Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

Har du inte sett VDN lappen (tvättrådslappen) på tamhästarna (sitter under magen mellan frambenen). Där står numera:

- Tål ej barfota verkning i samband med ridning
-Tål ej vatten utvärtes annat än kranvatten och schampo
-Tål ej blåst annat än med hårfön
-Tål ej temperatur över eller under 20 grader
-Tål bara utevistelse under ryttare i ridhus
-All användning som inte beaktar ovanstående sker på egen risk

All hästhantering sker väl på egen risk och ansvar eller har jag tolkat lagen felaktigt???

Enligt Svensk lag bör man föregå Veterinärs ordination före djurskyddsmyndighetens påstående om man inte vill hamna i en rätts tvist där man utifrån fel källhänvisning anser sig i okunskap villig att förlora målet med dom kostnader det medför.

Nu börjar du bli ohyfsad.

Jag vill bara påminna dig om att citat innebär att ordagrant återge en text. Det innebär att man inte lägger till egen text när texten återges. Du har gjort det i det du citerade från mig och detta kommer jag att rapportera till moderator.

Men visst finns det en massa idioter som till varje pris vill missunna hästarna möjligheten att röra sig fritt en stund om dan. Tänk om tävliningsmaskinen går sönder!
PL
Jaha. Ge mig då ett råd för hur vi skulle gjort med hingsten jag berättade om ovan.
gulan

självklart finns det undantag, hästen du beskriver tränas och får utlopp för sin energi på ett bra sätt som inte är skadligt för hästen och det skulle även en veterinär ha intygat och ni skulle få ha hästen på box och beta den för hand..

men det bör även du kunna erkänna att de flesta tävlingshästar faktiskt klarar av att gå i hage uytan att bete sig som hingsten ni hade.. och då bör man låta dem gå i hage istället för att ha dem inne, ni provade ju alla möjliga typer av hagar utan resultat.. då har ni gjort allt ni kunnat och gör det bästa för hästen och låter den vara inne..

bra hästhållning ser till individens bästa..

Nu börjar du bli ohyfsad.

Jag vill bara påminna dig om att citat innebär att ordagrant återge en text. Det innebär att man inte lägger till egen text när texten återges. Du har gjort det i det du citerade från mig och detta kommer jag att rapportera till moderator.
Hej, då ber jag om ursäkt. Jag har inte citerat dig någonstans utan bara quotat din text och lagt till en mening som står på alla VDN lappar jag har sett men som tydligen inte står på dom VDN lappar du tagit del av.

För övrigt tycker jag att ditt inlägg va så löjligt och barnsligt skriven att det inte har i tråden att göras utan borde raderas då det som vanligt från din sida är så ogrunade falska påståenden du kommer med hela tiden.

Jaha. Ge mig då ett råd för hur vi skulle gjort med hingsten jag berättade om ovan.
gulan
Hej, jag skulle oxå vilja ha ett råd hur man förklarar för alla sponsorer som stöttar Svensk ridsport med enorma summor årligen på hästar till dagens tävlings ryttare samt tävlingar utifrån dom skador den enskilda individen helt onödigt kan drabbas av utifrån att till varje pris tvinga den till daglig utevistelse även om hästen själv klart deklarerar att den inte trivs med den typen av utevistelse.

Sedan tycker jag inte man som legetimerad Svensk Veterinär skall ta ord som "tävlingsmaskin" i sin mun då det lätt kan uppfattas som nedvärderande för hela Svenska tävlingskåren både inom ridsport,trav och galopp sporten. Det kan lätt dra med sig en negativ stämpel över sina kollegor.

Det lilla jag känner till angående hästhantering så är det inga hästar som sköts så minutiöst noggrant individuellt både avseende träning,hantering,skötsel,utevistelse samt Veterinärt som just dessa sk "tävlingsmaskiner" och det kanske kan bero på deras värde och dom enorma summor som ägare,sponsorer ekonomiskt lägger ner på dessa hästars välbefinnande.

Svensk ridsport skulle inte existera utan dessa "tävlingsmaskiner" utan skulle då i stället vara en enda stor "skogsmulle klubb".

Förklara!

Ok, jag spetsar till frågan lite till.
En fin stor ligghall finns för ett antal hästar, utom för någon utmobbad stackare som alltid får stå ute i regn och rusk. Vad hjälper det den hästen att det finns lagar och regler för hur en ligghall ska vara utformad?
Vad hjälper en lag som säger att en häst måste få gå ute fritt ett antal timmar om dagen om den får stå med gegga upp till knäna och att man får dra ut den med vinsch?
gulan

Jag tyckte formuleringen "för att det ska vara ok att äga en häst" lät lite fördömande.

Sen om du har läst vad jag ahr skrivit så skulle du se att jag redan givit min synpunkt på leriga hagar. (Grusa! om man absolut måste ha små hagar)

Om en häst inte får komma in i ligghallen är det ju ägarens ansvar att bygga en till eller ta in hästen nätter/behov.

Ska vi slopa lagen om ligghall för att en häst kanske inte får komma in och ägaren inte bryr sig?? :eek:

/Maria

Sedan tycker jag inte man som legetimerad Svensk Veterinär skall ta ord som "tävlingsmaskin" i sin mun då det lätt kan uppfattas som nedvärderande för hela Svenska tävlingskåren både inom ridsport,trav och galopp sporten. Det kan lätt dra med sig en negativ stämpel över sina kollegor.

Även veterinärer måste väl få vara privatpersonern ibland? När skrev PL att hans veterinära åsikt var att hästarna var tävlingsmakiner?

/Maria

gulan

Hur länge provade ni innan ni gav upp? Gjorde ni det succesivt? Fick han gå med en annan lugn häst? Hur hade han gått i hage innan han kom till er?

/Maria

Om man inte låter en häst få någon utevistelse just för att den är en värdefull tävlingshäst anser jag att man behandlar den som en tävlingsmaskin o inte som en häst.
Jag känner mig helt fri att använda ordet.
Det är inte alla tävlingshästar som måste stå inne dygnet runt.
Jag vet väl att det finns bra utemiljöer men jag anser inte att brist på sådan är ett skäl att hålla hästen inne.
PL

Hej Mr PL. Om du känner dig mogen så kan jag inbjuda dig till Sthlm och Ryttarstadion och hur verkligheten för många hästar är. Sedan hoppas man att även du kommer vidga dina vyer lite mera för hur verkligheten är för hästarna i "storstaden"

Sitt inte här som Norrlänning och påstå att inte vettig utemiljö existerar. Väx upp, se verkligheten som den är i hela landet, hästar existerar inte bara norr om Uppsala.

Tro mig, På "ryttis" är hagmiljön misserabel och vad det beror på kommer du om du är "man" snart ta lärdom om men bättre ridteräng finner du inte i någon annan del av Sverige(inkl Norrland)

Jag börjar bli lite trött på dina ogrundade påståenden, både som nick och Veterinärs begränsade kunskaps nivå.

Prova att tänk lite mer globalt och gärna i andra tankebanor. Det är inte farligt utan endast kunskapsgivande.

Hela inlägget är ju totalt virrigt! Jag förstår inte meningen!
PL

Quote=Citat

Jasså du tyckte inlägget var barnsligt? Då ligger vi på samma nivå då?

Först och främst:
bra hästhållning ser till individens bästa..
Jag inte använder dessa vanligen men nu bara måste jag :bow: :bow: :bow:

men det bör även du kunna erkänna att de flesta tävlingshästar faktiskt klarar av att gå i hage uytan att bete sig som hingsten ni hade.. och då bör man låta dem gå i hage istället
Och det gör vi, det har jag skrivit i mitt första inlägg. Hästar som är värda flera 100 000- tals kronor släpper vi ut i hagen och med kompisar, gärna fler i grupp.....OM det är möjligt. Jag har ochså talat om vad min syn på en hage är för just våra hästar.
gulan

Sen om du har läst vad jag ahr skrivit så skulle du se att jag redan givit min synpunkt på leriga hagar. (Grusa! om man absolut måste ha små hagar)
Det tycker jag ochså! Ska vi ha lag på det ochså? Kontrollat kommer ut efter att 10 årig Sara anmält annonymt om geggig hage?
Ska vi slopa lagen om ligghall för att en häst kanske inte får komma in och ägaren inte bryr sig??
Inte mig emot!
gulan

Hur länge provade ni innan ni gav upp?
Som jag skrev i mitt inlägg, 3 veckor

Gjorde ni det succesivt?
Nej, vi provad några timmar varje dag. Ibland fick det bli längre tid, ibland kortare.
Fick han gå med en annan lugn häst?
Som jag ochså skrev i mitt inlägg så var detta en hingst på 5 år.
Hur hade han gått i hage innan han kom till er?
Som unghäst vet jag inte, men han hade stått på banan de 2 sista åren och inte fått gått i hage. Därför ville vi nu gärna att han skulle få det.
gulan

Har du inte sett VDN lappen (tvättrådslappen) på tamhästarna (sitter under magen mellan frambenen). Där står numera:

-Tål ej vatten utvärtes annat än kranvatten och schampo
-Tål ej blåst annat än med hårfön
-Tål ej temperatur över eller under 20 grader
-Tål bara utevistelse under ryttare i ridhus
-All användning som inte beaktar ovanstående sker på egen risk
:rofl: Ha ha den ironin va lite kul!:D

Fast egentligen är det ju sorgligt att många hästar inte får va ute i vettig hage.:crazy:
Många ggr tror jag mänsklig bekvämlighet går före hästens bästa.

knapplån
Min åskt är:
vi har tagit hästen till vår och ska efter bästa förmåga sörga för den. Vad är då bästa förmåga? Ditt eller mitt sätt att sköta häst? Många åberopar sunt förnuft och låta hästen få leva s å n a t u r l i g t som möjligt. Vad innebär det för just dig att låta en häst få leva så naturligt som möjligt. Det kan vi sitta och dividera om i evigheter. Och det lustiga är -INGEN av oss låter våra hästar få det! Alla sitter vi i glashus. Om någon klankar ner på mitt sätt kan jag direkt hitta något den gör som jag kan anmärka på. Den tycker -men DET är väl inte så farligt........men för mig kan det vara OTÄNKBART att göra så.
Om vi nu tar hage!
Jag ser ofta hästar i hagar, men VAD säger att de hästarna har det bättre än tex. min hingst som vi fick hålla inne? Det finns MASSOR av andra aspekter som kan vägas in.
gulan

För att återgå till TS ursprungliga frågeställning;

Här gäller det alltså en (om jag har förstått det rätt) fullständigt FRISK häst som har stått på stall i tre veckor av den enda anledningen att den ansvariga fodervärden tycker det är jobbigt att ta in hästen från hagen. Hästen är alltså van att vara ute varje dag, men nu tvingas den till att stå 24 timmar i box (den sista veckan utan att ens bli riden). Kan vi inte alla enas om att detta faktiskt är helt förkastligt??!
Hästen är inte hennes egen... hon är fodervärd på den.

Enligt hyreskontraktet som alla inhyrda skrivit på står det klart och tydligt att alla hästar går i samma hage pga att stallägaren inte har tid att placera ut hästarna i olika hagar på morgonen.

Vet ägaren om hur fodervärden sköter hennes häst?

Om nu tjejen tycker det är så jobbigt att ta in hästen från en hage där det går flera andra hästar - kan inte stallägaren göra ett undantag från hyreskontraktet då och låta hästen gå i en annan hage? Det tar kanske bara fem minuter extra på morgonen att sätta den i en annan hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar