Sv: Hur kan det vara tillåtet?
Du skriver en hel del tänkvärt. Att han borde fått längre tid på sig, och om det varit din häst skulle du ha gjort si eller så.
Den där hästen var satt i träning hos oss. Ägarna betalar för att vi ska tävla, träna den och de förväntar sig att vi ser till att hästen mår bra. De har ställt sin häst hos oss för de litar på vårt omdöme. Och vårat omdöme i den här frågan var att han mådde bättre psykiskt med den lösningen.
Om JAG hade varit ägare till den hästen hade jag kastrerat honom omgående!
Om han då de sista två åren aldrig gått i en hage (och kanske aldrig i hela sitt liv) så kan man ju räkna med att få lägga månader på att vänja honom. Inte veckor.
Vi försörjer oss på att träna hästar för tävling. Om ägaren kommer ut efter 1 månad och frågar hur det går med hästen och vi svarar -jodå, just nu tränas han på att gå i hagen. OCH nu......vill jag helst inte att vi kommer inte på ämnet "träna häst för pengar", och att man då bara har "pengar" för syn etc. Det får ochså bli en ny tråd. Pleeeease.
Vad har du för motivering till att ta bort lagen om vindskydd?
Jag tycker att DET om något ska gå under sunt förnuft!
Men eftersom sunt förnuft verkar fridlyst så varför inte.
Nej men vad fånig du är.......var står det? Men vems sunda förnuft ska råda? Vad du tycker är viktigt tycker inte någon annan. Bonläppen som i åratal har haft sina arbetshästar ute utan täcke i regn och rusk, tycker att grannen klemar bort sina som står med tre täcken och benlindor upp till knäna. Han tycker att hästar är hästar och ska fan inte ridas och flängas på, och att det sunda fönuftet borde råda.
Va? Nu kanske jag är trött (sömnlös natt) men jag fattar inte vad du snckar om? Vad är det som kan gå illa? Hästar är flockdjur du vet dom gillar att gå i grupp.
Det är mycket som kan gå illa i en hage. Eftersom det är vi människor som bestämmer vilka som ska gå tillsammans i en inhägnad och de inte kan fly till en annan flock om de blir utstötta, så måste man se varje häst som egna individer. En del gillar varann, en del tom. hatar varann.
Hästar är flockdjur du vet dom gillar att gå i grupp.
Ja, men alla blir inte accepterade i flocken. Det trodde jag alla som höll på med hästar visste......
Har jag missat en rad där det står att hästarna hatar varandra och bråkar hela dagen i hagen?
Nej du har inte missat, ingen har påstått det. Men har man träffat fler hästar än 20 så vet men att alla hästar är olika, och det är viktigt för hästarnas välmående att de håller sams i hagen (det är ju VI som tvingar ihop dem), och inte alla hästar gillar varann. Det kan bli väldigt traumatiskt för en häst att bli insläppt och totalt utmobbad av de andra. Det är djurplågeri att inte vilja se detta och vara flexibel och ändra om så hästarna känner harmoni i hagen. En annan aspekt.....det kan även bli väldigt traumatiskt för en häst att bli bortflyttad från en gemenskap den trivs alldeles förträffligt i, till en annan plats. Kanske för ägaren inte ville stå kvar i stallet (trivdes inte kanske), eller att någon hästs bästa kompis flyttar och den blir av med sin kära bästis och helt lämmnad i sticket. Hur många hästägare känner du som tar hänsyn i den frågan?
gulan