Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

absolut, man ska behandla dem individuellt, vad som passar en häst kanske inte passar en annan. Personligen tycker jag att de bör vara ute men som du säger så är det i vissa fall bättre för många hästar att få göra saker och stimuleras än att stå i en liten lerig hage 24 tim om dygnet. ber om ursäkt om du tog illa upp. :bow:

Ingen fara :). Här brukar tyvärr finnas en patrull av militanta utegångsfanatiker som får hjärtinfarkt bara man andas att hästen står inne...

Ta England som ett ex. där ser man till hästens välbefinnande och har ett blixtsnabbt agerande, USA har sin egen djur polis och vid misstanke om brott mot djurskyddslagen får ägaren 24 timmar på sig efter både informationsgivande diskutioner om förbättrad djur hållning samt nödvändiga åtgärder under tidigare flertalet vecko besök en tjans att rätta till problemen.Händer inget så beslag tas djuren inom 24 timmar och transporteras till deras Veterinär klinik för vård och senare doneras till bättre kunniga djurägare.

Kommer Sverige någon sin att komma "i kapp" dessa länder mer än att i skrift påstå sig vara ett av Världens bästa djurländer utifrån skrivna paragrafer med oförmögen handlingskraft.

Jag rekomenderar alla här att sena kvällar "zappa in" på Animal planet och bilda sig en egen uppfattning utifrån hur Svensk djurskyddslag förhåller sig till främst England och USA.

Jag bor i England och tycker INTE att djurskyddet funkar som det ska här. Det är fortfarande jättevanligt med taggtrådsstängsel, DIY (Do It Yourself) kulturen är vitt utbredd vilket betyder att ägaren sköter sin häst själv efter bästa förmåga med väldigt skilda resultat :crazy: , har sett många gravt undernärda hästar OCH alldeles för feta hästar som står i undermåliga stall, hästar som tvingas ha 5-600g täcken hela vintern trots att temperaturen knappt går under nollan med rainscald som resultat, de flesta verkar inte ha det minsta begrepp om hur mycket grovfoder en häst behöver osv osv.

Men det är klart, vi har ju en lag som säger att hästar måste ha vind/regnskydd om de är i hagen mer än 12 (?) h per dag och vi har en bra veterinärkår (inga distrikare här som inte kan häst utan bara kor t.ex.!).

Jag har haft häst i både England och Sverige och tycker helt klart att svenskarna har en bättre hästhållning rent generellt.

Fast inte i just detta fallet då :eek:

Jag blir så jävl.. arg!!!!!!!!!!!!!!!:cry: :cry: :cry:
hästar är födda i det fria och är ite gjorda för att stå stilla. iof kan det va bra o ha den inne på natten men den behöver ha FRISK LUFT!!!!
o.. föresten. ta den där tjejen i nacka skinnet och släpa in henne på ditt rum framför dator skärmen och visa henne den här tråden så att hom fattar att några människor från olika delar av sverige tycker att hon gör fel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag blir så jävl.. arg!!!!!!!!!!!!!!!:cry: :cry: :cry:
hästar är födda i det fria och är ite gjorda för att stå stilla.

Hej, dagens avlade hästar är väl knappast födda i det fria utan har sedan århundratal tillbaka tagits an av människan som transportmedel, brukshäst,prestationshäst,tävlings och hobbyhäst.

Är det inte dags att man börjar analysera lite hur människan har under flera århundraden tagit hästarnas naturliga frihet och vildhet med även psykisk avtrubbning av deras naturliga flyktinstinkt genom hantering,träning, för att få dom att inte bete sig som vildhästar.???

Hästar är heller inte gjorda för att ridas på men det hör väl inte hit utan det brukar man förneka.

Den dagen dessa personer som tjatar om lösdrift i alla lägen, naturlig hästhållning och allt vad man skriver även erkänner att man heller inte har sin häst till att rida på, den dagen ska jag börja tro på deras resonemang.

Jag bor i England och tycker INTE att djurskyddet funkar som det ska här. Det är fortfarande jättevanligt med taggtrådsstängsel, DIY (Do It Yourself) kulturen är vitt utbredd vilket betyder att ägaren sköter sin häst själv efter bästa förmåga med väldigt skilda resultat :crazy: , har sett många gravt undernärda hästar OCH alldeles för feta hästar som står i undermåliga stall, hästar som tvingas ha 5-600g täcken hela vintern trots att temperaturen knappt går under nollan med rainscald som resultat, de flesta verkar inte ha det minsta begrepp om hur mycket grovfoder en häst behöver osv osv.

Men det är klart, vi har ju en lag som säger att hästar måste ha vind/regnskydd om de är i hagen mer än 12 (?) h per dag och vi har en bra veterinärkår (inga distrikare här som inte kan häst utan bara kor t.ex.!).

Jag har haft häst i både England och Sverige och tycker helt klart att svenskarna har en bättre hästhållning rent generellt.

Fast inte i just detta fallet då :eek:

Hej, tack för informativ information utifrån din erfarenhet. Jag kan bara av egen erfarenhet säga att då har väl jag bara dom femton gånger jag varit i England under varierande perioder enbart fått möjligheten att se det bästa från deras hästhantering och djurskydd. Detta trots att jag slussats runt på många anläggningar långt utanför storstäderna och både i Norra och Södra delen likväl otaliga kliniker och deras aggerande med myndigheten.

Intressant läsning och jag kommer notera det du har skrivit. Tack.

Däremot har vi inte med något om att vi har rätt att besluta om avlivning, det bör kanske stå med?

Jag har med min stallägare kommit överens att om något händer min häst och jag inte kan nås så har hon fria händer att besluta vad som behövs göras. Hon behandlar min häst som om den vore hennes egen med andra ord.
Avlivning, djurambulans, utringd veterinär, spelar liksom ingen roll, bara hästen tas omhand på ett korrekt sätt.

Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om detta blir en upprepning, men Djurskyddsmyndigheten har i alla fall lagt fram ett nytt förslag om just utevistelse (utdrag):

"5 kap. Rastning och utevistelse
Skötsel
1 § Hästar ska dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga
gångarter, genom att vistas i beteshage, rasthage eller motsvarande.
För föl och unghästar upp till två års ålder ska denna rastning ske tillsammans
med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte;
1. hästar som måste vila på grund av skada eller sjukdom,
2. när hästar befinner sig på annan plats än där de stadigvarande hålls,
3. vid extrem väderlek.

se länk http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Remisser/L 101/Förslag L 101 slutligt.pdf

Man kan bara hoppas...

Hej, jamen den lagen verkar bra. Den säger ingenting!!!

Jag ska ta ett par ex.

I 1:a paragrafen framgår det klart och tydligt i sista orden "eller motsvarande"

Detta betyder att man följer paragrafen till punkt o pricka om man har den i strikt box och vid ridningen låta den fritt skritta,trava,galopper i sina naturliga gångarter. Detta behöver absolut inte ske utomhus utan det går lika bra inomhus, det viktiga här är dock att ryttaren inte påverkar hästen med varesig tyglar eller skänklar.

Finner du denna paragraf som seriös????

Första stycket gäller inte:

1. Hästar som måste vila på grund av skada eller sjukdom.

Vid akut skada där det är omöjligt att få ut veterinär inom 12 timmar för bedömning om det är en skada eller sjukdom, vem skall då enligt denna lag bestämma detta utan att begå lagbrott??

2. när hästar befinner sig på annan plats än där de stadigvarande hålls.

Detta innebär att jag kan ha ett föl, en unghäst upp till två års ålder som jag hela tiden byter miljö på. Då har den ingen plats där den stadigvarande hålls på och jag kan helt lagligt låta den rastas helt ensam i egen hage. Ännu värre låta den stå i box hela dagarna för att under en timme ge den en motsvarande naturlig fri rörelse genom att släppa den fri i ridhuset.

3. Vid extrem väderlek.

Vem kan besluta om det är extrem väderlek eller inte??? Ska SMHI fatta det beslutet??

Ursäkta att jag spetsade till detta lite väl mkt men läs och se saken i andra banor.

Lagen är så luddigt skriven och säger allt och inget på samma gång. Min uppfattning är att man skärper redan befintliga lagar innan man börjar fundera på nya förbud.

Jag har med min stallägare kommit överens att om något händer min häst och jag inte kan nås så har hon fria händer att besluta vad som behövs göras. Hon behandlar min häst som om den vore hennes egen med andra ord.
Avlivning, djurambulans, utringd veterinär, spelar liksom ingen roll, bara hästen tas omhand på ett korrekt sätt.

Hej, bra skrivet. Tänk den dagen detta blir lagstadgat, då kommer väldigt många som bedriver inackorderings stall att sova mkt tryggare.

Hon kanske borde sälja sin häst om det nu är så jobbigt att ta in den ifrån hagen. Herregud vad med puckade människor det finns.

Kan inte hennes häst gå i egen hage då? Bättre än ingen alls även om det inte är ett bra alternativ.

stackars häst! Hon fattar ju inte att den fortfarande är ett djur! ett flockdjur! Klart attt den ska vara ute :mad:

Mina hästar går ute dygnet runt. Tar bara in dom om det är riktig storm ute. Tycker att hästarna ska få leva så naturligt som möjligt. Men jag klankar inte ner på er som tgar in era hästar. Men hästen är ju vild från början då var det ingen som kom och tog in dom. Så länge dom har mat, vateen och vindskydd så klarar dom sig ute.

asså.. jag kan säga att min häst går inne på sommaren oxå... Jag klnkar heller inte ner på er som har era hästar ute året runt lr på sommaren...

Men jag tävlar då och sen har jag inget bra bete till utegång... Skulle nog kunna tänka mig at ha min häst ute på sommaren om jag hade lösdrift på den årtiden...

Sen så klart ska hästarna få leva så narturligt som möjligt... men men...

Är du sann? Så där kan man ju vrida och förvränga många lagar. :confused:

Tror du verkligen folk orkar flytta runt sin unghäst bara för att slippa ha den i hage med en annan häst?

Och första paragrafen kan man ju bara lägga till något om att det ska vara utöver ridning och körning.

Extrem väderlek går ju att specifiera närmare.

Och det står ju inte i förslaget att vet. måste bedöma att hästen är sjuk eller skadad för att den ska få stå inne?

Istället för att gnälla på att något faktiskts görs, varför inte maila din åsikter till berörd instans? ;)

Du verkar inte tycka att man ska ha lagar för folk ska få använda sitt förnuft men när man får en lag så måste man specifiera den in i absurdum? Tycker det känns lite motsägelsefullt.

/Maria

Hon kanske borde sälja sin häst om det nu är så jobbigt att ta in den ifrån hagen. Herregud vad med puckade människor det finns.

Kan inte hennes häst gå i egen hage då? Bättre än ingen alls även om det inte är ett bra alternativ.

Hästen är inte hennes egen... hon är fodervärd på den.

Enligt hyreskontraktet som alla inhyrda skrivit på står det klart och tydligt att alla hästar går i samma hage pga att stallägaren inte har tid att placera ut hästarna i olika hagar på morgonen.

Jag ska ta ett snack med tjejen så fort jag får tillfälle...

Om min tolkning av de lite speciella språkliga vändningarna stämmer så är c, som tidigare alltid hänvisat till djurskyddslagen o DSM ,grymt besviken för att DSM inte presentarat ngn rapport mor barfotarörelserna o har istället blivit en bitter motståndare oberoen av vad som är logiskt eller ej.
PL

delvis knapplån

Jag håller helt med coari i allt som denne skrivit.
Jag tycker att uttalanden som säger: Vi ska låta hästarna leva så naturligt som möjligt är urbota dumma, för ett sådant uttalade kan jag hur lätt som helst koka ner till en trögflytande seg massa som slutar i frågan VAD innebär det att låta hästarna leva så naturligt som möjligt.
Är det inte dags att man börjar analysera lite hur människan har under flera århundraden tagit hästarnas naturliga frihet och vildhet med även psykisk avtrubbning av deras naturliga flyktinstinkt genom hantering,träning, för att få dom att inte bete sig som vildhästar.???
Hästar är heller inte gjorda för att ridas på men det hör väl inte hit utan det brukar man förneka.
Det här är mycket tänkvärt!!
Själv håller jag på med tävlingshästar i full tävlingskontidion som är mycket påfrestande både psykiskt och fysiskt. Vi har daglig utevistelse. För oss är hagen en källa till annan slags stimulans än att bli tränad, en stunds avkoppling utanför boxen. Vi släpper inte ut hästarna om det regnar. Mina hästar ska inte då de kommer ut i hagen ställa sig i ett hörn med intryckt svans, kutad rygg och sänkt huvud och bara vänta på att få komma in.
Ibland kommer det in hingstar som inte kan klara tävlingsbiten om de får gå ut i en hage. VI fick en tex..när han kom ut sprang utmed staketet hela tiden. Vi ville avvakta och se om han lugnade ner sig-icke. När han togs in fullkommligt löddrade hästen och totalt okontaktbar. Vi bytte hagar, utan resultat. Då byggde vi en hage långt ifrån andra hästhagar helt isolerad.....med ännu värre resultat. Hästen skrek och galopperade utmed staketet oavbrutet och provade till slut i desperat försök att hoppa över. Skadade sitt bakben och fick boxvila i två veckor! Under dessa tre veckor då vi försökte låta han gå och ha lugnt och skönt en hage rasade han i vikt, och en tvåveckors magsårsbehandling var tvungen att sättas in. Efter detta fick han stå innne, motion varje dag, och ibland gå ut och beta i grimskaft. En förövrigt lugn och trevlig hingst som inne i boxen var lugn och harmonisk och vid motion trevlig och gillade att jobba.
En dag åkte jag förbi ett stall. Fy fan säger jag!!! Det var INTE hagar, det var lerhögar. Där gick hästarna runt och letade i leran efter rötter alt. stod och hängde lojt med uttråkad ställning.....och jag tänkte fytusan och tvinga ut sina hästar i sånna hagar. Det är djurplågeri. Men många här skulle säkert tycka -jamen det är ju daglig utevistelse!
gulan

Om min tolkning av de lite speciella språkliga vändningarna stämmer så är c, som tidigare alltid hänvisat till djurskyddslagen o DSM ,grymt besviken för att DSM inte presentarat ngn rapport mor barfotarörelserna o har istället blivit en bitter motståndare oberoen av vad som är logiskt eller ej.
PL

Min käre herr PL, man skall inte blanda äpplen med päron och min kretik mot ditt kära DSM som du finner så djurvänligt hänför sig till en helt annan lagstiftning dom för snart ett år sedan "beslutade om" och upprörde både folk som liksom jag älskar fiskar lika mkt som många personer som har hästar.

Min tanke faller på denna idiotiska lagstiftning man tog avseende förbud att agna med levande fisk vid fiske då det skulle vara plågsamt för den fisken som man agnade med enligt Svensk Djurskyddslag.

Däremot så gav man klartecken för att agna med levande mask, maggot,samt andra insekter då man ansåg att dessa individer inte kunde känna smärta och lida av att agnas med. Man gjorde helt enkelt skillnad på en fisk:s nerver,smärta och lidande gentemot alla maskar och insekter som finns i vår naturliga flora.

Kallar du det för logiskt tänkande så förstår jag varför den nya regeringen hade som ett av sina första krav på att DSM skulle avvecklas.

Ursäkta lite o.t. men man blir ju mörkrädd över hur en före detta statlig djurskydds myndighet resonerar, det hela förefaller ju som om man skulle göra skillnad på hästar och ponny vilket vore absurt.

delvis knapplån

Jag håller helt med coari i allt som denne skrivit.
Jag tycker att uttalanden som säger: Vi ska låta hästarna leva så naturligt som möjligt är urbota dumma, för ett sådant uttalade kan jag hur lätt som helst koka ner till en trögflytande seg massa som slutar i frågan VAD innebär det att låta hästarna leva så naturligt som möjligt.

Det här är mycket tänkvärt!!
Själv håller jag på med tävlingshästar i full tävlingskontidion som är mycket påfrestande både psykiskt och fysiskt. Vi har daglig utevistelse. För oss är hagen en källa till annan slags stimulans än att bli tränad, en stunds avkoppling utanför boxen. Vi släpper inte ut hästarna om det regnar. Mina hästar ska inte då de kommer ut i hagen ställa sig i ett hörn med intryckt svans, kutad rygg och sänkt huvud och bara vänta på att få komma in.
Ibland kommer det in hingstar som inte kan klara tävlingsbiten om de får gå ut i en hage. VI fick en tex..när han kom ut sprang utmed staketet hela tiden. Vi ville avvakta och se om han lugnade ner sig-icke. När han togs in fullkommligt löddrade hästen och totalt okontaktbar. Vi bytte hagar, utan resultat. Då byggde vi en hage långt ifrån andra hästhagar helt isolerad.....med ännu värre resultat. Hästen skrek och galopperade utmed staketet oavbrutet och provade till slut i desperat försök att hoppa över. Skadade sitt bakben och fick boxvila i två veckor! Under dessa tre veckor då vi försökte låta han gå och ha lugnt och skönt en hage rasade han i vikt, och en tvåveckors magsårsbehandling var tvungen att sättas in. Efter detta fick han stå innne, motion varje dag, och ibland gå ut och beta i grimskaft. En förövrigt lugn och trevlig hingst som inne i boxen var lugn och harmonisk och vid motion trevlig och gillade att jobba.
En dag åkte jag förbi ett stall. Fy fan säger jag!!! Det var INTE hagar, det var lerhögar. Där gick hästarna runt och letade i leran efter rötter alt. stod och hängde lojt med uttråkad ställning.....och jag tänkte fytusan och tvinga ut sina hästar i sånna hagar. Det är djurplågeri. Men många här skulle säkert tycka -jamen det är ju daglig utevistelse!
gulan

Klokt, MYCKET KLOKT SKRIVET!!!:bow: :bow:

Jag förstår precis hur du menar, hoppas flera förstår vad du skrivit och börjar tänka i andra banor.:angel: ;)

Hej, bra du börjar tänka i andra banor fast inte riktigt se det själv utifrån vad du skriver.

Oberoende om PL och ni andra skriver i egenskap av privatpersoner så är inte lösningen att tillämpa nya lagar utan att SKÄRPA dom redan befintliga lagarna som är så slapphänta och tidsödande genom malande genom byrokratin att både hästen, hästägaren, och främst Veterinären hinner självdö innan "klubban faller"

Ta England som ett ex. där ser man till hästens välbefinnande och har ett blixtsnabbt agerande, USA har sin egen djur polis och vid misstanke om brott mot djurskyddslagen får ägaren 24 timmar på sig efter både informationsgivande diskutioner om förbättrad djur hållning samt nödvändiga åtgärder under tidigare flertalet vecko besök en tjans att rätta till problemen.Händer inget så beslag tas djuren inom 24 timmar och transporteras till deras Veterinär klinik för vård och senare doneras till bättre kunniga djurägare.

Kommer Sverige någon sin att komma "i kapp" dessa länder mer än att i skrift påstå sig vara ett av Världens bästa djurländer utifrån skrivna paragrafer med oförmögen handlingskraft.

Jag rekomenderar alla här att sena kvällar "zappa in" på Animal planet och bilda sig en egen uppfattning utifrån hur Svensk djurskyddslag förhåller sig till främst England och USA.

Svensk lagstiftning för dagen är skrattretande och ännu fler lagar "med luft" kommer sluta med att bubblan spricker.

Inga nya lagar behövs, däremot så måste redan befintliga lagar bli lite mer lagstadgade och knivskarpa.

Tänk lite i andra banor.

Vad jag har hört så har Sverige det bästa djurskyddet i världen. Och det är ju i så fall lite skrämmande. Det är många regler som behöver skärpas och ses över, inte bara vad det gäller hästar utan även för kor, grisar etc. Men jag tror inte att jag kan hålla med om att just England och USA är så framstående på just djurskydd.

Varför låter du detta med fisken(där jag håller med dig) så starkt påverka din bedömning av det nya regelförslaget för häst som inte ens kräver daglig UTEvistelse bara att hästen får röra sig fritt en stund varje dag?
Detta är dessutom en väldigt "snäll" tolkning av vad som länge stått i djurskyddslagen.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London