Hur lär man bäst barnen att slåss?

golit

Trådstartare
Våld är inte önskvärt, men likväl förekommer det.

Barn kommer att bli utsatta för våld och tyvärr ser livet inte ut som i riktlinjerna för demokrati och likaberättigande, så hur lär ni era barn att slå tillbaka och när tycker ni att det är berättigat?

Sv: Hur lär man bäst barnen att slåss?

Haha ja det var ju en bra frågeställning, en vilket jag själv haft ibland då jag har barn.

Mitt egna råd till mitt barn har varit att det är ok att försvara sig, så om någon slår han/ hon mer än en gång eller vid återkommande tillfällen så får han/ hon faktiskt slå tillbaka. Oavsett vad lärarna säger. Och att då ska han/ hon säga att dom kan prata med mig om det.

MEN att hon/ han aldrig få slåss i "icke självförsvar".
Mitt barn är en vettig empatisk person men gillar tuffa tag, har tränat karate ett par terminer och där lärde dom också ut egentligen samma som mig, att det är ok att försvara sig men aldrig annars och OM det går att lösa genom att prata är det bättre, vilket jag också förespråkar.
Om det är något återkommande dock så har det ju uppenbarligen inte löst av att prata och efter att själv ha blivit mobbad i skola med våld och i vuxenlivet blivit överfallen så har jag väl en lite hårdare syn på det hela....jag tycker det är ok att bruka våld om det krävs. Och ibland krävs det det för att få folk att fatta att jag eller i fallet med barn, att dom är fel person att fucka med.
Den som ger sig på en får helt enkelt skylla sig själv i den situationen tycker jag ärligt.

Don't go in the kitchen if you can't stand the heat....

Jag sa till mina barn att hellre att de försvarar sig än att de blir illa slagna. Sedan tycker jag att det i många fall är viktigare att ha lärt sina barn att förhindra handgripligheter genom självkänsla och genom att själv vara snäll men inte mesig. Jag har lärt mina barn att stå på sig men inte på andras bekostnad. Jag har själv slagit tillbaka i min tidiga tonår när jag tröttnade på mobbningen men det är ju inget jag är stolt över även om det fick mobbningen att upphöra. Ibland kan det vara så att man måste försvara sig handgripligen för att förhindra värre saker i framtiden.

Viktigast tycker jag ändå är att alla lär sina barn allas lika värde och rätten att vara som man är. Om alla skulle lära sina barn det så att de förstod det i själ och hjärta det så skulle all mobbning upphöra. Om alla skulle ge sina barn den uppmärksamheten, kärleken och det stöd de behöver så skulle ingen känna sig nödig att stampa på andra.
Jag har ännu aldrig träffat en mobbare som mår finemang i själen utan det är människor som ständigt har blivit kränkta själva eller som aldrig har fått lära sig respektera och själva fått respekt. Mobbar gör man för att man är en liten människa och det enda som hjälper mot sådana är att de får lära sig att respektera och få respekt själva. En slatt med kärlek ifrån rätt personer och klara regler så är problemet löst.

Men alltså, hur kan du vara så klok?? Har nog aldrig sett ett ord från dig som jag inte håller med om.

Hahaha, ja det kan man ju undra :D men det är kul att du tycker det. Jag klurar och tänker väldigt mycket och jag har ju lite facit nu när mina barn har blivit vuxna. Nu vet jag ju vad som fungerade på mina barn iallafall även om det för den sakens skull inte alls är säkert att det fungerar på alla andra.
Sedan är jag nog inte så klok egentligen, jag har nog bara tur ibland :p
Men tack så mycket! Jag blev jätteglad :laugh:

Jag sa till mina barn att hellre att de försvarar sig än att de blir illa slagna. Sedan tycker jag att det i många fall är viktigare att ha lärt sina barn att förhindra handgripligheter genom självkänsla och genom att själv vara snäll men inte mesig. Jag har lärt mina barn att stå på sig men inte på andras bekostnad. Jag har själv slagit tillbaka i min tidiga tonår när jag tröttnade på mobbningen men det är ju inget jag är stolt över även om det fick mobbningen att upphöra. Ibland kan det vara så att man måste försvara sig handgripligen för att förhindra värre saker i framtiden.

Viktigast tycker jag ändå är att alla lär sina barn allas lika värde och rätten att vara som man är. Om alla skulle lära sina barn det så att de förstod det i själ och hjärta det så skulle all mobbning upphöra. Om alla skulle ge sina barn den uppmärksamheten, kärleken och det stöd de behöver så skulle ingen känna sig nödig att stampa på andra.
Jag har ännu aldrig träffat en mobbare som mår finemang i själen utan det är människor som ständigt har blivit kränkta själva eller som aldrig har fått lära sig respektera och själva fått respekt. Mobbar gör man för att man är en liten människa och det enda som hjälper mot sådana är att de får lära sig att respektera och få respekt själva. En slatt med kärlek ifrån rätt personer och klara regler så är problemet löst.

Jepp, det är mycket bättre att slå tillbaka snabbt och hårt än att "tala med någon vuxen"

Haha ja det var ju en bra frågeställning, en vilket jag själv haft ibland då jag har barn.

Mitt egna råd till mitt barn har varit att det är ok att försvara sig, så om någon slår han/ hon mer än en gång eller vid återkommande tillfällen så får han/ hon faktiskt slå tillbaka. Oavsett vad lärarna säger. Och att då ska han/ hon säga att dom kan prata med mig om det.

MEN att hon/ han aldrig få slåss i "icke självförsvar".
Mitt barn är en vettig empatisk person men gillar tuffa tag, har tränat karate ett par terminer och där lärde dom också ut egentligen samma som mig, att det är ok att försvara sig men aldrig annars och OM det går att lösa genom att prata är det bättre, vilket jag också förespråkar.
Om det är något återkommande dock så har det ju uppenbarligen inte löst av att prata och efter att själv ha blivit mobbad i skola med våld och i vuxenlivet blivit överfallen så har jag väl en lite hårdare syn på det hela....jag tycker det är ok att bruka våld om det krävs. Och ibland krävs det det för att få folk att fatta att jag eller i fallet med barn, att dom är fel person att fucka med.
Den som ger sig på en får helt enkelt skylla sig själv i den situationen tycker jag ärligt.

Don't go in the kitchen if you can't stand the heat....

Tänk det skulle man önska stod i en och annan handlingsplan mot mobbning

Ooop vet inte hur trött jag var när jag tidigare läste din fråga...eftersom jag uppenbarligen inte läste den korrekt ><.

"Hur?" var ju frågan haha.
Helt ärligt har jag faktiskt låtit mitt barn få lära sig enkla men effektiva självförsvars tekniker för barn genom en av mina bästa vänner som lär ut tekniker inom militären (visserligen till vuxna män normalt sätt men han har anpassat dom till mitt barn, och tidigare till mig.)
Karaten var bara för att få ut energi (barnet gillar hård fysisk träning) och för att hon/ ha ville prova. Men jag tycker inte det är så realistiskt för självförsvar eller för atts låss i den verkliga världen.

Vi brukar faktiskt träna ihop, för skojs skull men också för att det ska sitta per automatik, annars är det ju inte till någon användning om barnet skulle hamna i en situation där det var det bästa att göra.
Det handlar om snabba, enkla och högeffektiva tekniker som inte är komplicerade men orsakar ganska mycket skada. Målet är oftast att immobilisera personen som man försvarar sig mot.
Allt som är mindre våld än det tycker jag är gaska poänglöst i en attack om jag är ärlig. Och jag skiter blankt i om svensk lag tycker att det vore övervåld.
Hellre att jag får straffet för det då än att ha råkat värre ut i en sådan situation.

Jag tror definitivt INTE på att vara passiv och ett offer. Men jag skulle inte lära ut självförsvar (våld) till ett barn som inte har mental mognad att ta ansvar för hur och när det används.

Jag håller med, alltså...egentligen så ser jag det lite som en bra läxa för resten av livet om man hamnar i en mobbnings situation, det kommer ALLTID finnas folk som är (medvetet eller inte) riktigt elaka och försöker orsaka en sjläv skada på olika sätt (emotionellt, fysiskt etc.) och det hjälper faktiskt inte alls att vara förstående och snäll!!
Jag är jättesnäll, och väldigt tålamodig, men jag har fått lära mig att ibland är det, som min bästa vän militären säger "do you want to be nr 1, or nr 2?" Och i det fallet är nr 2 död....

Visst alla situationer är inte alltid på liv och död MEN däremot så är det ok att välja sig själv om valet står mellan om du, eller den andra personen blir den som lider/skadad etc. Det är inte själviskt. Det är vettigt!

I övrigt är jag alldeles för empatisk och snäll och är jämt den som tar på mig skit och offrar mig för andras skull....men insåg att det är ett val jag gör då, inte något som måste vara så.
Och jag ville inte att mitt barn ska bli någon som jämt offrar sig. Barnet är otroligt empatiskt för sin ålder, vilket jag lägger stor vikt på med, men inte på bekostnad av sig själv! :)

Det blev långt men jag känner ganska starkt ang. det här ämnet, Sverige speciellt har en kultur där det inte är ok att ta hand om sig själv utan att bli kallad självisk etc.
Det är sjukt. Man ska ha rätt att både försvara och vara snäll mot sig själv så att säga utan att bli anklagad för att vara självisk, eller känns sig skyldig för att man gör det valet.

Min pappa som var pacifist lovade mig att jag fick slå tillbaka om nån attackerade mig. Sätt en knytnäve under näsan på dom sa han :eek: och när jag då gjorde det tog mobbingen slut. En halv dag med näsblod gjorde susen. Det här var 1959 så jag vet inte om det skulle funka idag

Min son har gått på capoeira i ett år (är 4 år nu) och där lär han sig onekligen hur man kan slåss, mest sparkar. Han är dock väldigt duktig på att bara spela capoeira på träningsmattorna, inte i förskolan. Just nu tycker jag att han är alldeles för liten för att instruera när våld är försvarbart så just nu säger vi nej till våld annat än på träningsmattorna. Jag vill inte att han drar iväg en snurrspark på ett barn som inte har lärt sig blocka/ducka. Blir han utsatt för något i förskolan ska han söka hjälp hos personalen. När han blir större kommer vi dock prata mer om när det är försvarbart att ta till våld och då snackar vi självförsvar.

Försöker snarare lära mina att inte slåss :p

Men visst, försvara sig måste man såklart få göra, men det snacket kommer jag ta med barnen när de blir äldre.

Senast ändrad:

min pappa lärde mig hur handen skulle knytas, hur man slår och hur man kunde trycka upp elakingars näsben i hjärnan :p, inte för att jag fått användning för det men är bra att veta ^_^. senare lärde jag mig aikido när jag gick i 7an vilket är mycket användbart i själv försvars syfte, är bara att flytta på sig helt enkelt :p, inga slag eller sparkar utan ren själv försvar som är mycket mer smärtfri än att slå tillbaka.

men att lära barn hur man ska slå ett slag utan att knäcka handen och var känsliga delar på angriparens kropp är, är nog bara nyttigt. inte för att de ska gå ut och börja mobba andra, utan för att det är bra kunskap om de ngn gång råkar ut för situationer där självförsvar kan vara enda utvägen.

Våld är inte önskvärt, men likväl förekommer det.

Barn kommer att bli utsatta för våld och tyvärr ser livet inte ut som i riktlinjerna för demokrati och likaberättigande, så hur lär ni era barn att slå tillbaka och när tycker ni att det är berättigat?
Försöka sparka på pitten!
gulan

Vi lär vårt barn att man inte får slåss. Jag skulle aldrig lära honom att slåss. Jag räknar dock kallt med att han säkert kommer slåss nån gång ändå när sinnet rinner över, men det är definitivt inget vi uppmuntrar eller lär ut.

Alla barn som kommer i min väg som berättar att de blivit slagna (-av jämnåriga, el. Hyfsat jämnåriga "man får inte slå den som är liten"): får alltid frågan: - du slog väl tillbaka?!

Jag var en duktig flicka som fick sjukt mycket stryk i skolan och vad jag önskar så här i efterhand att jag inte slog tillbaka!:devil:
Det var ju ingen som kunde hita på nåt sätt att få stopp på det så då borde jag ju ha fredat mig själv- helt enkelt.
Och det hoppas jag att alla barn gör!!

Ja det vore ju en fin värld om alla lärde sina barn allas lika värde men det finns tyvärr rätt gott om ungar som har föräldrar som inte ens ser till att de är "hela och rena och trygga och mätta" när de skickar de till skolan. Deras förmåga till pedagogiska diskussioner om medmänsklighet och empati är nog rätt obefintlig, och de ungarna har nog huvet fullt med annat de ändå ...

Det är en hård värld vi lever i. Jag är för fred och medmänsklighet men barn som går i skolan är väldigt utsatta och skolan är oerhört handfallen. Barnen
Behöver lära sig att freda sig - också.

Jag skulle ju istället önska att barn fick lära sig andra sätt att freda sig än att slåss. Jag vill gärna att mina barn får lära sig sätt att interagera med andra som funkar hela livet, och att slåss kommer ju definitivt inte funka i längden som lösning. Om mitt barn regelbundet fick stryk i skolan så är ju problemet skolan, inte att mitt barn också bör lära sig att slåss. Världen är inte hårdare än vi gör den, och det finns massor av skolor att välja på. Man behöver inte alls låta barnet gå i en skola där barnen pucklar på varandra hela tiden.

Min man gick i en skola där han fick stryk, och slog i princip aldrig tillbaka. Han har helt enkelt otroligt hög tröskel för att slåss, vilket är en jättefördel nu i vuxen ålder, eftersom han är lång och stark och har ett hett temperament - men slåss, det gör han aldrig nånsin, hur arg han än blir. Så han har ju haft väldig nytta hela livet av att ha lärt sig från liten att inte slåss.

Senast ändrad:

Ja det vore ju en fin värld om alla lärde sina barn allas lika värde men det finns tyvärr rätt gott om ungar som har föräldrar som inte ens ser till att de är "hela och rena och trygga och mätta" när de skickar de till skolan. Deras förmåga till pedagogiska diskussioner om medmänsklighet och empati är nog rätt obefintlig, och de ungarna har nog huvet fullt med annat de ändå ...

Det är en hård värld vi lever i. Jag är för fred och medmänsklighet men barn som går i skolan är väldigt utsatta och skolan är oerhört handfallen. Barnen
Behöver lära sig att freda sig - också.

Ja visst vore det :laugh:
Nog vet jag att det inte är så för alla. Min barndom var inte ens värd namnet och mina sk. föräldrar brydde sig inte ett dugg om att jag blev svårt mobbad i skolan. De gjorde sitt bästa för att mobba och slå mig själva så varför skulle de bry sig om ifall andra gjorde likadant? Men det hindrar inte mig ifrån att ha uppfostrat mina barn på det sätt jag beskrivit ovan och det hindrar inte mig ifrån att inse såpass att det är så lite som behövs för att världen skulle bli en bättre plats att leva i. Så länge vi inte uppfostrar våra barn med kärlek så kommer också mobbning och krig fortgå. Någonstans måste man börja och jag började med mina egna barn och jag såg till att det tog hus i helvete när min son blev mobbad. Hans mobbare fick inse att de gav sig på fel kille och deras föräldrar gav jag inte ett ruttet lingon för för de var lika hemska själva så jag förstod ju varför barnen var som de var. Min son blev mobbad för att han red och för att han hade en mamma som brydde sig och inte lät honom driva runt på stan hur som helst. Usla föräldrar borde förbjudas i lag :mad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 743
Senast: fejko
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar