Ett talande exempel på hur man ser sina kunder, enligt mig...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Butiken ingår inte i någon kedja, fel landskap.Låter som Hööks i Uppsala.
Rätt landskap, några mil för långt västerut, bara.Låter som två av två stora ridsportbutiker i Malmö. Personalen verkar tycka att kunder är ett onödigt ont.
Fast det är också ganska vidrigt åt andra hållet. Kvinnliga säljare blir ignorerade, med utsagor som "jag väntar tills någon kunnig blir ledig", alt försöker kunden ställa frågan på något slags förenklat språk.
Ett relaterat exempel.
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3866921.ece
Min poäng är att frågan är extremt mycket större än enstaka bilförsäljare eller elektroniksäljare.
Tyvärr tycker jag ofta media spelar med i spelet genom att framhäva kvinnor och män som passar i normerna.
Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?
Hela diskussionen att man gar till manliga forsaljare i mans dominerade yrken far mig att tanka pa mit senaste val av TV program. Jag har precis gjort om ett badrum, det enda som fick vara kvar var badkaret ...
Anyway, det har lett till att det enda jag tittat pa pa TV pa senaste tiden har varig "bygg shower". Jag har hittils hittat 4 olika shower dar kvinnor ar bygg experten. Det lustiga ar att jag verkligen kanner mig "empowered" nar jag ser tjejerna svinga allt fran hammare till motorsagar. Kan dom kan jag!
Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?
Den som ger mig ögonkontakt och verkar intresserad av att hjälpa till!Vilken forsaljare valjer ni? Den som inte stammer pa forutfattade konsroller eller gar ni forbi tjejen i data affaren?
... eller gar ni forbi tjejen i data affaren?
Ingen aning, men jag brukar säga: Sorry, jag har ett företagsabonnemang/företagsmobil.När vi ändå pratar om allmänt dåliga upplevelser i butiker och med säljare: är det bara jag som inbillar mig, eller blir de där eländiga mobildiskarna som dyker upp i gångarna på köpcentrum alltmer aggressiva? De ställer dem i korsningar/entréer så man måste gå förbi (såklart), och säljarna mer eller mindre haffar en och blir sedan direkt otrevliga om man inte är intresserad? Vid ett tillfälle var det en som var så hotfull att han skrämde ungarna jag hade med mig! (Jag skrev ett argt brev till köpcentret, inte ett pip tillbaka och disken stod kvar. Handlar inte där mer.)
Men de verkar bli värre! Eller? Fler säljare, större diskar (ännu trängre möjligheter att passera förbi ), och allt aggressivare säljjargong? Jag hade en som ropade efter mig och hånade min mobil sist jag gick förbi och pratade i telefonen - tecknade jag ett eller annat med honom skulle jag ju få en mycket bättre mobil än det där leksaksskiten jag gick omkring med...
Tjänar verkligen köpcentren på detta? Jag har på fullt allvar börjat undvika att gå till dem, just pga dessa säljare. Visst, vissa dar kan det vara ren humor att få träffa en telefonförsäljartyp ansikte mot ansikte och få bränna av lite ilska, men det är faktiskt inte alltid jag är på det humöret. Ofta nöter det bara... Jag har sett flera som står och tvekar en bit bort och sen försöker skynda sig förbi när det finns mycket folk att gömma sig bland, så det är ju inte bara jag som tycker de är jobbiga tror jag? Är det likadant över hela landet, eller har de bara dykt upp här?
Ingen aning, men jag brukar säga: Sorry, jag har ett företagsabonnemang/företagsmobil.
Det brukar räcka, då tror de att det är någon annan som bestämmer (att det är jag som tecknar abonnemanget, behöver ju inte de få veta )
Ja, det kanske funkar så tack för tipset! Men det stör mig ändå att man ska behöva visa dem att man inte kan göra som de vill, det borde räcka med att man helt enkelt inte är intresserad.
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...
Hela diskussionen att man gar till manliga forsaljare i mans dominerade yrken far mig att tanka pa mit senaste val av TV program. Jag har precis gjort om ett badrum, det enda som fick vara kvar var badkaret ...
Anyway, det har lett till att det enda jag tittat pa pa TV pa senaste tiden har varig "bygg shower". Jag har hittils hittat 4 olika shower dar kvinnor ar bygg experten. Det lustiga ar att jag verkligen kanner mig "empowered" nar jag ser tjejerna svinga allt fran hammare till motorsagar. Kan dom kan jag!
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...