hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Eftersom man ofta förknippar spatt med islänningar är det uppenbart att de har problem med det i rasen.

Jo det är de problem som är vanligast.
Men de är fortfarande ovanliga jämfört med samma problem på andra hästar.

Jag gick över till Islandshästar för att de har mindre problem med hälsan än halvblod.
Och jag har inte blivit besviken.

Man kan ta försäkringsbolagens premier som bevis.
Det är billigare att försäkra en Islandshäst för 50 000:- än ett halvblod.
Min grannes halvblod fick föresten sommareksem.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Har sett i flera inlägg att på Island är de noga med vad de avlar på.

Kan då någon vara snäll att förklara varför islänningar dras med t.ex. både eksem och spatt.

Av samma orsak som spatt och eksem förekommer i Svergie, notera också att en ökning har skett inom bägge områdena
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag håller helt med dig!

Många veterinärer påpekar ryggproblem osv hos rasen.

Och på Island har dom ju med handhästar, så det får man faktiskt ta hänsyn till lite.

Som jag tidigare skrivit, ser jag gärna belägg för det påståendet att ryggproblemen är stora på islandshästen. Jag ser nämligen tvärtom i mitt arbete.

Och du tror inte att man kan rida med handhäst i Sverige?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Jag vet att halvblod kan få eksem, har aldrig påstått ngt annat, det är däremot mycket ovanligt.

Hade en ponny (50%conn. 25% russ 25% arab) som fick såriga eksem på huvudet (runt nos och ögon) dessa lindrades med helosan sol, blev helt bra.

Mitt nuvarande halvblod har soleksem på ett vitt ben, det lindras med solcreme med faktor 30, märks inte alls då.

Inte alls som de stackas islänningar jag såg i somras gå med heltäckande täcken i 30-gradig värme (knappast vad de är avlade till)
Tcken var dessutom jäkligt äckliga då de var fulla av all världens smörjor som skulle lindra problemen, det bara såg ut och luktade äckligt...
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Frågan var väl inte om man kunde rida med handhäst i Sverige, utan hur många som egentligen gör det.
Hur många har råd att stå med två hästar bara för att kunna ha två med på långritter?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Att det sedan ser fruktansvärt fånigt ut med vuxna ofta skäggiga män på små ponnyer är ju en annan sida av historien,
Men det där är ju bara tycke, smak och ren vana. :crazy: Förr var alla hästar små; då tror jag inte någon tyckte det var "fånigt" med vuxna karlar på hästar.... Eftersom jag själv övergått från stor häst till islandshäst kan jag säga att det ÄR bara en vanesak att tycka att "proportionerna" på ett ekipage är konstiga.
Har sett i flera inlägg att på Island är de noga med vad de avlar på.
På Island har väl funnits all möjlig avel. Dels ren köttproduktion. Och naturligtvis därmed en massa "skräphästar" som bara användes till kött. I den tidiga exporten var det nog många såna hästar som såldes till Europa - sina finaste ridhästar behöll man själv. Det man varit duktig på på Island är att inte ta föl på ston som inte håller för ridning "för då kan man ju i alla fall få ett föl" eller för att "hon är ju så söt" även om stoet är skvatt galen i temperamentet. Man har varit duktig på att ta bort "skithästar"; ibland har man testat och avlat på något osäkert kort; men om det visar sig att dåligt temperament har nedärvts så har man helt sonika tagit bort hästen. Det är vi dåliga på i tex Sverige.
Kan då någon vara snäll att förklara varför islänningar dras med t.ex. både eksem och spatt.
Det är väl aldrig någon som påstår att islandshästen inte har några som helst problem? Eksemet är dock inte ett problem i högre grad än inom andra raser när det gäller svenskfödda individer. Ej heller på Island är det något problem. Problemet uppstår i överrepresentation när man importerar häst som är född på Island. Det vill säga; den stora kontrasten mellan miljöer förorsakar att hästen utvecklar allergi i högre grad. Största orsaken tycks ju vara vissa insekter som inte finns i samma utsträckning på Island. Det vill säga: är hästen kvar på Island = eksemfri. Om hästen föds i Sverige byggs immunitet genom stoet och från späd ålder = eksemfri.
Spatten är ett problem; ja. Jag kan inte förklara mer än att det väl både tycks bero på rent ärftlig disposition och även delvis miljöfaktorer.

Jag ska inte uttala mig om vad jag tycker om islandsponnyer eftersom jag då kommer att bli lynchad här på buke.
:crazy: :confused:
Vad var det du just gjorde?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Om vi bortser från den eventuella fånigheten så vågar inte heller du ge dig på att sätta en viktgräns...?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Och jag ÄR faktiskt uppriktigt intresserad av vad ni tror och tycker om vikten, och framförallt tankarna bakom hur mycket, länge och ofta en häst kan bära... Om det ser fånigt ut eller inte kan vi väl lämna därhän - det tillför ju liksom inte diskussionen någonting.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

KL

Vad är det som säger att det är viktigare för en mindre häst att gå korrekt i form och att det inte spelar så stor roll om mitt halvblod gör det.
Det är väl minst lika viktigt om inte viktigare att en stor kropp bärs upp korrekt och på ett enhetligt sätt (annars är det lätt att man står med 2 hästar 1 fram och 1 bakdel).
Självklart är det viktigt för alla hästar att gå i en korrekt form! Där är vi helt eniga! Men problemen kanske kan tänkas bli större om man rider en liten häst? Detta är ju bara ett argument som stödjer dig och andra som anser att vuxna inte bör rida små hästar... :confused: så jag förstår inte varför du tycker det är så himla befängt. Det jag menar är att på en stor häst som utan några som helst problem kan bära en högre vikt så får det inte lika stor konsekvens om man rider i en felaktig form. Kanske? Det är nämligen bara en ren teori från min sida.

Min häst får väl också sämre gångarter (tex. mer marbundna och mindre framåtgripande)om den inte rids ordentligt dessutom håller de inte så länge för sådan ridning.
Javisst. Men; mer markbundenhet är ett problem; dålig takt ett annat. Det är extremt få tregångare som har taktproblem i traven.
Det var värst vad ni "islandfolk" blev krigssugna så fort någon/några kritiserade de små lurviga ponnysarna.

Den slutklämmen gör att du mest liknar ett rent trådtroll. :smirk:
Men jag fortsätter försöka bemöta dig som en meddebattör så länge så får vi se. Grejen är att man blir lite trött när de som mest kritiserar verkar vara de som har minst kunskaper om gångartsridning. Om man inte vet skillnaden på taktproblem och markbundenhet eller tempo så är min åsikt att man kanske bör utveckla sina kunskaper innan man uttalar sig så tvärsäkert.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

*suck*
Då fattar jag det som att islänningen är en bra ponny... ,på Island, eftersom den uppenbarligen inte mår bra någon annanstans, med eksem o dyl.
Som sagt: vi utökar kunskapsbanken åt dig: svenskfödda islandshästar har inga större eksemproblem än tex russ, nordisar och flera andra raser.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hade en ponny (50%conn. 25% russ 25% arab) som fick såriga eksem på huvudet (runt nos och ögon) dessa lindrades med helosan sol, blev helt bra.

Mitt nuvarande halvblod har soleksem på ett vitt ben, det lindras med solcreme med faktor 30, märks inte alls då.
Men det var ju soleksem eller vanlig "solbränna", sådan som även du och jag får.
Jag förmodar nu att du liksom jag är vit kaukasier.
Det är inte vad Islandshästarna lider av.
De lider av allergi mot svidknott.

Inte alls som de stackas islänningar jag såg i somras gå med heltäckande täcken i 30-gradig värme (knappast vad de är avlade till)
Tcken var dessutom jäkligt äckliga då de var fulla av all världens smörjor som skulle lindra problemen, det bara såg ut och luktade äckligt...
Hur kan du veta att hästarna lider av det?
Att du tycker att det är äckligt är inte relevant.
Jag tycker att pissiga stall och vintertäcken fulla med skit är äckligt.
Sådant som halvblod verka att behöva.
Men inte tycker jag att alla människor skall sluta rida halvblod bara för att de är så klena att de behöver stall och täcke på vintern.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ö-hästar över huvud taget har ju sådana problem när man flyttar dem till fastlandet.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Ö-hästar över huvud taget har ju sådana problem när man flyttar dem till fastlandet.

Ja, jag har förstått det så. Och även andra djur. Det är ju inte för inte som både Island och Australien är väldigt noga med regler vad gäller införsel av djur eller sånt som kan förorsaka problem för djuren på ön.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Det vore trevligt om folk läste ordentligt eller ännu viktigare formulerade sig korrekt i sina inlägg.

Vad jag vet har jag inte skrivit vad jag anser om islandshästar, inte heller att vuxna inte kan rida dem, jag skrev däremot att det ser fånigt ut.

Vad är det som säger att en större häst inte har några som helst problem med att bära högre vikt, de har ofta långa ryggar som ställer till det.

Jag vet mycket väl skillnaden mellan markbundenhet och takt. Jag ville bara belysa att "tregångare" visst kan få problem med gångarterna om de rids fel, om det sedan är takten eller annat spelar väl ingen roll, problem som problem?
Det är hursomhelst inget spec. som gör att just islänningar måste ridas i form.

Roheryn: Jag skulle väl säga max75-80 kg för daglig (korrekt) ridning, kanske högre vid enstaka tur.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Mitt nuvarande halvblod har soleksem på ett vitt ben, det lindras med solcreme med faktor 30, märks inte alls då.

Inte alls som de stackas islänningar jag såg i somras gå med heltäckande täcken i 30-gradig värme (knappast vad de är avlade till)

Skilj på SOLeksem och SOMMAReksem. Det sistnämnda orsakas av svidknot, och det är det som drabbat islandshästarna som du sett täckade. Nån har dessutom redan förklarat att dessa inte finns på Island, så det är svårt att i dag selektera aveln. Forskning pågår dock.

I övrigt förstår jag inte ditt stora motstånd mot islandshästarna, eftersom du uppenbarligen har mera fördomar än kunskaper?
Du lär inte övertyga någon som redan känner rasen och individerna i allafall, och jag tänker inte dra mina "rasistiska" åsikter om halvblod och halvblodsmänniskor här för att utjämna scoren.
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Hur kan du veta att hästarna lider av det?
Att du tycker att det är äckligt är inte relevant.
Jag tycker att pissiga stall och vintertäcken fulla med skit är äckligt.
Sådant som halvblod verka att behöva.
Men inte tycker jag att alla människor skall sluta rida halvblod bara för att de är så klena att de behöver stall och täcke på vintern.

Jag har hållt på med hästar tillräckligt länge för att se om de trivs och mår bra eller inte....
Om det inte är relevant att jag tyckte att de kladdiga täckena var äckliga så är det knappast relevant vad du tycker om stallar och vintertäcken.
Det har inte med "klenhet" att göra utan kanske mer att islänningar är avlade för isländsk vinter och således inte har några problem med vår svenska.
Halvbloden har, när vi i vår iver att gå från den kraftiga lågställda modellen till den nätta högställda, blivit lite sönderavlade och alla (läs en del) tål inte kylan så bra, de flesta gör det, men tävlingshästar och andra som klipps, kräver täcken (jag brukar f.ö. inte hälla dem fulla med skit). Och vad är det som säger att stallen är pissiga?, vi mockar noga och har bra ventilation.

Jag har mig veterligen, aldrig påstått att man ska sluta rida på islänningar.
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Vad är det som säger att en större häst inte har några som helst problem med att bära högre vikt, de har ofta långa ryggar som ställer till det.
Inte en aning. Det argumenteras ju här i tråden att små hästar inte klara så hög vikt som stora.... det var det jag utgick ifrån.
Jag vet mycket väl skillnaden mellan markbundenhet och takt. Jag ville bara belysa att "tregångare" visst kan få problem med gångarterna om de rids fel, om det sedan är takten eller annat spelar väl ingen roll, problem som problem?
Det är hursomhelst inget spec. som gör att just islänningar måste ridas i form.
Då försöker jag belysa skillnaden: en islandshäst som inte rids i korrekt form får troligen:
* taktproblem
* kanske ryggproblem eller andra "sjukdomseländen"
* markbundna rörelser
* dåligt framåtgrip
En tregångare får i regel samma sak UTOM just taktproblemen. En okunnig ägare till en tregångare kan i regel fortfarande rida i skritt, trav och galopp i ren takt så länge inte sjukdomar ställer till det så hästen måste vila. En okunnig ägare till en islandshäst kan troligen inte rida i ren tölt och kanske inte heller i ren trav (i värsta fall blir till och med skritt och galopp också lidande). Problemen med icke-korrekt form ger alltså kanske mer "påtagliga resultat" för ryttaren långt innan man kommer till skedet att hästen måste vilas pga sjukdomsproblem. Sen är det väl ofta så att en riktigt okunnig/icke-rutinerad ägare till islandshäst kanske inte ens märker att tölten eller traven inte är ren... :crazy: Så; då spelar det ju inte större roll för den ryttaren än för en orutinerad tregångsryttare.

Det här handlar inte om att något är "värre" än det andra. Problem är ju problem, precis som du säger. Men; problemen kan tänkas bli mer påtagliga på andra sätt på en islandhäst än på en tregångare. Det var det jag menade.


Roheryn: Jag skulle väl säga max75-80 kg för daglig (korrekt) ridning, kanske högre vid enstaka tur.

Kul! Där hade vi rätt lika åsikt du och jag (med några kilos differens).
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

oj, hoppsan, det var värst, jag tänker inte kommentera ditt inlägg med mer än att jag inte har fördomar eller några rasistiska tankar angående islänningar, jag utgår från mina erfarenheter av islänningar (de är visserligen inte stora men de finns). Lugna ner dig lite, jag bits inte, utan har bara en åsikt. Ni har eran och det respekterar jag...
 
Senast ändrad:
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

Tack Virre! Ett svar till, alltså, och ganska samstämmigt med det första. Jag håller nog med er - hade jag sökt medryttare för regelbunden ridning hade jag nog velat att han/hon vägde under 80, men jag hade accepterat 90-kilosryttare för enstaka ridturer. Själv väger jag 60, så det verkar ju som om jag kan fortsätta rida min häst :-)

Fler som har idéer om viktgräns?
 
Sv: hur kan en vuxen rida islänning i ponnyformat?

En nyfiken fråga inställer sig genast: Vad har du för erfarenheter av islandshästar? Du skriver i ett tidigare inlägg att du inte skall skriva vad du tycker om islandshästar för att du i så fall skulle bli lynchad.... Så vad tycker du?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp