Hur klipper ni svansen?

Sv: Hur klipper ni svansen?

kl

Bara så att den inte släpar i marken eller att han inte kliver på den om man ryggar. Jag har den bara utsläppt på tävlingar eller korta perioder på sommaren. Annars är den flätad och/eller i påse.
Hästen är en quarter och vi ägnar oss åt pleasure/hunter. På bilden har han dock lössvans.
16679383.jpg
flätat?! De måste bli världens pisksnärt när dom ska vifta bort flugor :crazy:

Pisksnärt,kan jag väl aldrig tro?? Beror väl på kanske hur tunna flätorna e då kanske;)
Jag flätar oxå ibland på vintern men undviker på sommarn så dom kan vifta flugor. Men på vintern skakar jag bara ur svansen spånet eller plockar ut höstråna inte borsta. Våra har så lite tagel så jag e rädd om d som e..
Hästen ser oxå lite mer propotionerlig om svansen e lite tjockare kanske...Speciellt i såna halterklasser mm.

på min gamla fjordning når svansen till kotan ungefär. den é :devil: tjock. håller mest på med brukskörning ,men det kan bli nån tur i skogen barbacka oxå

svansen ska egentligen sluta vi hasen :eek:men har inte klippt den på nåra år

18811067.jpg

Hehe var den bästa bilden jag hade, men jag kör samma som sidekick, flätad och i svanspåse.. Klipper gör jag bara så att den inte tar i marken.
Hon är en Am. Paint och hon används till huvudsakligen reining!

/ jeanette

kl

Åh nej! Buke ska ALLTID hitta något som är konstigt. Inte nog med att jag FLÄTAR svansen, det kan ju göra ont på hästen!:eek:

Nej faktiskt, han har inte ALLTID svansen i påse, som jag redan har sagt en gång. På sommaren flätar jag (:eek: ) svansen i tre eller fler små flätor, så han kan fortfarande vifta flugor utan pisksnärt.

Och på vinterhalvåret/lerperioder utan kryp så har han den i påse!:eek:

Senast ändrad:

När det är dags för höst- och vårleran kapar jag den kortare, men under sommaren kapar jag bara topparna för att den ska se någorlunda friserad ut. Håller längden strax ovanför kotan, ungefär.

Även svansroten får sig en omgång, för en snygg "dressyrsiluett". Klipper med sax på sidorna, ca 1,5 dm ner.

Har du någon bild? Funderar på att kapa sidorna på min pållas svans, de blir så skitigt (sto :cool: )

Men när hästen svischar till med svansen ordenligt utan flätor och du råkar stå ovägen svider det till ordentligt på skinnet (nuhar ju hästar hår på kroppen jag vet) men om de hade flätor i kan jag tänka mig om de drar till ordentligt med svansen kan de nog bli en snärt...

Min häst ar tunn svans.. jag använder pälsglans och en vanlig hårborste och tvättar den så ofta jag kan.. och den blir bättre...

Två av hästarna har ofriserade svansrötter o svans som går ungefär till kotan.
En häst har friserad svansrot - håren spretar åt alla hålla annars, har haft den på utväxt i sju år o den blir inte bättre = snyggare med klippt svansrot. Hans svans går också ner till kotan.
Den sista hästen har en riktigt tanig svans - henne klipper jag strax nedanför hasen. Även om jag inte gillar korta svansar så ser hennes taniga svans bättre ut som kort än lång. Svansroten är ofriserad på henne.

Men när hästen svischar till med svansen ordenligt utan flätor och du råkar stå ovägen svider det till ordentligt på skinnet (nuhar ju hästar hår på kroppen jag vet) men om de hade flätor i kan jag tänka mig om de drar till ordentligt med svansen kan de nog bli en snärt...

Min häst ar tunn svans.. jag använder pälsglans och en vanlig hårborste och tvättar den så ofta jag kan.. och den blir bättre...

Ja, men hästar är inga porslinsdjur:smirk: Dessutom har han aldrig någonsin, och ingen av mina tidigare, haft några problem med det.
Om det störde dom så mkt borde dom visa de på något sätt, eller hur? Och har man flera små flätor så snärtar det inte, varför vet jag inte.

Den kanske blir bättre, men inte tillräckligt för våran del.
Vill man ha en fin svans så duger det inte, att den blir lerig varje dag.

hur kommer det sig då att min häst har en otroligt fin svans även fast den får lerinpackning när han rullar sig?
Han har ingen fläta o töntig påse.

hur kommer det sig då att min häst har en otroligt fin svans även fast den får lerinpackning när han rullar sig?
Han har ingen fläta o töntig påse.

För att han kanske har bättre kvalité?:smirk:

+ Att ska jag tävla t.ex EM iår, så är det inte kul att komma till stallet två dagar innan man ska åka, och så har någon häst bitit av svansen.

Senast ändrad:

jag har aldrig haft problem med svansarna på ngn av mina hästar, alla har haft tjocka o fina trots olika typer av hästar.
Har heller aldrig varit med om att ngn bitit av ngn svans :p

Har islandshästar och klipper absolut inte man och/eller svans annars än i nödfall. Det ända jag härtills behövt klippa nu o då är svansen på den ena. Det görs när den blir så lång att hon börjar trampa på den då hon t.ex. backar.
Då brukar jag använda mig av en "uttunningssax" (sån där taggad sak som inte klipper allt på en gång...). Då får man svansen lite avkortad utan att den ser klippt ut. Rakt avklippta svansar o manar hör till det fulaste:cool: jag vet, men smaken är ju delad!

jag har aldrig haft problem med svansarna på ngn av mina hästar, alla har haft tjocka o fina trots olika typer av hästar.
Har heller aldrig varit med om att ngn bitit av ngn svans :p

Nej, Allie har aldrig haft en dålig svans, men inte heller så bra som jag vill ha den. Är det FEL att spara svansen på sin häst, när hästen inte lider av det? Är det fel, när man som tävlingsryttare på högnivå är rädd om svansen, när den tillför så mkt i helhetsintrycket i våra klasser?

Ja, men hästar är inga porslinsdjur:smirk: Dessutom har han aldrig någonsin, och ingen av mina tidigare, haft några problem med det.
Om det störde dom så mkt borde dom visa de på något sätt, eller hur? Och har man flera små flätor så snärtar det inte, varför vet jag inte.

Den kanske blir bättre, men inte tillräckligt för våran del.
Vill man ha en fin svans så duger det inte, att den blir lerig varje dag.
hur ska en häst kunna visa om den inte tycker om flätor i svansen?
Den kan ju liksom inte sluta vifta med den

Nej, Allie har aldrig haft en dålig svans, men inte heller så bra som jag vill ha den. Är det FEL att spara svansen på sin häst, när hästen inte lider av det? Är det fel, när man som tävlingsryttare på högnivå är rädd om svansen, när den tillför så mkt i helhetsintrycket i våra klasser?
De tror ja inte att det är någon som påstått.. :p

hur ska en häst kunna visa om den inte tycker om flätor i svansen?
Den kan ju liksom inte sluta vifta med den

Nej, men man märker ju ganska snart om den tycker att det är obehagligt. T.ex på dens uttryck när den viftar (höja huvud, rycka till osv.. Du vet, hästens kroppspråk?) och något sådant har aldrig funnits. Och som sagt flera små flätor ger ingen större snärt en vad en oflätad svans gör.

Jo dha jag vet hur hästens kroppspråk funkar.. tro de eller ej :smirk:
Jag har fortfarande min uppfattning utan att du behöver bli irriterad...

För att han kanske har bättre kvalité?:smirk:

+ Att ska jag tävla t.ex EM iår, så är det inte kul att komma till stallet två dagar innan man ska åka, och så har någon häst bitit av svansen.

Då kan du ju bara sätta på din lössvans :p

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025