Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

Sv: Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

Det jag menar är att om du inte hade haft barn ett hade du kanske varit i en lite annorlunda jobbsituation än vad du är nu. Har man redan ett litet barn så har man ju redan gjort en del anpassningar som gör att klivet inte blir lika stort.

Ang detta med vad som är ett väsentligt hinder, tar man TS sits så har jag svårt att se att det skulle vara motivation nog för att vänta med barn. Antingen är tävlandet en hobby och då är det rimligtvis läge när man är 36 att låta hobbyn stå tillbaka ett tag, om man nu vill ha barn. (Man kan ju också skippa barn om man inte tycker att det är viktigt!) Eller så är tävlandet något hon lever på men är hon etablerad i branschen så verkar det konstigt att vara så totalt beroende av en häst och en möjlighet i sin verksamhet, förmodligen har man då kollegor som kan rycka in och rida hästen ett par månader om det skiter sig totalt och man inte kan rida. Jag tror att det är lättare att se hinder som egentligen inte är hinder om man resonerar lite rationellt för att det är rätt läskigt att ta steget.

Om man ägnat större delen av sitt liv åt ridning, och så äntligen efter många års slit får skörda frukterna i form av en riktigt fin häst, då förstår jag faktiskt om man helst inte vill avstå från det. Det är ju en annan sak om man rider lite för nöjes skull, men om man ägnat fritid och yrkesliv åt ridningen, så är det förståss en rätt stor sak. Att graviditet och förlossning i absolut värsta fall skulle innbära ett par månaders frånvaro från seriös tävlingsridning låter som ett extremt överoptimistiskt scenario. Det innebär att man rider för fullt tills slutet på åttonde månaden (det gjorde inte ens Malin Baryard), och sen är fullt fysiskt årerställd och kan återgå till att satsa fullt på ridning och tävling en månad efter förlossningen. Jag tror inte det är ett worst case scenario, jag tror det är den absolut mest minimala påverkan ett barn kan tänkas ha, och bygger på att man är fullt nöjd med att i praktiken inte vara föräldraledig.

Vad gäller mig själv - ja, utan barn hade jag haft ett mycket bättre läge jobbmässigt än jag har nu. Alla jpbb är inte sådana att man kan vara borta ett år utan att det påverkar nämnvärt. Har man ingen fast anställning, så innebär det tappade kontakter, projekt man lovat att göra som gått om intet, osv. Och projekt som gått om intet innebär minskade försörjningsmöjligheter. Det är alltså inte livet som småbarnsförälder som ställer till det, utan att man är borta ett år. Då blir det ju oundvikligen saker man inte hinner, möjligheter man försitter, och en del av dem kommer kanske inte igen. Jag tror att det kanske kan vara svårt att förstå om man alltid haft fast anställning, där man kan återkomma till det man hade innan efter föräldraledigheten.

Om man ägnat större delen av sitt liv åt ridning, och så äntligen efter många års slit får skörda frukterna i form av en riktigt fin häst, då förstår jag faktiskt om man helst inte vill avstå från det. Det är ju en annan sak om man rider lite för nöjes skull, men om man ägnat fritid och yrkesliv åt ridningen, så är det förståss en rätt stor sak. Att graviditet och förlossning i absolut värsta fall skulle innbära ett par månaders frånvaro från seriös tävlingsridning låter som ett extremt överoptimistiskt scenario. Det innebär att man rider för fullt tills slutet på åttonde månaden (det gjorde inte ens Malin Baryard), och sen är fullt fysiskt årerställd och kan återgå till att satsa fullt på ridning och tävling en månad efter förlossningen. Jag tror inte det är ett worst case scenario, jag tror det är den absolut mest minimala påverkan ett barn kan tänkas ha, och bygger på att man är fullt nöjd med att i praktiken inte vara föräldraledig.

Jag håller med dig och valde ju själv att fortsätta att rida vid det tillfället.

Man skall vara fullt medveten om att alla ser inte ut som Malin Baryard vid en graviditet. Jag för att gå till mig själv gick upp 33kg och dessutom kräktes genom hela graviditeten kunde inte ens sätta mig på en häst. Jag fick låna ut hästarna vilket både var bra och inte eftersom jag tyckte jag missade mycket och ryttare rider olika.

Tror inte att Meredith Michaels-Beerbaum heller hade väntat så länge som hon gjorde om det inte varit så att hon hade de hästar hon hade då, har för mig att hon var 41 när hon fick sitt första barn.

Vissa tycker inte att det är viktigt med ridningen men då är det nog sådana som inte satsat fullt ut på tävling och kämpar år ut och år in för att hänga kvar i toppen och kanske få den där hästen som kan ta en steget en bit till.

Det finns förstås en massa möjliga scenarion och just i det här fallet vet vi inte hur det ligger till och vilken nivå vi snackar om. Att som heltidsryttare få en chans först vid 36 års ålder låter i mina öron ganska sent, men i ryttarvärlden kan man ju iofs hålla på länge. Sen finns det ju fler toppryttare som klarat att få barn mitt i karriären, Tinne Vilhelmsson och Minna Telde, tex, så visst borde det gå att hitta en lösning om man har folk som är intresserade av att backa upp en. Men den enklaste lösningen är förstås att välja bort barn, man måste ju inte ha barn.

Det är väl jättebra om inlägg med faktafel och ologiska resonemang kommenteras?!
Att påstå att nån inte kan bli gravid för att den är uppslukad av jobbet .

Sedan när blev det fertilitetshämmande att vara uppslukad av jobbet?!
Är det därför så många karriärister ligger efter i barnafödandet - de behöver massor av år på sig att övht bli gravida? :D

Skaffa barn!
Det blir svårare och svårare ju äldre du blir. Vänta inte.
När du är 70 år så känns det nog trevligare att barn och barnbarn kommer på besök än att titta på bilder på en fin häst som är död för länge sen.
En av de mindre bra anledningarna till att skaffa barn IMO.

Skaffa barn!
Det blir svårare och svårare ju äldre du blir. Vänta inte.
När du är 70 år så känns det nog trevligare att barn och barnbarn kommer på besök än att titta på bilder på en fin häst som är död för länge sen.

Det där lät väldigt märkligt i mina öron. Har du häst (som du sköter väl), när du är 70, kommer du bli hälsad med ett glatt gnäggande varje dag. Skaffar du däremot barn finns det väl inga som helst garantier att varesig barn eller barnbarn vill umgås med dig när du är 70 ...

Egen erfarenhet, jag har häst och tycker att det är roligt att umgås med mina föräldrar. Mina andra syskon som har barn är helt uppslukade i sitt, och hälsar på en gång om året i bästa fall ...

Så bara för att man skaffar barn får man dålig relation till sina föräldrar? Tror snarare det kan vara tvärtom.

Sen kan jag säga att det inte går att jämföra kärleken till ett djur med den man känner för sina barn. Jag själv hade aldrig trott att man kunde känna så mycket, och då har mina hästar alltid varit mitt allt. Men allt sånt bleknar i jämförelse.

läs grundinlägget så förstår du kommentaren!

Jag själv hade aldrig trott att man kunde känna så mycket, och då har mina hästar alltid varit mitt allt. Men allt sånt bleknar i jämförelse.

Det där är så konstigt, tycker jag. Hade du alltså ingen aning om hur dina föräldrar kände för dig när du växte upp? Eller hade du kärlekslösa föräldrar? (I så fall beklagar jag.)

Jag hade en rätt tydlig bild av vad jag skulle känna för mina barn, och det stämde. Jag kände som jag hade väntat mig, och som jag vet att mina föräldrar kände för mig. Allt annat bleknade inte i jämförelse, utan fortsatte att vara lika viktigt som förut. De andra sakerna har inte med barnet att göra på det viset att känslorna ändras, tycker jag. (Förutom att man inte hinner allt, men det betyder ju inte att det blir mindre viktigt. Bara att man inte hinner.)

Det där är så konstigt, tycker jag. Hade du alltså ingen aning om hur dina föräldrar kände för dig när du växte upp? Eller hade du kärlekslösa föräldrar? (I så fall beklagar jag.)

Nä, verkligen inte. Tvärtom. Vad nu det har med saken att göra?

Såklart jag visste att man skulle känna nåt enormt, men det var så mycket mer än jag trott.
Kan man någonsin veta exakt hur någon annan känner?

Allt annat bleknade inte i jämförelse, utan fortsatte att vara lika viktigt som förut. De andra sakerna har inte med barnet att göra på det viset att känslorna ändras, tycker jag.

Alla upplever väl det olika. Men kan ta som exempel att jag alltid varit extremt petnoga och nojjig med min häst. Har kunnat ligga sömnlös över en hälta ungefär och varit livrädd att nåt skulle hända. Där har jag fått helt andra perspektiv kan jag säga.
Tur vi är olika!

Jag har alltid vetat att mina föräldrar älskar mig. De har visat det och de har sagt det (även om det varit en del fnurror på tråden genom åren). Men när jag fick min dotter förstod jag för första gången vad de menade. Om de har älskat mig som jag älskar henne alla dessa åren så har de iaf inte lyckats förmedla det till mig. För mig bleknade mkt i jämförelse. Jag älskar mina föräldrar som jag älskar min dotter. Jag älskar min höst gränslöst - men skulle jag vara tvungen att välja så är valet inte svårt över. huvud. taget! :)

Det finns förstås en massa möjliga scenarion och just i det här fallet vet vi inte hur det ligger till och vilken nivå vi snackar om. Att som heltidsryttare få en chans först vid 36 års ålder låter i mina öron ganska sent, men i ryttarvärlden kan man ju iofs hålla på länge. Sen finns det ju fler toppryttare som klarat att få barn mitt i karriären, Tinne Vilhelmsson och Minna Telde, tex, så visst borde det gå att hitta en lösning om man har folk som är intresserade av att backa upp en. Men den enklaste lösningen är förstås att välja bort barn, man måste ju inte ha barn.

Se bara på Roffe!! Han var inte direkt purung när han tog chansen och åkte till Tops

Vill man ha barn så är ju inte det någon särskilt enkelt lösning, snarare väldigt svår och smärtsam, skulle jag säga.

Jag tycker inte 36 år låter särskilt sent för att få en riktigt bra häst, många jobbar ju med hästar hela livet utan att nånsin få den där riktigt bra hästen som kan ta en uppåt i klasserna. Såna hästar är ju dyra, alla har inte pengarna, kontakterna och möjligheterna, och det kan ta tid att skapa. En del lyckas av olika anledningar tidigare, och det är väl de som blir just en Malin Baryard eller Tinne Wilhelmsson, men det går ju hundra heltidshästjobbare med tävlingsambitioner på varje sådan.

Jag har alltid vetat att mina föräldrar älskar mig. De har visat det och de har sagt det (även om det varit en del fnurror på tråden genom åren). Men när jag fick min dotter förstod jag för första gången vad de menade. Om de har älskat mig som jag älskar henne alla dessa åren så har de iaf inte lyckats förmedla det till mig. För mig bleknade mkt i jämförelse. Jag älskar mina föräldrar som jag älskar min dotter. Jag älskar min höst gränslöst - men skulle jag vara tvungen att välja så är valet inte svårt över. huvud. taget! :)

Jag funderar ibland på om det kanske får den effekten att få barn ifall ens starkaste kärlek/relation har varit till djur/annat, inte människor, innan? För min partner t ex skulle nog ha gått före en häst redan innan, och nu går även barnet före en specifik häst. Jobbet är också viktigt, men nära relationer har alltid gått före.

Jag tror att det är något jag fått med mig från mina föräldrar, känslan av att när det kommer till kritan går de nära relationerna i familjen alltid först, och framförallt barnen. Det var därför vad jag väntade mig skulle hända när jag fick barn, att jag skulle vilja sätta barnet framför djur, jobb och annat icke-mänskligt, och så blev det också.

Se bara på Roffe!! Han var inte direkt purung när han tog chansen och åkte till Tops

Jag har för mig att han var just 36. Han har väl dessutom inte fått barn, delvis för att han inte tycker det går att kombinera den satsning han gör på ridsporten och vad det innebär i ständiga resor etc med ett bra föräldraskap? Så det är ju uppenbart inte så enkelt att få ihop en ryttarkarriär med familjeliv. Jag känner rätt många (kvinnliga) ryttare med ambitioner bortom msv som antingen inte fått barn alls, eller ett barn rätt sent, när det var nu eller aldrig, mer eller mindre, i barnfrågan. Även t ex Jan Brink, som ändå hade turen att hitta en yngre partner som var villig att ge upp sitt tidigare jobb för att mestadels vara hemma med barnen, så att han kunde få barn sent i livet och fortfarande jobba mycket även med barn, avslutade väl sin internationella tävlingskarriär innan han fick barn.

Ja jag tror faktiskt att han var ännu äldre. Har för mig att de flyttade -99 fullt ut och då var han 37 ;) Och hans internationella karriär kom ju inte igång på "riktigt" fören stall la silla

Ja det stämmer att Jan i princip slutade innan hans första barn kom till världen

Så här skriver han själv 2007

OS i Hong Kong blir inte bara Briars final. Även Jan Brink ser tävlingen som sin stora höjdpunkt som idrottsman.

– London 2012 kommer jag inte att rida, det har jag redan bestämt.

– Catharina vill gärna ha barn, och i så fall vill jag bli en bra pappa, och då kan jag inte hålla på och flacka runt i världen som jag gör nu. Det skulle aldrig fungera. Dessutom vill jag vill sluta när jag står på toppen.

Efter Hong Kong 2008 väntar alltså ett lugnare liv.

Med Catharina.

Ja det kan vara en svår sits, om man inte har uppbackning. Är det en någorlunda ung häst så lär det inte bli enklare att släppa den om tex två år när man blivit samspelta. En idé är att ge hästen ett 6-12 månader och se hur det hela utvecklar sig och sen ta beslutet. Jag tycker som sagt att fertilitetsutredning är en klok idé, då har man svart på vitt hur bråttom det är.

Nja, egentligen inte. Oförklarlig barnlöshet är jättevanligt, så bara för att man inte hittar några direkta fel så betyder inte det att allting fungerar. Det man kan se vid en utredning är egentligen bara om det finns ägg och spermier, och inga direkta missbildningar eller liknande i livmodern. Men det är ju mycket mer som ska till för att det ska bli barn, äggen ska befruktas, de ska fästa i livmodern, de ska sitta kvar, osv. Det kan man inte veta på förhand om det funkar. Enda sättet är väl egentligen att bli gravid, då vet man åtminstone om det är möjligt.

Och hittar man något fel vid fertilitetsutredningen, t ex att mannen har defekta spermier, så spelar tiden ingen roll, då kommer det behövas hjälp oavsett när om man vill ha barn.

Det TS frågade efter var hur pass bråttom det var relaterat till hennes ålder. Just det går att se med en utredning, om äggledare är hela, ägg finns och allt ser bra ut. Jag har en vän som gjort en sån utredning och hon fick beskedet att det inte var någon riktig brådska (hon var också 36), hon bedömdes ha ett antal fertila år kvar. Om hon inte är fertil så vet TS i så fall om det och kan välja hur hon vill göra utifrån det. Sen är det ju självklart så att det kan finnas hinder som finns där oavsett ålder, den risken finns ju alltid.

Jag hade en rätt tydlig bild av vad jag skulle känna för mina barn, och det stämde. Jag kände som jag hade väntat mig, och som jag vet att mina föräldrar kände för mig.

Jag fick också en liknande kommentar från dig för en tid sedan och för min egen del handlade det inte om att jag inte "förstod" att jag skulle kunna älska mitt barn. Jag kan snarare göra en något haltande (jag ber innerligen om ursäkt här men jag kan inte komma på nåt annat för stunden :o ) liknelse kring en orgasm! Visst kan man ha läst spaltmeter om hur det "känns" men inget kan ändå förbereda en för den riktiga upplevelsen. Vissa känslor går inte att beskriva med ord.

Jag kände samma sak inför mitt barn. Jag hade kärleksfulla föräldrar och växte upp med kärlek och trygghet, men den där himlastormande känslan (om jag nu får använda såna uttryck) kunde inga andra erfarenheter ha förberett mig för. Det var härligt! Inte minst den första tiden var som en enda stor förälskelse - och förälskelsekänslor är också svåra att beskriva med ord. Eller riktigt, riktigt förstå innan man upplevt känslan själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 075
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
548
Senast: FrDrake
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar