte som böjprov men tillräckligt för att påverkas! Men visst säg emot några av Sveriges bästa veterinärer, jag gör det i vart fall inte

frågan kvarstår fortfarande: VARFÖR berättar ingen veterinär det här för JB så han inte bryter benen på briar??

du får ursäkta att jag är kritisk, men det låter bara jä*ligt konstigt att inte elitens vet. upplyser om detta om det nu är så livsviktigt?
:confused:

Eftersom det är en prestige fråga!

Hur bra är det för hästarna att snurra runt på volt varje dag??

Allsidig träning är ju AO för hållbarhet.

Sedan är det ju upp till dig att tro på ryttare eller fackmän! jag vet i alla fall vad jag tror på, och det är landslagsveterinären!

svårt att tro att det handlar om prestige, är ju inte så svårt att linda 3 cm länger ner...

jag tror på mig själv. ;)

(och briar tränades väldigt allsidigt som unghäst btw)

jag börjar bli väldigt snurrig på det här nu :crazy:

har någon på buke ens någon erfarenhet av att hästen har blivit "skadad" av lindningen för högt upp? släng gärna in din erfarenhet här då :smirk:

men om man ska titta tillbaka på allt som har med hästen och göra så borde vi ju inte ens rida på dom, dom borde gå som vilddjur, eller hur? :D

jag börjar bli väldigt snurrig på det här nu :crazy:

har någon på buke ens någon erfarenhet av att hästen har blivit "skadad" av lindningen för högt upp? släng gärna in din erfarenhet här då :smirk:

men om man ska titta tillbaka på allt som har med hästen och göra så borde vi ju inte ens rida på dom, dom borde gå som vilddjur, eller hur? :D

Fast att dra paralleller med vildhästar och att linda benen för högt är väl att gå till överdrift :crazy:

Detta är ju faktiskt ett rätt så nytt fenomen att linda på detta viset och för att få klarhet i det så måste man nog ultraljuda fästena. För det är det som är så tråkigt med senskador att hästen behöver inte vara halt av det förens det är för sent sas.

Många fullblod har skador på fästena i knäet dvs gaffelbandet och detta syns inte på väldigt länge, oftast inte innan det blivit en allvarlig skada

svårt att tro att det handlar om prestige, är ju inte så svårt att linda 3 cm länger ner...

jag tror på mig själv. ;)

(och briar tränades väldigt allsidigt som unghäst btw)

Jag vet att Briar tränades allsidigt, det var min dåvarande svåger som red honom i hoppningen. Dessutom visades han som hingst och skulle blivit hopphäst från början!

Men detta är ju inte förunnat alla dressyrhästar direkt

Fast att dra paralleller med vildhästar och att linda benen för högt är väl att gå till överdrift :crazy:

nu syftade jag dock från hela början, innan man "upptäckte" att man kunde dra nytta av hästarna. Alla har ju en bakgrund, som vi ;)

Men om de nu är så att ärtben osv, skulle skadas av denna lindning tror jag att veterinärerna sagt ifrån på skarpen om det. sen är det ju skillnad, hoppar du så blir det ju ett annat tryck på benet om man lindar högtr än om man rider hästeni dressyr med det. Har själv landslagsvet JT som vet och han har aldrig sagt ngt om detta, och tydligen har han ju inte gjort det till sina andra kunder heller, som Jb eller LN..

Detta är ju faktiskt ett rätt så nytt fenomen att linda på detta viset och för att få klarhet i det så måste man nog ultraljuda fästena. För det är det som är så tråkigt med senskador att hästen behöver inte vara halt av det förens det är för sent sas.

Många fullblod har skador på fästena i knäet dvs gaffelbandet och detta syns inte på väldigt länge, oftast inte innan det blivit en allvarlig skada

Jag håller med om att det är ett nytt fenomen som dykt upp som mest handlar om utseende och inte funktion och att även om man inte kan säga att den eller den skadats så finns ingen anledning att ta risker när det inte har någon funktion.

Sen undrar jag i of s var det där med fullbloden kom in i sammanhanget, det lindas ju inte alls när de arbetar som hårdast dvs i löp bla och definitivt inte upp äver knäna:confused: Deras skador handlar också ofta om dels de hårda påfrestningarna dels banunderlag mm. Påfrestningarna i ett galoppsteg under så höga farter kan jämföras med landningen efter ett svårklasshindet - i varje steg!!

Ang stöd under hård påfrestning så har ju lindor ingen som helst betydelse då eg som stöd, de påfrestningarna med flera hundra kilo häst som belastar ett ben, det kan inte lindor göra någon skillnad för, vad gäller senor mm. Och DET har jag vet som varit kanske landets ledande expert på bla senskador och särskilt fullblodsben.

I din länk säger ju också veterinären att man inte ska linda om det inte finns anledning. Stöd - ja om benet inte är friskt, dvs med en svag/skadad sena som inte öht ska utsättas för hårt arbete, tex under läkning av en skada. Eller mot svulllnad, som kan hållas nere, eller då ett ben överbelastas pga skada på andra benet. Alltså i första hand skaderelaterat och ben som inte är helt friska, som kan behöva stöd.

Men vid hoppning, galopp, ft, dressyr osv osv kan ett bandage inte göra någon stor eller ens någon skillnad vad gäller påfrestningarna benet utsätts för.

Däremot som skydd mot slag osv.

Kanske är det just därför man lindar så högt:confused: För att dressyrhästar just rör benen högre och risken att slå till knäet är större:confused:

Jag håller med om att det är ett nytt fenomen som dykt upp som mest handlar om utseende och inte funktion och att även om man inte kan säga att den eller den skadats så finns ingen anledning att ta risker när det inte har någon funktion.

Sen undrar jag i of s var det där med fullbloden kom in i sammanhanget, det lindas ju inte alls när de arbetar som hårdast dvs i löp bla och definitivt inte upp äver knäna:confused: Deras skador handlar också ofta om dels de hårda påfrestningarna dels banunderlag mm. Påfrestningarna i ett galoppsteg under så höga farter kan jämföras med landningen efter ett svårklasshindet - i varje steg!!

Bara en förklaring till att skador som dessa inte är lätta att upptäcka, har inget med lindningen att göra på löp, utan bara förklaring till att skador som dessa finns!

Ang stöd under hård påfrestning så har ju lindor ingen som helst betydelse då eg som stöd, de påfrestningarna med flera hundra kilo häst som belastar ett ben, det kan inte lindor göra någon skillnad för, vad gäller senor mm. Och DET har jag vet som varit kanske landets ledande expert på bla senskador och särskilt fullblodsben.

Helt rätt och det menade jag med! Lindar gör man bara vid skada anser jag. Och då gör man det för att stötta senan eller gaffelbandet tex.

I din länk säger ju också veterinären att man inte ska linda om det inte finns anledning. Stöd - ja om benet inte är friskt, dvs med en svag/skadad sena som inte öht ska utsättas för hårt arbete, tex under läkning av en skada. Eller mot svulllnad, som kan hållas nere, eller då ett ben överbelastas pga skada på andra benet. Alltså i första hand skaderelaterat och ben som inte är helt friska, som kan behöva stöd.

nej det är inte vanligt att man lindar hej vilt, speciellt inte på hopp och fälthästar. Vi använder skydd istället just för slagrisken

Men vid hoppning, galopp, ft, dressyr osv osv kan ett bandage inte göra någon stor eller ens någon skillnad vad gäller påfrestningarna benet utsätts för.

Däremot som skydd mot slag osv.

Precis!

Kanske är det just därför man lindar så högt:confused: För att dressyrhästar just rör benen högre och risken att slå till knäet är större:confused:

Eller för att få dem att lyfta högre ;)

Men om de nu är så att ärtben osv, skulle skadas av denna lindning tror jag att veterinärerna sagt ifrån på skarpen om det. sen är det ju skillnad, hoppar du så blir det ju ett annat tryck på benet om man lindar högtr än om man rider hästeni dressyr med det. Har själv landslagsvet JT som vet och han har aldrig sagt ngt om detta, och tydligen har han ju inte gjort det till sina andra kunder heller, som Jb eller LN..

JT är inte längre landslagsvet btw

Men har varit i många år, och folk åker land och rike för att koma just till denna vet. Undrar varför MT fick linda hans egna häst så högt upp om det nu skulle vara skadligt...

Men har varit i många år, och folk åker land och rike för att koma just till denna vet. Undrar varför MT fick linda hans egna häst så högt upp om det nu skulle vara skadligt...

Du får tro vad du vill, kanske det bästa är att fråga om det kan vara skadligt att linda för högt upp eller inte.

Flertalet veterinärer säger att det kan vara så.

Nej JT är inte landslagsveterinär sedan flera år tillbaka. Jo folk åker långt till många veterinärer som de anser är bra. jag har också varit hos JT men tycker nog att samma kopmetens finns betydligt närmare mig idag.

Dessutom så gynnar det mig att att åka till den veterinär som idag är landslagsveterinär då han oftast är bättre uppdaterad om vad som sker ute

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Ericsson tröttnade på människor och hästar som trampade ner hennes raps – men ville ändå göra något gott utav det. För några år...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Heed befinner sig just nu i Spanien där hon deltar i Andalucia Sunshine Tour. Linda lämnar en helg bakom sig med fina resultat...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar