Hur lindar du?

Sv: Hur lindar du?

Ok, då förstår jag vad du menade med fullbloden och vi är helt överens i den här frågan!:)

Jag brukar variera mellan att linda och använda benskydd. Beror lite på vad vi gör men om jag lindar ser det oftast ut så här
dressyr_070607.JPG

Har dock hittat damasker från Mark Todd med teddyfoder som jag :love: Har ett par svarta och ett par vita. Tycker att de är snygga och lätta att sätta på. Tror att de konkurrerar ut alla mina lindor!:D

Rider jag ut blir det vanliga benskydd.

KL
Vet oxå det där med Ärtbenet, men har hört :angel: att de numera lindar högt- för stöd.
Sen vet jag oxå att ingen bandage i världen kan ge ett stöd för ett så pass tungt djur som häst.

Lindar mest om vi ska vara snygga :cool: o mot slag/ strykningar.
Använder mest skydd- av bekvämlighet.;)

himla jobbigt att tvätta o rulla upp alla lindor. fick nog av det i somras:eek:

Inte världens bästa bild men den funkar och ger en liten uppfattning.

17288535.jpg

Guuud! Vilken snygg färg på lindorna..Jag blir alldeles sjuuuk!:)

såhär lindar jag träningsbandage: (högelastiska + tunna paddar)
fram:

bak:

(en aning för långa paddar som synes..)

och stallbandage: (lindat med cabejo heaterpaddar & 3m fleecebandage, lite för kort enligt mej, vill ha 4m men dom andra var i tvätten)
fram:

bak:

Kl
Lite suddig bild men den visar att jag lindar över hela kotan och upp till knät. Jag använder här paddar som är ganska stora därför blev det lite väl högt upp denna gång.
17303962.jpg

Över knät är både fult och opraktiskt enligt mig! Och dessutom lärde jag mig en ny grej ang. skador på ärtbenet och gaffelbandsfästerna! :idea: Tack för det! :)
Jag lindar för snygghet och skydd.

Jag är beredd att hålla med dig. När jag var ung (för många år sedan) så fick jag lära mig att man inte lindade upp över halva framknät. Inte heller nedanför sporren på kotan utan man slutade med lindan på själva sporren.

Du som har lindat dej själv över knät kan väl ändå inte jämföra det med hur det skulle vara om du var häst? Våran anatomi och hästens skiljer ju sig faktiskt lite och jag tror inte att hästen är så känslig att du kan linda av benen på dom.
Man ska vara försiktig med ärtben och fästen.

Såhär lindar jag:

(Bakben)

Har inga bra bilder på frambenen. Använder elastiska elr. fleece + paddar
Paddar även under fleece. Brukar oftast ha boots till lindorna oxå.

till dressyr o hoppryttare har han varit det, fälttävlan har väl en annan?

Ja han är fortfarande landslagsveterinär till dressyr och hoppryttarna , han slutade vara till fälttävlansryttarna efter VM 2002 av skäl vi inte behöver dra upp här.

Men oavsett så är väl den här lindningen rätt modern , det förekom aldrig förr att det lindades såhär, känns som har hästen stora frambensrörelser måste det ju bli ett tryck på baksidan i själva böjen som inte kan kännas helt bekväm

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Ericsson tröttnade på människor och hästar som trampade ner hennes raps – men ville ändå göra något gott utav det. För några år...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Heed befinner sig just nu i Spanien där hon deltar i Andalucia Sunshine Tour. Linda lämnar en helg bakom sig med fina resultat...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar