Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag sa till mina barn att hellre att de försvarar sig än att de blir illa slagna. Sedan tycker jag att det i många fall är viktigare att ha lärt sina barn att förhindra handgripligheter genom självkänsla och genom att själv vara snäll men inte mesig. Jag har lärt mina barn att stå på sig men inte på andras bekostnad. Jag har själv slagit tillbaka i min tidiga tonår när jag tröttnade på mobbningen men det är ju inget jag är stolt över även om det fick mobbningen att upphöra. Ibland kan det vara så att man måste försvara sig handgripligen för att förhindra värre saker i framtiden.
Viktigast tycker jag ändå är att alla lär sina barn allas lika värde och rätten att vara som man är. Om alla skulle lära sina barn det så att de förstod det i själ och hjärta det så skulle all mobbning upphöra. Om alla skulle ge sina barn den uppmärksamheten, kärleken och det stöd de behöver så skulle ingen känna sig nödig att stampa på andra.
Jag har ännu aldrig träffat en mobbare som mår finemang i själen utan det är människor som ständigt har blivit kränkta själva eller som aldrig har fått lära sig respektera och själva fått respekt. Mobbar gör man för att man är en liten människa och det enda som hjälper mot sådana är att de får lära sig att respektera och få respekt själva. En slatt med kärlek ifrån rätt personer och klara regler så är problemet löst.
Haha ja det var ju en bra frågeställning, en vilket jag själv haft ibland då jag har barn.
Mitt egna råd till mitt barn har varit att det är ok att försvara sig, så om någon slår han/ hon mer än en gång eller vid återkommande tillfällen så får han/ hon faktiskt slå tillbaka. Oavsett vad lärarna säger. Och att då ska han/ hon säga att dom kan prata med mig om det.
MEN att hon/ han aldrig få slåss i "icke självförsvar".
Mitt barn är en vettig empatisk person men gillar tuffa tag, har tränat karate ett par terminer och där lärde dom också ut egentligen samma som mig, att det är ok att försvara sig men aldrig annars och OM det går att lösa genom att prata är det bättre, vilket jag också förespråkar.
Om det är något återkommande dock så har det ju uppenbarligen inte löst av att prata och efter att själv ha blivit mobbad i skola med våld och i vuxenlivet blivit överfallen så har jag väl en lite hårdare syn på det hela....jag tycker det är ok att bruka våld om det krävs. Och ibland krävs det det för att få folk att fatta att jag eller i fallet med barn, att dom är fel person att fucka med.
Den som ger sig på en får helt enkelt skylla sig själv i den situationen tycker jag ärligt.
Don't go in the kitchen if you can't stand the heat....
Försöka sparka på pitten!Våld är inte önskvärt, men likväl förekommer det.
Barn kommer att bli utsatta för våld och tyvärr ser livet inte ut som i riktlinjerna för demokrati och likaberättigande, så hur lär ni era barn att slå tillbaka och när tycker ni att det är berättigat?
Jepp, det är mycket bättre att slå tillbaka snabbt och hårt än att "tala med någon vuxen"
Jepp, det är mycket bättre att slå tillbaka snabbt och hårt än att "tala med någon vuxen"
Ja det vore ju en fin värld om alla lärde sina barn allas lika värde men det finns tyvärr rätt gott om ungar som har föräldrar som inte ens ser till att de är "hela och rena och trygga och mätta" när de skickar de till skolan. Deras förmåga till pedagogiska diskussioner om medmänsklighet och empati är nog rätt obefintlig, och de ungarna har nog huvet fullt med annat de ändå ...
Det är en hård värld vi lever i. Jag är för fred och medmänsklighet men barn som går i skolan är väldigt utsatta och skolan är oerhört handfallen. Barnen
Behöver lära sig att freda sig - också.