Hur klä äldre barn på dop?

Jo, dopet innebär att du tas upp i en kristen (dvs religiös) församling och blir inlemmad i en religion. Är det Svenska kyrkan? Den är tämligen nedtonad nuförtiden, det snackas inte så mycket om arvsynd osv. Det ändrar inte teologiska tolkningar och fakta. Att du som troende tar så lätt på dopet och att gå ur kyrkan är väldigt förvånande.
Ja, men igen, ingenting som man behöver utöva eller vara delaktig i. Det finns inga förpliktelser som kommer med dopet, man är med i en församling ja, dock fortfarande ingenting som man måste göra, inga skyldigheter gentemot någon. Och du kanske ska uppdatera dig hur troende människor faktiskt beter sig och är, det är ingen som dömer någon för att den går ur kyrkan, människor har egna val i livet och får välja att leva som dom vill.

Problemet är ÅTERIGEN att någon annan VALT ÅT MIG så att jag aktivt måste "avsluta medlemskapet". Det handlar inte om att det är jobbigt att bära ett papper det handlar om att jag vill ha absolut NOLL med kyrkan att göra, jag vill inte vara döpt, jag vill inte få någon välsignelse och jag vill inte ge de där extra kronorna till kyrkan som jag blev tvungen att ge pga att jag blev döpt. Nu har jag förklarat det ungefär tusen gånger för dig, om du ändå inte tänker förstå så kan du väl sluta ifrågasätta mina känslor?
Vad jag vet var det väl dina föräldrar som gav pengar till kyrkan, vad jag vet ger inte barnen pengar till kyrkan. Och som sagt, vid 18 års ålder är det bara att gå ur.

Och igen, det kryllar av saker och ting i livet som inte är självvalda utan som valts åt oss som vi ibland måste ta oss ur. Liksom väx upp, sånt är livet.

Vad jag vet var det väl dina föräldrar som gav pengar till kyrkan, vad jag vet ger inte barnen pengar till kyrkan. Och som sagt, vid 18 års ålder är det bara att gå ur.

Och igen, det kryllar av saker och ting i livet som inte är självvalda utan som valts åt oss som vi ibland måste ta oss ur. Sånt är livet.
Så jag betalade ingen skatt på mina pengar menar du?
Få saker man får vänta 18 år på att gå ur och måste betala till under tiden..

Ja, men igen, ingenting som man behöver utöva eller vara delaktig i. Det finns inga förpliktelser som kommer med dopet. Och du kanske ska uppdatera dig hur troende människor faktiskt beter sig och är, det är ingen som dömer någon för att den går ur kyrkan, människor har egna val i livet och får välja att leva som dom vill.

Så du håller med om att dopet gör att du blir medlem i en religiös församling, om än utan krav på att du ska utöva sagda religion?

Jag vet hur folk beter sig oavsett om de är religiösa eller ej. Jag vet också att mångas kunskapsnivå om teologi och kyrkohistoria är mer eller mindre noll, även om de är medlemmar i en församling (vilket är lite deprimerande eftersom jag utgår ifrån att de är konfirmerade). Jag sa heller inget om att döma de som går ur kyrkan men jag vet (pga brevet jag fick från församlingen när jag gick ur) att det inte ses som ett lättvindigt eller bra beslut. Att prästen sedan inte förbannande mig från predikstolen är en annan sak. Eller ja, jag utgår ifrån att han inte gjorde det.

När man aktivit utövar religionen, då är man med i en religion, vilket inget sånt litet barn kan göra. Man är inte aktivt med i en religion för att man är medlem i en församling.

Och där har du kapitalt fel. Är du kristen (dvs döpt och därmed upptagen i en församling) är du medlem av en religion. Att barnet sedan inte aktivt utövar religionen som bebis är irrelevant.

Jag har alltså varit en del av religionen kristendom eftersom mina föräldrar döpte mig (jag gick tom i söndagsskolan!). Sedan gick jag som vuxen ur och är därmed inte medlem av någon religion längre men jag var det upp till det datum jag skickade in papperen om utträde.

Inte ens när barn är såpass gamla att det är dags för konfirmation så betyder religionen något för många. Då är det presenter som är huvudsaken. :p

Haha sant! Jag är döpt (tror jag iaf?) och konfirmerad och gjorde endast konfirmationen för presenterna. Är inte troende men tycker ändå att kyrkan gör mkt fint (och mindre fina saker också, precis som typ alla) så känner inget behov av att gå ur. Och är inte arg på mamma och pappa som döpte mig, har inte påverkat mig det minsta.

Min och sambons dotter är inte döpt, mest för att det var svårt att få ihop då våra familjer bor på 30 resp 40 mil avstånd och min pappa dessutom är för sjuk för att åka till oss. Kändes fel att ha dop då som han inte kunde närvara på eftersom att det inte var superviktigt för oss med dop så skippade vi det.

Haha kom på en sak en kompis gjorde, hon och hennes sambo behövde lite olika saker till barnet men ville inte köpa/lägga pengar själva så de döpte barnet och önskade sig sakerna i present istället. Kanske inte riktigt vad dop är till för.

Och där har du kapitalt fel. Är du kristen (dvs döpt och därmed upptagen i en församling) är du medlem av en religion. Att barnet sedan inte aktivt utövar religionen som bebis är irrelevant.
Nej det har jag inte, det är vad jag tycker. Och så även prästerna jag pratat med. Det finns ingen fast regel i när man är med i religionen, utövar man inte religionen så är man inte med i den, visst, man är passivt med i en församling men tar man inte till sig religionen så är man inte med i den. Man kan vara religiös på många sätt.

Inte ens när barn är såpass gamla att det är dags för konfirmation så betyder religionen något för många. Då är det presenter som är huvudsaken. :p

Min underbare morfar (som hade en gudstro men avskydde kyrkan) var enormt stolt över mig när jag gjorde ett väldigt väl underbyggt val att inte konfirmera mig, framfört med solida argument :D Jag var sökande i den åldern men visste inte om jag skulle klara av att ta nattvarden eftersom jag som sagt inte var övertygad och ville inte känna mig pressad till något. Hans kommentar: "Du kan få presenter ändå" :rofl:

Nej det har jag inte, det är vad jag tycker. Och så även prästerna jag pratat med. Det finns ingen fast regel i när man är med i religionen, utövar man inte religionen så är man inte med i den, visst, man är passivt med i en församling men tar man inte till sig religionen så är man inte med i den.

Återigen, din hemmasnickrade åsikt som inte överensstämmer med fakta. Jag fattar verkligen inte hur en präst kan säga något sådant (om det inte är för att behålla skattebetalande medlemmar). De som undervisar i teologi i Uppsala lär inte hålla med.

Det har inget med religion att göra?
Så:
"I dopet får vi dela glädjen över det nya liv som Gud har skapat och över det förtroende vi fått. Vi får be Gud att vara nära barnet och skydda det från allt ont. Och vi får be om Guds hjälp att orka och våga vara föräldrar." (från svenskakyrkans hemsida)
Har gud inget med religion då? Att tro att han har skapat ungen har inget med religion att göra? Okej.

Återigen, din hemmasnickrade åsikt som inte överensstämmer med fakta. Jag fattar verkligen inte hur en präst kan säga något sådant (om det inte är för att behålla skattebetalande medlemmar). De som undervisar i teologi i Uppsala lär inte hålla med.
Det är inte min hemmasnickrade åsikt. Det är du som kanske borde uppdatera dig om saker och ting.

Det har inget med religion att göra?
Så:
"I dopet får vi dela glädjen över det nya liv som Gud har skapat och över det förtroende vi fått. Vi får be Gud att vara nära barnet och skydda det från allt ont. Och vi får be om Guds hjälp att orka och våga vara föräldrar." (från svenskakyrkans hemsida)
Har gud inget med religion då? Att tro att han har skapat ungen har inget med religion att göra? Okej.
Man kan tro på gud utan att vara reiligiös i en viss tro. Så nej, gud behöver inte alltid hänga ihop med en religion faktiskt, gud kan vara olika för många. Det finns många som tror på en gud men som inte är fasta vid någon religion.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama