Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
testade att linda på mig själv nu. lindade knät på exakt samma sätt som jag gör på hästen, och lindade även armbågen. och det var inte ens obekvämt att böja maximalt. märktes knappt, kändes mest skönt och varmt. och hästen böjar dessutom inte ihop benen helt..
sen lindar jag för skydd och värme, inte för stöd! anser att man inte kan stödja upp 700kg häst med en linda, elastisk eller ej...
jag börjar bli väldigt snurrig på det här nu
har någon på buke ens någon erfarenhet av att hästen har blivit "skadad" av lindningen för högt upp? släng gärna in din erfarenhet här då :smirk:
men om man ska titta tillbaka på allt som har med hästen och göra så borde vi ju inte ens rida på dom, dom borde gå som vilddjur, eller hur?
svårt att tro att det handlar om prestige, är ju inte så svårt att linda 3 cm länger ner...
jag tror på mig själv.
(och briar tränades väldigt allsidigt som unghäst btw)
Fast att dra paralleller med vildhästar och att linda benen för högt är väl att gå till överdrift
Detta är ju faktiskt ett rätt så nytt fenomen att linda på detta viset och för att få klarhet i det så måste man nog ultraljuda fästena. För det är det som är så tråkigt med senskador att hästen behöver inte vara halt av det förens det är för sent sas.
Många fullblod har skador på fästena i knäet dvs gaffelbandet och detta syns inte på väldigt länge, oftast inte innan det blivit en allvarlig skada
Jag håller med om att det är ett nytt fenomen som dykt upp som mest handlar om utseende och inte funktion och att även om man inte kan säga att den eller den skadats så finns ingen anledning att ta risker när det inte har någon funktion.
Sen undrar jag i of s var det där med fullbloden kom in i sammanhanget, det lindas ju inte alls när de arbetar som hårdast dvs i löp bla och definitivt inte upp äver knäna Deras skador handlar också ofta om dels de hårda påfrestningarna dels banunderlag mm. Påfrestningarna i ett galoppsteg under så höga farter kan jämföras med landningen efter ett svårklasshindet - i varje steg!!
Ang stöd under hård påfrestning så har ju lindor ingen som helst betydelse då eg som stöd, de påfrestningarna med flera hundra kilo häst som belastar ett ben, det kan inte lindor göra någon skillnad för, vad gäller senor mm. Och DET har jag vet som varit kanske landets ledande expert på bla senskador och särskilt fullblodsben.
I din länk säger ju också veterinären att man inte ska linda om det inte finns anledning. Stöd - ja om benet inte är friskt, dvs med en svag/skadad sena som inte öht ska utsättas för hårt arbete, tex under läkning av en skada. Eller mot svulllnad, som kan hållas nere, eller då ett ben överbelastas pga skada på andra benet. Alltså i första hand skaderelaterat och ben som inte är helt friska, som kan behöva stöd.
Men vid hoppning, galopp, ft, dressyr osv osv kan ett bandage inte göra någon stor eller ens någon skillnad vad gäller påfrestningarna benet utsätts för.
Däremot som skydd mot slag osv.
Kanske är det just därför man lindar så högt För att dressyrhästar just rör benen högre och risken att slå till knäet är större
Men om de nu är så att ärtben osv, skulle skadas av denna lindning tror jag att veterinärerna sagt ifrån på skarpen om det. sen är det ju skillnad, hoppar du så blir det ju ett annat tryck på benet om man lindar högtr än om man rider hästeni dressyr med det. Har själv landslagsvet JT som vet och han har aldrig sagt ngt om detta, och tydligen har han ju inte gjort det till sina andra kunder heller, som Jb eller LN..
Men har varit i många år, och folk åker land och rike för att koma just till denna vet. Undrar varför MT fick linda hans egna häst så högt upp om det nu skulle vara skadligt...