Hur klä äldre barn på dop?

Man väljer att döpa barnet in i en religion och in i svenska kyrkan. Det betyder att om barnet inte vill vara medlem sen måste h*n aktivt gå ur när h*n är myndig. Jag tycker det är fel att välja religion åt sitt barn.
Och nej, ett barn kan inte ta ställning då ett barn inte förstår vad dopet innebär fullt ut. Kanske 11-åringar, men knappt de för då har man inte läst särskilt mycket religion i skolan.
Oj vad hemskt eller? Att vilja sitt barn väl, och jag kan tala om för dig att nej, det är ingen jobbig uppgift i livet sedan att gå ur kyrkan ifall man känner att man vill det. Man är inte dömd till ett lidande på något sett bara för att man är döpt men sen inte har någon tro. Religion betyder ingenting om man inte tror på det, därför är det ingenting farligt med att döpa barn, ingen tar skada av det.

Det enda ett dop är är en ceremoni som önskar barnet skydd i livet, det är en gåva. Jag kommer aldrig att förstå vad som är så extremt hemskt med att önska någon gott. Sen att tvinga någon leva ut sin tro, det är en helt annan sak, det är en sak man väljer själv. Ingen kan tvinga in någon i en tro.

Senast ändrad:
Varför är det en big deal med 4 och 11 men det är helt ok med små barn. Det är ju det samma, de blir födda in I kyrkan oavsett.

Jag tror det blir en bra klädsel, byxa med vit eller iallfall ljus skjorta.
Vit eller ljus klänning, eller vit topp och svart kjol?

Går du med i Svenska kyrkan vid fyra månaders ålder för att dina föräldrar tycker det är en fin tradition är du fortfarande inte "född in" i kyrkan.

Hade i ditt ställe klätt barnen på samma sätt som jag hade gjort om syskonen skulle närvarat vid ett småsyskons (spädbarns) dop. Med reservation för att elvaåringen kan vilja vara med och bestämma. Den typen av kläder du föreslår i trådstarten tycker jag låter jättebra?

Jag är döpt som spädbarn. Absolut inte religiös, har inga religiösa föräldrar. Men jag lider inte av att jag är döpt, så vill man döpa är det fine med mig, även om man inte är aktivt religiös.

Oj vad hemskt eller? Att vilja sitt barn väl, och jag kan tala om för dig att nej, det är ingen jobbig uppgift i livet sedan att gå ur kyrkan ifall man känner att man vill det. Man är inte dömd till ett lidande på något sett bara för att man är döpt men sen inte har någon tro. Religion betyder ingenting om man inte tror på det, därför är det ingenting farligt med att döpa barn, ingen tar skada av det.

Det enda ett dop är är en ceremoni som önskar barnet skydd i livet, det är en gåva. Jag kommer aldrig att förstå vad som är så extremt hemskt med att önska någon gott. Sen att tvinga någon leva ut sin tro, det är en helt annan sak, det är en sak man väljer själv. Ingen kan tvinga in någon i en tro.

Ja det är det ja säger. Varför är det ett problem när barnet är 4 och 11 år men helt ok när barnet är 4 månader.
Jag tycker dop av små barn är lika illa, ja.
I min värld är det bättre att barn, när de är stora nog, själva får ta ställning till religion och medlemskap i ev kyrka eller församling.

Går du med i Svenska kyrkan vid fyra månaders ålder för att dina föräldrar tycker det är en fin tradition är du fortfarande inte "född in" i kyrkan.
Jag valde helt fel ord. Döpt in I kyrkan. Medlem I kyrkan. Vid dopet oavsett om man är 4 månader eller 11 år.
Varför är det väldigt hemskt att döpa en 11 åring men helt ok att fira dopet på en 4 månaders bebis.
Jag förstår inte skillnaden.

Har ni aldrig varit på dop eller? Eller försökt övertala vänner att inte döpa sing barn?
Tycker ni lika illa om barn som måste ha slöja? (vet inte det korrekta namnet så jag säger bara slöja ist för att säga helt fel)
Eller om barn som blir uppfödda med vegansk kost, barnet ska väl välja själv?

Jag tycker själv inte om religion men jag blev döpt som liten och har sedan lämnat kyrkan, liksom mormor och min mamma. För oss är det en familjetradition, inget mer.
Det är inte svårt att gå ut kyrkan som 18åring

@sassiball kör på och ha himla trevliga dop!

Jag valde helt fel ord. Döpt in I kyrkan. Medlem I kyrkan. Vid dopet oavsett om man är 4 månader eller 11 år.
Varför är det väldigt hemskt att döpa en 11 åring men helt ok att fira dopet på en 4 månaders bebis.
Jag förstår inte skillnaden.

Har ni aldrig varit på dop eller? Eller försökt övertala vänner att inte döpa sing barn?
Tycker ni lika illa om barn som måste ha slöja? (vet inte det korrekta namnet så jag säger bara slöja ist för att säga helt fel)
Eller om barn som blir uppfödda med vegansk kost, barnet ska väl välja själv?

Jag tycker själv inte om religion men jag blev döpt som liten och har sedan lämnat kyrkan, liksom mormor och min mamma. För oss är det en familjetradition, inget mer.
Det är inte svårt att gå ut kyrkan som 18åring

@sassiball kör på och ha himla trevliga dop!
WORD :up:

• Gilla
Reactions: MM
Är själv döpt som liten samma med min lillasyster men inte lillebror då de inte blev av helt enkelt, lider inte för de ;-)
Tillbaka till TS fråga tycker jag de låter bra med skjorta & fina byxor till pojken och klänning till flickorna :love:

Av olika anledningar döptes inte våra barn som bebisar utan ska döpas nu som 11, 8 och 4 år istället.
Hur bör de vara klädda? Tänkte mig vit skjorta , vanliga byxor typ jeans till killen medan tjejerna ska ha vit klänning. Eller vad ? De kan ju knappast ha dopklänning.

De kan ha på sig vad som helst som ni tycker om. Dopet handlar om att dina barn, oavsett vad de har på sig, är oändligt värdefulla och älskade av Gud.
Hoppas det blir en härlig dopgudstjänst!

Av olika anledningar döptes inte våra barn som bebisar utan ska döpas nu som 11, 8 och 4 år istället.
Hur bör de vara klädda? Tänkte mig vit skjorta , vanliga byxor typ jeans till killen medan tjejerna ska ha vit klänning. Eller vad ? De kan ju knappast ha dopklänning.

Kostym/finkläder för killen och vita finare klänningar för flickorna? :)

Underbart att de får välja nu, ni kommer förmodligen att ha en underbar dag tillsammans! :love:

Och även barn kan ta ställning.
Barn gillar presenter. Dop brukar innebära en hel del presenter. Så nej, det är inget konstigt.
Har man förklarat vad det är man döps för, vad det symboliserar och "innebär" så barnen är väl införstådda med det utan direkt påverkan från släkt så...fine.

Du vet nog inte vad dop är eller vad det innebär verkar det som. Eftersom du gör så stor grej av det.
Alltså ursäkta, jag har döpt mina barn men jag anser att det är en väldigt stor grej, för mig var det viktigt att döpa dem eftersom jag har en tro, jag är inte helt överens med den kristna kyrka i allt, men i botten finns en tro och ja dopet är en väldigt stor grej. Tycker man inte det så ska man nog låta bli att döpa sina barn för att vara helt ärlig.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama