Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det måste vara ovanligt att inte känna sig känslomässigt överväldigad när man precis fått barn.
Ja, jag har aldrig träffat nån som inte känner så. Lite sorgligt att missa den känslan hade jag tyckt.
Vad är det som du tycker är konstigt? I likhet med många jag känner, känner jag mig stundtals överväldigad av kärleken till mitt barn och för mig var det på flera sätt en väldigt intenstiv upplevelse att bli förälder. Jag måste säga att jag tycker att det är märkligare ifall man som förälder aldrig upplever några liknande känslor inför sitt barn.
Faktum ar att det tog ett tag innan kanslorna vaxte fram. I borjan kande jag mer att dessa (fick tvillingar) var mina avkommor som jag maste ta hand om, beskydda osv. DEN kanslan var stark. Men karleken, den vaxte fram allteftersom jag larde kanna dem.
Det är klichévarning på det där med Den Framvällande Kärleken till barnet, tycker nog jag. Inte sällan verkar nyblivna föräldrar tävla i hur starkt det kändes. Och trots att alla verkar tro att just deras upplevelse är unik så uttrycker de sig påfallande lika - därav klyschvarningen. Det låter som något man "ska" säga och jag misstänker att det kan leda till grubblerier om man faktiskt inte känner så.
KL
Jag fattar inte vad Den Stora Kärleken Till Ett Barn gör i tråden. Det är väl ingen som tror att TS fundering handlar om huruvida hon kommer att älska sitt barn mer än sin häst och att det är det som styr hennes val.
Den som inte sätter ett befintligt barn före ett djur är inte riktigt navlad. Däremot kan man ju grubbla en hel del över om man, istället för att försöka bli gravid just nu, ska hoppa på ett erbjudande om drömjobbet, om man hellre vill intensivyoga på ett indiskt ashram som man alltid fantiserat om - eller ta chansen på en tävlingshäst.
Jag tycker det är konstigt att man vet innan hur man kommer känna. Nästan tråkigt. Och det måste vara ovanligt att inte känna sig känslomässigt överväldigad när man precis fått barn..
Fast förlossningdepression är väl ganska vanligt? Måste kännas ändå värre att få det när denna lycko-hets råder ...
Sen, är det någon som skrivit att de känt sig överväldigade av kärlek vid just förlossningen?
Jag tycker att det är konstigt att så många uttrycker en förvåning över hur starkt de känner för sina barn, att de tex betonar att barnet till och med är viktigare än hästen. För mig vore det mer förväntat att i vissa lägen exakt vilket barn som helst är viktigare än hästen, för att inte tala om de egna barnen.
Om det sedan är så, vilket jag tyckte att en del inlägg verkar innebära, att det framförallt är en överväldigande känsla just vid förlossningen som är den stora överraskningen, så vet jag inte vad jag ska tro. Hur man känner just vid förlossningen, verkar ju ha väldigt lite betydelse för hur föräldraskapet sedan utvecklar sig. Tex blir så vitt jag vet både de som förlösts med kejsarsnitt under narkos (och alltså inte direkt känt något och som kanske snarare mår illa av narkos än känner andra känslor när man vaknar) och de som får förlossningsdepression vanligtvis helt normalt kärleksfulla föräldrar, de med.
Jag tycker också att det är konstigt om det är just ett känslorus vid förlossningen som man till den grad går och tänker på år efter år sedan. Det är ju inte ens självklart att sådana emotionella svallvågor ens har med några känslor för barnet att göra, för min del kan det lika gärna handla om att smärtan är avklarad, man överlevde, diverse hormonpåslag, reaktioner på smärtlindringen osv - som inte säger särskilt mycket om det kommande livet som förälder.
Men om det snarare är känslorna för barnen över tid det handlar om, så handlar det ju troligen inte om ett artonårigt eller livslångt intensivt känslosvall (som verkar omöjliggöra rätt mycket annat), utan just om föräldrakärlek av rätt vanligt slag. Och jag tycker att det är väldigt konstigt att den känslan är en sådan överraskning för många. Jag tycker att man ser så pass mycket av den, och såg så mycket av den som barn, att jag visste rätt väl vad det handlar om. (Nu är ju inte alla föräldrar kärleksfulla, men jag hade tur med min omgivning som barn.)
Att vara stundtals överväldigad eller väldigt upptagen av kärleken till barnet, är väl något man hade kunnat förvänta sig? Det trodde jag i min enfald att de flesta då och då är även när det gäller kärleken till sin partner, och kanske även till andra (sina syskonbarn, sin häst, eller så).
Inte jante alls, utan mer förvåning över att man missat att innan inse att många föräldrar tycker väldigt mycket om sina barn, att det rent av är vanligt att känna så, och att oddsen är låga för att man själv kommer känna likadant. Då borde man ju inte bli överväldigad eller överraskad när det väntade faktiskt också inträffar, menar jag.
Jag tyckte bara att det plötsligt blev lite oklart om det var ett översvallande känslorus vid förlossningen, ett översvallande känslorus under hela föräldratiden eller mer vanliga och (som jag ser det) förväntade föräldrakänslor vi pratade om.
Att byta bort en lovande tävlingshäst mot ett känslorus när barnet föds, verkar jättekonstigt för mig. Lite mer än så vill man väl ha om man ska avstå en möjlighet som man har önskat sig, som i TS fall.
Jag tycker överlag att vår kultur uppmuntrar att vi blir utom oss av lycka när barnet föds, helst då på ett sätt ingen hade kunnat ana - vilket är lite paradoxalt. Ett krav/förväntan på oss att känna saker vi inte hade kunnat ana - man får ju prestationsångest för mindre.
Jag tycker heller inte detta har med trådens ämne att göra, faktiskt. Och jag tycker också att hela diskussionen börjar bli bisarr - en användare skrev en mening om Känslor, och blev omedelbart ifrågasatt. Sen rullade det på i allt snabbare takt. Jag tycker det är märkligt. Varför är det så suspekt att en människa, eller flera, "Drabbas" av en känslostorm efter något så omvälvande som att få ett barn? Tar man händelsen med ro och inte blir känslomässigt speedad, är väl det bra det med. So what?? Ingen har förespråkat varesej det ena eller det andra som någon förväntat och/eller önskansvärt.
Själv "försvarar" jag varken det ena eller det andra som någon att sträva efter (hur man nu skulle kunna sträva efter en spontan känsla) men kan inte förstå hur man ens kan ifrågasätta folks känslor och förklara dem som att personen ifråga måste lida brist på kärlek från sin barndom. Helt absurt.