Hur klipper ni svansen?

Sv: Hur klipper ni svansen?

man får väll hoppas på att de sur ut som den är klippt i etaper

Hoppsan vad du blev åtsatt för att du skyddar din hästs svans. Jag tror att jag låter det vara osagt hur mina hästar ser ut månaderna innan premiering för då lär även jag få det hett om öronen ;).

Hej Hej *vinkar oxh hoppas du kommer tillbaka till vuxendagiset någon dag*

Hoppsan vad du blev åtsatt för att du skyddar din hästs svans. Jag tror att jag låter det vara osagt hur mina hästar ser ut månaderna innan premiering för då lär även jag få det hett om öronen ;).

Jotack, och då ska vi inte ens gå in på groomingen inför exteriörbedömningen.. För då lär vi bli levande begravda..

De r ju trevligt när all aär olika och gör på olika sätt... ni skulle säkert hugga av mig fotknölarna om ni var med och kollade på när jag groomade

här syns svansen rätt bra. (dock inte borstad och fin)
klipps längst ner så att den inte går i marken.
15163282.jpg
[/url][/IMG]

Min arab killes rör jag inte alls
Mitt travar sto har strax ovanför kota då det är är flugor men på sommaren brukar den få växa och bli lång som skydd.
unghästen har jag ej rört
Mammas pålle om har mega svans klipper vi strax ovanför kotan (växer som ogräs)

jag säger absolut inte att det är fel :)
jag tycker bara att det är onödigt o min pålle skulle bli galen av att ha svansen i en påse :p
Men alla gör som de själva vill.

*kl*
Måste kommentera om svansflätor. Jag flätar ofta svansarna på mina. Speciellt då det är skitväder ute. Tvättar, glanssprayar och flätar för att de skall hålla sig snygga och rena. Det är lite lagom kul att tvätta tre tjocka svansar varannan dag. (speciellt då de vita.)

Jag har aldrig upplevt att hästarna mår sämre med flätad svans än med utslläppt svans...

Jag drar svansen rakt ner och klipper sedan rakt av på en lagom längd. Vill att den ska vara rak där nere liksom, det är apsnyggt när man har en häst som har tjock svans som min bloding :love:

Är lite orolig om min häst inte tycker om sin svans?
Den är relativt lång, klippt längst ner så att den inte går i marken.
Men hon verkar tycka den är ivägen, hon brukar liksom ta upp bakbenen jättehögt när hon går för att unvika att trassla in sig i den, dock gör hon inte det alltid, men ofta.
Någon som har varit med om liknande? :P hon har ganska tjock svans.

Herregud vad alla hackar på Sidekick!
Alla får väl tycka, tänka och göra som de vill om det inte skadar hästen? Och enligt min åsikt så skadar inte en fläta mer än alla knoppar och inbakade flätor i svansen som många andra som tävlar har.
Att vårda hästens svans på det viset hör ju till grenen, det är precis samma sak som att dressyr ryttare har knoppad man och klippt hovskägg (inte jag;)) fastän många säger att hovskägget faktiskt skyddar karlederna väldigt mycket och att det inte är så smart att klippa det.

Stå på dig Sidekick!

Har ett nordissto.
Klipper hennes svans rak, fast den är ändå ca 5 cm från backen ;)
Tycker det är snyggast med raka svansar

Ja, en travare alltså. Här säger vi iaf så ;)

*KL*

Vad fina svansar alla hästar har då!
Min ponny kliar bort det mesta på svansroten på sommaren, så den är finast vid våren då den har hunnit växa ut.. :cry:

Vad kan man göra så att dom inte kliar bort svansen?

*KL*

Vad fina svansar alla hästar har då!
Min ponny kliar bort det mesta på svansroten på sommaren, så den är finast vid våren då den har hunnit växa ut.. :cry:

Vad kan man göra så att dom inte kliar bort svansen?

Ta reda på varför det kliar.
T.ex har hon brist av något ämne i kroppen? För mycket protein?

*kl*

klipper på sidorna om svansroten, och "toppar" när det behövs. absolut som kortast vid kotan tycker jag.
inte så bra bild och man ser inte roten men jag ska ta ny snart (:
19528724.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025