Hur klipper ni svansen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Silly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 13 590
Sv: Hur klipper ni svansen?

Klipper den rakt av i höjd med kotan.

Börjar aldrig klippa längst med svansroten, men på hästar som redan är klippta där fortsätter jag faktiskt, i alla fall om de ska tävla, så fult annars...

Mest dressyr, men jag har gärna långa svansar även på hopphästar.

*kl*
Jag har PRE hästar.

Hingsten är derssyrhäst. Hans svans klipper jag inte. Den klipps möjligtvis i topparna vid behov annars är den helig.:bow:
b1.jpg

Stona går enbart som avelsston och klipps enligt traditionen med klippta svansrotar samt lite kortare svans. Empra på bilden har väldigt tjock svans så klippningen gör den mer lättskött kring betäckning och fölnng bla.
1-28.jpg

Mitt andra sto har tunnare svans och är tunnare över rumpan, den svansen kommer jag låta växa ut helt enkelt för att hon inte ser bra ut i lippt svansrot.

KL
Jag trimmar svansen så den blir som en pensel vilket de ska ha enligt "rasstandard" för welsh cob.
idasvansefter.jpg

så här ser den ut när den är otrimmad.
idasvansföre.jpg

Den rycks lite i svansroten för att framhäva hennes hjärtrumpa och så kortas den av under hasen.
Den är otrimmad väldigt tjock och tar lång tid att reda ut mellan varven.

kl

Bara så att den inte släpar i marken eller att han inte kliver på den om man ryggar. Jag har den bara utsläppt på tävlingar eller korta perioder på sommaren. Annars är den flätad och/eller i påse.
Hästen är en quarter och vi ägnar oss åt pleasure/hunter. På bilden har han dock lössvans.
16679383.jpg

va? vilka konstiga ideer ska de vara väldigt tjocka och långa eller varför lössvans? vart fäster man den? vill de att de ska va tjocka eller långa?
är det tillåtet?

har du svansen i påse på sommaren??? då kan de ju inte vifta bort flugur, bild?

*kl*
Jag har PRE hästar.

Hingsten är derssyrhäst. Hans svans klipper jag inte. Den klipps möjligtvis i topparna vid behov annars är den helig.:bow:
b1.jpg

Stona går enbart som avelsston och klipps enligt traditionen med klippta svansrotar samt lite kortare svans. Empra på bilden har väldigt tjock svans så klippningen gör den mer lättskött kring betäckning och fölnng bla.
1-28.jpg

Mitt andra sto har tunnare svans och är tunnare över rumpan, den svansen kommer jag låta växa ut helt enkelt för att hon inte ser bra ut i lippt svansrot.

shiiiit vilken snygging MEN varför har han lindor på alla benen utom vänster fram????:eek:

och urk vad fult stona är klippta, hur klipps ston som inte bara är avvelsston då? eller stona är till för avel och hingstarna är till för att ridas på och betäcka?

en av mina pållar då(den andra är föl fortfarande)

islandshäst båda 2 och inriktning är gångarter men framförallt tycker vi om att testa det mesta,gångarter, körning, hoppning, dressyr, trail, terräng m.m allt man kan testa det testar vi, det är det som är så kul med islandshäst, de är så allsidiga.

hans svans klipper jag nedanför kotan precis så att han inte trampar på den när vi ryggar, på vintern klipper jag den kortare kan hända att den klipps jämns med kotan och ev precis ovan kotan men absolut inte kortare ser jättedumt ut då, iaf på han.

hopphästar tycker jag faktiskt ska/kan ha kortare svansar men inte islandshästar eller dressyrhästar.

men det finns inget fulare än klippt svansrot, i så fall kan man ju klippa till svansen på sidorna om svansroten men inte raka hela alltet.

13513493.jpg
såhär ser vi ut bakifrån en slapptur i skogen.

13050867.jpg
här ser man hans svans bakifrån.
mkt tjock och fin.

på islandshästar får man inte(om man skall tävla gångarter) ha klippt man eller svans så att det SER klippt ut, svansen skall alltså inte vara spikrakt klippt jag tycker aldrig hans svans ser spikrak trots att jag borstar igenom hela svansen noga och sen samlar ihop den uppifrån och ner och tar upp änden och klipper rakt av.

MEN manen och luggen skulle jag aldrig i livet klippa.

13050857.jpg

här ser man hans svans från sidan här ser den inte lång ut men samlar man ihop den så når svansen väldigt långt ner.
brukar klippa när den börjar se tunn ut längst ner eller börjar nå marken.
tror dock att det var på den bilden jag hade råkat klippa för kort:angel: alltså ovan kotan istället för längs med/under som ja brukar på sommaren.
så som de ser ut där är nog rätt lagom på vintern.

Stoets svans klipper jag sällan, det händer ibland. Klipper isf pytte längst ner och inte rakt av tycker det är fult. Hon är skogshäst typ.
Hittar ingen bra bild men här ser man iaf lite.

Bild124.jpg

Valackens svans klipper jag inte alls, vi ägnar oss åt trav.
Bild020-5.jpg

va? vilka konstiga ideer ska de vara väldigt tjocka och långa eller varför lössvans? vart fäster man den? vill de att de ska va tjocka eller långa?
är det tillåtet?

har du svansen i påse på sommaren??? då kan de ju inte vifta bort flugur, bild?

Det skapar en helhet i 'flowet' i rörelserna på en pleasure/Hunter häst. En tun tanig svans rör sig mer i otakt med hästen och det kan se stötigt och otrevligt ut. Men flätar in den nedanför svansroten. Klart det är tillåtet, annars skulle jag inte ha det!
I de högre klasserna gör man allt för att öka 'pleasure' intrycket, det ska vara lugnt och sansat med takt och en bra helhet. Det får man inte om svansen är tunn.
Och det är väl inget fel i det? Hästen lider knappast.
Inga konstiga ideer heller, inte konstigare än något annat inom ridsporten.

På sommaren har jag den flätad i tre flätor, han kan fortfarande vifta flugor, men taglet slits inte lika mycket.
Nu har han fått en väldigt fin och tjock svans, och målet är att inte behöva lössvans i längden.

shiiiit vilken snygging MEN varför har han lindor på alla benen utom vänster fram????:eek:

och urk vad fult stona är klippta, hur klipps ston som inte bara är avvelsston då? eller stona är till för avel och hingstarna är till för att ridas på och betäcka?

Han har tappat den lindan några minuter innan bilden togs.

I spanien är det väldigt ovanligt att stona rids. De gå oftast i flockar på lösdrift och fölar ute. Hingstarna rids och tävlas.

Stona går såklart att rida och jag har ridit in mitt ena sto men använder dem enbart till avel.

jaha okej där var jag uppmärksam;) nej vars men jättefin hingst du har.

okej det var det jag anade eftersom jag skrev så att i den kulturen/hästhållningen är stona till för att föla och hingstarna till för att ridas på, valacker finns inte överhuvudtaget eller?

vad tävlar man för grenar här i sverige?

Jodå valacker finns men det vanliga är att alla hingstar hålls som hingstar. Det är framförallt dressyr de används till men jag har även sett en och annan tävla hoppning och även fälttävlan.

Ja, hur ser pållarnas svansar ut? In med bilder! Säg gärna vad det är för ras på hästen också samt vilken disiplin ni ägnar er åt.

Tyvärr hade jag ingen bra bild på svansarna på denna dator men jag älskar långa tjocka svansar så jag klipper så lite som möjligt.... Dvs inte så lång att dom kliver på den men ändå inte kort som till haserna, det tycker jag är jättefult!
Klipper som sagt mina ungefär i höjd med kotorna och aldrig i svansroten...

Den ena är en körponny och den andra är allround mot western!

en vanlig svan bara x'D sen är han arab så han har ganska snygg svans :P

37602_1206221624.jpg

96850_1206201397.jpg

83199_1206221829.jpg

den ser ut att bara gå till hasen på honom men när han står stilla når den ca 1cm ovanför marken och är inte jämt klippt tycker att det är gräsligt med rakt avklippta svansar

Här har vi NSV bruks o svansarna ser ut såhär:

Såhär ser en nordissvans ut efter 1,5 år efter en galen unghäst gnagat av taglet till 10 cm på svansroten:o

Vi både rider o kör o har dem som "traktorer" jag brukar klippa svansen lite kortare på vintern för att de inte ska slita så hårt på den i lera o annat skojjsigt...

beror ju på hur pållen behandlar sin heliga svans oxå :smirk:

hade ridit en dag och tyckte att svansen ser ju förfärligt smutsig ut så fram med vatteslangen och schampoot en stund senare och en vääldans massa brunt vatten senare:angel:, snäppte jag ut honom i hagen och stod och tittade lite på hans glänsande mörkbruna svans :love:. pållen lägger sej för att rulla och jag ser med förfäran hur pållen DÄNGER svansen i marken så mkt han kan xD.

han har sin svans typ... svårt att förklara men alla smarta förstår nog ;). Den slutar ungefär precis i mitten mellan kotan och hasen (hopponny han passar i det) New Forest/Connemara korsning:bump:

kl

Bara så att den inte släpar i marken eller att han inte kliver på den om man ryggar. Jag har den bara utsläppt på tävlingar eller korta perioder på sommaren. Annars är den flätad och/eller i påse.
Hästen är en quarter och vi ägnar oss åt pleasure/hunter. På bilden har han dock lössvans.
16679383.jpg

Har hästen alltid flätad svans eller i påse !? :eek:

Till tråden:
Skulle aldrig få för mig att klippa svansen. Blir det för lång så kliver hästen av den själv och huruvida den är ren eller smutsig bryr jag mig speciellt inte mycket om. Innan tävling så tvättar jag den iaf.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 110
Senast: lundsbo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Rehabtid dragna tänder