Hur klä äldre barn på dop?

Det har inget med religion att göra?
Så:
"I dopet får vi dela glädjen över det nya liv som Gud har skapat och över det förtroende vi fått. Vi får be Gud att vara nära barnet och skydda det från allt ont. Och vi får be om Guds hjälp att orka och våga vara föräldrar." (från svenskakyrkans hemsida)
Har gud inget med religion då? Att tro att han har skapat ungen har inget med religion att göra? Okej.

Väldigt mycket "Gud" där om dopet inte har med religion att göra... :cautious:

Verkar inte så. Kyrkan förändras, du borde nog hänga med i förändringarna också. Och ta och prata med olika församlingar och präster och skaffa lite kunskap hade ju inte skadat.

Jag är totalt ointresserad av att prata med olika församlingar, jag är inte kristen och har inga planer på att bli det. Däremot har jag plöjt en stor mängd teologisk och kyrkohistorisk litteratur som finns på biblioteket (skriven av seriösa författare). Mer kyrkohistoria än teologi dock.

Jag är totalt ointresserad av att prata med olika församlingar, jag är inte kristen och har inga planer på att bli det. Däremot har jag plöjt en stor mängd teologisk och kyrkohistorisk litteratur som finns på biblioteket (skriven av seriösa författare). Mer kyrkohistoria än teologi dock.
Då ska du nog inte heller uttala dig om vad som är rätt och fel. Kyrkan förändras hela tiden.

Man kan tro på gud utan att vara reiligiös i en viss tro. Så nej, gud behöver inte alltid hänga ihop med en religion faktiskt, gud kan vara olika för många. Det finns många som tror på en gud men som inte är fasta vid någon religion.

Religion = Tron på något transcendent övermänskligt. Någon exakt definierad förklaring finns inte men det är väl det som kommer närmast. Sedan kan man välja att delta i organiserad religion, dvs kristendom, islam, judendom, wicca osv.

Ateism är total frånvaro av tro (som av en del anses vara en tro i sig men det är ingen konsensus gällande det).

Religion = Tron på något transcendent övermänskligt. Någon exakt definierad förklaring finns inte men det är väl det som kommer närmast. Sedan kan man välja att delta i organiserad religion, dvs kristendom, islam, judendom, wicca osv.

Ateism är total frånvaro av tro (som av en del anses vara en tro i sig men det är ingen konsensus gällande det).
Sen finns det agnostiker som anser att ingen kan veta vare sig det ena eller det andra.

Haha sant! Jag är döpt (tror jag iaf?) och konfirmerad och gjorde endast konfirmationen för presenterna. Är inte troende men tycker ändå att kyrkan gör mkt fint (och mindre fina saker också, precis som typ alla) så känner inget behov av att gå ur. Och är inte arg på mamma och pappa som döpte mig, har inte påverkat mig det minsta.

Min och sambons dotter är inte döpt, mest för att det var svårt att få ihop då våra familjer bor på 30 resp 40 mil avstånd och min pappa dessutom är för sjuk för att åka till oss. Kändes fel att ha dop då som han inte kunde närvara på eftersom att det inte var superviktigt för oss med dop så skippade vi det.

Min underbare morfar (som hade en gudstro men avskydde kyrkan) var enormt stolt över mig när jag gjorde ett väldigt väl underbyggt val att inte konfirmera mig, framfört med solida argument :D Jag var sökande i den åldern men visste inte om jag skulle klara av att ta nattvarden eftersom jag som sagt inte var övertygad och ville inte känna mig pressad till något. Hans kommentar: "Du kan få presenter ändå" :rofl:

Jag valde först att inte konfirmera mig för jag såg ingen vits med det som icketroende. Sen fick jag se vad alla som konfirmerade sig fick för det och blev väl lite avis, så jag konfirmerade mig året efter :angel:

Problemet är ÅTERIGEN att någon annan VALT ÅT MIG så att jag aktivt måste "avsluta medlemskapet". Det handlar inte om att det är jobbigt att bära ett papper det handlar om att jag vill ha absolut NOLL med kyrkan att göra, jag vill inte vara döpt, jag vill inte få någon välsignelse och jag vill inte ge de där extra kronorna till kyrkan som jag blev tvungen att ge pga att jag blev döpt. Nu har jag förklarat det ungefär tusen gånger för dig, om du ändå inte tänker förstå så kan du väl sluta ifrågasätta mina känslor?
Känner du likadant med alla andra saker som dina föräldrar har valt åt dig? De måste ju ha gjort fler saker som du önskar att de gjort annorlunda? Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är med just dopet som är så hemskt. Du kan inte bli odöpt nej, men effekten är ju inte nödvändigtvis bestående.

För att återgå till TS fråga så tycker jag förslaget att barnen själva ska få välja kläder är det bästa. Kan de välja att döpa sig så är de ju absolut mogna att välja kläder (som i sammanhanget är en betydligt mindre fråga)
Det är väl ett jättebra förslag :) Jag har såklart diskuterat med barnen och det som jag tänkte i trådstarten är just vad de ville ha. Jag ville mest checka av. Och det var ju bra att jag gjorde det eftersom det verkar finnas ett uppdämt behov av att diskutera dopets vara eller icke vara :) Kul!

Jag är med i Svenska kyrkan för att ge ett bidrag till en kultur som fortfarande är viktig för många. Om kyrkan kan ge gamla trygghet och tröst så kan dom få mitt lilla bidrag likväl som konstnärer som hänger upp döda djurkroppar får låna kommunens konsthallar.
I min kommun bedriver kyrkan ett fantastiskt ungdomsarbete och massor av insatser för nyanlända.
Som fritidsledare utanför kyrkan kan jag se hur det gett massor av stöd till vilsna ungdomar och jag kan säga att det är INTE genom att ge dom en gudstro utan att ge dom en tro på sig själva.

Att välja bostadsort och skola är väl det som verkligen påverkar ens barn. Inte att någon i en stor byggnad skvalpar vatten på dom.
Och ja just det, den här tråden var en påminnelse för mig att berätta för min nyss myndige son att han kan gå ur kyrkan och spara den slanten. Han har trots sitt dop inte satt sin fot i en kyrka, mer än på 3 begravningar så jag tror inte han är troende.
Faktum är att han inte ens är döpt i kyrkan utan utomhus.

Jag är med i Svenska kyrkan för att ge ett bidrag till en kultur som fortfarande är viktig för många. Om kyrkan kan ge gamla trygghet och tröst så kan dom få mitt lilla bidrag likväl som konstnärer som hänger upp döda djurkroppar får låna kommunens konsthallar.
I min kommun bedriver kyrkan ett fantastiskt ungdomsarbete och massor av insatser för nyanlända.
Som fritidsledare utanför kyrkan kan jag se hur det gett massor av stöd till vilsna ungdomar och jag kan säga att det är INTE genom att ge dom en gudstro utan att ge dom en tro på sig själva.

Att välja bostadsort och skola är väl det som verkligen påverkar ens barn. Inte att någon i en stor byggnad skvalpar vatten på dom.
Och ja just det, den här tråden var en påminnelse för mig att berätta för min nyss myndige son att han kan gå ur kyrkan och spara den slanten. Han har trots sitt dop inte satt sin fot i en kyrka, mer än på 3 begravningar så jag tror inte han är troende.
Faktum är att han inte ens är döpt i kyrkan utan utomhus.

Kyrkan gör definitivt mycket gott på det sociala planet. Här i min by har de mycket aktiviteter som Kyrkis och generationsfika etc.

Jag är inte med i kyrkan men barnets pappa är, så vi kommer gå på Kyrkis för att träffa andra.

*kl
Jag är inte döpt och det är inte min far heller (det fick jag reda på igår!)

V kommer inte att döpas men vill han göra det när han blir äldre får han naturligtvis göra det. Jag tror inte och skulle känna mig oerhört falsk om jag lät döpa mitt barn.

(Och ja det är lite knepigt att delta på andra barns dop men jag ser det som att jag är med och firar att barnet finns.)

Känner du likadant med alla andra saker som dina föräldrar har valt åt dig? De måste ju ha gjort fler saker som du önskar att de gjort annorlunda? Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är med just dopet som är så hemskt. Du kan inte bli odöpt nej, men effekten är ju inte nödvändigtvis bestående.
Men jag måste väl ändå få känna som jag vill? Jag tycker att det är en stor grej, att som icke troende döpa sin unge som sen avskyr att hon blivit döpt. Det stämmer liksom inte med min identitet jag vill verkligen inte vara döpt. Jag måste ju få känna så om jag ju gör det, knappast att jag slutar känna så för andra inte gör det?
Jag kan inte komma på något annat mina föräldrar valt åt mig som har med religion och pengar att göra. Faktiskt.

Kyrkan gör definitivt mycket gott på det sociala planet. Här i min by har de mycket aktiviteter som Kyrkis och generationsfika etc.

Jag är inte med i kyrkan men barnets pappa är, så vi kommer gå på Kyrkis för att träffa andra.

*kl
Jag är inte döpt och det är inte min far heller (det fick jag reda på igår!)

V kommer inte att döpas men vill han göra det när han blir äldre får han naturligtvis göra det. Jag tror inte och skulle känna mig oerhört falsk om jag lät döpa mitt barn.

(Och ja det är lite knepigt att delta på andra barns dop men jag ser det som att jag är med och firar att barnet finns.)
Varför är det knepigt att vara med på ett dop? Skulle du säga detsamma om att vara med och fira till exempel;
"Holi - vårfestival
Holi är en färgglad fest då man tänder eldar, kastar färgat pulver eller häller färgat vatten på varandra. Holi firas till minne av den busige gudahjälten Krishnas upptåg och festen är ett slags tillåtet kaos som stöttar den vanliga ordningen. Man firar ursprungligen Holi mest i norra Indien men numera i hela landet och festen kan vara i upp till tre dagar. Den andra dagen kallas Dhuleti."
eller;
Kinesiskt nyår som är frosseri i vidskeplighet och kinesisk astrologi.
eller
Den svenska påsken? Du tänker väl noga över så du inte har lamm på matbordet. Det är en religiös tradition.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama