Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

I det här fallet så är ochså stallägaren en riktig latmask som inte alls tänker på hästarnas bästa, utan vill ha alla i samma hage för denne inte orkar/vill ha olika hagar. Här kan det ju gå riktigt illa.
Men det tänker man inte på här inte. Det är daglig utevistelse och då borde hästarna va nöjda o glada. (hästarna förstår säkert ochså veta att man bara följer lagen....eller framtida lag!
gulan

Är du riktigt säker på att din hingst inte är lika stressad inne men att han där inte kan ge uttryck för stressen.
Bara en tanke.
PL

Som jag skrev i mitt inlägg, 3 veckor

Nej, vi provad några timmar varje dag. Ibland fick det bli längre tid, ibland kortare.

Som jag ochså skrev i mitt inlägg så var detta en hingst på 5 år.

Som unghäst vet jag inte, men han hade stått på banan de 2 sista åren och inte fått gått i hage. Därför ville vi nu gärna att han skulle få det.
gulan

3 veckor är inte så lång tid. Vi hade en fd galoppör i mitt stall som aldrig gått med andra hästar (inte riktigt samma sak men principen är densamma). Första 2 ggr vi släppte ut honom med 2 snälla hästar så sprang han helt enkelt ut ur hagen. Dom var ju superläskiga hästarna. Trots att dom bara ville hälsa. Sen fick vi ta det succesivt och sakta. Först och främst en häst i taget och bara en kort stund åt gången. Sen fick vi bygga på. Efter ett par månader kunde man inte tro att han aldrig gått med andra hästar. Mitt sto adopterade han som mamma. :D

Vaddå kan inte hingstar på 5 år gå med andra hästar? :angel:

Om han då de sista två åren aldrig gått i en hage (och kanske aldrig i hela sitt liv) så kan man ju räkna med att få lägga månader på att vänja honom. Inte veckor.

Om det var min häst skulle jag dessutom låta honom bli ordentligt polare med en äldre lugn valack. Först i stallet, sen kanske i ridhuset och till sist korta stunder i taget ute. Så den andra hästen kan visa att det inte är något farligt.

Men jag har ju inte sett den aktuella hästen så det här är ju bara förslag. Men jag skulle iallafall inte nöja mig med 3 veckor och utan att ha testat med en lugn kompis.

/Maria - sry om det blev långt :o

Det tycker jag ochså! Ska vi ha lag på det ochså? Kontrollat kommer ut efter att 10 årig Sara anmält annonymt om geggig hage?

Vad har du för motivering till att ta bort lagen om vindskydd?

Geggiga hagar går under sunt förnuft tycker jag. Men eftersom sunt förnuft verkar fridlyst så varför inte. Man kan säkert slänga in någon paragraf om det t ex rastning/utevistelse ska ske på ett ändamålsenligt och säkert underlag. Visst fanns det redan med om halka i förslaget? Varför inte lera med? Minst lika halt som is. Och svårar att brodda mot. :p

/Maria

Jag ser ofta hästar i hagar, men VAD säger att de hästarna har det bättre än tex. min hingst som vi fick hålla inne? Det finns MASSOR av andra aspekter som kan vägas in.
gulan

Jo men nu diskuterar vi ju just aspekten hagar i denna tråden. :angel:
/Maria

Senast ändrad:

I det här fallet så är ochså stallägaren en riktig latmask som inte alls tänker på hästarnas bästa, utan vill ha alla i samma hage för denne inte orkar/vill ha olika hagar. Här kan det ju gå riktigt illa.
Men det tänker man inte på här inte. Det är daglig utevistelse och då borde hästarna va nöjda o glada. (hästarna förstår säkert ochså veta att man bara följer lagen....eller framtida lag!
gulan

Va? Nu kanske jag är trött (sömnlös natt) men jag fattar inte vad du snckar om? Vad är det som kan gå illa? Hästar är flockdjur du vet dom gillar att gå i grupp. :p Och varför skulle dom inte vara nöjda? Har jag missat en rad där det står att hästarna hatar varandra och bråkar hela dagen i hagen?

/Maria

Ja, det står i lagen att de får vara ute max 14 timmar per dygn. Sen måste de in, antingen i vindskydd eller stall.
Det är bara en rekommendation att de ska ha daglig utevistelse, inte en lag.. knäppt, men så är det.

Enligt Svensk lag bör man föregå Veterinärs ordination före djurskyddsmyndighetens påstående om man inte vill hamna i en rätts tvist där man utifrån fel källhänvisning anser sig i okunskap villig att förlora målet med dom kostnader det medför.
Att det skall fungera så är jag med på.
Men du får gärna visa var i LAGEN(dvs inte författningarna) det utryckligen står så!
Du svänger dig gärna med Svensk Lag men jag undrar hur insatt du är på lagar o författningar.
Eftersom det skall vara så kan jag inte förstå dina bekymmer med författningsförslaget, om det nu inte är agnfisken som spökar.
PL

I dagens författning står det 12 tim under icke betestid om de inte har tillgång till vindskydd. I nya förslaget står det 16 tim.
PL

Hejsan.

Känner igen mig ganska ordentligt där.
Boende i Frankrike (Alsace) , här är det "normalt" att hästarna står inne 23/24h, vad kan man göra?
På ridklubben brevid så har hästarna & ponnyerna aldrig gått ute, dom har inte en ända hage överhuvud taget.

Förfärligt..

Nej det är jag inte eftersom det där med hästviskare inte ligger för mig.
Det vi tolkade som att han mådde bättre av minimal stimulans, var att han åt mycket bättre, kopplade av och låg ner i sin box. For inte runt i boxen och ropade och lyssnade på andra, kastade inte huvudet in och ut genom boxdörren för att se vad som hände då vi kom in, eller öppnade en boxdörr för att ta ut någon annan. Det skedde väldigt ofta då vi hade över 20 hästar i stallet.
Den skillnaden vi såg på honom då han fick stå inne pga. skadan i benent, fick oss att ta det beslutet.
gulan

Jag var medveten när jag framkastade tanken, att det är svårt att veta.
Men när en individ "mår bättre " av minimal stimulans så låter det verkligen inte friskt o är knappast något som i min mening bör påverka debatten om daglig utevistelse.
Stressniåer går faktisk att mäta utan hästpratare även om det knappast är något man gör annat än i forskningssammanhang.
PL

Du skriver en hel del tänkvärt. Att han borde fått längre tid på sig, och om det varit din häst skulle du ha gjort si eller så.
Den där hästen var satt i träning hos oss. Ägarna betalar för att vi ska tävla, träna den och de förväntar sig att vi ser till att hästen mår bra. De har ställt sin häst hos oss för de litar på vårt omdöme. Och vårat omdöme i den här frågan var att han mådde bättre psykiskt med den lösningen.
Om JAG hade varit ägare till den hästen hade jag kastrerat honom omgående!
Om han då de sista två åren aldrig gått i en hage (och kanske aldrig i hela sitt liv) så kan man ju räkna med att få lägga månader på att vänja honom. Inte veckor.
Vi försörjer oss på att träna hästar för tävling. Om ägaren kommer ut efter 1 månad och frågar hur det går med hästen och vi svarar -jodå, just nu tränas han på att gå i hagen. OCH nu......vill jag helst inte att vi kommer inte på ämnet "träna häst för pengar", och att man då bara har "pengar" för syn etc. Det får ochså bli en ny tråd. Pleeeease.
Vad har du för motivering till att ta bort lagen om vindskydd?
Jag tycker att DET om något ska gå under sunt förnuft!
Men eftersom sunt förnuft verkar fridlyst så varför inte.
Nej men vad fånig du är.......var står det? Men vems sunda förnuft ska råda? Vad du tycker är viktigt tycker inte någon annan. Bonläppen som i åratal har haft sina arbetshästar ute utan täcke i regn och rusk, tycker att grannen klemar bort sina som står med tre täcken och benlindor upp till knäna. Han tycker att hästar är hästar och ska fan inte ridas och flängas på, och att det sunda fönuftet borde råda.
Va? Nu kanske jag är trött (sömnlös natt) men jag fattar inte vad du snckar om? Vad är det som kan gå illa? Hästar är flockdjur du vet dom gillar att gå i grupp.
Det är mycket som kan gå illa i en hage. Eftersom det är vi människor som bestämmer vilka som ska gå tillsammans i en inhägnad och de inte kan fly till en annan flock om de blir utstötta, så måste man se varje häst som egna individer. En del gillar varann, en del tom. hatar varann.
Hästar är flockdjur du vet dom gillar att gå i grupp.
Ja, men alla blir inte accepterade i flocken. Det trodde jag alla som höll på med hästar visste......
Har jag missat en rad där det står att hästarna hatar varandra och bråkar hela dagen i hagen?
Nej du har inte missat, ingen har påstått det. Men har man träffat fler hästar än 20 så vet men att alla hästar är olika, och det är viktigt för hästarnas välmående att de håller sams i hagen (det är ju VI som tvingar ihop dem), och inte alla hästar gillar varann. Det kan bli väldigt traumatiskt för en häst att bli insläppt och totalt utmobbad av de andra. Det är djurplågeri att inte vilja se detta och vara flexibel och ändra om så hästarna känner harmoni i hagen. En annan aspekt.....det kan även bli väldigt traumatiskt för en häst att bli bortflyttad från en gemenskap den trivs alldeles förträffligt i, till en annan plats. Kanske för ägaren inte ville stå kvar i stallet (trivdes inte kanske), eller att någon hästs bästa kompis flyttar och den blir av med sin kära bästis och helt lämmnad i sticket. Hur många hästägare känner du som tar hänsyn i den frågan?
gulan

Men när en individ "mår bättre " av minimal stimulans så låter det verkligen inte friskt
Håller med. Men när en häst blir utsatt för den enorma press pykist det innebär att tävla i elit, så är det inte ovanligt att den blir peppig och klarar inte av hur mycket simulans som helst. Jag vill att en tävlingshäst på hemmaplan, ska kunna koppla av, äta och vila. Ska den först träna, sen tävla (sker en enorm urladdnig) och sen även behöva stirra upp sig hemma i hagen....När ska den hämta andan?
Det är sällan man stöter på en häst som jag berättat om, han är den enda Vi har träffat på och jag har ganska många hästar som behövt olika slags särbehandling som jag skulle kunna berätta om.
Jag vill att man ska inse att ibland aviker hästar från det "normala" och behöver särbehandlas för att fungera tillfredsställande pga. att VI TVINGAT dem att leva på våra premisser.
gulan

Ja, det står i lagen att de får vara ute max 14 timmar per dygn. Sen måste de in, antingen i vindskydd eller stall.
Det är bara en rekommendation att de ska ha daglig utevistelse, inte en lag.. knäppt, men så är det.

Okej, tack.. Väldigt knäppt!

För att återgå till TS ursprungliga frågeställning;

Här gäller det alltså en (om jag har förstått det rätt) fullständigt FRISK häst som har stått på stall i tre veckor av den enda anledningen att den ansvariga fodervärden tycker det är jobbigt att ta in hästen från hagen. Hästen är alltså van att vara ute varje dag, men nu tvingas den till att stå 24 timmar i box (den sista veckan utan att ens bli riden). Kan vi inte alla enas om att detta faktiskt är helt förkastligt??!

Stämmer. Fullt frisk, men ändå inspärrad.

Vet ägaren om hur fodervärden sköter hennes häst?

Om nu tjejen tycker det är så jobbigt att ta in hästen från en hage där det går flera andra hästar - kan inte stallägaren göra ett undantag från hyreskontraktet då och låta hästen gå i en annan hage? Det tar kanske bara fem minuter extra på morgonen att sätta den i en annan hage.

Jag tror inte ägaren är medveten om detta. När han lämnade hästen förklarde fodervärden att hästen skulle gå i en hage med 4 andra hästar och ägaren verkade mycket nöjd med detta.

Jag tror inte att stallägaren är intresserad av det extra arbetet. dumt, jag vet, men ägaren är inte ett dugg intresserad av hästarna i stallet mer än att de har mat vatten, har det mockat hos sig och kommer in och ut varje dag.

Men jag förstår ändå inte hennes problem med att ta in, ingen annan i stallet har problem med att de andra tränger sig förbi + att det finns grindar man kan stänga bakom sig innan man kommer till stallet.
Jag tror att problemet egentligen är något annat...

gulan

Kan hända att stallägaren är lat... Men i det här fallet trivs hästarna alldeles förträfligt´bra tillsammans i hagen, det är nästan så att de inte vill komma in på kvällarna. De kommer in för att de vet att det serveras mat inne...
Och den inspärrade hästen trivs också bra tillsammans med de andra. Det är inte det som är problemet... Utan det är nåogn fix ide som fodervärden fått...

är du verkligen säker på att det beror endast på det?

tycker det låter lite konstigt,Om det är så,så tycker man ju att hon borde fixa en ensam hage åt sin häst..

:mad: sånt gör mig så förbannad. Att man tänker på sin egen bekvämlighet framför hästens, som inte ens kan välja :mad: fruktansvärt. Skulle låta den människan höra ett och annat om jag fick tag i henne!!! :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar