Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

Sv: Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

Känner du att du vill ha barn tycker jag att du ska köra på nu. När man har häst finns det nästan alltid något som man vill satsa på just nu så du har säkert något annat som känns viktigt senare. Det fina med hästsporten är att man kan hålla på länge länge, inte som många andra sporter där man är gammal när man har passerat 35. Lycka till vad du nu än beslutar dig för!

Jag tänker som de flesta.

Om det känns viktigt med barn, är det nog en bra idé att inte skjuta upp det avsiktligt. Men jag är inte lika säker som en del andra på att det är så viktigt med barn. Det kan ju dock bara du svara på.

En variant är ju att du tycker att det viktiga är att tävla den där hästen NU, och om det sedan blir ett barn om två, tre, fyra år, så är det en väldigt trevlig bonus. I annat fall kan du fortsätta att tävla helt ostört, och det är också väldigt trevligt.

Det är ju inte alls ovanligt att få barn runt 40.

Precis, allt handlar ju om huruvida det är viktigt eller ej att få barn.

Hon var 34 när de började försöka, sambon ett par år äldre. Vid 36 föddes deras tvillingar, på tredje IVF-försöket. Det har gjorts utredningar på både henne och sambon, och det enda "fel" de kan misstänka till att de inte kunde få barn på naturlig väg är hennes ålder, och att hon var så uppslukad i jobbet. Graviditeten blev heller inte enkel, barnen kom i vecka 28 p.g.a. komplikationer. Efteråt har de haft problem att gå från två vuxna med egna liv och egentligen noll samvaro, till en småbarnsfamilj, och klarar fortfarande inte att ha barnen ensamma. Barnen är dock idag två år, och de är fullt friska och har inga men av att de föddes så tidigt.

Fast den historien låter ärligt talat lite märklig. Hur kunde de hinna från första försöket till barnafödande efter tredje ivf-försöket på två år?

Först måste man ju försöka i 1 1/2 år innan man får utredning. Visar utredningen inget hinder för ivf, så är kön dit ytterligare 1 1/2 år. Sen tar varje försök minst ett par månader, ytterligare 6 månader. Och slutligen graviditeten, 7 månader. Processen borde alltså rimligen ha tagit 4 år, inte två.

Dessutom är "uppslukad av jobbet" enligt allt vad läkarvetenskapen vet absolut ingen bidragande orsak till infertilitet, så det verkar extremt märkligt att hon skulle fått det beskedet av läkarna. Såvida hon inte var uppslukad till den milda grad att de inte hann ha sex, då kan det förståss leda till infertilitet. Men om det var problemet tror jag kanske inte att ivf är den åtgärd man skulle rekommendera i första hand.

knapplån.

Tack för era erfarenheter!
Jag förstår ju rent intellektuellt när jag läser era svar att om jag vill ha barn måste jag sätta fart nu. Men sen rent känslomässigt så är det tävla och rida jag vill göra just NU. Men jag vet också att jag kommer ångra mig om jag sitter där som 45åriing utan barn. Måste ta ett snack med mitt förnuft och mina känslor tror jag...

var det ingen av er som hade liknande funderingar eller var det solklart när ni skulle sätta igång och försöka?

Jo, jag har varit där. När jag blev gravid med mitt första så visste jag att det var mer eller mindre katastrofläge jobbmässigt för mig att få barn just då. Men jag visste också att om jag väntade, så var risken stor att inte få något barn alls. Eftersom jag visste helt säkert att jag ville ha barn, så försökte vi ändå få till en graviditet, och lyckades tursamt nog.

Jag håller inte riktigt med om att det aldrig skulle finnas något bra läge att bli gravid - nu när jag väntar mitt andra barn är det otroligt mycket bättre läge i livet, och det gör verkligen skillnad. Vad lätt det är att vänta barn när graviditeten inte riskerar att innebära att allt man jobbat för i åratal går ohjälpligt i diket! Med det sagt så är jag ändå glad att vi valde att inte vänta, utan få det första barnet trots dåligt läge. För annars hade det högst sannolikt inte blivit två barn, och knappast ens ett (oddsen att bli gravid förbättras ju inte med åren), och för mig var detta med att få barn såpass viktigt att det absolut var värt det, både då och nu i efterhand. Dessutom, även om man sumpar en del möjligheter, så kommer det alltid nya. Det är sällan något tåg har gått för gott.

Fast i Norrland är väntetiden bara 1 år på utredning och visar den på ngt fel är det bara 3 månaders kö för IVF. Visar den inte på ngt fel får du fortsätta försöka med pergo etc upp till 3 år innan du får hjälp men jag antar att de kortar den tiden för äldre par.

(Istället har vi bara ett gratis försök...)

Så rent tekniskt är det möjligt MEN att hinna med tre försök på 1 år inklusive undersökning låter inte troligt det håller jag med om med tanke på semesterstängda kliniker både vid jul och sommar samt pricka ägglossning mm så att det verkligen hinns med...

Samt hinna få ut dem? Nja något är inte rätt i tidsangivelserna där antagligen började de försöka tidigare eller något annat.

Fast i Norrland är väntetiden bara 1 år på utredning och visar den på ngt fel är det bara 3 månaders kö för IVF. Visar den inte på ngt fel får du fortsätta försöka med pergo etc upp till 3 år innan du får hjälp men jag antar att de kortar den tiden för äldre par.

(Istället har vi bara ett gratis försök...)

Fast i det här fallet var det ju inga fel? Alltså borde de inte hunnit tre försök och en graviditet på två år där heller?

Väntetiden på utredning är bara ett par veckor i Stockholm, men man måste pröva själv först i 1 1/2 år innan de utreder. Men när det gått 1 1/2 år så är det bara att boka tid, ingen väntetid.

De kanske gjorde det privat? Varför ifrågasätta?

De kanske gjorde det privat? Varför ifrågasätta?

Kanske för att historien är så underlig? Du ser ju själv:

Hon var 34 när de började försöka, sambon ett par år äldre. Vid 36 föddes deras tvillingar, på tredje IVF-försöket

Två år från det att man börjar försöka till förlossning, är inte lång tid. Även om de gjort IVF privat, så har de ju knappt hunnit vara ofrivilligt barnlösa innan de gjorde IVF, i så fall.

Det har gjorts utredningar på både henne och sambon, och det enda "fel" de kan misstänka till att de inte kunde få barn på naturlig väg är hennes ålder, och att hon var så uppslukad i jobbet.

Det är inte alls ovanligt att man inte direkt kan ge en förklaring till varför en kvinna inte blir gravid, åldern är bara en förklaring om hon hade kunnat bli gravid tidigare, och det vet man ju inte i det här fallet. Att vara uppslukad av jobbet förhindrar inte graviditet, förutsatt att man hinner ha sex.

och klarar fortfarande inte att ha barnen ensamma.

Även det låter faktiskt underligt, och det finns ingen anledning att tro att föräldrarnas ålder skulle vara orsaken till att de har så stora känslomässiga problem i sitt föräldraskap.

Fast den historien låter ärligt talat lite märklig. Hur kunde de hinna från första försöket till barnafödande efter tredje ivf-försöket på två år?

Först måste man ju försöka i 1 1/2 år innan man får utredning. Visar utredningen inget hinder för ivf, så är kön dit ytterligare 1 1/2 år. Sen tar varje försök minst ett par månader, ytterligare 6 månader. Och slutligen graviditeten, 7 månader. Processen borde alltså rimligen ha tagit 4 år, inte två.

Dessutom är "uppslukad av jobbet" enligt allt vad läkarvetenskapen vet absolut ingen bidragande orsak till infertilitet, så det verkar extremt märkligt att hon skulle fått det beskedet av läkarna. Såvida hon inte var uppslukad till den milda grad att de inte hann ha sex, då kan det förståss leda till infertilitet. Men om det var problemet tror jag kanske inte att ivf är den åtgärd man skulle rekommendera i första hand.

Kön till IVF är i mitt landsting 3 mån, eftersom vårdgarantin gäller. I övrigt håller jag med dig.

Kl Som flera skrivit verkar ju utrednings- o väntetid variera mellan landstingen. Dessutom beskriver hon ju en väns situation o har kanske inte full koll på exakt ålder; de kan ju börjat försöka när hon var nyss fyllda 34 o fått barnen när hon snart skulle fylla 37 men fortfarande var 36. Är väl inte så mkt att hänga upp sig på?

Frågan är om det är ett bra läge eftersom du redan har ett barn som sas krattat gången för din nuvarande situation? Det är rätt sällan man känner att det inte är några problem att göra ett åtminstone halvårslångt break från resor och upplevelser. Jag tror också att småsaker känns mer bekymmersamt innan man har några barn, allt från att man har en för liten bostad till att man hade planerat en resa kan skapa vånda som i efterhand framstår som rätt oväsentliga.

Det är väl jättebra om inlägg med faktafel och ologiska resonemang kommenteras?!
Att påstå att nån inte kan bli gravid för att den är uppslukad av jobbet och antyda att föräldrarna på grund av ålder inte kan anpassa sig till föräldrarollen känns ärligt talat mest som illvilligt skvaller.

Skaffa barn!
Det blir svårare och svårare ju äldre du blir. Vänta inte.
När du är 70 år så känns det nog trevligare att barn och barnbarn kommer på besök än att titta på bilder på en fin häst som är död för länge sen.

Det kan jag hålla med om, men däremot detta att hänga upp sig så mycket på de två exakta åldrarna,34 o 36, som några gör förstår jag inte riktigt meningen med.

Frågan är om det är ett bra läge eftersom du redan har ett barn som sas krattat gången för din nuvarande situation? Det är rätt sällan man känner att det inte är några problem att göra ett åtminstone halvårslångt break från resor och upplevelser. Jag tror också att småsaker känns mer bekymmersamt innan man har några barn, allt från att man har en för liten bostad till att man hade planerat en resa kan skapa vånda som i efterhand framstår som rätt oväsentliga.

Nja, resor och upplevelser var väl inte det jag tänkte på, utan snarare jobbsituationen. Försörjningen och yrkeslivet är definitivt ingen småsak tycker jag, och det är ett mycket bättre läge nu. Jag skulle faktiskt inte rekommendera någon att vara gravid och föräldraledig i avhandlingens slutskede, det är otroligt mycket bättre att få barn som nydisputerad.

Det hade varit väldigt mycket bättre att få det första barnet nu om man ser till jobbsituationen, det har kostat väldigt mycket att reparera det jag missade genom att få det första barnet när jag gjorde det. Men då hade jag högst troligt inte kunnat få två barn, så det var definitivt värt det, för mig.

Jag kan inte i efterhand tycka att de problem jag såg då var oväsentliga, snarare att problemen iom en svår graviditet blev väldigt mycket större än vad jag trodde de skulle vara på förhand.

Det kan jag hålla med om, men däremot detta att hänga upp sig så mycket på de två exakta åldrarna,34 o 36, som några gör förstår jag inte riktigt meningen med.

Det är väl mest att de gör att historien blir orimlig, och därför inte särskilt trovärdig som information om hur det kan gå om man väntar med att skaffa barn?

Att påstå att nån inte kan bli gravid för att den är uppslukad av jobbet och antyda att föräldrarna på grund av ålder inte kan anpassa sig till föräldrarollen känns ärligt talat mest som illvilligt skvaller.

Och det uttrycker en underlig människosyn, också, tycker jag.

Den som väljer att utbilda sig och etablera sig på arbetsmarknaden innan den får barn, blir plötsligt något slags neurotiskt vrak vars kropp går i strejk på grund av jobbandet så att hon inte kan bli gravid och sedan är dessutom Själva Modersinstinkterna så saboterade att hon inte klarar av att ta hand om barnen när hon till sist har fått dem. Familjefundamentalistiskt dravel, om du frågar mig.

Det är fullt möjligt att det finns något slags sanning i historien om den där familjen, men orsakssambanden är högst troligt helt andra än de antydda.

Det jag menar är att om du inte hade haft barn ett hade du kanske varit i en lite annorlunda jobbsituation än vad du är nu. Har man redan ett litet barn så har man ju redan gjort en del anpassningar som gör att klivet inte blir lika stort.

Ang detta med vad som är ett väsentligt hinder, tar man TS sits så har jag svårt att se att det skulle vara motivation nog för att vänta med barn. Antingen är tävlandet en hobby och då är det rimligtvis läge när man är 36 att låta hobbyn stå tillbaka ett tag, om man nu vill ha barn. (Man kan ju också skippa barn om man inte tycker att det är viktigt!) Eller så är tävlandet något hon lever på men är hon etablerad i branschen så verkar det konstigt att vara så totalt beroende av en häst och en möjlighet i sin verksamhet, förmodligen har man då kollegor som kan rycka in och rida hästen ett par månader om det skiter sig totalt och man inte kan rida. Jag tror att det är lättare att se hinder som egentligen inte är hinder om man resonerar lite rationellt för att det är rätt läskigt att ta steget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 073
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
548
Senast: FrDrake
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"