Hur klä äldre barn på dop?

Min tolkning är inte välmening, min tolkning är att det döps in i något man inte kan göra ogjort. Vi tolkar olika. Så kalla mig inte ful tack
Nej, man döps inte in i någon religion om man inte lever ut den sedan. Och jo, jag tycker det är riktigt fult att vara otacksam för något som gjorts i all välmening.

Som sagt igen, dop skadar ingenting alls. Det skadar inte individen och påverkar heller inte individen på något sätt under uppväxten. Är den inte religiös så går den bara ur kyrkan när den fyller 18. Du måste ju på något sätt tro på riktigt att dopet påverkar individen väldigt mycket vilket jag tycker är galet.

Ja och? Då betyder det bara ingenting? Det är ingen förbannelse. Tror man inte så är det inget att bry sig om. Är det någon som ska vara sur över det så är det ju dina föräldrar, inte du, antar att du inte ens kommer ihåg det. Eller var det en stor ansträgning som sitter i än idag?

Jag kan förstå att man tycker illa om varför det blev ett dop, och tycka illa om släktingarna osv. Men själva dopet i sej självt, det har ju inte skadat.
Återigen försöker du pracka på mig vad jag ska känna? Du har ju inte en aning om hur jag känner eller vad det gjort mot mig, eller hur? För att jag inte kommer ihåg just själva dopet, jag har väl sett andras dop så jag vet hur det gått till?

Nej, man döps inte in i någon religion om man inte lever ut den sedan. Och jo, jag tycker det är riktigt fult att vara otacksam för något som gjorts i all välmening.

Som sagt igen, dop skadar ingenting alls. Det skadar inte individen och påverkar heller inte individen på något sätt under uppväxten. Är den inte religiös så går den bara ur kyrkan när den fyller 18. Du måste ju på något sätt tro på riktigt att dopet påverkar individen väldigt mycket vilket jag tycker är galet.
Varför ska man bli intvingad i något och behöva gå ur något man aldrig valt att vara med i? Det hade väl varit så otroligt mycket trevligare om man hade valt att GÅ MED i stället för att nån annan tagit beslutet åt en att man ska vara med.

Varför ska man bli intvingad i något och behöva gå ur något man aldrig valt att vara med i? Det hade väl varit så otroligt mycket trevligare om man hade valt att GÅ MED i stället för att nån annan tagit beslutet åt en att man ska vara med.
Oj vad hemskt det är att behöva agera för att gå ur något man inte ville vara med i. Och vilken kraft och energi du måste ha lagt ner på att vara medlem? Knappast...Måste vara lite traumatiskt för dig..men du tror ju också du har en förbannelse över dig verkar det som så, hur du tänker vet jag inte, aldrig träffat någon sådan männska med förbannelser över sig.

Dock undrar jag varför du inte stoppar dom dopen du varit med på, bryr man sig om dom som man är på dopet med så bör man skydda dom från förbannelsen dopet ger.

För att återgå till originalfrågan:
Jag hade en klasskompis som döpte sig strax före konfirmationen.
Hon hade jeans och en vanlig tröja, typ sweatshirt som var vanligt då, en röd tror jag.
Så några hårda klädkoder har inte kyrkan.

Oj vad hemskt det är att behöva agera för att gå ur något man inte ville vara med i. Måste vara lite traumatiskt för dig..
Nämen nu ska jag anmälda dig till bonniers bokklubb, så får du ta och krångla att gå ur det hela. Vad traumatiskt för dig.

Du kan verkligen inte se att man ska få välja själv? Det spelar ingen roll att man har möjlighet att gå ur, det är att någon annan VALT ÅT MIG som är poängen.

Så du tror på förbannelser och sådant? Då förstår jag att dop är läskigt, om man på riktigt tror att det faktiskt finns förbannelser och gudar osv.
Jag tänkte att du kanske skulle förstå om man jämförde det med en förbannelse. Eftersom det förklarats för dig om och om igen men du vägrar förstå. Varför är det så svårt att förstå att man inte tycker lika?

Nämen nu ska jag anmälda dig till bonniers bokklubb, så får du ta och krångla att gå ur det hela. Vad traumatiskt för dig.

Du kan verkligen inte se att man ska få välja själv? Det spelar ingen roll att man har möjlighet att gå ur, det är att någon annan VALT ÅT MIG som är poängen.
Man får välja själv, jag är döpt och har valt att inte bli religiös.

Jag tänkte att du kanske skulle förstå om man jämförde det med en förbannelse. Eftersom det förklarats för dig om och om igen men du vägrar förstå. Varför är det så svårt att förstå att man inte tycker lika?
Välidgt dum jämförelse tycker jag. Du är arg på dopet som dina föräldrars släktingar tvingar på dig, du felriktar din ilska tycker jag. Dopet har ju ingenting med det att göra. Det är ju släktingarna som ilskan bör riktas mot isåfall.

https://www.svenskakyrkan.se/dop

När ett barn döps uttrycker du som förälder en vilja att barnet döps till den kristna tron och att barnet ska få vara en del av den kristna gemenskapen.
När barnet är 12 år eller äldre måste h*n själv vilja döpas, står det.

Det jag motsätter mig är att föräldrarna genom dopet väljer en kristen tro åt sitt barn. Ett barn som inte vet fullt ut vad detta innebär, då h*n inte läst om andra religioner tex och därmed inte heller - i mitt tycke - kan ta ställning själva för vad h*n tror eller inte tror på.

Att döpa sitt barn så h*n aktivt måste gå ur svenska kyrkan sen är för mig fel.

Läser man vidare står det att det är tradition med vit klädsel, som svar på TS fråga.

Haha, visst. Vill du prata med den församlingen och kyrkan jag är med i? Så kan du diskutera det med dom. Nej, det är inte min egen ihopsnickrande tolkning.

Man kan aldrig tvinga någon att tro.

Jo, dopet innebär att du tas upp i en kristen (dvs religiös) församling och blir inlemmad i en religion. Är det Svenska kyrkan? Den är tämligen nedtonad nuförtiden, det snackas inte så mycket om arvsynd osv. Det ändrar inte teologiska tolkningar och fakta. Att du som troende tar så lätt på dopet och att gå ur kyrkan är väldigt förvånande.

Okej? Så det är problemet? det är inget krångligt med att gå ur kyrkan. Att gå ur någonting övht är inte traumatiskt för mig, många saker jag blev anmäld till som liten som jag sedan fick gå ur när jag inte ville mer.

Okej? Så det är problemet, var det jobbigt att skicka in brevet till kyrkan och gå ur den? Bära pappret var för jobbigt eller vad?
Problemet är ÅTERIGEN att någon annan VALT ÅT MIG så att jag aktivt måste "avsluta medlemskapet". Det handlar inte om att det är jobbigt att bära ett papper det handlar om att jag vill ha absolut NOLL med kyrkan att göra, jag vill inte vara döpt, jag vill inte få någon välsignelse och jag vill inte ge de där extra kronorna till kyrkan som jag blev tvungen att ge pga att jag blev döpt. Nu har jag förklarat det ungefär tusen gånger för dig, om du ändå inte tänker förstå så kan du väl sluta ifrågasätta mina känslor?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama