Bilförsäljare är verkligen inte intresserade av att sälja bilar...
När jag skulle byta bil var jag runt till ALLA bilförsäljare i stan och näraliggande städer. Det var helt omöjligt att få någon som helst hjälp... På flera ställen gick det inte alls att få kontakt med försäljarna, de satt inne på sina kontor och pratade i telefon, försökte man få ögonkontakt med dem så snurrade de runt stolen så de satt med ryggen emot en... På Audi var det en som inte pratade i telefon, utan bara satt och tittade på något på datorn, så där gick jag fram till honom och sa att jag ville köpa en bil, han stirrade på mig och sedan pekade han ut mot bilhallen och sa "De står där." Jag gick ut och tittade lite på bilarna och tänkte att han kommer väl efter när han är klar med det han håller på med, men icke...
På Peugot hade jag redan tittat ut en fin beg Jaguar, så där gick jag direkt in och högg tag i en säljare och sa att jag ville köpa Jaguaren, men jag ville förstås provköra först. Det var besvärligt visade det sig, de var ju tvungen att flytta på två andra bilar för att kunna köra ut den, så jag fick boka tid för provkörning en annan dag. Även då var de ointresserade och visade ingenting, pratade inte för bilen alls, jag bara fick nycklarna, och när jag sedan tyckte att automatlådan kändes lite sådär, (den växlade inte särskilt mjukt, utan lite ryckigt), så blev de sura, dumförklarade mig för "automatlåda är ju mycket bättre än manuell" (ingen förklaring till varför den växlade på sättet den gjorde, eller om det var något som gick att justera) och bara avslutade med "Ja, hej då´ra" och gick in. Där stod jag kvar ute på parkeringen och hade ju egentligen inte bestämt mig huruvida jag skulle köpa bilen eller inte, men nu blev det ju förstås inget...
Enda ställena jag fick hjälp på var BMW och Subaru (där jag alltid fått alldeles förträfflig service!), så det blev en ny Subaru!