Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Vi får se vad som händer med DSM. Min gissning är att den blir kvar i Skara men inte som egen myndighet med egen GD. Dvs byte av ledning o namn men i övrigt samma.
PL

Coari, du och dina "tänk i andra banor" Tycker du om att skriva så? :p

Men jag håller delvis med dig, och även gulan.
Det är inte speciellt snällt, eller rätt egentligen att kasta ut hästarna i små rast/grus hagar, i vind, blåst och regn om det inte finns något skydd.

Släng istället ut dom i en stor gräshage, med något slags skydd (vindskydd, träd m.m).

Det är DET jag kallar hagar.
Det är i sådana hagar dom kan "vara häst"
Det är i sådana hagar dom mår bäst!

Oj, kolla där. Det blev ju t.o.m ett rim på slutet! :rofl:

/Picco

SlÄpp Ut HÄsten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#!&!!#%%&

Jag håller delvis med.

Jag tycker t o m att om man inte kan ha ordentliga hagar ska man inte ha häst. Om man absolut måste ha småhagar ska dom grusas så att det inte blir för lerigt. Och klart man inte ställer ut en häst utan skydd (där räknar jag in täcken, träd, vindskydd, annat som kan ge skydd och lä) en regning och blåsig dag.

Var tog det sunda förnuftet vägen? :crazy:

/Maria

:( Det verkar ju som om hästägaren inte mår bra på något vis men hon är Skyldig sin häst ett värdigt liv, vilket den inte får av att stå fullt frisk i boxen dag efter dag. Hon kanske kan ha sin häst med en lugn häst eller ensam, är hon Rädd för de andras hästar så blir det ju bara värre...stackars pålle.

Jag tycker t o m att om man inte kan ha ordentliga hagar ska man inte ha häst.
Ja det tycker jag ochså. Men det får vi starta en ny tråd om där vi diskuterar hur hästens vardag bör ser ut i form av bostad, föda och omvårdnad för att det ska anses ok att äga en häst.
Var tog det sunda förnuftet vägen?
hmmm.......vems sunda förnuft? Ditt sunda förnuft kanske jag helt förkastar och tyckar att din/dina stackars hästar skulle må bättre hos mig!
Och klart man inte ställer ut en häst utan skydd (där räknar jag in täcken, träd, vindskydd, annat som kan ge skydd och lä) en regning och blåsig dag.
Jamen......det finns de som gör det i alla fall, och det behöver inte vara fel. Jag tycker inte russen på lojsta hed någonsin har mått dåligt. Aldrig! Men så fanns det väl några som tyckte....staaackars små söta hästar, stå ute och frysa. NEJ det ska byggas vindskydd, JAAAA..... lag på det! Alla hästar som går ute ett visst antal timmar varje dag ska ha.....ligghall. För mig låter ligghall som ett stort luftigt ridhus. Men så är det ju inte. Istället kan en sk ligghall vara så liten att alla inte vågar sig in där eftersom det blir för trångt. Det är en som står där inne och gonar sig......resten får stå ute. Men, men en ligghall finns där så hästarna klarar sig juh!
gulan

Ja det tycker jag ochså. Men det får vi starta en ny tråd om där vi diskuterar hur hästens vardag bör ser ut i form av bostad, föda och omvårdnad för att det ska anses ok att äga en häst.

hmmm.......vems sunda förnuft? Ditt sunda förnuft kanske jag helt förkastar och tyckar att din/dina stackars hästar skulle må bättre hos mig!

Jamen......det finns de som gör det i alla fall, och det behöver inte vara fel. Jag tycker inte russen på lojsta hed någonsin har mått dåligt. Aldrig! Men så fanns det väl några som tyckte....staaackars små söta hästar, stå ute och frysa. NEJ det ska byggas vindskydd, JAAAA..... lag på det! Alla hästar som går ute ett visst antal timmar varje dag ska ha.....ligghall. För mig låter ligghall som ett stort luftigt ridhus. Men så är det ju inte. Istället kan en sk ligghall vara så liten att alla inte vågar sig in där eftersom det blir för trångt. Det är en som står där inne och gonar sig......resten får stå ute. Men, men en ligghall finns där så hästarna klarar sig juh!
gulan

Jag tycker snarare vi ska ha en tråd där vi diskuterar "vad man ska tänka på innan man skaffar en häst eller hur man tillgodoser hästens behov" istället. Ditt förslag lät så fördömmande. :o

Med "det sunda förnuftet" menar jag var och ens eget. Dvs mitt sunda förnuft vet jag finns. Men hur det ligger till med resten av befolkningen tvivlar jag på ibland. :angel: :devil: Men även detta kan ju diskuteras i en egen tråd. ;)

Fast det finns ju krav på hur en ligghall ska se ut. Det är inte så att man kan bygga lite hur man vill utan att följa reglerna.

/Maria

Coari, du och dina "tänk i andra banor" Tycker du om att skriva så?
Mmmm.......det är bra, fortsätt så. Det ger ett seriöst intryck av trådens innehåll!

Släng istället ut dom i en stor gräshage,
om inte det finns?
med något slags skydd (vindskydd, träd m.m).
om inte det finns heller då?
Det är DET jag kallar hagar.
det gör inte jag.
Det är i sådana hagar dom kan "vara häst"
Sällan! Mina hästar är lika mycket häst som dina.
Det är i sådana hagar dom mår bäst!
Hur VET du det?
gulan

Skyldig sin häst ett värdigt liv, vilket den inte får av att stå fullt frisk i boxen dag efter dag.
Så en häst som är sjuk och måste stå i box anses inte ha ett värdigt liv? Den förstår att den måste stå där i flera veckor för den är sjuk?
gulan

Om den är så sjuk att den måste stå i box resten av sitt liv. Konvalescens är ngt annat.
Har vi inte en skyldighet att skapa en vettig utemiljö om vi skall ha häst?
Skylla på att den inte finns???????!!!!!!
PL

Ok, konvalcens. Jag är övertygad om att hästen inte FÖRSTÅR varför den står på box, även om jag talar om det för den varje dag att den ska få gå ut så fort den blir frisk, ger den medicin den godaste maten som finns att få tag på.
Vi har en jäkla massa skyldigheter då vi väljer att skaffa en häst!!! Vad jag tycker att vi har för skyldigheter att ge eller göra för hästen för att ge den ett värdigt och behagligt liv, kan du tycka att skyldigheterna är helt andra! Vem ska ha rätt du eller jag?
Om en häst får gå ute i världens största hage med bra kompisar och mega ligghall......men får dålig hovvård så den om några år blir obrukbar (fast det fattar inte ägaren, som ju tycker den har den bästa hovisen i Sverige),hö som inte ens är värt att kissa på, (eller ännu värre, får plastat dåligt hö och dör) får rejält med smisk och slit i munnen då den rids, dåligt anpassad sadel -ja jag kan hålla på i evigheter. Har den ett värdigare liv än tex en superdyr tävlingshäst som inte får gå ut i en hage? Det tycker inte jag.
gulan

*KL*

Och med risk att bli idiotförklarad, hästen är ett djur byggd för att vara i rörelse. Hela anatomin, organ, muskler etc fungerar inte ok för en häst som står stilla mycket. Skaderisken är också stor för en stillastående häst, faktiskt större än för den häst som är ute och i rörelse. Javisst kan det uppstå skador när hästen är ute, men en stillstående häst ådrar sig ofta olika typer av muskel, sen och ligamentskador i samband med ridningen istället som kan vara väldigt svåra att få bukt med.

Oavsett tillgången på hage, stor som liten är allt bättre än att bli stående inne.

För ett par år sedan drabbades en av mina hästar av ehrlichia, hästen var så smärtpåverkad att hon inte rörde sig mer än vad som var absolut nödvändigt. Men denna häst hade ont i sina muskler, och vi bedömde det som så att hage var bättre än vila i box. Trots det fick hästen problem med luftvägarna, orsaken var just uteblivna rörelser. Det bildades slem i lungorna och hon var inte långt ifrån en lunginflammation, hästen fick en kur med sulfa och blev bättre.
Sviterna av denna luft-vägsåkomma hängde kvar i åtskilliga månader efteråt, och helt kvitt med slemavsöndringen blev hon inte förrän hästen var igångsatt såpass mycket att vi kunde galoppera.

Jag lovar att jag inte idiotförklarar dig!
Men visst finns det en massa idioter som till varje pris vill missunna hästarna möjligheten att röra sig fritt en stund om dan. Tänk om tävliningsmaskinen går sönder!
PL

Ditt förslag lät så fördömmande.
Förklara!
Fast det finns ju krav på hur en ligghall ska se ut. Det är inte så att man kan bygga lite hur man vill utan att följa reglerna.
Ok, jag spetsar till frågan lite till.
En fin stor ligghall finns för ett antal hästar, utom för någon utmobbad stackare som alltid får stå ute i regn och rusk. Vad hjälper det den hästen att det finns lagar och regler för hur en ligghall ska vara utformad?
Vad hjälper en lag som säger att en häst måste få gå ute fritt ett antal timmar om dagen om den får stå med gegga upp till knäna och att man får dra ut den med vinsch?
gulan

Men visst finns det en massa idioter som till varje pris vill missunna hästarna möjligheten att röra sig fritt en stund om dan. Tänk om tävliningsmaskinen går sönder!
PL

Har du inte sett VDN lappen (tvättrådslappen) på tamhästarna (sitter under magen mellan frambenen). Där står numera:

-Tål ej vatten utvärtes annat än kranvatten och schampo
-Tål ej blåst annat än med hårfön
-Tål ej temperatur över eller under 20 grader
-Tål bara utevistelse under ryttare i ridhus
-All användning som inte beaktar ovanstående sker på egen risk

Utan att ha läst hela tråden ville jag bara inflika (om ingen annan redan gjort det)att en lag som förbjuder hästar att endast stå i box finns redan. Kan den inte ordagrant men den lyder väl ungefär "alla djur som hålls i fångenskap skall ges möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden". Och hur en häst ska lyckes göra det i en box på 9 kvadrat meter är för mig en gåta.
En häst i en box är inte bättre än en mink i en bur. En skärpning av den redan befintliga djurskyddslagen TACK!!!:mad:

PL

Tror jag det att du inte törs idiotförklara moderatorn, däremot så verkar du ju helt gladligen både idiotförklara andra användare likväl dig själv.

Idioter kan man bara kalla andra med bättre kunskap och utifrån egen okunskap.

Prova PL att ta del av att besöka dagens elitryttare för att se verkligheten, endast som ett studiebesök.

Skylla på att den inte finns???????!!!!!!
PL

Hej Mr PL. Om du känner dig mogen så kan jag inbjuda dig till Sthlm och Ryttarstadion och hur verkligheten för många hästar är. Sedan hoppas man att även du kommer vidga dina vyer lite mera för hur verkligheten är för hästarna i "storstaden"

Sitt inte här som Norrlänning och påstå att inte vettig utemiljö existerar. Väx upp, se verkligheten som den är i hela landet, hästar existerar inte bara norr om Uppsala.

Tro mig, På "ryttis" är hagmiljön misserabel och vad det beror på kommer du om du är "man" snart ta lärdom om men bättre ridteräng finner du inte i någon annan del av Sverige(inkl Norrland)

Jag börjar bli lite trött på dina ogrundade påståenden, både som nick och Veterinärs begränsade kunskaps nivå.

Prova att tänk lite mer globalt och gärna i andra tankebanor. Det är inte farligt utan endast kunskapsgivande.

3 veckor :eek: Jag känner mig som vrsta djurplågarn som har min häst inne hela helgen :cool: dock är det en "order" från veterinären men endå:p

Det var den dummaste ursäkt jag hört.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar