Hur kan det vara tillåtet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur kan det vara tillåtet?

I bland blir man tvungen att hitta på lösningar för att få allt att fugnera. Ibland är lösningen kanske inte alltid det bästa för hästen, men viktigt att tänka på är att jag tror inte att hästarna alla gånger lider så mycket som vi männsikor vill inbilla oss. Många hästar är väldigt anpassningsbara och accepterar det mesta. Sedan ska man väl ändå självklart se till att man ger sin häst det bästa man kan.

Citerar bra detta :bow:

Kan bara hålla med!!

Det är värst vad du hugger mot allt o alla, gulan .... ;)

.... och att daglig utevistelse inte alls behöver vara det bästa för en häst.....

Jo, faktiskt, daglig utevistelse ÄR DET BÄSTA för en häst. Visst kan det finnas undantag ibland (och flera stycken har ju framkommit i inläggen här, bl a från dig) - men frisk luft, naturligt dagsljus och möjligheter att få röra sig i frihet är det allra bästa för en häst.

Men snälla Mysko! Har du läst hela tråden??
gulan

Ja det har jag :bow:
Jag skrev bara i allmänhet vad jag tycker om hästars behov.
Handlade inte denna tråd om att en häst stod inne hela dygnet?
Handlade den inte om att hagar var leriga?
Handlade den inte om att se till hästens behov?

Jag ger upp nu. Du vrider och vänder på allt. Går inte argumentera med dig.

/Maria

Senast ändrad:

Nej, jag hugger inte mot allt och alla att man kan se hästskötsel ur olika perspektiv.
Och ja du har givetvis helt rätt i att daglig utevistelse är det bästa -MEN enligt mig.... om rätt väderlek och omständigheter råder.
gulan

Jag ger upp nu. Du vrider och vänder på allt. Går inte argumentera med dig.
Jo det går visst det! Men jag
vara duktig på att skala av ett argument eller ett påstående skiva för skiva. Om du förstår vad jag menar. Det kan behövas ibland för få folk att se lite längre....och "tänka i andra banor". Detta gäller givetvis mig själv ochså. Ibland kan någon annan få plocka isär mina argument bit för bit för att få mig att inse att saker och ting inte är så enkelt.
gulan

Jag studerar på en vetenskaplig utbildning vid SLU där jag får den stora förmånen att ta del av all forskning kring djurs beteende , behov och naturliga förutsättningar och det är efter dessa fakta jag lägger upp min hästhantering. Jag väljer att anpassa mig efter min häst snarare än att tvinga honom att anpassa sig efter mig.Jag ser till min häst som det djur som han är , anpassat att ströva konstant på stora områden, betande större delen av dygnet i en flock och jag ser till att dessa behov är tillgodosedda.

Jag strävar efter att hela tiden förbättra mina hagar som i mångas ögon redan är ultimata och för varje år som går lär jag mig mer av att iakta hästarna, försöka förstå deras väsen och vara objektiv.

Det finns en anledning varför sterotypier uppstår då vi människor försöker anpassa våra djur i miljöer de inte mår bra ,de ger uttryck av detta i stress och beteendestörningar. Finns en anledning till varför våra främsta forskare inom hästområdet talar om vikten av social kontakt, utevistelse och mkt grovfoder. Det finns också en anledning till att många hästar inte har ett bra liv. Ett oförstående för vad de är och en tillförlit till att man vet bättre själv. Det slår mig med häpnad varje gång jag läser en sådan här tråd hur en människa kan hålla på med hästar år ut efter år in och fortfarande inte ha en susning om vad det är för djur och vad för behov den har, Helt och hållet förmänskligat sina djur.

Men jag förstår att man som människa när man inte håller sina hästar optimalt, att man någonstans vet att de inte mår optimalt, eller vill inbilla sig att de inte alls mår dåligt försöker försvara sig med alla medel.

Personligen har jag inte ett samvete att hålla djur o jag inte kan hålla dessa optimalt efter dess förutsättningar. Inte efter min egen tolkning utan efter den information, fakta och forskning som visar dess behov. Och för din information så är enligt hästvetenskapen utevistelse, fri rörelse och social kontakt minimum behov.

Mumin

Jo det går visst det! Men jag vara duktig på att skala av ett argument eller ett påstående skiva för skiva. Om du förstår vad jag menar. Det kan behövas ibland för få folk att se lite längre....och "tänka i andra banor". Detta gäller givetvis mig själv ochså. Ibland kan någon annan få plocka isär mina argument bit för bit för att få mig att inse att saker och ting inte är så enkelt.
gulan

Som sagt: vad snackar du om? Det du gör är inte att "skala av ett argument". Och vaddå "tänka i andra banor"? Menar du i dina banor då eller?

Och vad är det jag ska se som jag inte gör? Det jag ser är att hästen är ett stäppdjur, gjort för att vandra och äta större delen av dygnet och hästen är ett flockdjur.

/Maria

Senast ändrad:

Mumin_79: :bow: :bow: :bow: Igen!

Vilken utbildning är det du läser btw? Själv läser jag vet. på SLU men har just nu studieuppehåll.

/Maria

Suck........jag , jag ,jag ,jag,jag
Det är jätte bra att alla Ni här i tråden försäkrar mig om hur bra Era hästar har det (enligt er själva alltså) och hur väl man tillgodoser sina hästars behov,ser till att de får sina naturliga behov tillgodosedda så långt det bara går etc...utan att jag ens bett om det! Men det är jättebra. Och jag har inte någonstans i den här tråden förkastat Någons sätt.Bara sagt min åsikt om hage och vad jag anser att en hage är till för, hur den bör se ut för att jag ska tycka att den kommer till sin rätt för en häst. Vi är inga språkrör för våra hästar och talar istället för dem. VI gör vad VI tror att de gillar. Vi gör vad vi tror passar bäst för dem. Helt säkra kan vi inte vara. Jag vill tro gott om alla hästägare...att de gör vad de tror är bäst för just deras häst/hästar. Jag vill helt enkelt inte tro att någon njuter av att vara så taskig det bara går mot sin häst. Och vi har olika åsikter, och enligt mig är inget bättre eller sämre!!
Det slår mig med häpnad varje gång jag läser en sådan här tråd hur en människa kan hålla på med hästar år ut efter år in och fortfarande inte ha en susning om vad det är för djur och vad för behov den har, Helt och hållet förmänskligat sina djur.
Om du syftar på mig som denna människa så tycker jag att du sätter dig på en vääääldigt hög häst, och anser dig ha det ultimata synsättet då det gäller hästens behov. Men, men.....det är ju rätt vanligt innom.......vissa hästsporter.
Personligen har jag inte ett samvete att hålla djur o jag inte kan hålla dessa optimalt efter dess förutsättningar. Inte efter min egen tolkning utan efter den information, fakta och forskning som visar dess behov.
Men då förstår jag inte varför du inte lägger av med hästar. Så som du beskriver ditt synsätt borde du inte kunna stå ut med dig själv att ens ha häst i fångeskap. Om du tyckte att alla hästar skulle släppas fria och ingen mer har rätt att nyttja häst för sitt egna höga nöjes skull hade jag haft svårt...ja tom. omöjligt att försvara mig.
Och för din information så är enligt hästvetenskapen utevistelse, fri rörelse och social kontakt minimum behov.
Öhhh.....jag är rädd för jag inte förstår. Jag vill inte tro att du inte begripit vad jag skrivit i alla mina inlägg. Det skulle bli jobbigt att ta om det en gång till.
gulan

Min häst har stått i boxen sen början av december, fraktur på ärtbenet som opererades den 14 dec, nu skall hon få komma ut i liten hage 5x5 meter. Vad jag kan se har hon inte lidit under sin boxvila, utan accepterade snabbt att inte hon fick komma ut när de andra gick ut. Sprang inte runt i boxen eller kallade på de andra, utan åt lungt sitt hö från hönätet som fylldes flera gånger under dagen till detta fick hon enbart berfor. Skall ge henne lugnande innan jag släpper ut henne, men hon får vänta till lördag för då är jag ledig och kan övervaka så hon inte springer runt, är jag djurplågare då, som inte genast släpper ut min häst ner vet. sagt att det är ok?

Hästar är individer, om du inte har märkt det ;). Din häst accepterar liv i box, min får panik om den inte kommer ut varje dag. Henne skulle jag aldrig bura in, även om hon var skadad, i så fall fick det bli sjukhage. Hon hade dött mentalt annars.

Hej, ja det är väl alltid möjligt men hur skall då detta kontrolleras och av vilken myndighet??? Min erfarenhet är att ju fler lagar och förbud, ju mera avancerade fuskare och lagbrytare blir det.

Jag ser inga svårigheter att den personen som trådskaparen skriver om i så fall helt enkelt kan komma på iden att förfalska ett Veterinärintyg och då kommer göra sig skyldig till både den nya lagen om daglig utevistelse och urkunsförfalskning.

Är det bättre än att man börjar med att man tänker i andra banor???

Orkar man bara tänka så är lösningen på detta problem mkt enkelt och lättlöst så vida man bara orkar bry sig utan massa nya lagar och för dagen helt lagligt agerat.

Jag tycker att du överdriver enormt!!
Om en veteterinär ställer en så felaktig diagnos på hästen och förfalskar ett intyg på att den ska stå inne bara för att ägaren är lat, ska den veterinären inte få ha kvar sitt jobb! Intyget måst eju signeras av veterinären och det är ju inte svårt att undersöka om hästen verkligen behöver vara instängd!!

Det du gör är inte att "skala av ett argument".
Vad är det då? I den här tråden sägs det -hästar ska vara ute varje dag oavsett väderlek oavset hagens skick eller storlek, om hästarna passar ihop eller inte har egentligen ingen betydelse. Daglig utevistelse!!
Jag försöker säga: om en hage är förliten, så geggig att det inte finns ett grässtrå utan det enda hästen får är problem med karleder, och kolik då den får i sig stora mångder lera eller sand, eller att vädret är så dåligt så det enda som sker då man släppt ut den är att den ställer sig vid den söndertampade ingången och väntar på att få komma in, då har hagen misst sin funktion -för våra tävlingshästar.
Det jag ser är att hästen är ett stäppdjur, gjort för att vandra och äta större delen av dygnet och hästen är ett flockdjur.
Ja och knappast bett om att få bli människans leksak!
gulan

Jag skulle definitivt inte säga att den här tråden lutar mot daglig utevistelse varje dag oberoende av förhållanden. Däremot kan man ju fixa till saker som dåliga hagar el att vissa hästar inte trivs ihop.
Daglig utevistelse som princip ställer däremot jag upp på även om nya författningsförslaget tyvärr inte gick så långt.
Du däremot har gått allt längre åt andra hållet i den här tråden.
När det gäller hästars beteende o behov skiljer de sig knappast från deras vilda förfäders.
PL

Jag skulle definitivt inte säga att den här tråden lutar mot daglig utevistelse varje dag oberoende av förhållanden. Däremot kan man ju fixa till saker som dåliga hagar el att vissa hästar inte trivs ihop.
Daglig utevistelse som princip ställer däremot jag upp på även om nya författningsförslaget tyvärr inte gick så långt.
När det gäller hästars beteende o behov skiljer de sig knappast från deras vilda förfäders.
PL

:bow: :bow: håller med!

Mmmmmm...fast jag tycker jag försökt väga upp det på en del ställen.
Däremot kan man ju fixa till saker som dåliga hagar el att vissa hästar inte trivs ihop.
Och det tycker jag ochså. Men problemet att vi uppfattar och tycker olika kvarstår. Om jag får ta ett fantasiscenario till hjälp. Du tycker inte din hage är förliten då hästarna sjunker ner upp till kotorna i leran? Nejdå......det blir bättre då det fryst på och kommer snö. Du tycker inte det är dags att flytta på den där hästen som alltid kommer in från hagen med nya huggmärken på kroppen. Äh den får allt lära sig att hålla sig undan.
Har du rätt i. Men jobbar vi inte ganska friskt på att dämpa hästars naturliga beteende för att den ska passa in i människans värld? Varför ska det ibland vara godkännt och prata om hästen som vild och blanda det med hästen som tam och ibland inte. Varför inte erkänna -vi har berövat hästen sitt fria liv för vi ville det, och då inse att straffet för det blir att alla hästar inte får ett så värdigt liv, och att åsikterna går kraftigt isär när det gäller god hästhållnig. Vem är jag att säga -mitt sätt är bäst?
D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 087
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18