Hur klä äldre barn på dop?

Och julafton och påsk?

För de flesta tror jag det bara är en tradition, man går till samma kyrka som gammelmormor döptes i, som mormor och mamma också blev döpt i.

De som inte tror har det inget att göra med att barnet är fött i synd och yada yada, det är bara en tradition, med fina bilder, tårta och lite släktträff. Inget mer.

Jamen typ så.
Det är tradition O_o och man har ingen aning om att det faktiskt har en innebörd

Tror du på riktigt alltså att dopet och religionen har sådan enorm kraft att du tror det kan påverka dig på något sätt? Tråkigt att du inte bara kan ta gåvan som att dom ville dig väl.
Det var inte en gåva. Det var inget fint. Ja det påverkade mig för jag ville absolut inte vara döpt eller ha något med kyrkan att göra alls.
Du kan ju inte bestämma hur jag ska känna?!

Då antar jag som sagt att personen tror så starkt att den tror att dopet i sej självt har påverkat livet och att personen kanske tror den är dömd till något. Annars förstår jag faktiskt inte problemet hur man kan hata något som någon gjort för att den har brytt sig.
Fast det är ju inte gjort för att någon BRYTT sig. Det är gjort efter påtryckningar från gamla släktingar, för att man "ska".

Självklart VET man.

Julafton har en innebörd, men den innebörden är ok att ignorera?
Påsk samma där.

Jag menar att de som döper sina barn inte alltid fattar vad just dopet har för innebörd, många tror att de namnger barnet, inte att de döper in det i en religion. Därför tycker jag att man inte kan lägga just dop i samma fack som traditionen jul eller påsk.

Jag menar att de som döper sina barn inte alltid fattar vad just dopet har för innebörd, många tror att de namnger barnet, inte att de döper in det i en religion. Därför tycker jag att man inte kan lägga just dop i samma fack som traditionen jul eller påsk.

Fast, ett dop är ju bara ett dop. Du har ingen skyldighet att gå och lyssna på prästen varje söndag liksom.
Visst du är med i kyrkan men det är bara att gå ur.

Om dop är så himla hemskt undrar jag hur du ser på barn som är delaktiga i ramadan.

Fast, ett dop är ju bara ett dop. Du har ingen skyldighet att gå och lyssna på prästen varje söndag liksom.

Om dop är så himla hemskt undrar jag hur du ser på barn som är delaktiga i ramadan.

Jag gillar inte när någon fogas in i något de själva inte valt och jag tycker att frågan om just religion är så pass stor och personligt viktig för de som är troende att det blir fel om någon annan ska bestämma det åt en oavsett vilken religionen är.

Jag fattar att man kan gå ur kyrkan och att man inte behöver utöva den påtvingade religionen. Jag är inte korkad.

Jag gillar inte när någon fogas in i något de själva inte valt och jag tycker att frågan om just religion är så pass stor och personligt viktig för de som är troende att det blir fel om någon annan ska bestämma det åt en oavsett vilken religionen är.

Jag fattar att man kan gå ur kyrkan och att man inte behöver utöva den påtvingade religionen. Jag är inte korkad.
Men det är ju ingen religion man blir intvingad i. Ett dop är bara ett dop, en gåva från föräldrarna som önskar sina barn skydd från något dom tror på. Det är det enda det är.

Julafton är en religös högtid.

Fast det är ju inte gjort för att någon BRYTT sig. Det är gjort efter påtryckningar från gamla släktingar, för att man "ska".
Ja och? Då betyder det bara ingenting? Det är ingen förbannelse. Tror man inte så är det inget att bry sig om. Är det någon som ska vara sur över det så är det ju dina föräldrar, inte du, antar att du inte ens kommer ihåg det. Eller var det en stor ansträgning som sitter i än idag?

Jag kan förstå att man tycker illa om varför det blev ett dop, och tycka illa om släktingarna osv. Men själva dopet i sej självt, det har ju inte skadat.

Senast ändrad:

Det finns regler för det, små barn fastar inte under ramadan.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama