Hur klä äldre barn på dop?

Du tycker det är en fin grej. Jag tycker inte det. För jag är inte troende.
Förklara hur det inte kan vara fult att någon vill önska någon något gott? Hur kan det vara fult att önska en person skydd? Säger du likadant till dom som önskar dig en säker biltur? eller dom som önskar dig en god jul?

Fattar du inte att människor kan uppleva det olika? Om @bollen__ upplever det som något hon ogillar så gör hon det.
Då antar jag som sagt att personen tror så starkt att den tror att dopet i sej självt har påverkat livet och att personen kanske tror den är dömd till något. Annars förstår jag faktiskt inte problemet hur man kan hata något som någon gjort för att den har brytt sig.

Man väljer att döpa barnet in i en religion och in i svenska kyrkan. Det betyder att om barnet inte vill vara medlem sen måste h*n aktivt gå ur när h*n är myndig. Jag tycker det är fel att välja religion åt sitt barn.
Och nej, ett barn kan inte ta ställning då ett barn inte förstår vad dopet innebär fullt ut. Kanske 11-åringar, men knappt de för då har man inte läst särskilt mycket religion i skolan.
Jag valde att döpa mig när jag var 8-10 år. Idag kallar jag mig inte kristen men jag ångrar inte mitt val och jag är medlem i Svenska kyrkan. Kyrkan gav mig väldigt mycket som barn och i de tidiga tonåren. Numera förstår jag att stackars mamma plågade sig till kyrkan varje söndag för brorsans och min skulle eftersom vi ville dit och det är jag henne evigt tacksam för. Hade mina föräldrar hindrat mig från att döpa mig hade jag sett det som ett stort övergrepp.
TS jag tror du känner bäst vad som är rätt för dina barn och tror ni kommer få en fin ceremoni som de kan minnas med glädje i framtiden.

Du tycker inte det är en viss skillnad på att önska någon en god jul och att döpa in den i religion?
Men du, man döper inte in någon i religionen, religionen är någonting som personen sedan själv får ansvara för och själv välja om den vill utöva. Ett dop innebär inte att man per automatik blir troende. Det är en fin gåva från föräldrarnas (oftast) tro att önska sitt barn det skydd som dom tror finns. Sen om inte barnet blir varken kristen eller troende, det har inte med saken att göra och ingen klandrar någon för att gå ur kyrkan såfort det går.

Du tycker inte det är en viss skillnad på att önska någon en god jul och att döpa in den i religion?
Det är samma sak tycker jag, man önskar någon något bra. Sen kan man göra vad man vill med det, antingen så blir man glad att någon vill en något gott eller så tycker man det är dumt att någon tar sig friheten att hoppas på något åt en. Förutom då att ett dop innebär ett medlemsskap i kyrkan som man sedan utan problem kan gå ur när man känner för det.

Senast ändrad:
Men du, man döper inte in någon i religionen, religionen är någonting som personen sedan själv får ansvara för och själv välja om den vill utöva. Ett dop innebär inte att man per automatik blir troende. Det är en fin gåva från föräldrarnas (oftast) tro att önska sitt barn det skydd som dom tror finns. Sen om inte barnet blir varken kristen eller troende, det har inte med saken att göra och ingen klandrar någon för att gå ur kyrkan såfort det går.

Du har din syn, jag delar inte den. End of story.

Tycker dop på små barn är lite märkligt faktiskt. Är själv döpt i vuxen ålder på en väldigt intressant resa till Israel. Det var ett stort beslut och jag är glad att mina föräldrar inte döpte mig som barn för då hade jag gått miste om den känslan och allt det innebar. Tycker att det är väldigt viktigt att man själv ska ta beslut om man vill tillhöra en religion och i så fall vilken religion.

Tycker det är en enorm skillnad mot att fira olika högtider som tidigare skrevs. Fira jul kan alla göra men döpas tycker jag ska vara upp til var och en.

Men blir det inte lite fånigt att diskutera varat eller icke varat av spädbarnsdop i en tråd där TS barn är så pass stora att de själva kan uttrycka att de vill döpas?

Jo det blir det.

Samtidigt kan jag tycka att TS fråga är lite skum - om ungarna är så stora att de uttryckt att de vill bli döpta kan jag inte fatta att kläfrågan har något annat svar än att de ska välja själva där också.

Samtidigt kan jag tycka att TS fråga är lite skum - om ungarna är så stora att de uttryckt att de vill bli döpta kan jag inte fatta att kläfrågan har något annat svar än att de ska välja själva där också.
Kanske för att man inte får ha vad som helst på sig på dop. Inte konstigt att fråga efter råd då. Eller får och får, det finns riktlinjer.

Slöja? Vem ska bära slöja? Detta handlar om ett dop, inte att utöva religionen. Du verkar inte se nån skillnad på det dock, alltås helt okunnig om vad dopet innebär. Dop är inte lika med religionutövande.

Ett dop är en gåva man ger ett barn, barnet har sedan inga förpliktelser, den har inte några antaganden, den har inte några som hels skyldigiheter gentemot religionen. Dop är en gåva från föräldrar som önskar barnet skydd av det dom tror på, sen om barnet inte tror eller inte vill utöva religionen, spelar mindre roll. Det är en fin grej att göra helt enkelt.

Jag fick varken höra knappt ett ord om gud eller kyrka ens när jag växte upp trots att mamma är troende kriskten, mitt dop har inte påverkat min livsstil på något sätt.

Jo, dop är utövande av religion eftersom det i de flesta kristna traditioner är ett av de heliga sakramenten.

Man döps inte för att man är född i någon slags synd, det är inte anledningen till att man döper.

Jo. Kolla upp arvsynd. Svenska Kyrkan har dock tonat ner den delen.

Jo, dop är utövande av religion eftersom det i de flesta kristna traditioner är ett av de heliga sakramenten.
Nej, det är föräldrarna som utövar sin tro och får sitt barn döpt. Barnet blir inte en troende kristen per automatik. För att bli det krävs det en ansträgning och en faktiskt vilja att vara det.
Jo. Kolla upp arvsynd. Svenska Kyrkan har dock tonat ner den delen.
Nu är det ju så att samhället och även kyrkan och kristendomen utvecklas och går framåt, sen kan man gå tillbaka till gamla testamentet om man vill vara extrem och hitta dom mest fasansfulla ideer, vad för nytta det nu ger. Är man osäker på sin församling och vart dom står så får man fråga dom helt enkelt.

Jo det blir det.

Det finns väl vissa klädkoder där precis som i andra sammanhang. Jag kan inte se något konstigt med att be om den typen av råd. Jag har fortfarande noll koll på korrekt klädsel i olika situationer och frågar ofta om råd trots att jag är 40 att då förvänta sig att någon som är 4 ska ha den kollen tycker jag är att ställa för stora krav.

Och julafton och påsk?

För de flesta tror jag det bara är en tradition, man går till samma kyrka som gammelmormor döptes i, som mormor och mamma också blev döpt i.

De som inte tror har det inget att göra med att barnet är fött i synd och yada yada, det är bara en tradition, med fina bilder, tårta och lite släktträff. Inget mer.

Nej, det är föräldrarna som utövar sin tro och får sitt barn döpt. Barnet blir inte en troende kristen per automatik. För att bli det krävs det en ansträgning och en faktiskt vilja att vara det.

Jag sa inte att barnet utövar religion (det vore absurt) men föräldrarna gör det. Om de har kunskap om att de gör det är en annan femma.

Nu är det ju så att samhället och även kyrkan och kristendomen utvecklas och går framåt, sen kan man gå tillbaka till gamla testamentet om man vill vara extrem. Vad för nytta det nu ger, man får gå till sin församling och se och höra vad dom har för åsikter.

Inget extremt med arvsynden, den existerar även enligt Nya testamentet och även enligt Luther.

Det finns väl vissa klädkoder där precis som i andra sammanhang. Jag kan inte se något konstigt med att be om den typen av råd. Jag har fortfarande noll koll på korrekt klädsel i olika situationer och frågar ofta om råd trots att jag är 40 att då förvänta sig att någon som är 4 ska ha den kollen tycker jag är att ställa för stora krav.

Men att följa klädekoder och ha det som något viktigt på en 4-åring som just valt att döpa sig känns så extremt skevt för mig. Jag hade personligen tyckt det var mycket uppfriskande om ungen hade valt supermandräkt eller nåt

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 041
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama