Hur klä äldre barn på dop?

Du vet nog inte vad dop är eller vad det innebär verkar det som. Eftersom du gör så stor grej av det.
Jag vet vad det innebär, därav att jag är emot det. Jo, jag har varit på dop (svägerskans son) och insåg då än mer att jag tycker det är fel. Särskilt när det bara görs som tradition och inte har nåt egentligt värde.
Och ja, jsg tycker slöja mm på barn som inte kunnat ta ställning själva är fel det med.
Jag kommer själv inte gifta mig kyrkligt då jag inte kan stå för det som sägs. Om andra, vuxna, väljer att göra det så har jag inget emot det. Men att besluta för små barn, nej.

Av olika anledningar döptes inte våra barn som bebisar utan ska döpas nu som 11, 8 och 4 år istället.
Hur bör de vara klädda? Tänkte mig vit skjorta , vanliga byxor typ jeans till killen medan tjejerna ska ha vit klänning. Eller vad ? De kan ju knappast ha dopklänning.

Jag lägger ingen personlig värdering i hur andra väljer att göra.
Vill någon döpa sina barn så är det fritt fram. Jag kunde inte bry mig mindre.

Däremot har jag svårt för det här med dop. Jag tycker att det är väldigt märkligt att döpa sina barn oavsett hur gamla dom är. Ibland kan jag tycka att det bör vara något en själv får ta ställning till när en är 18. Som med så mycket annat. Jag har mycket svårt att tro att barn förstår vad som innebär även om någon förklarar det.

Jag valde att bli döpt i samband med konfirmation. Något som jag ångrar idag. Inte för att det på något sätt har skadat mig eller någon annan. Utan just för att jag helt enkelt inte är troende. Mina föräldrar gjorde valet att inte döpa mig utan lät mig bestämma själv vilket jag tycker är superbra. Dom är själva inte troende och inte med i svenska kyrkan. Dock fattade jag ju inte då heller, när jag blev döpt (tror jag var 14?), vad som det egentligen innebar. Jag gjorde det för presenterna. Och det tror jag majoriteten av dom i min konfagrupp också gjorde.

Men som svar på din fråga. Jag tycker att du ska fråga dina barn vad dom själva vill ha på sig. Att tjejerna strikt ska ha klänning/kjol och killen fina byxor och skjorta känns väldigt gammaldags. Om dom är så pass stora att dom själva kan ta ställning till om dom vill bli döpta eller inte så kan dom nog också välja kläder själva :) Hoppas det blir ett fint dop!

Jag vet vad det innebär, därav att jag är emot det. Jo, jag har varit på dop (svägerskans son) och insåg då än mer att jag tycker det är fel. Särskilt när det bara görs som tradition och inte har nåt egentligt värde.
Och ja, jsg tycker slöja mm på barn som inte kunnat ta ställning själva är fel det med.
Jag kommer själv inte gifta mig kyrkligt då jag inte kan stå för det som sägs. Om andra, vuxna, väljer att göra det så har jag inget emot det. Men att besluta för små barn, nej.
@hemlig -firar du midsommar?

Det har faktiskt inte med saken att göra. Att fira jul och midsommar och äta påskmiddag innebär inte att man tvingar på nån ett medlemskap i en kyrka eller religion. Det gör man via ett dop är min bestämda åsikt.
Fast nog går själva firandet att jämföra - det "görs som tradition och inte har nåt egentligt värde"

Oj vad hemskt eller? Att vilja sitt barn väl, och jag kan tala om för dig att nej, det är ingen jobbig uppgift i livet sedan att gå ur kyrkan ifall man känner att man vill det. Man är inte dömd till ett lidande på något sett bara för att man är döpt men sen inte har någon tro. Religion betyder ingenting om man inte tror på det, därför är det ingenting farligt med att döpa barn, ingen tar skada av det.

Det enda ett dop är är en ceremoni som önskar barnet skydd i livet, det är en gåva. Jag kommer aldrig att förstå vad som är så extremt hemskt med att önska någon gott. Sen att tvinga någon leva ut sin tro, det är en helt annan sak, det är en sak man väljer själv. Ingen kan tvinga in någon i en tro.
Jag tycker att det är förjävligt att mina föräldrar döpte mig. Oj vad arg jag varit över det.
Så nä, du har inte allas sanning.

Fast nog går själva firandet att jämföra - det "görs som tradition och inte har nåt egentligt värde"

Det är ju jättestor skillnad!
Att fira midsommar/påsk/jul gör inte att någon blir medlem i en kyrka/religion. Vilket är värdet för många som är troende - då blir det skevt med de som inte är troende utan tror att de namnger barnet snarare än gör det medlen i en kyrka.

Oj vad hemskt eller? Att vilja sitt barn väl, och jag kan tala om för dig att nej, det är ingen jobbig uppgift i livet sedan att gå ur kyrkan ifall man känner att man vill det. Man är inte dömd till ett lidande på något sett bara för att man är döpt men sen inte har någon tro. Religion betyder ingenting om man inte tror på det, därför är det ingenting farligt med att döpa barn, ingen tar skada av det.

Det enda ett dop är är en ceremoni som önskar barnet skydd i livet, det är en gåva. Jag kommer aldrig att förstå vad som är så extremt hemskt med att önska någon gott. Sen att tvinga någon leva ut sin tro, det är en helt annan sak, det är en sak man väljer själv. Ingen kan tvinga in någon i en tro.

Jag personligen tycker att hela idén med att döpa ett barn för att det är fött i nån sorts synd och ska skyddas i livet är jävligt osmaklig om man inte tror på det. En person kan aldrig bli odöpt, men den kan bli döpt sen om den vill

Jag personligen tycker att hela idén med att döpa ett barn för att det är fött i nån sorts synd och ska skyddas i livet är jävligt osmaklig om man inte tror på det. En person kan aldrig bli odöpt, men den kan bli döpt sen om den vill
Exakt! Jag har alltid önskat att jag kunnat odöpa mig sen jag började förstå saker.
Föräldrarna är inte religiösa och pappa är inte döpt. Det var någon slags tradition/släktpåtryckning..

Jag är inte döpt och jag har valt att inte döpa mitt barn för jag gillar inte idén. MEN, man får nog förutsätta att alla föräldrar gör det de tror är bäst för sina barn. Man prackar på dem sina värderingar vare sig de vill det eller ej. Jag tycker t ex att mina politiska åsikter är de bästa och jag kommer försöka övertala (hjärntvätta?) mitt barn att dela dem. Det är kanske nästan värre? Men jag tror det är väldigt ovanligt att barnen är helt fria att välja vad ska tycka och tänka.

Slöja? Vem ska bära slöja? Detta handlar om ett dop, inte att utöva religionen. Du verkar inte se nån skillnad på det dock, alltås helt okunnig om vad dopet innebär. Dop är inte lika med religionutövande.

Ett dop är en gåva man ger ett barn, barnet har sedan inga förpliktelser, den har inte några antaganden, den har inte några som hels skyldigiheter gentemot religionen. Dop är en gåva från föräldrar som önskar barnet skydd av det dom tror på, sen om barnet inte tror eller inte vill utöva religionen, spelar mindre roll. Det är en fin grej att göra helt enkelt.

Jag fick varken höra knappt ett ord om gud eller kyrka ens när jag växte upp trots att mamma är troende kriskten, mitt dop har inte påverkat min livsstil på något sätt.

Exakt! Jag har alltid önskat att jag kunnat odöpa mig sen jag började förstå saker.
Föräldrarna är inte religiösa och pappa är inte döpt. Det var någon slags tradition/släktpåtryckning..
Då kan du ju trösta dig med att ingenting av det betyder någontin om du inte tror på det, det är inte en förbannelse du fått på dig liksom.

Man döps inte för att man är född i någon slags synd, det är inte anledningen till att man döper.

Slöja? Vem ska bära slöja? Detta handlar om ett dop, inte att utöva religionen. Du verkar inte se nån skillnad på det dock, alltås helt okunnig om vad dopet innebär. Dop är inte lika med religionutövande.

Ett dop är en gåva man ger ett barn, barnet har sedan inga förpliktelser, den har inte några antaganden, den har inte några som hels skyldigiheter gentemot religionen. Dop är en gåva från föräldrar som önskar barnet skydd av det dom tror på, sen om barnet inte tror eller inte vill utöva religionen, spelar mindre roll. Det är en fin grej att göra helt enkelt.

Jag fick varken höra knappt ett ord om gud eller kyrka ens när jag växte upp trots att mamma är troende kriskten, mitt dop har inte påverkat min livsstil på något sätt.

Du tycker det är en fin grej. Jag tycker inte det. För jag är inte troende.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama