Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

Sv: Hur länge skulle ni vänta innan ni började försöka bli gravid?

Ja, men då förstår du ju också om man redan på förhand inser att kombinationen tävlingshäst, heltidsarbete och småbarn aldrig kommer gå ihop på ett vettigt sätt, och därför väljer bort något av dem. Det behöver inte bero på att barnafödande leder till minskat hästintresse, utan helt enkelt på att dygnet bara har 24 timmar. För mig är hästarna och ridningen minst lika viktiga, om inte mer, nu när jag har fått barn, än de var innan. Barnafödande har inte lett till minskat intresse, eller att hästen jag rider betyder mindre för mig nu än innan. Snarare mer, för efter att ha kånkat runt på mig två graviditeter så vet jag att förutom att vara en rolig häst att rida, så är han dessutom genomsnäll, och gör sitt bästa för att få även en obalanserad ryttare felfritt runt banan.

Ja jag förstår. Men som jag skrev tidigare gjorde jag allt för att inte inse innan jag fick barn att jag inte skulle hinna. För jag ville inte för något i världen göra mig av med min häst. Jag tyckte ju att mitt barn har en pappa som kommer kunna ta hand om det, så därför kommer jag kunna fortsätta satsa ungefär på samma nivå (hobbynivå) som innan. Men nu, med facit i hand så är det inte värt alla de timmar som jag "offrar" från mitt barn. Hade det handlat om två dagar i veckan hade jag inte tvekat - då hade jag fortsatt precis som innan. Men ansvaret 24/7 och "mina" dagar (när inte medryttare har honom) är inte värt det jag missar med mitt barn. Och det hade jag ingen aning om att jag skulle känna innan. Jag kan tom känna mig lite dålig som känner så, eftersom jag har kompisar som visst kan kombinera hästeriet och barn. Men de har helt enkelt andra förutsättningar än vad jag har och det har jag blivit tvungen att acceptera. Jag vet att jag kommer köpa häst igen. För jag vill verkligen ha häst. Men jag vill inte ha häst på det sättet som jag har häst idag och som sagts tidigare, det förvånar mig, jag trodde innan barnet att jag skulle vilja kombinera bebis/småbarn med att ha kvar min baby.

Då är det ju mest en fråga om när man inser att inte går - jag gjorde det innan jag blev gravid (dvs valde att försöka bli gravid, istället för att leta häst, medveten om att jag inte kunde få båda på samma gång), du efter föräldraledigheten. Men slutsatsen är densamma, man får inte ihop egen häst, heltidsjobb och barn. Och då får hästen stryka på foten. Nån annan väljer kanske bort barnet eller heltidsjobbet, det är förståss olika, och det är ju lite det tråden handlar om, vad man ska välja bort eller skjuta upp när man inser att det inte kommer gå att få ihop barn och tävlingshäst på nåt vettigt sätt.

Däremot delar jag inte upplevelsen att hästen efter barnafödandet betyder mindre än vad den gjorde förut, eller att ridintresset minskar när man får barn. Det är inte min upplevelse alls. Det har alltid varit viktigare för mig med barn än med häst (i den meningen att jag skulle ha blivit olyckligare att vara evigt barnlös än evigt hästlös), det har inte förändrats av att få barn. Och jobbet har fått gå före hästen, för jobbet lever jag på, hästeriet är bara för nöjes skull, ett intresse. Däremot är hästintresset lika stort före som efter barnafödandet. Sen är det eländes stentrist att det inte gick att få ihop barn, jobb och häst, men det är en annan sak.

Senast ändrad:

Men det är ju helt enkelt olika från person till person. Mitt intresse har definitivt minskat, men jag är fortfarande intresserad. Jag tror det säger mer om hur fanatisk jag var innan, än hur lite intresse jag har nu.

Det handlar till viss del om tid, men framför allt att jag inte har samma drivkraft och engagemang. Det känns som att engagemangskvoten är uppnådd och att det allra mesta av engagemanget går till sonen, sen finns det inte så mycket över som ska räcka till övrig familj och vänner, hushåll, arbete, renovering, hästeriet m.m. Hur roligt jag än tycker det är så är det inte alls lika betydelsefullt längre, alltså intresserar jag mig betydligt mindre för det nu mer.

Ja, det är klart det är olika, det var ju det jag menade också. För en del minskar hästintresset, för andra inte, det är olika helt enkelt. Men generellt kan man inte säga att när man får barn så blir man överraskad över hur mycket barnet betyder för en, och minskar sitt intresse för annat. Jag blev inte överraskad, och jag minskade inte mitt hästintresse.

Jag tror att kärleken till barn, medan de är barn, kan vara villkorslös. Men jag tror också att om man i vuxen ålder tillräckligt länge beter sig tillräckligt illa mot sina föräldrar, så kan till och med de ledsna till slut. Inte så att bandet bryts kanske, men att det blir lite tunnslitet. Jag tror inte det finns nån relation mellan människor som tål att man beter sig precis hursomhelst i längden.

Ja, du har rätt i det. Jag tänkte nog mest på barn under barnaåren och inte så mycket vuxna barn. Men; på något sätt tycker jag mig ändå ha sett fler "brytningar" från även vuxna barn gentemot föräldrarna än föräldrar som bryter med vuxna barn.. men det är bara en ren känsla, ingen statistik bakom det.

Fast kanske är "brytningar" mindre dramatiska från föräldrahållet gentemot vuxna barn.... jag tänker på föräldrar som bara börjar visa sig totalt ointresserade av sina vuxna barns liv; aldrig hälsar på; inte bryr sig om barnbarn osv. Kanske är det också en slags brytning, även om föräldern inte regelrätt "säger upp kontakten"? Kanske är det ofta ointresse från förälderns håll som till slut gör att det vuxna barnet väljer någon slags "uppgörelse" där de mer konkret "gör slut" på det hela....
*spånar*

Jag tänker mig att en skillnad mellan att rida som du gör och att ha egen häst, när man har en bebis eller ett litet barn, är att egen häst innebär så mycket arbete och ansvar det med. Det gör att det är svårare när man har ont om tid att låta hästen vara ett sådant exklusivt vuxennöje som det är för dig.

I alla fall upplevde jag det så när jag red på ridskola när barnen var små. I min grupp var alla vuxna, och ridningen blev väldigt mycket något vi gjorde för vår egen skull utan att behöva ta ansvar för något särskilt (ett visst ansvar känner naturligtvis en kunnig vuxen även för ridskolehästen, men ganska begränsat ändå).

På det viset betydde ridningen enormt mycket för mig de åren; det var nästan min enda helt "egna" grej. Och det var egentligen också det enda i mitt liv där det inte fanns en massa plikter.

Med en egen häst, däremot, hade mockning, läderputsning, passa hovslagaren, laga stängsel, rida varje dag osv osv blivit övermäktigt, och ridningen hade förlorat mycket av sin charm.

Kanske inte för att intresset hade minskat, egentligen, men för att dygnet bara har 24 timmar.

Jag vet också folk som håller igång hästeriet i full skala genom småbarnsåren, men jag fattar helt enkelt inte hur det går till, och jag har aldrig ens velat försöka själv. Av tidsskäl.

När sonen var nästan vuxen, tyckte jag att det var lagom att köpa häst. Nu är hästen nästan ännu viktigare för mig, än ponnyn jag hade som tonåring var.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
548
Senast: FrDrake
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar