Eller så har Telia någon (korkad) policy hur de vill att personalen ska arbeta?
Hur skriver man in i en policy att personalen ska uppföra sig som dumma nötkreatur och med vilje inte förstå sina kunders behov?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller så har Telia någon (korkad) policy hur de vill att personalen ska arbeta?
Det beror på, tycker jag. Dels hur mycket tid jag har vid tillfället, dels hur stor/viktig affär det är jag ska göra och dels vilken typ av "dålig prestation" personalen gör.
Jag vill rent generellt att det ska finnas utrymme för en mångfald av människor i samhället. Ingen är ofelbar.
Antal gånger jag varit inne på Jysk efter detta kan nog räknas på ena handens fingrar.
Precis detta är vad jag tror Sjoberga pratar om. Det blev för dig representativt för JYSK, en persons dåliga omdöme. Det är därför det är så farligt att/om personalen inte förstår sin roll i verksamheten. Det blir i värsta fall en kunds bild av en hel kedja.
...eftersom samtliga ansåg att det inte var deras fel då de bara lovat vad som stod i deras papper om datorn. Spelade ingen roll att det inte stämde, det var sant för dem alltså var det köparens problem... Att de hade ett internt problem där marknadsavdelningen/inköparna/whatever gett felaktig info till säljarna var alltså något som kunden skulle bära kostnaden för.
Jag gick till en butik nyligen och ville prata med personal. Butiken är helt tom och nycklarna sitter i låset på insidan. Det fanns inget angränsande rum och ingen skylt om när någon skulle kunna tänkas komma tillbaka. Eftersom nycklarna satt i låset väntade jag ett tag, för vem lämnar bara sin butik och lämnar nycklarna kvar tänkte jag, de är nog snart tillbaka. Väntade kanske fem minuter, gick ut för att kolla om det fanns någon runt hörnet, gick tillbaka och väntade några minuter till, sedan gick jag till deras konkurrenter. Hade det inte varit så att jag gärna hade gått till just den butiken hade jag väntat betydligt kortare tid, vissa verkar se det som en ynnest att få handla hos dem, jag håller inte med utan tycker att min tid är viktigare.
I det scenariot, med tom butik och nycklar i dörren, så hade nog min första tanke varit att något extremt oväntad hade hänt (t.ex. ett akut sjukdomsfall).
Om jag hade varit nöjd hade jag knappast skrivit här! Eller hur? Och tro mig jag har bra koll på kunderna, 99% lämnar oss med ett leende. Men jag stör ihjäl mig på en missad procent, det är en för mycket.
Men jag känner det som om det är ni mot mig nu och då hamnar jag i försvar. Och jag tycker fortfarande att dom överreagerade.
Då är jag med på vad du menar - och håller med.Jag förstår hur du menar men tycker ändå att det är organisationens ansvar att se till att det inte är kunden som får dra det kortaste strået. De oförmågan kan stöttas med extra handledning och lite högre personaltäthet.
Den största oförmågan verkar dock vara att man inte inser kundernas vikt för organisationens existens. Och det är i de flesta fall en ledningsfråga, som inte är avhängigt enskilda anställdas olika förmågor.
Generellt har jag nästan alltid blivit bra behandlad av bilhandlare, även om det finns ett och annat stolpskott. Jag gör oftast som andra, tar mina affärer någon annanstans om de inte vet vad de sysslar med, men en gång när jag och ex var och skulle titta på en utannonserad bil åt honom blev jag så irriterad att jag skrev ett mail till deras säljchef.Jag kommer snart att behöva köpa ny (beg) bil och ser inte fram emot det. Visst, jag har inte mycket pengar att lägga ut men om jag ringer en bilfirma så har jag ju kollat att de har bilar i min prisnivå.
Jag och särbon åkte till Sthlm när jag letade bil förra gången (vi hade sett ut en affär och flera privata objekt av intresse).
I affären var de totalt ointresserade att ens visa var bilen stod, när vi tillslut hittade den så det ut som om det var kulhål i den (bilden på nätet var VÄLDIGT kreativt tagen!). Nu har säljaren vaknat och slår på säljsnacket: "Det är HELSCHYSSTA vinterdäck med också!" ok säger jag, vi tittar väl på dem då. Särbon och jag ställer oss och tokstirrar på däcken. Säljaren: "Eh ja, ni var ju från Norrland så då kanske de inte funkar". Däcken hade inte tillräckligt mönsterdjup och det var väldigt lätt att räkna hur många dubb per däck det var! Vi tackade för oss och gick
Säljchefen bad så mycket om ursäkt och sen hade jag en säljare som jagade mig på telefon i sin iver att få hjälpa "mig" köpa bil. Tillbaka i säljhallen sprang säljarna som skållade råttor så fort någon kom in genom dörrarna. Ex köpte bilen och jag höll mig i bakgrunden utan att nämna vem jag var.Hejsan,
jag undrar vilka tider som är lämpligast att titta på de bilar ni har ute till försäljning, dvs då det finns någon försäljare på plats under era öppettider?
När vi besökte hallen för att titta på en bil som vi även anmält intresse på utan någon som helst respons från någon, fanns det inte en enda försäljare på plats, däremot en ledighetskommité som hängde runt kaffeautomaten och snackade om tidigare och kommande semestrar. Jag antar att de kom från andra arbetsgivare i området och hänger hos er för kaffets skull?
Då bilen fortfarande finns till salu när jag kollar er hemsida undrar jag om man måste ringa och beställa tid för att ev få köpa bil eller vilka övriga kriterier som ställs på presumtiva kunder, eller om vi helt enkelt ska se oss om efter bil hos andra företag som har arbetande säljare? Vi var inte de enda i hallen som blev fullkomligt nonchalerade så jag tar för givet att er säljpersonal var på datorkurs eller var upptagna med viktigare saker än sälja de bilar som finns utannonserade.
Men där fanns ingen personal för sådana ärenden, utan det sköttes av golvsäljarna. Dessa var väldigt mycket mer intresserade av att sälja, så där var en rätt lång kö av reklamationsärenden som bara fick uppmärksamhet om det inte fanns en enda köpkund i butiken... Jag var tillbaka fyra gånger innan jag fick möjlighet att prata med en säljare om mitt problem.
Tur då att en djuraffär i Örebro enbart anställt otrevlig personal. Då gör man ju en helhetsbedömning i alla fall De är så totalt ointresserade av sina kunder. Noll serviceintresserade. De höjer knappt blicken när man kommer in. Sist var det två tjejer i kassan, fast det är bara en kassa men den ena grejade med nåt. De var i ett samtal och avslutade inte sitt samtal på hela tiden jag handlade. Så hon tog emot sakerna, packade ner i påse och tog betalt utan att titta på mig mer än 10 sekunder för att hon pratade med andra tjejen. Nej jag handlar inte där ofta. Ändå är det typ 4 olika personer och alla är lika dryga.Precis detta är vad jag tror Sjoberga pratar om. Det blev för dig representativt för JYSK, en persons dåliga omdöme. Det är därför det är så farligt att/om personalen inte förstår sin roll i verksamheten. Det blir i värsta fall en kunds bild av en hel kedja.
Flickor köper inte bildelar heller. Jag gick till Opels märkesverkstad för att köpa någon del till bromsen bak. Försäljaren kliade sig lite i huvudet och sa att man inte hade det på den modellen. Jag var helt säkert eftersom jag varit med och bytt dom en gång tidigare så jag stod på mig. Efter en stund gick han ut på lagret och hämtade en kartong och sålde till mig. Jag tyckte kartongen var lite stor så ute i bilen öppnade jag och kollade, det var inte ens de sakerna jag skulle ha. Så jag gick in tillbaka och sa att det här ju var nåt helt annat och det ville jag inte ha.Jag fick dock en svag kansla av att de inte tog mig pa allvar ... jag antar att det vanligtvis ar man som koper de stora pick-up truckarna.
Gah, till slut kan jag inte hålla mig. Det finns tyvärr hur många historier som helst om kvinnor som blir behandlade som lågbegåvade bara för att de ska köpa något som sitter på en bil.Flickor köper inte bildelar heller.
....
Men så jävla fräckt att förutsätta att jag inte visste vad jag pratade om och bara sälja på mig några helt andra delar. Var ju bara tur att jag visste hur de skulle se ut så jag reagerade.