Hur lindar du?

Sv: Hur lindar du?

Fast hur ska ett ben kunna gå av av ett varv mjuk fleecelinda? Jag vet inte ens vart ärtbenet sitter, är det SÅ ytligt?

*KL*

Har sett att många lindar jättehögt, stör inte det leden? Känns som att försöka spjäla knäet lite halvhjärtat? Och kotan, ska inte den vara teckt? Någon som kan motivera varför man lindar som man gör? Inte bara "så har jag lärt mig" eller " ska det vara"... Mer "det skyddar mot det" eller "förbättrar det" osv...

Jag lindar från under knäet (så att det inte stör rörelsen eller skaver tänker jag) ner så att kotan täcks, inte mer, samma sak där att jag inte vill störa rörelsen. Bak lindar jag ca från under kastanjen och ner runt kotan som på fram, hasen känns inte som att den störs på samma sätt som framknäet.

Fast hur ska ett ben kunna gå av av ett varv mjuk fleecelinda? Jag vet inte ens vart ärtbenet sitter, är det SÅ ytligt?

Alla fästena sitter i knäet och ärtbenet är känsligt!

Prova att linda på det sättet på dig själv och böj sedan benet

*kl*

Bara en allmän fråga till er alla som lindar så oerhört högt upp på benet!!

Varför???

Är ni inte rädda för ärtbenet och för gaffelbandsfästerna som sitter där uppe??

Skulle aldrig i hela mitt liv våga linda så högt upp med tanke på de risker som föreligger.

Veterinärerna rek inte ens att man skall linda så högt när man har en skada i fästet på gaffelbandet just pga ärtbenet

Håller med!

Det här har varit uppe förr nånstans om jag inte minns fel.....
Jag blir lite rädd när man ser att det dessutom anses som SNYGGT och man därför lindar så högt:crazy:

om man nu på nått sätt vill linda högre bör man inte linda åt så hårt just över linjen. det ska ju inte störa hästen i steget, då gör lindorna mer skada än nytta. För lixsom Briar har ju höga lindor för att steget ska se maffigare ut sägs det ju :smirk:

/en som lindar lite lösare någon cm över för annars ser det helknasigt ut med min hästs björnpäls, men jag går aldrig över ärtbenet eller gaffelbandsfästerna.

Senast ändrad:

*kl*

Bara en allmän fråga till er alla som lindar så oerhört högt upp på benet!!

Varför???

Är ni inte rädda för ärtbenet och för gaffelbandsfästerna som sitter där uppe??

Skulle aldrig i hela mitt liv våga linda så högt upp med tanke på de risker som föreligger.

Veterinärerna rek inte ens att man skall linda så högt när man har en skada i fästet på gaffelbandet just pga ärtbenet

Tack för att du ställde frågan, jag inte har vågat ställa. :bow:

Jag funderade på om det kommit några nya rön om att man SKA linda så högt som möjligt, för att ge stöd eller skydd :confused:. Därför vågade inte jag ställa frågan, om jag hade misat något, som man borde veta.
:o

om man nu på nått sätt vill linda högre bör man inte linda åt så hårt just över linjen. det ska ju inte störa hästen i steget, då gör lindorna mer skada än nytta. För lixsom Briar har ju höga lindor för att steget ska se maffigare ut sägs det ju :smirk:

/en som lindar lite lösare någon cm över för annars ser det helknasigt ut med min hästs björnpäls, men jag går aldrig över ärtbenet eller gaffelbandsfästerna.

Ja jag minns när du säger det att i den andra tråden talades det om att linda lösare upp över knäet men varför då linda alls där, helllre låta bli.:cool:

Ang Briar får han inte vara lindad på tävlingsbanan och eg är väl det enda platsen där det spelar nån roll hur maffigt steget ser ut så det lät väldigt konstigt:confused:

alltså ang Briar syftade jag på uppvisningar då såklart :rofl:
men ja lättast är ju att inte linda alls? ;) men jag tar bara någon cm över för annars ser det helknasigt ut med björnpälsen, men är noga med ärtbenet eller gaffelbandsfästerna. :)

Jag lindar upp till halva knäet och det har jag lärt mig på en dressyrgård. När jag lindar privat lindar jag lite lägre ner på knäet men jag har aldrig varit med om att det har skadat eller varit negativt att linda högt upp. Om det nu är så känsligt att linda högt, varför har man aldrig hört talas om att det skadar eller nånsin varit med om att det hänt? Jag tror varken det är positivt eller negativt att linda högt men när jag varit hos dressyrryttare har de motiverat att de vill ha stöd ända upp på knäet eftersom hästarna rids så hårt. Så personligen ser jag inget dåligt i att linda högt.

Jag lindar upp till halva knäet och det har jag lärt mig på en dressyrgård. När jag lindar privat lindar jag lite lägre ner på knäet men jag har aldrig varit med om att det har skadat eller varit negativt att linda högt upp. Om det nu är så känsligt att linda högt, varför har man aldrig hört talas om att det skadar eller nånsin varit med om att det hänt? Jag tror varken det är positivt eller negativt att linda högt men när jag varit hos dressyrryttare har de motiverat att de vill ha stöd ända upp på knäet eftersom hästarna rids så hårt. Så personligen ser jag inget dåligt i att linda högt.

Fråga en veterinär istället!

Detta svar fick jag när vi ville linda upp för att kunna stödja gaffelbandsfästet! Att det INTE var bra!

Varför tror du att alla hoppskydd idag är fasade just bakom knäet??

Aja jag har i alla fall inte hört talas om att någon tagit skada av det... Men som jag sa lindar inte jag så högt privat men när jag jobbar så gör jag ju som de vill att man ska linda, alltså upp på knäet. Så lindar ju de flesta dressyrryttare på högre nivå och jag har svårt att ifrågasätta deras kompetens när de samarbetar med både hovslagare och veterinär:smirk:.

det stämmer inte om man lindar ett varv med en mjuk fleecelinda, att linda hårt med tjock padd och elastisk linda kan kanske skada.

om knät vore så känsligt skulle det nog inte gå att rida hästar öht..

och då borde absolut alla dressyrhästar ha krossade ärtben också... :cool:

det stämmer inte om man lindar ett varv med en mjuk fleecelinda, att linda hårt med tjock padd och elastisk linda kan kanske skada.

om knät vore så känsligt skulle det nog inte gå att rida hästar öht..

och då borde absolut alla dressyrhästar ha krossade ärtben också... :cool:

Ni gör som vi vill med era hästar!

men detta att linda upp där kan påverka och även om det skulle vara en miljondels liten risk så är det inget jag skulle våga mig på.

Vi ville linda BoT upp över baksidan av knäet, väldigt löst. Veterinären sa bestämt nej!!! Någon orsak borde det ju då vara

Aja jag har i alla fall inte hört talas om att någon tagit skada av det... Men som jag sa lindar inte jag så högt privat men när jag jobbar så gör jag ju som de vill att man ska linda, alltså upp på knäet. Så lindar ju de flesta dressyrryttare på högre nivå och jag har svårt att ifrågasätta deras kompetens när de samarbetar med både hovslagare och veterinär:smirk:.

Jag litar på landslagsveterinären som sa detta till mig :angel:

hur kommer det sig då att ingen av dressyrelitens veterinärer vet om det här??

nä jag tycker det låter som nån fix ide din vet. har fått faktisk... dom brukar ha sina käpphästar.. :p

hur kommer det sig då att ingen av dressyrelitens veterinärer vet om det här??

nä jag tycker det låter som nån fix ide din vet. har fått faktisk... dom brukar ha sina käpphästar.. :p

Dressyr eliten anlitar denna veterinär också.

Visst tro vad du vill, men jag vet vad knäskador kan ställa till det. Jag har tävlat fälttävlan under väldigt många år på elitnivå. och där är alla skydd utformade så att man inte skall kunna skada knäet och de känsliga ligament som fäster där

men det är ju skillnad på hårda benskydd och mjukt fleecetyg??

varför säger inte denna vet. till dressyrryttarna då? :confused:

Hur mjukt fleecet än är så vik det i armvecket så lär du känna att det inte är speciellt mjukt när det veckar sig.

Jag kan faktiskt inte svara på det! Men det är väl kanske så att man är mer rädd om just fälttävlanshästar då :rofl:

Och de allra flesta lindar bara så vid framridningar och uppvisningar.

Det är ju en ny fix ide man fått för sig anser jag. Inget man gjorde förr i tiden. Det finns ju någon orsak att lindor är förbjudna i dressyr och vid prem av hingstar och unghästar.

Lindar man upp i knäet så stör man hästens rörelse och det är väl det som kanske är en del av orsaken :angel:

*kl*

Kanske lite tänkvärt för alla som lindar med fleece och rider. Alla "proffs" anser att för att få rätt stöd så är det elastisk linda man skall använda vid ridning

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/4469

Det finns olika anledningar att linda hästens ben. För träning finns speciella bandage där halva lindan är elastisk och resten oelastisk. De ska användas som skydd och stöd och lindas från kotan till karpus eller has.

Här står det i klartext, upp till knäet! Inte över! Detta är skrivet av en av Sveriges främsta veterinärer Charlie Lindberg

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Ericsson tröttnade på människor och hästar som trampade ner hennes raps – men ville ändå göra något gott utav det. För några år...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Heed befinner sig just nu i Spanien där hon deltar i Andalucia Sunshine Tour. Linda lämnar en helg bakom sig med fina resultat...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar