Jag vantar inte mer an 5 minuter vid en tom disk MED skylt om att nagon kommer snart. Jag vantar kanske 1 minut utan skylt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har varit i en större ridsportaffär i närheten 3-4 ggr. En av gångerna hade jag ett riktigt ärende och ville ha hjälp, personalen var upptagen med att knappa på kassan (inga kunder i butiken). Jag gick efter några minuter. Inte heller de andra gångerna har någon pratat med mig, men då hade jag inget särskilt ärende, skulle bara kolla in rean (tomt då oxå). Drar mig för att åka dit igen...
Om jag hade varit nöjd hade jag knappast skrivit här! Eller hur? Och tro mig jag har bra koll på kunderna, 99% lämnar oss med ett leende. Men jag stör ihjäl mig på en missad procent, det är en för mycket.
Men jag känner det som om det är ni mot mig nu och då hamnar jag i försvar. Och jag tycker fortfarande att dom överreagerade.
För tillfället så lägger jag ner detta och arbetar istället.
Handlar det inte om förväntningen man har när man kommer? Om det inte finns några ledtrådar så är man osäker och blir lätt irriterad.Jag ser det du skrivit: du tycker att kunderna fick rimlig väntetid.
Fem minuter hit och dit är inte mycket, men kan leda till stark irritation.
Jag skulle köpa en korv i en korvkiosk härom dagen. Det var ingen kö och mannen i korvkiosken stod och knappade på sin telefon. Jag stod och väntade i ett par minuter, men han tittade inte ens upp. Efter det som kändes som en evighet gick jag. Jag vet inte om han öht hade sett mig. Borde jag ha harklat mig, hojtat, gjort väsen av mig? Kanske det - men jag gick till ett annat ställe med toppentrevligt bemötande och kände mig väldigt nöjd med det. För MIG kvittade det om jag handlade korven på ena eller andra stället - jag antar att det inte kvittade för honom.
Med detta vill jag säga att jag förstår kunderna som gick, och att det ligger i företagets intresse att få kunderna att känna sig sedda. Sen finns det ingen större anledning att gräva ner sig i detta - om inte syftet är att uppriktigt se över rutiner och fundera över om det behövs en förändring eller om detta bara var otur eller väldigt otåliga kunder.
Handlar det inte om förväntningen man har när man kommer? Om det inte finns några ledtrådar så är man osäker och blir lätt irriterad.
En enkel skylt "Vi kommer alldeles strax" och en pingla kanske skulle fått kunderna att vänta längre?
Jag tror det handlar om begriplighet.
Fast här är vi nog olika som kunder. Jag tycker att det är SKÖNT att få gå runt och titta utan att någon "hoppar på" mig. Om jag hade behövt hjälp med något hade jag gått fram till kassan och ställt mig där. Då antar jag att personen hade tittat upp från det hon höll på med och hjälpt mig. Gjorde du det? Alltså gick fram till kassan?
Vill tillägga att jag är väldigt noga med var jag spenderar mina pengar. Jag är kräsen med hur jag behandlas, konkurrensen är hård inom nästan alla områden och då tycker jag mig som betalande kund ha stort inflytande över hur marknaden fungerar. Dåligt bemötande, dåliga produkter eller kass personal - inget jag uppmuntrar eller bidrar till. Det blir dåligt omdöme (på raring), en irriterad rad på Facebook och andra rekommendationer till vänner.
Är jag å andra sidan nöjd sprider jag det verkligen till alla, och tar också tacksamt emot samma råd från mina vänner. Blir jag avrådd att undvika ett ställe, jag absolut det om jag inte är absolut tvingad att anlita deras tjänster/köpa deras varor.
Detta engagerar verkligen mig
Kom att tänka på förra veckans besök i Telia-butik. Verkligen provocerande. Butiken full med folk, minst fem som lämnar butiken för att de inte orkar vänta. Den till antal vettigt dimensionerade personalen ägnar sig åt väldigt underliga saker. Som att packa upp telefoner åt kunder som inte bett om hjälp med installation, som surfar upp olika andra butiker med tillbehör åt kunder som ställer en allmän fråga.
Jag väntade 45 minuter på hjälp, och en ur personalen hjälpte då samma kund under hela tiden. Med saker denne inte alls bad om (jag satt precis bredvid kassan så jag kunde följa konversationen). Till slut fick kunden nästan med våld försöka slita sig ur försäljarens grepp, med varorna i högsta hugg utan påse.
Väldigt provocerande för oss andra, inget som bidrog till ytterligare försäljning för butiken. Däremot tappade man massor av kunder som inte orkade vänta. Hade jag varit butiksägare hade jag varit rosenrasande.
Att det är mycket kunder tycker jag normalt inte är ett problem, så länge personalen är duktig på sitt jobb. Jag kan gärna vänta, men jag vill bli erkänd med ett leende, eller några ord. Alt. att det jobbas undan så alla kunder får hjälp.
Jag tar extra hänsyn om personalen verkar ny eller bara nervös faktiskt En kollega kommenterade just det när vi var ute och åt lunch. Hon tyckte att det nästan blev komiskt när jag försökte stötta den purfärska servitrisen.
Samma här gällande Telia. Det verkar som om de inte har tillräckligt med personal landet runt.Teliabutiker är helt något helt hysteriskt. Här i Karlstad får vi i princip räkna med att avsätta en för- eller eftermiddag för att få hjälp... Alltid massor med folk och väldigt långsam service. Som tur är har de kölappar, så jag brukar ta en kölapp och sedan passa på att gå andra ärenden på stan i stället för att vänta.
Teliabutiker är helt något helt hysteriskt. Här i Karlstad får vi i princip räkna med att avsätta en för- eller eftermiddag för att få hjälp... Alltid massor med folk och väldigt långsam service. Som tur är har de kölappar, så jag brukar ta en kölapp och sedan passa på att gå andra ärenden på stan i stället för att vänta.
Samma här gällande Telia. Det verkar som om de inte har tillräckligt med personal landet runt.