Hur länge?

Sv: Hur länge?

Om en vän förväntar sig att jag ska lägga tusenlappar för att kunna gå på dennes bröllop så är jag ledsen, men han/hon lär bli besviken.

Nu tycker jag för all del att ett tredagarsbröllop är en smula överdrivet, och att brudparet kanske överbetonar betydelsen av det hela där. Men för övrigt så, någon gång gör väl ändå väldigt många människor en kortare eller längre resa, och då skulle jag slå ihop den på något bra vis med det här bröllopet, ungefär som Ramona beskriver.

Min mans syster gifter sig i Barcelona i maj, och vi hade egentligen inte planerat en resa dit då, men då bokar vi ett asbilligt hotell och stannar några dagar och tar det som en liten semester. Det är ju inte så att vi tar tjänstledigt utan lön för att åka dit. Inte heller reser vi på något dyrt sätt. Flyg plus hotell kommer att kosta ca 2500 kronor var, det är ju ingen onormalt dyr vårsemester på en knapp vecka, tycker jag.

Ett annat år är det ingen som gifter sig, och då kan vi välja friare vad vi gör med det ekonomiska utrymme vi trots allt har.

Om man på något vis kan spara undan lite för att ha till semester och resor och sådant, så ser jag det nog som en helt normal del av livet att sådana besparingar vissa år går till tex vänners bröllop.

Jag tror att toleransen till dylika inbjudningar varierar baserat på mottagarens budget. Har man råd att åka är det ju inget problem, men anser man sig INTE ha råd (som TS) så är det ju helt enkelt så att viktigare saker måste prioriteras rent ekonomiskt.

Vi har ingen semesterbudget i dagsläget och att få 2500kr per person "över" är inte möjligt. Jag tror inte vi är ensamma om att inte ha råd med lyx som utomlandsresor m.m. Visst handlar det om prioriteringar (för det svaret är inte svårt att förutse på bukes forum) och då går barn, boende, transport och mat före. Jag har iaf trösten att veta att det är en period i livet som går över den dagen jag är färdigutbildad, men många lever så "jämt".

Har ju haft ett otursår med sjukskrivning under en längre tid och vår buffert har gått åt till utökad förskoletid för barnen och sen gick våra bilar sönder. På listan skulle jag skaffa glasögon, ny tvättmaskin, samt åka på semester med barnen. Vi hade innan sjukskrivningen gifta oss, men fick ta ifrån den kassan också. Har ju inte behövt ta lån tack och lov. Ang. Bröllopet så åker vi upp på fre och åker hem på sönd morgon. Om jag får semester... För att krångla till det hela så skulle svensexan spenderas utomlands. Hur tänker man? Är de rika bara som får vara med. Varför kan det inte hållas på lagom nivå? När jag gifter mig kommer jag ha fest, men så att alla i alla klasser kan vara med. Ett bröllop jag var på skulle man ha aftonklänning, den festen kostade mig multum då jag fick köpa ny klänning pga att jag då ammade, bysten var enorm. Så ytligt och vi fick bara hälsat på brudparet. :/

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 594
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 961
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 541
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka