Hur länge?

Sv: Hur länge?

Nä jag förstår det. Hade det varit närmare och en vanligt upplägg (dvs 1 dag inte 3) hade det förmodligen inte varit något problem. Men det är många besvärliga faktorer att lösa där.

I så fall är det ju inte ens ett val. Då får man stanna hemma. Jag hade ingen barnvakt överhuvudtaget att tillgå från 2008 då hon var 6 tills nu egentligen, men det gick att lösa. Hon reste med mig till mamma och pappa och min storasyster barnvaktade. Det var 50 mil med tåg eftersom jag inte har körkort. Min inställning är att allt går, men man måste planera. Löser det sig inte får man låta bli. Jag har ju planerat för det mesta, men det kan ju stupa i sista minuten på grund av olika saker, men jag försöker förutse problemen. Vill inte barnen vara utan sina föräldrar så får man vänta med att vara borta så länge, som det föreslagits i tråden.
Jag har en regel, ska jag dricka mer än ett glas vin är det barnfritt som gäller. För dotterns skull, hon har nog med sprit när hon är hos pappa. Så jag går inte på fester när jag har dottern utan det får bli de barnfria veckorna eller så är hon hos min särbo som hon gärna är hos, han skämmer bort henne lite;) Han är ju inte partytypen heller så.

Självklart ska brudparets önskan om inga barn respekteras.
Kan eller vill man inte ordna med barnvakt så får man avstå.

Sen kan jag tycka att ett tredagars bröllop hade varit minst 2 dagar för mycket för min smak oavsett om barnen var medbjudna eller inte. Dyrt dessutom.

Sen kan jag tycka att ett tredagars bröllop hade varit minst 2 dagar för mycket för min smak oavsett om barnen var medbjudna eller inte. Dyrt dessutom.

Håller med om ovanstånde. Jag hade också valt att åka bara på själva vigseln och festen.

Och det valet måste i sin tur respekteras av brudparet. Ställer man till med tredagarsfest och säger att barn inte ska få följa med så inser man (förhoppningsvis) att risken finns att ev. inbjudna småbarnsföräldrar inte kommer.

Jag hade stannat hemma. Man bjuder hela min familj eller inte alls. Dessutom hade vi inte haft råd med de kostnader som det verkar medföra för er.

Att lämna så pass stora barn själva med en barnvakt som de känner ordentligt hade varit ett mindre problem för mig.

Fast det där tycker jag är trams på ett bröllop, att man måste bjuda hela familjen om man bjuder. Vi hade ett begränsat antal sittplatser, varför skulle vi plocka bort hälften av våra vänner och släkt bara för att man måste bjuda med barn? Sen var det ändå en del barn med, våran egen dotter som då var 1,5 år, hennes tre kusiner och makens kusinbarn, som dessutom spelade trumpet i kyrkan. Utöver det var det två bebisar som ammade... Vi hade visserligen erbjudit dem som åkte längst som hade barn att ta med dem om de ville men de tackade nej och tog bara med den som ammade, de andra två fick vara hemma med barnvakt och då var de borta från fredag-söndag eftersom de hade så lång väg att åka.

Sen har jag varit på två bröllop där jag blev sur över att mina barn inte var medbjudna, dels ett långt bort där det var bjudet utan barn, jag ringde och fråga om det var okej med den yngsta som ammade, det var inga problem. Vi kom dit och det visar sig vara över 25 barn i olika åldrar som dels hade ett eget rum att vara i och dels två "anställda" barnvakter.

Sen på ett som jag nog inte hade tagit med barn på hur som helst eftersom det vara nära hem och barnen var rätt stora och hade roligare med mormor. Men vi var två par som har barn i brudparets barns ålder, kom utan barn och blir placerade vid barnbordet och får sitta hela middagen och hjälpa ungar att skära kött, hämta mer mat osv... :crazy:

Men hur som helst, jag har två egna barn och tycker att det är brudparets rätt att välja hur man bjuder även om jag ibland skulle önska att de hade tänkt till... Jag uppskattar verkligen inte att ordna barnvakt till mina egna barn för att sedan bli barnvakt åt andras...

Visst, det är brudparets rätt att välja och jag accepterar om de inte vill ha några barn med. Men då kommer inte jag heller. Vi varken kan eller vill lämna bort våra barn över natten. Den enda barnvakten vi skulle ha kan som max ta en natt, sen är man slut som barnvakt till vår äldsta eftersom han inte sover utan mamma eller pappa.

Lånar knapp

Har aldrig riktigt förstått det där med att barn inte får vara med när man dricker alkohol. I min familj har förhållandet till alkohol varit väldigt avslappnat och det är liksom inte så speciellt. Klart att det var en märklig känsla första gångerna man fick välja av alkoholhaltiga drycker på festerna men det är väl inte helt konstigt när man får känna att man närmar sig vuxen ålder ;)

Sen har vi naturligtvis inga fyllefester på det sättet (majoriteten är salongsberusade om de ens dricker alkohol, många, även jag, väljer läsk) och föräldrarna till barnen håller sig lugna. Som förälder kan man ju även välja att avvika lite tidigare om det skulle gå överstyr. Jag skulle ha tagit med barn på bröllop om de var bjudna men det är ju upp till var och en hur det känns. Hos oss har det alltid sett ut så men hade jag vuxit upp i en annan familj hade jag förmodligen tänkt annorlunda.

TS
Det verkar inte som om du egentligen är supersugen på att åka dit så min rekommendation är nog att du funderar några dagar och sen bestämmer dig. Det verkar vara många faktorer som inte gör dig så sugen.

Ja.
Vad skulle brudparet kunna göra åt det ?
Tvinga dit någon ?

Tjura och säga upp bekantskapen, påstå att de inbjudna inte är riktiga vänner för att de inte kommer osv.
Vanligare än vad man kan tro om man läser lite på bröllopsforum. En del brudpar blir oerhört egoistiska och förväntar sig att allt och alla ska böja sig efter deras vilja på "deras stora dag". Att tacka nej till en inbjudan kan i extrema fall tolkas som otacksamt.

Visst, det är brudparets rätt att välja och jag accepterar om de inte vill ha några barn med. Men då kommer inte jag heller. Vi varken kan eller vill lämna bort våra barn över natten. Den enda barnvakten vi skulle ha kan som max ta en natt, sen är man slut som barnvakt till vår äldsta eftersom han inte sover utan mamma eller pappa.

Men det beror ju rätt mycket på var bröllopet är, som i vårat fall så bodde de flesta på samma ort som oss och hade alltså bara några minuters bilväg hem från festen. De som kom längre ifrån erbjöd vi att de kunde ta med sina barn om de inte fick tag på barnvakt. Nu ville de helst gå utan barn själva och det var bara barnet som ammade som följde med.

Men har man en särskild andledning så kan man ju alltid fråga brudparet, men att alltid kräva att alla barn ska få komma, nej det tycker jag inte är rätt.

Jag hade stannat hemma. Man bjuder hela min familj eller inte alls.

Jag tycker också att det är trams.
Man bjuder den man vill bjuda och sedan är det upp till den som är bjuden att tacka nej om det inte funkar.

Jag hade inte uppskattat om brudparet (eller vem som nu har festen i fråga) hade struntat i att bjuda mig för de förutsatte att jag inte skulle komma om mina barn inte vart bjudna, och då helt enkelt inte ens bjudit mig. Fy vad dumt det hade varit

Okej, jag kan gå med på att en inbjudan hade varit trevligt även om barnen inte fick följa med. ;) Men jag står fast vid att jag inte hade åkt på den tillställningen TS är bjuden på utan barn.

Ett par timmar på ett bröllop i samma stad är ju en helt annan sak.

ÅK!!! Se det som en semester. För mig är det självklart med barnfria bröllop. Vårat bröllop var det (våra barn då 3 o 4,5 år var med i kyrkan men hämtades sen av en kompis föräldrar o sov där över natten) o alla våra kompisars bröllop har varit det. Undantaget ammande bebisar...
Varför ska man släpa med barn som inte är tysta i kyrkan, sitter inte stilla på middagen o bara tycker det är tråkigt??

Angående barnvakt så brukar vi dela upp den på våra föräldrar dom gångerna vi varit borta flera dagar på rad. Funkar kanon!! Våra barn älskar att sova över hos mormor/morfar o farmor/farfar.

Kolla möjligheterna att ta med barnen + barnvakt på resan?
Så kan ni gå på tillställningen utan barn men ändå sova med dom.
Kanske inte stanna alla tre dagarna, utan endast en övernattning.

Problemet med den tillställningen som TS är bjuden på tycker jag inte är att barnen inte får komma utan att det blir dyrt. Både i tid och i pengar. 5 dagar skulle jag aldrig vilja spendera på någon annans bröllop. Och hur många tusen lär det inte gå på med resor och boende ? Jag hade varken åkt med eller utan barn faktiskt.

När min bror gifte sig första gången var mina barn 3 månader - eftersom bröllopet var i ett annat land så åkte jag dit och var borta i ca 24 timmar, men jag blev bjuden på själva resan annars hade jag inte åkt, jag hade inte haft råd. Att ta med barnen hade jag fått, men jag var verkligen inte sugen på det så de blev hemma med ett par kompisar och det gick alldeles utmärkt, men så tillhör jag skaran som redan från början såg till att barnen var trygga med många olika och barnen var såna att det fungerade. Jag hade ärligt talat aldrig ens tänkt tanken att det inte skulle kunna funka.

Är lite kluven faktiskt. Dels är det en stor ekonomisk bit att åka dit, sen inköp av klänning, bröllopspresent, ledigt ifrån jobbet. Hade det varit på hemmaplan så hade jag inte haft dessa tankar. Sen tillkommer ju kostnad för hotell och mat för dessa dagar. Hmm, det lär bli knapert i sommar. :(
Fast det är ju dyrt med bröllop. Ett tag gifte sig halva vår bekantskapskrets och vi var på bröllop varannan vecka under sommarhalvåret. Det kostade en slant.

Men det är ju så det är! Det är bara att gilla läget. Den dagen man själv gifter sig hoppas jag verkligen inte att någon avstår för att det är för dyrt att gå på bröllop.

Kan ni inte ta med barnpassarna och liksom bjuda med dem på en liten resa. Så tar ni semester dit ni åker samtidigt också. Det kan ju vara kul att se annat än bara hemmaplan för barnen också. :) Så får ni gå på bröllopet, men träffar barnen också. Ni kan väl hyra en husvagn eller liknande och bo allihop tillsammans? Behöver ju inte bli så dyrt.

Men det är ju så det är! Det är bara att gilla läget. Den dagen man själv gifter sig hoppas jag verkligen inte att någon avstår för att det är för dyrt att gå på bröllop.

Men... Har man inte råd så har man ju inte råd? Ska man skuldsätta sig för att gå på vänners bröllop?

Om en vän förväntar sig att jag ska lägga tusenlappar för att kunna gå på dennes bröllop så är jag ledsen, men han/hon lär bli besviken.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 594
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 961
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 541
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka