Hur klä äldre barn på dop?

Men jag måste väl ändå få känna som jag vill? Jag tycker att det är en stor grej, att som icke troende döpa sin unge som sen avskyr att hon blivit döpt. Det stämmer liksom inte med min identitet jag vill verkligen inte vara döpt. Jag måste ju få känna så om jag ju gör det, knappast att jag slutar känna så för andra inte gör det?
Jag kan inte komma på något annat mina föräldrar valt åt mig som har med religion och pengar att göra. Faktiskt.
Men varför går du omkring och är arg för något som inte har påverkat dig ett skit - mer än att du är arg på det? Du är nöjd med ditt liv för övrigt men HATAR att du är döpt för måååånga år sedan? Jag trodde du var ofrivillig medlem i en kyrka som sökte upp dig ideligen och försökte få in dig i församlingen.
Vilket I-landsproblem.

Men varför går du omkring och är arg för något som inte har påverkat dig ett skit - mer än att du är arg på det? Du är nöjd med ditt liv för övrigt men HATAR att du är döpt för måååånga år sedan? Jag trodde du var ofrivillig medlem i en kyrka som sökte upp dig ideligen och försökte få in dig i församlingen.
Vilket I-landsproblem.
Jag går inte runt och är arg, det är din tolkning. Jag har inte skrivit att det inte påverkat mig, återigen din tolkning.

Varför är det knepigt att vara med på ett dop? Skulle du säga detsamma om att vara med och fira till exempel;
"Holi - vårfestival
Holi är en färgglad fest då man tänder eldar, kastar färgat pulver eller häller färgat vatten på varandra. Holi firas till minne av den busige gudahjälten Krishnas upptåg och festen är ett slags tillåtet kaos som stöttar den vanliga ordningen. Man firar ursprungligen Holi mest i norra Indien men numera i hela landet och festen kan vara i upp till tre dagar. Den andra dagen kallas Dhuleti."
eller;
Kinesiskt nyår som är frosseri i vidskeplighet och kinesisk astrologi.
eller
Den svenska påsken? Du tänker väl noga över så du inte har lamm på matbordet. Det är en religiös tradition.

Vi firar inte påsk ;)

Men jag måste väl ändå få känna som jag vill? Jag tycker att det är en stor grej, att som icke troende döpa sin unge som sen avskyr att hon blivit döpt. Det stämmer liksom inte med min identitet jag vill verkligen inte vara döpt. Jag måste ju få känna så om jag ju gör det, knappast att jag slutar känna så för andra inte gör det?
Jag kan inte komma på något annat mina föräldrar valt åt mig som har med religion och pengar att göra. Faktiskt.
Ja visst får du känna som du vill, men för mig känns det som att det är något särskilt med dopet som gör att "fel" val där är mycket allvarligare än alla de andra felen som man tycker att föräldrarna har begått? Är det för att jag själv inte är döpt som jag inte fattar?

Fast är han döpt så är han väl döpt, oavsett om det är i en kyrka, hemma hos sig själv, utomhus eller någon annanstans? :o
Ja, det är klart han är döpt. Men jag tyckte det var lite "kul" att han faktiskt bara varit i kyrkan 3 gånger. Och att det inte inkluderade hans dop.
Jag ville döpa barnen för att dom skulle slippa det det innebar att döpas som 14-åring OM dom skulle vilja konfirmera sig.
Hade en kompis som valde bort konfirmationen för att hon inte var döpt, det var för skämmigt att döpas. Hon var med i kyrkokören, kyrkans unga och så vidare men kände ett utanförskap fast hon helt klart hade en barnatro.
Hennes far avskydde kyrkan.
Han valde alltså åt henne - fast tvärtom. Inte lätt att kämpa mot en älskad pappa.

På dom 18 år sen vi valde att döpa har allt ändrat sig här där vi bor.
Så idag skulle jag troligen ha struntat i det.

Ja, det är klart han är döpt. Men jag tyckte det var lite "kul" att han faktiskt bara varit i kyrkan 3 gånger. Och att det inte inkluderade hans dop.
Jag ville döpa barnen för att dom skulle slippa det det innebar att döpas som 14-åring OM dom skulle vilja konfirmera sig.
Hade en kompis som valde bort konfirmationen för att hon inte var döpt, det var för skämmigt att döpas. Hon var med i kyrkokören, kyrkans unga och så vidare men kände ett utanförskap fast hon helt klart hade en barnatro.
Hennes far avskydde kyrkan.
Han valde alltså åt henne - fast tvärtom. Inte lätt att kämpa mot en älskad pappa.

På dom 18 år sen vi valde att döpa har allt ändrat sig här där vi bor.
Så idag skulle jag troligen ha struntat i det.

Aha, jag tror jag missförstod. Ja, lite kul :P

När jag konfirmerades så var det jag och 3 andra som döptes. Visst, lite "pinsamt" tyckte jag att det var. Men jag gjorde det endast för att få presenter. Nu ångrar jag verkligen att jag döptes. Så otroligt onödig grej när jag inte är ett dugg troende. Så jäkla arg på mig själv att jag inte fattade vad som innebar med att bli döpt :banghead:. Jag anser dock att det är mycket bättre att ens föräldrar väljer att barnen inte döps när dom är små utan att dom får välja det själva. Men det min åsikt och jag bryr mig inte om vad andra gör.

Jag menar att de som döper sina barn inte alltid fattar vad just dopet har för innebörd, många tror att de namnger barnet, inte att de döper in det i en religion. Därför tycker jag att man inte kan lägga just dop i samma fack som traditionen jul eller påsk.
Får mig att tänka på hur bekymrade våra barns kusiner (då sisådär 7 o 9 år) var när vi fick vårt första barn (en efterlängtad lillkusin) och undrade försiktigt om han verkligen hette sitt namn "på riktigt" då han inte döptes . De blev dock nöjda när jag förklarat sakers beskaffenhet och att han hette sitt namn precis lika mycket som om han vore döpt.

Mellan 15 och 25 hade jag massa åsikter i frågan. Nu har tant blivit snäll och tänker att ingen döper sina barn av illvilja. Mina BARN är inte döpta efterdom vi inte är troende. Jag är döpt av tradition och vana, vid 18 gick jag ur svenska Kyrkan med hjälp av en blankett.
Jag oxå. Enkelt fixat. Fast ibland ångrar jag mig just för att kyrkan ordnar så mycket socialt bistånd till folk som har det svårt etc. Borde kanske varit med o sponsrar därför. Troende är jag dock inte och man kan väl lika gärna skänka en slant till t ex Läkare utan gränser...

O mer allmänt. Våra barn är inte döpta då vi tycker de får välja om de vill bli religiösa själva. Däremot har jag inga synpunkter på att barn döps. Det är ändå en rätt beskedlig religiös grej. Jag tycker det är ok att barn i muslimska familjer t ex inte äter fläsk och att vegetarianer ger sina barn veg mat (under förutsättning att de får ordentlig näring).

Att svälta barn under ramadan är däremot inte ok och inte att tvinga barn bära slöja eller ö h t låta religionen inskränka friheten och vardagen för barnet . Så tänker jag.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400
Övr. Barn En fråga till er som inte är religiösa/troende. Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 769
Senast: Suspiria
·
C
  • Låst
Övr. Barn Vet inte om det är rätt ställe men flytta dit där det passar i så fall. Men ta in bort inlägget mÅSTE få ventilera! Ja jag vet inte...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
52 039
Senast: KrullTroll
·
Övr. Barn Jag ska gifta mig nästa år! :love: Vi kommer ha tre näbbar, våra två barn och min brosdotter. Pojkarna kommer vara 7 år och 1,5 år...
Svar
4
· Visningar
1 198
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama