Oj vad hemskt eller? Att vilja sitt barn väl, och jag kan tala om för dig att nej, det är ingen jobbig uppgift i livet sedan att gå ur kyrkan ifall man känner att man vill det. Man är inte dömd till ett lidande på något sett bara för att man är döpt men sen inte har någon tro. Religion betyder ingenting om man inte tror på det, därför är det ingenting farligt med att döpa barn, ingen tar skada av det.Man väljer att döpa barnet in i en religion och in i svenska kyrkan. Det betyder att om barnet inte vill vara medlem sen måste h*n aktivt gå ur när h*n är myndig. Jag tycker det är fel att välja religion åt sitt barn.
Och nej, ett barn kan inte ta ställning då ett barn inte förstår vad dopet innebär fullt ut. Kanske 11-åringar, men knappt de för då har man inte läst särskilt mycket religion i skolan.
Det enda ett dop är är en ceremoni som önskar barnet skydd i livet, det är en gåva. Jag kommer aldrig att förstå vad som är så extremt hemskt med att önska någon gott. Sen att tvinga någon leva ut sin tro, det är en helt annan sak, det är en sak man väljer själv. Ingen kan tvinga in någon i en tro.
Senast ändrad: