hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

oj, hoppsan, det var värst, jag tänker inte kommentera ditt inlägg med mer än att jag inte har fördomar eller några rasistiska tankar angående islänningar, jag utgår från mina erfarenheter av islänningar (de är visserligen inte stora men de finns)
Nyfiken fråga: vilka är dina erfarenheter av islandshästar? Mer än att några personer hade äckliga skitiga eksemtäcken på sina... ;) Och vad är det egentligen du tycker som är så "känsligt" för oss som tycker om islandshästar ..... jag menar det där med "fånigheten" är ju som sagt bara tycke och smak så det känns ju som att det liksom inte är så där särdeles relevant. Finns det något mer påtagligt som du anser? Eftersom du säger att du blir lynchad om du säger vad du tycker så blir jag nyfiken...

(naturligtvis helt upp till dig om du vill delge dina erfarenheter och åsikter eller ej)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

En nyfiken fråga inställer sig genast: Vad har du för erfarenheter av islandshästar? Du skriver i ett tidigare inlägg att du inte skall skriva vad du tycker om islandshästar för att du i så fall skulle bli lynchad.... Så vad tycker du?

:rofl: Två själar, samma tanke....
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ja, för man undrar ju.... fånigheten tar jag dessutom inte åt mig av, eftersom jag inte har skägg :-)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ja, för man undrar ju.... fånigheten tar jag dessutom inte åt mig av, eftersom jag inte har skägg :-)

Inte jag heller! Men mitt sto har! Även sommartid. Inte för inte som jag kallar henne skäggiga damen.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

En nyfiken fråga inställer sig genast: Vad har du för erfarenheter av islandshästar? Du skriver i ett tidigare inlägg att du inte skall skriva vad du tycker om islandshästar för att du i så fall skulle bli lynchad.... Så vad tycker du?

Jag stod förut med det enda halvblodet i ett stall med islänningar, de hade ngn slags kombinerad ridskola och turridningar, då såg jag deras bekymmer med eksemen och hörde när de pratade om spatt hit och spatt dit. Ridmässigt har jag nga större erfarenheter, mer än lite på en ridbana (tycker att det är läskigt att vara så nära marken).

Jag sa till dem att, det är alltid lättare att säga ansikte mot ansikte på nätet missuppfattas allt så konstigt, Islänningar duger inte till mycket mer än att rida fint på många olika sätt med. Tex har jag aldrig hört talas om ngn lyckad korsning. Att de sedan är trevliga och snälla individer talar ju till deras fördel. Jag förstår mycket väl folk som håller på med dem och har all respekt för att de orkar hålla på trots eksem osv. Jag tycker faktiskt att de är fina och jag kan uppskatta att titta på bra genomförda gångarter (det proffsigaste jag sett var iofs från globen)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Nej, bra korsningar med islandshästar finns det nog inte så många.... men jag ser inte poängen med att korsa "sin" ras med andra, om man är nöjd med det man har?

Visst, eksem är ett problem för de hästar och hästägare som drabbas. Det är ärftligt, men påverkas också mycket av miljön. Till största delen är det islandsimporter som drabbas (ca hälften av de hästar som varit här mer än två år har eksem), av de svenskfödda drabbas 6-7%. Det pågår för närvarande studier för att ta reda på hur eksembenägenhet ärvs, så att man kan undvika detta i aveln.

Spatt hos islandshäst är väl ett problem i samma storleksordning som lösa benbitar hos andra raser, skulle jag tro.... Även här pågår forskning för att kunna utesluta hästar som nedärver spatt ur aveln.

Både eksem ("man- och svansskorv") och spatt är för övrigt (enligt jordbruksverket) diskvalificerande fel för avelshingstar, och skall leda till att hingsten omedelbart tas ur aveln.

Enligt mina erfarenheter (totalt 27 år med hästar, ungefär lika delar islandshäst som stor häst och "vanlig" ponny) är islandshästar generellt betydligt friskare än halvbloden. Särskilt hältor verkar MYCKET ovanligare.

Du får gärna utveckla det där med att islandshästar bara duger till att "rida fint" med. Jag förstår inte riktigt vad du menar.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Okej, tack för svar! Jag tänker inte lyncha dig. Så farligt var det väl inte?

Ja, jag har ju fastnat för islandshästen just pga gångartsridningen. Och tävlingsmässigt är det ju en ren bedömningssport så; det är ju så att de "duger" just till detta. Eller som rena familjehästar för skogsturer (fast om man inte bryr sig om gångarterna har jag personligen svårt att förstå varför man köper en islandshäst; det finns ju många lika trevliga raser som är långt billigare; om man inte bryr sig om tölten och/eller passen). Lyckade korsningar blir det ju sällan; just för att tölt och passanlagen kommer bäst till sin rätt om de får genomslag i individen. I en korsning med en tregångare så är risken att det mer ställer till "problem" med gångarterna än något annat. Därför är det inte så vanligt att man använder dem i korsningsavel. Ej heller nödvändigt enligt min mening; varför liksom?

För mig har alltid dressyren varit det roligaste när jag red "vanlig" häst; och även dressyr är ju en ren bedömningssport - kanske här parallellen finns. Även dressyr är ju bara att "rida fint"!
På islandshäst blir dressyrarbetet mer av ett grundläggande måste för att utveckla ridbarheten och gångarterna. Det blir inte direkt en disciplin "i sig"; åtminstone inte på min typiska femgångartyp (som ju har en ganska dålig galopp och svårare att bära sig på små ytor) ;)

Eksem orkar jag inte hålla på med längre. :p Därför köpte jag en svenskfödd islänning och det får det bli när nästa häst inköps också. Men vår första häst (som min mor äger själv nu) var en import som har gravt eksem. Hon får ju sköta honom som ett spädbarn på sommaren för att hålla eksemet i schack.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Islänningar duger inte till mycket mer än att rida fint på många olika sätt med.
Förresten... jag tänker på vad det är du menar med detta? För som sagt: även dressyrryttare rider ju bara fint. Och hoppryttare rider ju bara över hinder. osv.....
Det är väl liksom inget problem eller något "fel" att en ras är till för att "rida fint" på?

/finliraren!:D ;)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Spatt är ett dilemma, men åkomman i sig är allt annat än relaterad till islandshäst numera. Alla raser har sina svaga punkter och en större dispostion för, te x fullblod för kissing spines, halvblod lösa benbitar, nordsvensk/russ samt frieser är också en ras som har stora problem med eksem så ej heller här är islänningen den enda som har dessa problem. Vad som är värre, alla dessa problem börjar nu sprida sig mer och mer över till andra raser och man måste ställa sig frågan hur det kan komma sig.

Försäkringspremien speglar problemen inom varje ras, det märks inte minst när försäkringsbrevet kommer. För min del som har islänningar betalar jag samma premie på alla mina hästar som min bekant gör med sitt halvblod livförsäkrat för 100.000 kr samt dubbel veterinärvård. Araber samt islänningar har en högre ålder också, innan försäkringsbolaget börjar sin livavräkning.

Har sen 10 år tillbaka en häst med eksem, han har dessa "äckliga" täcken varje sommar. Fast de byts flera ggr per vecka, just av hygienskäl. Hur många ggr per vecka byter du täcket på din häst?
Han lider inte av sitt täcke, tvärtom blir han väldigt upprörd när täcket inte åker på. Det kan hända att han slipper vid ihållande regn, något som han inte alls har någon förståelse för. Täckets material borgar knappast för någon värmebölja innanför, blåser det så blåser det ju rakt igenom. Säger kanske lite om hur tunt täcket faktiskt är.

Vill man föra en konstruktiv diskussin borde man istället fråga sig varför ökar defekterna i den takt som nu sker, och rakt över alla raser?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Förresten... jag tänker på vad det är du menar med detta? För som sagt: även dressyrryttare rider ju bara fint. Och hoppryttare rider ju bara över hinder. osv.....
Det är väl liksom inget problem eller något "fel" att en ras är till för att "rida fint" på?

/finliraren!:D ;)

Vad jag menar med det är att du kan hoppa med en dressyrhäst och rida dressyr med en hopphäst (varför inte fälttävlan). Islänningar kan hoppa, jag vet, men inte särskilt bra, det händer väl inte heller så ofta, har bara sett ngr få. Vad jag menar med korsningarna var att, fullblod kan man avla in för att få ädlare mer alerta individer (tex araber) men islänningar skulle inte tillföra ngt extra möjligtvis tåligheten, men som någon skrev skulle det nog mest bli problem...
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vet att förs.bolagen ser olika på olika raser. Att defekterna ökar på alla raser är diskussionsmaterial för en annan tråd.

Nu var det ju så att det var inte täckena i sig som var äckliga, utan att de hade blivit kladdiga och således skitiga av smörjan de försökte lindra eksemen med.
Min häst har olika täcken ute och inne och byter därför varje dag, har även flera likadana så att när de blir skitiga tvättas de.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Inte jag heller! Men mitt sto har! Även sommartid. Inte för inte som jag kallar henne skäggiga damen.

Det min häst och jag lyckats åstadkomma är att automatiskat placera oss i en klass för sig antar jag, Fåntrattsklubben? En med skägg och en med mustasch! :rofl: Konstigt att vi överhuvudtaget vågar visa oss på öppen gata (ridhus)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vet att förs.bolagen ser olika på olika raser. Att defekterna ökar på alla raser är diskussionsmaterial för en annan tråd.
Men lämpligheten att ha djur med defekter som ridhästar kan ju utvecklas även till andra raser?

Min häst har olika täcken ute och inne och byter därför varje dag, har även flera likadana så att när de blir skitiga tvättas de.
Och detta är väl inte i första hand ett islandshästrelaterat problem, det torde väl vara ägarna som underlåter att tvätta de äckliga täckena som du kallar dem?

Jag förstår uppriktigt sagt fortfarande inte din aversion mot islandshästar med vuxna ryttare? Problemställningar finns ju för alla raser?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vet att förs.bolagen ser olika på olika raser.

Varför tror du att de gör så? Spatt är ingen orsak att ta bort hästen i första skedet, ofta kan hästen klara av detta utan att bli utdömd och i de fall som inte hästen klarar döms de naturligtvis ut. Eksem är något som försäkringsbolagen inte ger ersättning för vid avlivning, så bestämmer man sig för att avliva en eksemhäst får man göra det ur egen ficka sas.

Tidigare sades det att islandshästen fick spatt pga ryttarens tyngd, genom studier vet man bättre än så idag. En direktverkande orsak kan bl a felaktig skoning vara, där kan man ha en förklaring till varför andra raser drabbas i större utsträckning nu än tidigare. Spatt har också en hög ärftlig hetsfaktor, vilket spelar en stor roll vid fortsatt avelsarbete.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vad jag menar med det är att du kan hoppa med en dressyrhäst och rida dressyr med en hopphäst (varför inte fälttävlan). Islänningar kan hoppa, jag vet, men inte särskilt bra, det händer väl inte heller så ofta, har bara sett ngr få. Vad jag menar med korsningarna var att, fullblod kan man avla in för att få ädlare mer alerta individer (tex araber) men islänningar skulle inte tillföra ngt extra möjligtvis tåligheten, men som någon skrev skulle det nog mest bli problem...

Men då tycker jag du ska titta på forumet för islandshästar här inne. För där finns många islänningar som hoppar väldigt bra och högt. Naturligtvis kan de inte konkurrera med ett halvblod; de är ju i ponnystorlek. Men bland andra ponnys finns säkerligen islandshästar som kan konkurrera. Nu förstår jag i och för sig personligen inte varför man skulle var intresserad av just hoppning i någon annan variant än "till husbehov" eller som en del av träningen.;) Och just därför har jag inte skaffat en ras som är framavlad för att bli den perfekta hopphästen. Sen kan man ju fundera: Varför är det ett kriterium på någon slags "kvalitet" (eller jag vet inte hur du menar...) att en ras går att använda i många olika discipliner..? Eller att man skulle kunna få fina korsningar ur rasen.

Personligen tycker jag inte om korsningsavel med islandshäst. Känns liksom helt onödigt...
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Konstigt att vi överhuvudtaget vågar visa oss på öppen gata (ridhus)
Haha, det vågar vi inte! Jag rider bara i skogen och i paddocken på gårdsplan. nåja..... när vi tar våra turer så går vi i och för sig genom byn .... hrm, inte konstigt de tittar knepigt på oss ibland.. ;)
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Du verkar så arg!:eek: Jag framför bara mina åsikter och vill ingen illa, jag ber inte heller om att alla ska tycka bra om mig för den delen.

Jag vet att defekter utvecklas genom dålig avel, som jag nämnt tidigre blev våra halvblod känsligare när vi gick från kraftiga och lågställda till ädla och högställda. Nu är det ju restriktioner på vilka individer som lämpar sig för avel (stona är svåra att kontrollera).

Jag har inte sagt att det är hästarnas fel att täckena var äckliga. Jag hyser ingen aversion mot vuxna ryttare på islänningar, men däremot det faktum att många verkar tro att de kan bära i princip hur mycket som helst (vilket var vad tråden handlade om från början), de är inte "stålponnyer" och även de har en maxgräns, som jag tidigare sa anser jag att den bör ligga vid max 75-80 vid korrekt ridning och kanske mer vid enstaka tur.

Boj: Det är väl för att alla raserna har sina egenheter, varmblod (travare) får väl tex ingen ersättning för förslitningsskador om jag inte minns fel. Jag är ingen expert på spatt(och vill därför eg. inte uttala mig om det), min erfarenhet sträcker sig till att de halvblod jag vet som drabbats, har avlivats, medan islänningarna blir friska, det skiljer sig säkert från individ till individ osv, osv...
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vet att förs.bolagen ser olika på olika raser. Att defekterna ökar på alla raser är diskussionsmaterial för en annan tråd.

Det var du som från början tog upp "alla" defekter, nu verkar det mest som att du inte vill se skogen därför att alla träden står för.
Är från börja gammal halv blodsryttare, bytte sen till islandshäst enkom för att rasen tilltalade mig. Men jag måste inte hävda mig genom att racka ner på alla defekter ett halvblod kan uppnå, då har jag ändå något att jämföra med sas. 15 år med halvblod den senare delen parallellt med islandshäst, samt 15 år med islandshäst totalt.
Vad har du för erfarenhet mer än dina antaganden, samt det du har sett?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Om det inte är relevant att jag tyckte att de kladdiga täckena var äckliga så är det knappast relevant vad du tycker om stallar och vintertäcken.
Nä just det, det var det som var poängen liksom.

Och vad är det som säger att stallen är pissiga?, vi mockar noga och har bra ventilation.
Alla äckliga skitiga storhäststall som jag har sett i mina dagar.
Om jag då drar mina slutsatser på samma vis som du, så blir ju alla storhäststall pissluktande och fulla med hästar med skitiga täcken.

Eksemtäcken går också att tvätta.
Men det är bra om den där smörjan sitter i och håller insekterna borta.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Lite dum fråga kanske men jag har just börjat rida islänning och kom på att jag inte har en aning om varför de kan bära mer än "vanliga hästar". Helt plötsligt kan jag, som visserligen är rätt liten och smal men som ändå red D-ponny och stor häst förut, rida stallets minsta häst som är 130cm. Hur mysigt som helst! Men hur kommer det sig att islänningar kan bära en vuxen människa trots sin litenhet?

Till ursprungsfrågan: Detta är verkligen en av favvo-trådarna, som GJORD för trådtrollsaktivitet, det är bara att se antalen inlägg och besökare i tidigare liknande diskussioner.
Det är alltid lika skojigt att följa dessa :D
Jag tycker vi bör överväga att avla fram extra viktbärande shettisar, lika breda som höga. Man måste tänka ekonomiskt långsiktigt. Det är DYRT med stora stallar och mycket foder. Dessa "stödshettisar" kanske kan vara ett fullgott alternativ till stavgång, och bör finnas tillgängliga i idrottsföreningarna. Börjes, Hööks samt framför allt Lillhästen i Stav kommer att tjäna storkovan på de tillbehör för "markarbete" som kommer att behövas.
Det vill säga rullskridskor för sommarbruk, och givetvis korta trickskidor för vinterbruk.

Nån mer än jag som är trött på ifrågasättandet av om en islandshäst kan vara något annat än en barnhäst för ungar under 12 år?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp